Vilken K-motor i MR2?

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Användarvisningsbild
Paul H
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 augusti 2004, 19:31
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Ort: Genarp
Has thanked: 8 times

Funderar på att lägga i en K20 i en MR2:a. Har plan på att turbomata den också och kommer till frågan vilken motor som blir bäst att lägga i. K20A2, K20Z4 eller K24A3.

Har ni några bra synpunkter?
Paul Tuveneld
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Oavsett vilket motor du väljer så bör/ska/måste allt som sitter runtomkring topp & block vara från en k20a2. Vi pratar kabelhärva, vxlåda, spjällhus, databox, mm.

Mellandrivaxel från k20 (passar från både k20a2 & k20z4).
Bättre kopplingar passar bara svänghjul från k20a2 & k20z4. (Accordens koppling håller bra, iaf för över 300hk men både koppling o svänghjul är tunga som bly).

Så fort du säger turbo så spelar motor ingen roll, är bara storlek på turbon som bestämmer karaktär och effekt. Personligen hade jag aldrig satt turbo i en bil med bakmonterad motor pga värmen. Nu finns ju 2olika kompressorer som kan ge över 700hk på en k-serie. Mindre värme, mindre ketchup som sliter loss däcken från asfalten. Mindre problem helt enkelt. Dock aningen dyrare investering jämfört med en ”normal” turbo. (Går du upp på tex en EFR så är kompressor helt plötsligt billigt).

Det beror oxå på lite hur du är som person, effektmål och användningsområde.
Exempel: rolig lekbil på gatan och kan skruva själv, ca 500hk. Då en k24 oftast kostar hälften eller ibland ännu mindre än k20 så är ett billigt alternativ att köra på en original k24 tills den rasar. Då åker man bara till skroten o hämtar nästa motor och kör med den ett par tusen mil till.

Som sagt, finns väldigt många aspekter på detta. Ge oss mer kött på benen hur du tänker o känner. Alla 3 motorerna är riktigt bra, ägäller bara att hitta den som passar dig allra bäst.
Användarvisningsbild
Paul H
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 augusti 2004, 19:31
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Ort: Genarp
Has thanked: 8 times

Jag hade faktiskt funderat på en EFR just för att slippa dra massa rör i onödan då allt finns i aggregatet.

Kompressor har jag inte ens tänkt på. Har bara fått en ide om att sätta en turbomatad K24 i en bil för skojs skull, men sen började jag läsa lite att det var tvunget att ta kabelhärvan från en EP3 och lite annat som du skriver så då kom tanken på K20. Sen finns det lite fler Z4 på skrotarna än A2, därav den funderingen. Flashpro finns till den modellen tänkte jag.

Har inga problem med att skruva och är lite lika "skadad" som min kusin som du köpte några motorer och karosser av.

Tanken är att köra på gata med den, men blir det allt för svårt att få till så blir det en racebil och kör i modsport i så fall.
Paul Tuveneld
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Flashpro är inte i närheten lika bra som kpro.

Och enkelt sagt:
-Flashpro är till bilar med elektriskt gasspjäll, sk. DBW Drive-by-wire spjällhus.
-kpro används till vanliga hederliga mekaniska spjällhus med gasvajer mellan pedal och spjäll.

Är inga problem att köra med kpro på k20z4 och k24a3, så länge man har rätt kabelhärva, sensorer, spjällhus och ecu.
Användarvisningsbild
Paul H
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 augusti 2004, 19:31
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Ort: Genarp
Has thanked: 8 times

Då är frågan som återstår hur stor skillnad det är på att köra med 2,4l mot 2,0l. Gör ökningen i slagvolym någon större skillnad mot ökningen i varv på en mindre motor.

Tanken är också att försöka få ut så mycket häst som möjligt utan att börja byta kolvar och stakar.

Går det att ladda 0,7 med orginalkomp ändå?

K24 har fördelen med högra volym och lägre komp.
K20 har fördelen med mer varv och bättre topp med mer justering på VTC.
Paul Tuveneld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Så länge du håller dig runt 400hk så lär du inte behöva oroa dig för att byta kolvar och stakar tror jag. Jag skulle tro att 0.7 landar nånstans strax under 400hk. Kanske... Malkolm har säkert bättre koll på det där, men F20C med 0.7 brukar hamna däromkring, och K20a2 är väl en "bättre" motor.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag säger så här, både k20 o k24 klarar av att ge 500hk (iaf på etanol). Med 500hk så är ditt problem främst värme och växellådan. Allra helst 4:ans växel.

Jag körde original k24a3 med turbo o 0.85bars laddtryck på bensin. Inga problem.
På k20a2 körde jag 1.1-1.2bars laddtryck på E85. Inte heller något problem. Båda hade liknande effekt, jag gissar att k20 gav 50hk mer pga större turbo.

K20 ger ett längre register. Detta kan man kompensera på k24 genom 2olika sätt, längre slutväxel samt att byta stakar för att kunna höja varvstoppet.
Betänk dock att det är inte nån stor skillnad i register eftersom k24 startar så mycket tidigare.

Med överladd rekommenderar jag varvstopp på 7500rpm på k24. Stakar tål laddtryck och effekt, det är högt varv som de inte gillar.
På k20 egentligen för att vara safe så 8200rpm, men med bytta ventilfjädrar så funkar det ändå upp till 9000rpm, dock kan jag inte riktigt rekommendera så högt.

Toppen har ingen sexuel betydelse, är så lite som skiljer i flöde o effekt, på sin höjd 2%. Däremot så är det ju vettigt att byta kamdrev på k24 till ett 50graders drev på insugskammen.


Man kan jämföra detta med spaltmeter med text, och som jag sa tidigare, men turbo så kvittar det i princip. Jag förespråkar K24, den är min juvel, min favorit. Är väldigt sällan jag rekommenderar k20, i vissa tävlingserier är man låst till 2.0L 16v så då förstår jag det, ett annat exempel är faktiskt jag själv, byggde en så billig bil för att köra på strippen med, var på väg upp mot 800hk och för att spara pengar på däckstorlek, drivaxlar, drev i växellådan och koppling så valde jag k20 pga lägre vrid och att effekten kommer högre upp i registret. Fick fullt laddtryck vid 5500rpm.

De flesta som gillar k20 har aldrig kört en k24 med bpu. Nästintill alla som kört en vettig k24 vill aldrig gå tillbaka till 2.0L.
(Jag kommer bara på ett undantag just nu, och det är Jens).

Så toppen är ingen skillnad, vtc-drev byter man på k24. Skillnad i komp på 11.0 och 10.5 är knappt märkbar. Men k24 har mindre spikningstendenser vid överladd.

Gjorde jag valet enklare nu? Eller svårare? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Paul H
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 augusti 2004, 19:31
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Ort: Genarp
Has thanked: 8 times

Valet blir nästan svårare ju mer man får höra :mrgreen: :mrgreen:

Dock verkar det ändå vettigast med K24, mindre varv och samma register. Viktigaste är nog som du skriver mindre spikningstendenser.

Får nog bli en "lätt" modifierad K24 för min del.

Farsan har en K20 i racebilen så den vet man lite om, är ändå motorerna så pass lika som att bara skifta VTC drevet så känns K24 bättre.
Paul Tuveneld
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Alla K-serie är både rätt lika och rätt olika. Men sålänge vi pratar om just dessa 3 prestandamotorer så är dem väldigt lika. K24a3 och k20z4 topp ser man skillnad på utsidan jämfört med k20a2 då övre kylarslanganslutningen sitter annorlunda.

Bästa blandningen för mest effekt är, nu pratar jag NA, ett k24-block med k20z4-topp. K24 avgaskam och z4:ans insugskam. Detta ihop med k20a2-oljepump. Och något av k20 remhjul på veven då dem är mindre än storebrors och gör således att generator o vattenpump snurrar aningen saktare.
Viinikka
Inlägg: 697
Blev medlem: 6 maj 2013, 23:03
Bil: Honda Civic EG
Namn: Markus Viinikka
Ort: Trollhättan
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Röstar på K24, billigt och enkelt sätt att få effekt! :D
goppe
HPC Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 26 augusti 2014, 12:53
Bil: Rsx Type s K24/K20
Namn: Martin Schager Almström
Ort: Malmö
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

K24 som gäller tycker jag, köpte mig ett K24 block via malkolm som jag ska ha i min Rsx. K24 block med K20a2 topp då jag tar den ifrån min K20.
Grym karaktär i K24!
Acura RSX Type S K24/K20 - 02
Honda Civic Sport Plus - 18
Honda Civic EH9 - 93
Skriv svar