Nya Civic Type-R 2015

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

type-r-owners.co.uk skrev:Just had a call from my dealer - 1500 UK allocation sold out. There will be more, but would be Oct time if ordered now.

Their demo isn't coming until Aug now as customer orders are far greater than expected. Also, no white until 2016, as it's by far the most popular colour and Honda want to even up the colour order amounts if possible.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Fast den där bilden på seaten stämmer ju inte med verkligenheten.
Vilken normal person skulle ge sig på att skärmbredda en helt ny bil? ;)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
JimmyW92
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström

Man får väll vänta tills den inte är ny då :p det är ju lite det jag menar ändå. Det finns utrymme att göra den son egen. Och det är där jag är fundersam på om civicen kommer ha samma möjlighet. Allting är ju där av en anledning så det känns inte som att man kan göra något :) men denna skulle väll släppas i US också? Kanske blir mer custom då.

Edit; Nästa fråga är ju hur många normala personer som hänger här :D för min del så tar det bara typ 1-2månader innan jag börjar fundera på vad man kan ändra på bilen så. Om det kom i ett kit och jag hade pengarna så skulle jag nog kunna tänka mig att göra det på en "ny" bil också ;)
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
pasen

Är ju perfekt. Då kan man fokusera på det viktiga, köra :P annars hade jag inte kort Honda tror jag.
Användarvisningsbild
hamedius

när jag läser den här tråden börjar jag fundera på ett par saker,

1, undrar hur folk regerar på andra märkesforum när diverse tillverkare släpper ny modell?
tex när renault släppte megande rs lr seat presenterade cupra r lr 280 lr va den heter. lr ford med focus rs osv.
undrar om det är lika stor andel av dem som blir besvikna som varje gång honda släpper ny ctr:)
ep3 var en minibuss, fn2 fick bara en hk extra, och den här senaste är för plastig med fake luftutsläpp mm.

ta inte illa upp ni som beställt bilen, smaken är som baken, men jag tycker att utseendet är väldigt fjortis. med den röda ratten och röda 3p-bälten som cherry on the top.
för en 5 år sen när förra focus rs kom så tyckte jag att den såg skithäftig ut, men idag skulle jag aldrig kunna tänka mej köra runt i en sån bil, och jag tycker nya ctr'en ser ännu "häftigare" ut.
med den nya prislappen så är det väl inte längre 20åringar som är den främsta målgruppen, då börjar jag undra varför man designade den som om den vore det.

2, testtiderna säger att ctr'en är snabbast runt ringen. men samtidigt har den ca 10% mer effekt än sina konkurrenter.
hur många sekunder kan den effektskillnaden göra på ett varv?
jag menar om man chippar en megane rs till en 310hk, kmr ctr'en ff vara snabbast?
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Då "Chippar" man sin ctr så är ordningen återställd!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
hamedius

lol så kan man också göra men jag undrade mer om det kan vara så att enbart effekten är nyckeln till civic'ens framgång och om dess chassi och aerodynamik är överlägsen konkurrenternas lr inte.
därför tänkte jag på ett hypotetiskt och mer rättvist test, typ samma effekt och däck, vilken vinner? hondan vinner självklart i antal avverkade varv innan den pajar men vilken av dem sätter snabbaste varvet?

Renault och seat hade r-däck när de satte deras 7-tider men va hade hondan? det står conti sport 6 på vissa sidor men vad är det för däck? verkar inte finnas på marknaden än för jag hittar inget om det däcket. är det som 5'an ett vanligt men bra sommardäck? om det är så så har hondan många sekunder till att hämta med en uppsättning r-däck.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
hamedius

eller om även ctr'en hade r-däck vid testet, är det rimligt med bara 4 sekunder snabbare varvtid när man har 30hk mer runt en sån stor bana?
jag förväntar mej att civic'en även har bättre chassi och aerodynamik än konkurrenterna, då kan jag inte hjälpa att undra om det inte borde ha varit större skillnad i varvtiderna.
lr den kanske inte har det, den kanske har lite sämre chassi och lite sämre aerodynamik men tar igen det och lite till med hjälp av effektövertaget.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
pasen

Däcket är ju framställt specifikt för Civicen... Och de lär ha kört med de däcken, det tog dem väl 12 månader att ta fram däcken läste jag, eller om det var 6. Oavsett vilket lär de inte lägga den tiden på att ta fram däck och sen slänga på ett par "r-däck" för tiden runt ringen.

Civicen är definitivt inte den snyggaste bilen, men jag tror på Honda när de säger att allt fyller funktion, och fakeutsläppen har flera gånger bevisats att de inte är fake.

Men en fet S2000 är fortfarande snyggare...
Elvis_EG2
Namn: Elvis

Enda nya ctr:en saknar enligt mig är lite bredare skärmar bak :)
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Enda jag inte tycker verkar bra är att Autoexpress säger att motorn är lite karaktärslös, det hör inte hemma i en TYPE R bil. Håller med om att ljudet inte är.. Hur ska man säga? Skit samma, som sagt kommer eftermarkadsprylarna lösa detta! Och kan såklart inte säga nått när jag inte kört bilen. Får bara hoppas man inte blir besviken när man kör den.
Användarvisningsbild
pasen

Mjo, i andra reviews säger de tvärtom. Ingen review känns vettig än så länge, låt Clarksson köra den...
Vill verkligen veta hur den går runt deras bana, men det lär man väl aldrig få veta.
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Att sitta vid en dator och spekullera om en bil är snygg, snabb eller karaktärslös är precis som att köra dragrace med en Hyundai Atos... dvs helt meningslöst.

Va glada nu att honda gett oss ett riktigt monster att gotta oss åt. Och att all "fjortis styling" sitter och faktiskt har en funktion, istället för att locka med att bli fast and the furious film 31:s huvud bil.

Hejja Honda!
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold

Word^^

Sen kan jag hålla med om att CTR inte är snyggast, många bilar är snyggare men ingen av dom är Renault eller seat enligt mig.
Inte heller nya focus rs faller mig i smaken så CTR är den snyggaste hothatch enligt mig.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
VW Multivan
VW ID3

Användarvisningsbild
wahlsten
Bil: FL5
Namn: Kalle Wahlsten
Been thanked: 1 time

Regge skrev:Att sitta vid en dator och spekullera om en bil är snygg, snabb eller karaktärslös är precis som att köra dragrace med en Hyundai Atos... dvs helt meningslöst.

Va glada nu att honda gett oss ett riktigt monster att gotta oss åt. Och att all "fjortis styling" sitter och faktiskt har en funktion, istället för att locka med att bli fast and the furious film 31:s huvud bil.

Hejja Honda!
Det betyder att vi som beställt bilen kör dragrace varje dag med en Hyundai Atos tills det att vi fått nyckeln... :)
Kalle Wahlsten

Honda Civic Type R FL5 -24

Tidigare Bilar:

Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 36 times
Kontakt:

I slutet på juli kommer det finnas en mycket subjektiv bedömning av bilen om ni önskar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold

Ja där ser man. :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
VW Multivan
VW ID3

Användarvisningsbild
hamedius

pasen skrev:Däcket är ju framställt specifikt för Civicen... Och de lär ha kört med de däcken, det tog dem väl 12 månader att ta fram däcken läste jag, eller om det var 6. Oavsett vilket lär de inte lägga den tiden på att ta fram däck och sen slänga på ett par "r-däck" för tiden runt ringen.

Civicen är definitivt inte den snyggaste bilen, men jag tror på Honda när de säger att allt fyller funktion, och fakeutsläppen har flera gånger bevisats att de inte är fake.

jag förstår inte riktigt va du menar. däcken är specifikt framtagna för ctr'en ja, och de körde 7:50-tiden med de däcken ja men det säger inget om vad det är för däck, om de klassas som r-däck som Michelin cup lr sportiga sommardäck/ semi-r som Bridgestone re002 lr bara vanliga sommardäck som Bridgestone RE050A som förra meganen körde imponerande 8:07 på.
och även fast däcken är speciellt framtagna för just ctr'en så betyder det inte att den inte skulle kunna åka snabbare med andra däck.
hursomhelst så försöker jag bara förstå varför den åkte "bara" 4 sekunder snabbare än närmaste konkurrent när den har betydligt högre effekt samt har varit under utveckling under så lång tid för just ett enda ändamål. är det däcken som inte håller måttet? chassit? aeron? kanske har honda (i samarbete med däcktillverkaren) medvetet utvecklat ett semi r-däck för ctr'en för att hålla tillbaks bilen men samtidigt snäppet före konkurrenterna för att sen vid behov unleash the beast så att säga med ett par riktiga r-däck?

de stora bakre luftutsläppen på framskärmarna är inte fake?
de små övre har jag förstått att de idag är blockade på visningsexen men kommer att öppnas upp på den färdiga bilen.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Jontis
Namn: JonasSundgren

hamedius skrev:
hursomhelst så försöker jag bara förstå varför den åkte "bara" 4 sekunder snabbare än närmaste konkurrent när den har betydligt högre effekt samt har varit under utveckling under så lång tid för just ett enda ändamål.
Civicen är inte en "track day special" utan en "GTI" som funkar som daily driver för en mindre familj.

"The recently unveiled Mégane R.S. 275 Trophy features the best of Renault Sport technology, with the Renault Sport 2.0T engine upgraded to 275 hp and the Cup chassis. This limited series is now available in a more radical version : Mégane R.S. 275 Trophy-R, designed for track driving enthusiasts. Almost 100 kg lighter, Mégane R.S. 275 Trophy-R is pinned to the road by a chassis fitted with Öhlins Road&Track adjustable dampers and MICHELIN Pilot Sport Cup 2 tires. The overall coherence is reflected in the exceptional level of performance achieved. As illustrated by a new record at the Nürburgring Nordschleife. Mégane R.S. 275 Trophy-R covered the 20,832 km in just 7’54’’36, the fastest time ever for a front-wheel drive production model."

Kan det vara därför som den bara är 4 sek snabbare?
Vad händer om Honda går all in på en track day version?
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Användarvisningsbild
pasen

Ja de har ju marginal för förbättring, det kanske är ett taktiskt drag. Men man kommer väl behöva ta bort komfort och praktiska saker för att nå dit kanske, och det vill de säkert undvika.

Sen tror jag helt ärligt att på en bana som ringen är effekten ganska viktig, det är rätt många långa rakor, lite som Mantorp :P
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Kontakt:

Honda har ju lobbat för att göra en ännu råare CTR om intresset finns, handsken är ju kastad, får se om något annat bilmärke antar utmaningen :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

hamedius skrev:
pasen skrev:Däcket är ju framställt specifikt för Civicen... Och de lär ha kört med de däcken, det tog dem väl 12 månader att ta fram däcken läste jag, eller om det var 6. Oavsett vilket lär de inte lägga den tiden på att ta fram däck och sen slänga på ett par "r-däck" för tiden runt ringen.

jag förstår inte riktigt va du menar. däcken är specifikt framtagna för ctr'en ja, och de körde 7:50-tiden med de däcken ja men det säger inget om vad det är för däck, om de klassas som r-däck som Michelin cup lr sportiga sommardäck/ semi-r som Bridgestone re002 lr bara vanliga sommardäck som Bridgestone RE050A som förra meganen körde imponerande 8:07 på.
och även fast däcken är speciellt framtagna för just ctr'en så betyder det inte att den inte skulle kunna åka snabbare med andra däck.
hursomhelst så försöker jag bara förstå varför den åkte "bara" 4 sekunder snabbare än närmaste konkurrent när den har betydligt högre effekt samt har varit under utveckling under så lång tid för just ett enda ändamål. är det däcken som inte håller måttet? chassit? aeron? kanske har honda (i samarbete med däcktillverkaren) medvetet utvecklat ett semi r-däck för ctr'en för att hålla tillbaks bilen men samtidigt snäppet före konkurrenterna för att sen vid behov unleash the beast så att säga med ett par riktiga r-däck?

de stora bakre luftutsläppen på framskärmarna är inte fake?
de små övre har jag förstått att de idag är blockade på visningsexen men kommer att öppnas upp på den färdiga bilen.
Continental sport contact 6 klassas som ett vanligt gatdäck. Att någon hot hatch öht säljs med R-däck är för mig obegripligt, men så gör man om man är desperat som i Seats och Renaults fall.

Vad är det som inte skulle hålla måttet när den spöar en Renault utan AC, Radio, baksäte och med öhlins coilovers, acrapovic avgassystem osv osv med en "vanlig" produktionsbil.

Renaulten är utvecklad endast för ändamålet, inte Civicen. Effekt hjälper till bra på Nurburgring men är långt ifrån allt.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
hamedius

ok så det var som jag trodde att honda har sparat lite till senare.

men nu ska vi inte överdriva här. ctr'en är ingen "vanlig" produktionsbil. det är en bil som byggs i begränsad upplaga och har utvecklats i fem år för att vara snabbast på ringen. bara för den har fem dörrar så blir den ingen svenssonbil.

seaten har också fem dörrar och baksäte och klima men ingen akrapovic lr öhlins. visst har den fullskaliga r-däck med performance pack men så har den inte front spoiler och stor vinge som civic'en har, vilka jag tror ihop med semi-r-däcken ger lika mycket grepp som seatens r-däck utan civic'ens downforce.

nu var inte fallet så men om ctr'en också hade haft michelin ps cup och åkt så lite snabbare än tvåan och trean, hade inte nån mer än jag undrat om kanske chassit inte är lika bra som tex renaulten?

som sagt, ta inte illa upp av mina funderingar och spekulationer. och dissa inte renault och seats bedrifter, utan dom hade inte nya ctr kommit till, iaf inte i det utförandet.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Sammen
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Har ingen aning om under vilka förutsättningar den här filmen gjorts eller av vem men det verkar fattas lite pulver.

http://youtu.be/k4i-72xLFT4
JimmyW92
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström

Ser väll inget fel :p
0-100 på ~6sec
0-140 på ~10sec
0-200 på ~21sec

Har inte koll på vad som är lovat men som sagt. Förutsättnigar is key
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Sammen
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

JimmyW92 skrev:Ser väll inget fel :p
0-100 på ~6sec
0-140 på ~10sec
0-200 på ~21sec

Har inte koll på vad som är lovat men som sagt. Förutsättnigar is key
Njae, kanske om man räknar med mätarfart och det är kanske det Honda gjort? ;)

Sett mot den GPS-hastighet (eller vad det nu är) de lägger in i bild behövs 210 på mätaren innan du har 200 i verklig fart och då tar det snarare 24 sekunder 0-200 och det verkar även fattas en del på toppen då de "bara" når 259 verklig fart (268 på mätaren) mot 270 som uppges av Honda.

Men som sagt, har ingen aning om under vilka förutsättningar dessa körningar gjorts mer än det som skrivs i videon om lutning osv.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Been thanked: 58 times

Det fanns en länk till en artikel där stod att det temperaturen låg på över 30 grader vid testtillfället.
Säkert en del i förklaringen till att den verkade lite klen, ingen bra ursäkt dock :)
Användarvisningsbild
Brox
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

Såg nån "boost" mätare som peakade 1.2 , kan det vara så pass mycket ladd i den med endast 310hk ? :)

Antingen har honda verkligen lagt den på en riktig "safe" tabell eller så är det miljökraven som stryper den så kopiöst att man inte ens kan gå över riktiga 310hk på 1,2kilos ladd @ 2.0liter.
Sen får man ju inte glömma att 310hk är på pappret som alla produktionsbilar idag, spänner man fast den på stressbänken så lär man vara glad om man ser något över 200 på hjulen... men det är inte heller något konstigt idag :)

Jag tror där finns många alternativ som privat ägare att få upp den i riktigt fina siffror om man vågar strunta i miljökraven och kör den på riktig soppa :mrgreen:
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Been thanked: 58 times

Ja jag reagerade också på det relativt höga laddtrycket, borde finnas en hel del mos som kan frigöras med lite bättre andning.
Men nyare turbobilarna brukar ofta ge en hel del över spec när man bänkar dem, typ specad effekt på hjulen nästan.
Ska iaf bli riktigt intressant att se vad tajpen ger :)
Användarvisningsbild
Brox
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

fonzeka skrev:Ja jag reagerade också på det relativt höga laddtrycket, borde finnas en hel del mos som kan frigöras med lite bättre andning.
Men nyare turbobilarna brukar ofta ge en hel del över spec när man bänkar dem, typ specad effekt på hjulen nästan.
Ska iaf bli riktigt intressant att se vad tajpen ger :)
Efter den videon så "gissar" jag på att där är ca 220 max på hjulen.. rör sig ungefär som en 9-5 aero gör som har ca 200-210 whp (260hk på pappret)!
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Skriv svar