Nog har automat sina fördelar och fler och fler upptäcker dom och anser att dom överväger nackdelarna.. Andelen automatbilar ökar stadigt och 2016 var första året det såldes fler automatväxlade bilar än manuella i Sverige. Vissa förutspår ju tom den manuella växellådans död... och det är nog inte omöjligt på överskådlig framtid iom hybrider och eldrivna bilar. Vi är ju redan i ett läge då tom sportbilar ofta kommer med automat och se på hur det ser ut i USA.
Sen handlar det såklart om tycke, smak och prioriteringar. Ingen kan väl säga emot att en manuellt växlad bil är roligare att köra... så i en hobbynivå skulle det vara självklart för mig. Men lika självklart är det för mig att välja automat i en bruksbil då fördelarna i bekvämlighet och komfort överväger för mig. Speciellt då jag bor i Stockholm och den trafiken vi har här.
Sen finns det ju olika lösningar för att slippa växla, "gamla" momentomvandlare, dubbelkopplingslådor och steglösa automater där ju alla har sina för och nackdelar. CVT har väl vissa fördelar mot andra lösningar som att de är driftsäkra och väldigt mjuk kraftöverföring och det har väl gjort att Honda valt den lösningen. Nackdelen har var gummibandskänsla och att motorn ligger och surrar på konstant varvtal under acceleration vilket ofta kan låta ganska plågat. Men det har ju Honda löst väldigt bra i den låda som sitter i nya Civic med simulerade växlingslägen osv. Jag har som sagt inte gillat steglösa lådor tidigare men den här gav en annan känsla.
Men den låda jag suktar efter att se i Sverige är den 8-växlade dubbelkopplingslådan med momentomvandlare som sitter i vissa Acura-modeller. Länk http://articles.sae.org/13432/ Den borde i teorin kombinera det bästa av två världar, dubbelkopplingslådans snabbhet med momentomvandlarens mjukhet.
CR-V med sin 9 växlade låda är ju ingen stenkrossarlåda i sina växlingar direkt så jag vet inte riktigt vad fördelen är med CVT egentligen annat än kanske priset?
Jag har inget mot automat, snarare tvärtom. Men man blir lite besviken då det finns automatlådor som är effektivare än sina manuella diton men Honda väljer här att införa en låda som till specsen är sämre på alla möjliga vis.
Har du provkört den ännu Mähler? Gör det
På pappret är CVT lådan som sagt mer effektiv än den manuella om man väljer lilla motorn. Och den är bra nära på 1.5-motorn.
Provkörde Civic 2017 i helgen. Både 1,0 och 1,5. Manuell och CVT. Blev riktigt överraskad.
5-dörrars modellen känns som en Civic. 4-dörrars sedanen var mer som en Accord.
Kombinationen 1,5 med CVT i sedanutförande var helt otrolig.
Eftersom att jag kör Legend 2008 brukar allt nytt jag kör kännas som plastigt skräp.
Men den här nya Civicen är en riktigt grym bil på alla sätt!
Det tänkte jag inte på just ner jag körde tyvärr. Åkte mest med öppen taklucka dessutom.
I specen står det att sedanen har lite lägre vägbuller än hatchbacken. Det brukar stämma.
De största skillnaderna jag märkte av var att jag fick plats i baksätet på sedanen. I hatchbacken satt jag trångt. (Satt bak i båda bilarna under färd och inte bara i hallen)
Även fram kände jag att det var luftigare. Att det var bättre sikt bakåt kan ha bidragit till känslan.
Körde samma rutt och tyckte även att sedanen var stabilare i kurvor. Tror inte att måtten skiljer sig speciellt mycket. Men det var så det kändes.
Finns att köpa till ett sportpaket här i Sverige också.
Man får kjolar runtom och en liten vinge. Inte lika stor som på RS men den lilla tycker jag ser mer elegant ut.
För övrigt verkar det som att bara RS kommer ut med 1,5T i Turkiet anno.
Resten har 1,6 liters 125 hästars maskiner. Detta gör att man bara kan välja RS i svart vit och röd!
Tur att vi fått 1,5T i alla bilar här. Kan nog bli en sån här i framtiden
fonzeka skrev:Honda har haft turbo på standardbilar tidigare, eller åtminstonde två som jag kan nämna på rak arm.
Acura RDX i mitten av tvåtusentalet och City turbo i början på åttitalet
De ligger onekligen klart efter men vi får hoppas att de kommer tillbaka desto starkare nu.