dags att uppa bilage gränsen?

Har du problem med hemsidan eller har synpunkter samt annat som berör sidan i sig, skriv här.
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Filen är för stor, den maximala filstorleken är 512 KiB.
känns lite snålt i dagens samhälle?
kan inte ladda upp mobiler bilder ens numera :/

har vi dåligt med server utrymme eller vad är anledningen till så snålt tilltaget?

man kan ju ställa in så det skapas miniatyrer av alla bilder med så bandbredden lär ju knappast bli värre för den som bara vill scrolla förbi? :)
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Det är väll såpass smidigt med tinypic/inger eller liknande att jag inte tycker att det ska läggas nå pengar på att öka serverutrymmet :p
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

de va just det jag undrade om det handlar om utrymme eller vad det är som gör att man har så snål gräns?

tycker förövrigt inte att det är "smidigt" om man jämför med att bara gå in på forumet o ladda upp bilden man tagit i garaget, än att skaffa ett konto på en annan tjänst o behöva länka in därifrån.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Tycker det är bra att folk får en anledning att redigera bilderna innan :)
Och gör man det så räcker 512kB långt.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vi har inte ont om utrymme eller bandbredd, men den funktionen som vi har borde skrotas helt tycker jag.
vi behöver inte länka filerna i en databas, det blir bara jobbigare att migrera.

Det finns en uppladdningsfunktion för moderatorer (för typ WSM osv) som kanske kan gå att utöka lite.
Men det skulle helt klart kunna gå å föbättra.

vi ska dock inte bygga in oss mer i PHPbb extensions. Vi ska helst inte ha några alls.
Ska vi göra något så ska det vara helt separerat från PHPbb för att enklare kunna migrera ifrån det i framtiden, också en anledning till varför jag inte tycker vi ska ha den där på 512kb ens, den funkar riktigt dåligt imo. Men storleksgränsen i sig kanske går att ändra bara.

I och med den nya medlemsregistreringen har vi byggt in oss i phpbb, men den är helt separerad ändå och kommer inte orsaka problem vid en eventuell migrering (som typ alla extensions gör).
nitr2ox
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 februari 2015, 19:11
Bil: Honda HR-V 1.6 DTEC 2015
Namn: Andreas Lindeke
Ort: Karlstad

Vill man ha ett levande forum med aktiva projekttrådar anser jag det är värdefullt att kunna ladda upp bilder direkt från mobila enheter då det oftast är dessa man har med sig när man är ute ä skruvar. Ska man behöva ladda över bilder från luren till datorn och sen anpassa dem för uppladdning tror jag det är många bilder som uteblir från sidan, grundläggande tänk vid design av webb och appar är ju enkelhet, användaren ska med så få klick som möjligt kunna göra det denne vill.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Visst är det så, och det finnns brister i tapatalk just nu. Och grunden som vårt forum är byggt på just nu är inte speciellt mobilvänligt och vi borde gå mot html5. Detta skulle dock innebära att göra om hela sidan från grunden igen.
Det finns appar i mobilen för det ändamål du skriver om, vi skulle kunna skriva nån form av rekomendation till alla användare om hur man ska göra smidigast.

Jag är inte villig att ta på mig ett sånt jobb att göra om hela sidan just nu, om någon annan är det så är jag öppen för förslag. Men vi har precis fått den att lira bra med medlemshanteringen som är en kritisk del i vår existens.
Men vi ska tänka framtidssäkert, även vad gäller underhåll och drift av sidan, inte bara vad som är senaste tekniken och behoven. Utan forumet dör klubben, och jag vill nästan påstå att den förra migreringen inte var den bästa av migreringar, och kunde säkert lika gärna tagit död på sidan. Jag vet dock inte några detaljer om själva genomförandet men det kändes inte helt genomtänkt i mina ögon.

Och som jag sa tidigare så finns det ingen färdig lösning som funkar vad gäller bilduppladdningen, vi vill inte ha någon koppling i databasen för bilderna. Något så simpelt verkar inte finnas utan vi får utveckla det själva.
Alive.se har en ypperlig sådan simpel funktion som jag inspirerats av, och det är en sån vi ska ha om något.

Har någon några konkreta exempel på hur vi skulle kunna göra så shoot.
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

vi kör ju en gammal version av PHPBB man kanske skulle uppdatera till nya som faktiskt har den funktionen som du efterfrågar? :)

sen deras sida är uppbyggd runt vbulletin har för mig vi hade det förr innan vi gick över till PHPBB. och att den inte alls va lika snabb och effektiv som phpBB var
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Visst kan vi uppdatera, men det kommer innebära problem som måste lösas, det är inte gjort i ett knapptryck.
Finns funktionen verkligen i en senare version av phpbb? Den absolut senaste tycker jag inte vi borde köra då jag hört en del säkerhetsproblem i den. (3.1) Och kommer förmodligen innebära mycket kompatiblitetsproblem med temat, som vi isåfall måste göra om. Och då kan vi lika gärna byta till HTML5 och göra om från början.

Och det är förmodligen enklare att bara bygga till funktionen som jag sa, utan databasrelationer.
Sen tror jag det var Invision Power Board vi hade innan. Om vi ändå ska göra om allting från grunden (t.ex uppdatera till 3.1) skulle jag hellre se till anternativa lösningar än phpbb, typ vanillaforums som jag hade tänkt testa nån gång framöver.
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Använder photobucket när det skall laddad upp bilder. Appen fungerar smidigt!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

alltså vad är det med den här klubben o vägra ta näsat steg?

nya PHPBB HAR HTML5 och om du bara gått in o kollat på deras sida så hade du sett detta.
https://www.phpbb.com/about/launch/
HTML5, AJAX, CSS3 det är tillomed så illa att dom använder sig av jquery.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

UPDATE UPDATE UPDATE!! :mrgreen:


Kom igen nu , dags o uppgradera forumet och inte bara bilarna :lol:
Tycker också att det är sjukt tråkigt o behöva länka photobucket bilder o annat trams... visionen måste ju vara att skapa ett hondafejsbook så alla kan se mina middagsuppdateringar :D
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Med min kommentar så menade jag inte att det är bättre att lägga upp nån annanstans för att sedan linka. Men jag tycker inte att det är såpass besvärligt att det är värt att lägga resurser på det. Men om det t.ex kommer på köpet av att uppgradera sidan för att göra den mer mobilvänlig så tror jag på det.

Som du säger så har man ofta mobilen nära när man meckar och vill kunna få upp det. utan att behöva vända upp och ner på halva internet :D För oss som har fått in det som vana kanske det är en baggis men nytt folk som vill starta en tråd kanske tycker det är för omständigt att hålla på fram och tillbaka.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Varför är det ingen som läser vad jag skriver. Jag har redan tittat på phpbb 3.1, och det är inte bara trycka på en knapp.

Sluta referera till mig som klubben, skriv mitt nick istället.
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Fota med mobilen.
Öppna photobucket appen.
Ladda upp hur många foton som helst genom några knapptryck.
Klistra in länkarna i forumet.
Klart!

Hela min projekttråd med 450 bilder sammanlagt är skapad på detta vis.
Tycker det är tillräckligt smidigt samtidigt som det inte tynger ner själva HPC
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Jag skriver inte ditt nick då det gäller inte bara detta utan jag har skrivit fler gånger utan att få gehör om andra saker vilket inte är riktat till dig.

Som jag skrev tidigare anser jag inte att jag vill ha mina bilder öppna ute på nätet på en server jag inte litar på? Jag kanske vill ha kvar mina rättigheter till bilen även om jag laddar up den så ni kan se den? Det går exempelvis inte med photobucket, och som jag skrev tidigare funkar inte den appen till just min telefon så enkelt.

Jag ser ingen anledning till att jag ska behöva försvara min förfrågan utan slutar skriva i denna topicen nu då den inte leder till det jag var ute efter.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det är jag som beslutat att vi inte ska ha phpbb 3.1 just nu så det är mig du syftar på och inte klubben.

Om styrelsen och klubben vill att vi ska börja rodda i allt vad det innebär så har jag inget emot det, men då vill jag lämna över det ansvaret till fullo och lämna min post i styrelsen. För jag har inte tid till det, och jag tycker inte det är varken rätt eller prio just nu.
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

gnagis skrev:Jag skriver inte ditt nick då det gäller inte bara detta utan jag har skrivit fler gånger utan att få gehör om andra saker vilket inte är riktat till dig.
.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Skriv svar