K20 swap i EK4

Frågor om Motorbyte till D16, B16, B18, H22, K20 & K24 ställer du här.
Ted.H
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 april 2019, 21:10
Bil: Civic EK4
Namn: Ted Hansson
Ort: Ystad

Går i tankar om att swappa i en k20a2 i min Ek4.
Frågan är då hur många här har lyckats regga om sin Ek med k20?
Vad krävs? Tips och trix?
Har sökt på forumet ang detta men hittar inte riktigt va jag söker.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Om du tar en EK eller EG eller EE eller delsol spelar ingen större roll
När du reggar som ombyggt fordon gör det ingen skillnad om den va helbilsgodkänd eller inte från början.

Jag va ju så gott som klar för SFRO när jag råkade sälja bilen i juldagarna....
B18c med effekt enligt intyg, då jag ville regga med trimmad motor, ännu bättre att ha i papperna. Då krävs E85 samt att den skall bänkas, med effektintyg signerat av bänkägaren, väderförhållanden, och han skulle även signera SFRO papperna (allt detta gjorde jag, sen sålde.. haha..)

Men det är bara kolla på SFRO så finns allt där. Där är en bra tråd på Rejsa oxå där Gustaf Uhlander svarar mycket. Han som till slut har yttersta ansvar på SFRO, jag bollade mycket med honom då SFRO här vid mig, Peder, är en HotRod gubbe och ville helst inte bolla ideer när det va nyare bilar, men besiktigade gärna.

Men man kan säga att man ska ha gjort tre av fyra för att det ska gå.
1. Byte av fram och bakvagn
2. Motor och växellåda
3. Bromssystem
4. styrning

1. Alltså är det smidigt att utgå från en snikigare bil, med skivor bak, byta hela trailingarmen från en bil med skivor så har man bytt bakvagn..
Framvagn kan man klara sig utan att byta mer än lite uppdateringar uppskattas så som bussningar, fjädrar o dämpare.
Akta sig för att ha eftermarknas länkarmar då de kan krävas intyg på material.

2. Motor o låda är ju lätt, men den ska va i originalutförande (grenrör, insug kan va ok att byta pga platsbrist) om du inte vill gör som jag gjorde.

3. Prelude/ITR/Legend/NSX fram, perfekt. Men man måste i princip byta huvudbromscylinder oxå.

4. Enda här är väl ITR eller MG styrväxel för kortare LTL.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Ort: Kalmar
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Jag gjorde en SFRO på min delSol med k24 förra året. I efterhand var det inte speciellt knepigt. man måste bara göra det på ett sätt.

När Erik (mooseman) gjorde SFRO på sin K-swappade EG ~2008 så skrev han ungefär som jag gjorde ovanför, förstod inte riktigt då man vill ha svar på exakt vad som behövs typ som ett recept men i efterhand så ändras den bilden.

Följ gärna min projekttråd så ser du vad jag gjort för klara av SFRO utan några ombesiktningar eller anmärkningar av större art.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Skriv svar