Effektmätning min Honda Civic Vtec -96 (25/8 2011)
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Effektmätning 25 Augusti 2011
Videoklipp: http://www.garaget.org/video/109351
Resultat:
Nu: 136 hk @ 6800 rpm (original: 114 hk)
Motor:
D15Z6
Miltal:
33.000 mil
1.5 L VTEC-E
Växellåda:
S20 ESI
¤ 2.5" SRS Catback
¤ 4-2-1 Grenrör SRS
¤ Skunk2 Pro series insug
¤ Valkuk
¤ Ändrad tändning några grader
För er som inte känner till min bil
finns mer information om den på http://www.garaget.org/andreas79
Och där finns även mängder av projektbilder på bilen.




33.000 mil

Dyno 1 effektmätning @ 6500 rpm = 134 hk

Dyno 2 effektmätning @ 6800 rpm = 135,9 = 136 hk

Videoklipp: http://www.garaget.org/video/109351
Resultat:
Nu: 136 hk @ 6800 rpm (original: 114 hk)
Motor:
D15Z6
Miltal:
33.000 mil
1.5 L VTEC-E
Växellåda:
S20 ESI
¤ 2.5" SRS Catback
¤ 4-2-1 Grenrör SRS
¤ Skunk2 Pro series insug
¤ Valkuk
¤ Ändrad tändning några grader
För er som inte känner till min bil
finns mer information om den på http://www.garaget.org/andreas79
Och där finns även mängder av projektbilder på bilen.




33.000 mil

Dyno 1 effektmätning @ 6500 rpm = 134 hk

Dyno 2 effektmätning @ 6800 rpm = 135,9 = 136 hk

www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Fick du ingen kurva?
Är varvstopp på 6800rpm eller varför drog ni inte längre?
Fina siffor ur den gamla 1.5L spisen iaf
Är varvstopp på 6800rpm eller varför drog ni inte längre?
Fina siffor ur den gamla 1.5L spisen iaf
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
Malkolm
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Antigen är det vvärldens bästa motor eller så är det något skumt med vridet. Mellan 2500-6800rpm är kurvan flack med bara 4nm i skillnad. Konstigt.
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Tack, är nöjd med 22 hk ökning på modsen jag gjort med denna bilen/motorn.
Alla värden är rätt och såg bra ut. Stämmer bra att motorn går riktigt bra,
den är precis inkörd nu vid 33.000 mil = )
Har ingen kurva, men fick detta papper iallafall, men det går
alltid att göra ett diagram om man orkar. Fick åtminstone värdena och så vidare.
Det enda jag var ute efter är att se skillnaden jämfört med hur bilen gick original.
Ville få ut så mycket hästar som möjligt och inte vridet. Gjorde detta för skojs skull
som sagt och kul att ha på papper.
Är nöjd med resultatet iallafall
Alla värden är rätt och såg bra ut. Stämmer bra att motorn går riktigt bra,
den är precis inkörd nu vid 33.000 mil = )
Har ingen kurva, men fick detta papper iallafall, men det går
alltid att göra ett diagram om man orkar. Fick åtminstone värdena och så vidare.
Det enda jag var ute efter är att se skillnaden jämfört med hur bilen gick original.
Ville få ut så mycket hästar som möjligt och inte vridet. Gjorde detta för skojs skull
som sagt och kul att ha på papper.
Är nöjd med resultatet iallafall
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Grejen är att om inte vridet stämmer, så stämmer inte effekten. Så här ser kurvan ut, elmotor någon? Variationerna på vridet är förmodligen inom bänkens gränsvärden.


- Robban32
- Inlägg: 1767
- Blev medlem: 20 maj 2004, 13:50
- Bil: Civic EK3 -99
- Namn: Robert Nilsson
- Ort: Lund
Varför är alla så suspekta? Andreas bänkade sin bil för att det var ett bra pris och för att han ville ha en uppfattning om vad hans modifikationer hade gjort för bilen.
Alla kurvor m.m. är inte så viktigt för honom.
Gläds med pågen istället vetja!
Alla kurvor m.m. är inte så viktigt för honom.
Gläds med pågen istället vetja!
Robert Nilsson #233
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Robban32 skrev:Varför är alla så suspekta? Andreas bänkade sin bil för att det var ett bra pris och för att han ville ha en uppfattning om vad hans modifikationer hade gjort för bilen.
Alla kurvor m.m. är inte så viktigt för honom.
Gläds med pågen istället vetja!
WORD
Tack för de fina orden, det glädjer mig ! Det är sånt man vill höra = )
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Om vridkurvan inte stämmer så stämmer inte effekten heller eftersom effekten bara är en funktion av varvet och vridet. Om inte effekten stämmer, ja då är det ju inte så prisvärt längre...
Vill man inte veta utan bara ha ett papper med siffror så är det ju bara att vara nöjd.
Vill man inte veta utan bara ha ett papper med siffror så är det ju bara att vara nöjd.
- {BÅGEN}

- Inlägg: 4329
- Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
David Lundin skrev:Om vridkurvan inte stämmer så stämmer inte effekten heller eftersom effekten bara är en funktion av varvet och vridet. Om inte effekten stämmer, ja då är det ju inte så prisvärt längre...
Vill man inte veta utan bara ha ett papper med siffror så är det ju bara att vara nöjd.
WORD!!
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
- Fixxe

- Inlägg: 5601
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
vad varvar bilen original?
drog ni "bara" till 6800?
lite mystiskt, för med original kam borde inte effekt kurvan se ut så, den borde mattas av på toppen och inte orka ge max effekt vid varvstopp.
drog ni "bara" till 6800?
lite mystiskt, för med original kam borde inte effekt kurvan se ut så, den borde mattas av på toppen och inte orka ge max effekt vid varvstopp.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
green_civic
- Inlägg: 482
- Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
- Bil: Integra K24-R
- Namn: Stefan Abelson
- Ort: lidköping
- Been thanked: 1 time
140nm vid 2500rpm så lär du aldrig mer behöva växla...skulle kunna köra runt på 5an jämt:P
Stefan Abelsson
DCK24-R
DCK24-R
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Japp precis, försöker sköta bilen väl. Används året om dessutom = )Renshi skrev:verkar va i otroligt fint skick efter 33k mil.
kommer bara ihåg hur min gamla galant såg ut efter 23k.
dagens "noob-fråga", vad är en valkuk? på en bil alltså
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Min valkuk är gjord av kolfiber japp... eller ooopsRenshi skrev:aha, gjort av kolfiber?
Har inte sett en valkuk iofs, men kan ju fråga arne weise
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
Den bänkningen verkar lika nödvändig som att göra ett bromspapper i paint!
Är den orenoverad med std kam och utan överladdning så är väl allt över 90hk ren tur!
Drömma kan man..men man får ju vara lite logisk också,
Är den orenoverad med std kam och utan överladdning så är väl allt över 90hk ren tur!
Drömma kan man..men man får ju vara lite logisk också,
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
jag tror inte att det är avundsjuka gubben, hpc killar är hardcore fakta killar. det är därför
jag personligen tycker att det är det bästa med hpc!
sen tror jag inte att den som har original 201hk och en annan (fixxie) som har mycket mer än så är avundsjuk på 22 hk ökning (som btw jag tycker är riktig bra för de modsen
)
grattis andreas, skönt o se bra resultat
sen tror jag inte att den som har original 201hk och en annan (fixxie) som har mycket mer än så är avundsjuk på 22 hk ökning (som btw jag tycker är riktig bra för de modsen
grattis andreas, skönt o se bra resultat
Senast redigerad av Korre den 27 augusti 2011, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Kourosh Entezari
0707407391
kourosh89@hotmail.com
S2000 ap1 såld
Integra type-r dc2 såld
Civic type-r ep3 såld
DelSol vti såld
crx såld
0707407391
kourosh89@hotmail.com
S2000 ap1 såld
Integra type-r dc2 såld
Civic type-r ep3 såld
DelSol vti såld
crx såld
- David Lundin
- Inlägg: 1676
- Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
- Namn: David Lundin
- Ort: Värnamo
Hur tänkte du där? Tror få här är avundsjuka på 136hk, eller 22hk ökning. Däremot är många av oss (precis som Korre antyder) nerdar med ett stort intresse för dessa grejor. Om något inte stämmer (vilket det inte gör här) så försöker vi förstås gå till botten med det.Robban32 skrev:Avundsjuka är vi allihopa, allihopa, allihopa trallala...
Om vridkurvan verkligen skulle se ut som han fått papper på är det som GreenCivic säger så att han skulle kunna köra på vilken växel som helst i vilken hastighet som helst så länge han låg över 2500 varv och ha fullt acc. hela tiden. Det är inte speciellt sannolikt, med andra ord är något lurt med hela bänkningen. Bara en elmotor har konstant vrid på det sättet, så något stämmer inte.
Detta kan aldrig stämma. Det måste vara en nybörjare annars hade han reagerat på hur kurvan sett ut, att vridet är nästan konstant och effekten bara ökar tillsammans med varvet.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
- {BÅGEN}

- Inlägg: 4329
- Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Som jag ser de så finns de 2 alt.
1. Killen har blåst Andreas på 1200kr
2. Killen vet inte vad han håller på med.
1. Killen har blåst Andreas på 1200kr
2. Killen vet inte vad han håller på med.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
asså vad är ni retards egentligen? har ni nånsin kört en sån bil som raggaren har? lr ens sett en dyno på en liknande motor innan ni börjar ifrågasätta resultatet?
den motorn har sitt varvstopp vid ca 7k rpm, så nej 6800 är inte varvstoppet, det är bara där toppeffekten ligger i det här fallet. original är den vid 6500 så bilen ifråga har flyttat toppen ca 300rpm. svårt när han har bytt till större insug, grenrör och avgassystem? nej.
jag kör en liknande bil till vardags och där räckte det att avgassystemet vid bakre flänsen gick av pga rost och det kändes som toppeffekten hamnat vid varvstoppet.
här är en dyno på en d15z1 90hk http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=721 och där ser man att vridet diffar bara på 7nm från 2500rpm till där toppeffekten ligger. raggarens motor är flera år nyare och förfinad så att hans vrid diffar på 5nm är fullt möjligt.
abelsson, 2500rpm ger nästan 100km/h, iaf i min bil, så visst kan man bara ligga i femman o cruisa på när man väl kommit upp dit
brox, 114hk
så du menar att alla de som höjt sin effekt med bytt insug/grenrör/avgas har haft tur? att om man vill vara säker på att få hästar så ska man i första hand byta kammar? prova det i en ctr så ska du se att ett öppet filter ger mer än vilka kammar som helst på marknaden.
lundin, det är inte vridet som ger acc, det är effekten.
och nog handlar det lite om avundsjuka ändå. te.x du har lagt massa pengar på en k24 som ger lika mycket effekt som en oöppnad k20. så va gäller effektökning skulle jag vilja säga att raggaren slår dej på den punkten. och så har vi hans plana vridkurva som är ljusår finare än din ofullständigt mappade vridkurva;)
jim h, ehh va? det är ju så det funkar haha vrid x varv = effekt.
bågen, som jag ser det så finns det två alternativ,
1, killen har blåst andreas, jag hade aldrig betalat 1200 för en bänkning såvida det inte är rototest hehe
2, ni alla är haters som inte har en aning om vad ni snackar om. gör lite research innan ni ratar nåt som låter för bra för att vara sant.
den motorn har sitt varvstopp vid ca 7k rpm, så nej 6800 är inte varvstoppet, det är bara där toppeffekten ligger i det här fallet. original är den vid 6500 så bilen ifråga har flyttat toppen ca 300rpm. svårt när han har bytt till större insug, grenrör och avgassystem? nej.
jag kör en liknande bil till vardags och där räckte det att avgassystemet vid bakre flänsen gick av pga rost och det kändes som toppeffekten hamnat vid varvstoppet.
här är en dyno på en d15z1 90hk http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=721 och där ser man att vridet diffar bara på 7nm från 2500rpm till där toppeffekten ligger. raggarens motor är flera år nyare och förfinad så att hans vrid diffar på 5nm är fullt möjligt.
abelsson, 2500rpm ger nästan 100km/h, iaf i min bil, så visst kan man bara ligga i femman o cruisa på när man väl kommit upp dit
brox, 114hk
lundin, det är inte vridet som ger acc, det är effekten.
och nog handlar det lite om avundsjuka ändå. te.x du har lagt massa pengar på en k24 som ger lika mycket effekt som en oöppnad k20. så va gäller effektökning skulle jag vilja säga att raggaren slår dej på den punkten. och så har vi hans plana vridkurva som är ljusår finare än din ofullständigt mappade vridkurva;)
jim h, ehh va? det är ju så det funkar haha vrid x varv = effekt.
bågen, som jag ser det så finns det två alternativ,
1, killen har blåst andreas, jag hade aldrig betalat 1200 för en bänkning såvida det inte är rototest hehe
2, ni alla är haters som inte har en aning om vad ni snackar om. gör lite research innan ni ratar nåt som låter för bra för att vara sant.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
Jag vet hur det funkar Hamed. Det var inte så jag menade utan jag menade som Fixxe skrev att effekten borde mattas av mot slutet, men där ser man. Tycker ändå det är lite konstigt att man kan få dessa siffror om man fortfarande kör med katalysator, för du kör väl inte med kattersättare Andreas? Det borde bli en riktig flaskhals. Menade inget illa mot dig Andreas när jag skrev mitt inlägg och jag hoppas inte du har tagit det så.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Jag kör med universal-katalysator som passar ihop med resten.Jim_H skrev:Jag vet hur det funkar Hamed. Det var inte så jag menade utan jag menade som Fixxe skrev att effekten borde mattas av mot slutet, men där ser man. Tycker ändå det är lite konstigt att man kan få dessa siffror om man fortfarande kör med katalysator, för du kör väl inte med kattersättare Andreas? Det borde bli en riktig flaskhals. Menade inget illa mot dig Andreas när jag skrev mitt inlägg och jag hoppas inte du har tagit det så.
Nejdå ingen fara. Men allt stämmer.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
