CR-V 4WD Test (generation 3, 4, 5)

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times



Rätt tydligt hur Honda har förbättrat responsen på deras 4WD system 👍
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Hade varit intressant med en sån jämförelse mot andra märkens fyrhjulsdrift. Helt klart lite bättre nu, men kanske inte toppklass om jag får gissa :)
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Helt meningslös jämförelse.

ESP har en central roll i hur ett modernt AWD-system fungerar. När ett hjul roterar fritt som i detta läget finns där inget motstånd i den differentialen. Inget motstånd=ingen möjlighet att levera kraft. Man bromsar då upp det roterande hjulet så att motståndet kommer tillbaka och därför kan hjulet som står still på backen också rotera och driva bilen framåt.

Detta läget som visas här är ett laboratoriescenario som aldrig någonsin kommer hända i verkligheten och om det händer så hoppas jag föraren inte är dum nog att avaktivera ESP.

Samtliga CR-V har en fyrhjulsdrift som baserar sig på framhjulsdrift men som har ett kraftuttag som skickar kraft till bakaxeln. Styrningen brukar vara lamellstyrd och sitter nästan alltid i bakaxeln. På Gen 3 hade man en dubbelpump och styrde med solenoid om jag inte missminner mig och den låg alltid an lite. Gen 4 fick ett system som fokuserade mer på bränsleförbrukning så den kunde koppla ur helt. Inte supersnabb att aktivera så i laboratorietester så failade den medans den alltid levererade i verkligheten. Att nu Gen 5 har fått ett snabbare system är självklart, det har gått 6 år sedan den förra lanserades och det vore märkligt om man inte hade ökat effektiviteten på dennsamme.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3733
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Detta gäller min G5 1.5t Manuell

Kollar jag på displayen i bilen så skickas det i 99% av körningen även kraft till bakaxeln om än bara yttepytte ibland.

Har inte kört terräng men norrländsk snöväg och den betedde sig utomordentligt där.

Den har en tendens att ibland skicka ut svansen om det blir tvärhalt i kurva med krön.

Hade varit riktigt underhållande om ESP gick att koppla ur till 100%
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Skriv svar