Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Behöver råd inför Prelude-köp!
Är sugen på att skaffa mig en Prelude av årmodell 92-96.
Den fanns bara med dessa tre motor-alternativ(?):
2.0, 130 hk
2.3, 160 hk
2.2, 185 hk... och V-Tec
Rätta mig om jag har fel...
Vanligt fel?
Hört att vev-lagrena i 2,3-litersmotorn är dåligt konstruerade och ger upp efter några års körning. Stämmer detta och gäller det de andra motorerna också???
Hur är en Prelude att äga/köra gemfört med t.ex. syskonmodellerna Civic och CRX?
Och till sist:
Om man ska köpa sig en Prelude, vad bör man kolla extra noga?
Alltså; Vilka fel ska man leta efter?
Och vad bör de ligga i för prisklass?
/Tack på förhand...
Den fanns bara med dessa tre motor-alternativ(?):
2.0, 130 hk
2.3, 160 hk
2.2, 185 hk... och V-Tec
Rätta mig om jag har fel...
Vanligt fel?
Hört att vev-lagrena i 2,3-litersmotorn är dåligt konstruerade och ger upp efter några års körning. Stämmer detta och gäller det de andra motorerna också???
Hur är en Prelude att äga/köra gemfört med t.ex. syskonmodellerna Civic och CRX?
Och till sist:
Om man ska köpa sig en Prelude, vad bör man kolla extra noga?
Alltså; Vilka fel ska man leta efter?
Och vad bör de ligga i för prisklass?
/Tack på förhand...
<span style='color:blue'>[b]Santeri[/b] Korhonen</span>
[b]BMW is the shit...[/b]
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
du ska ha fullstänndigt namn i din signatur.
-
MoRoN
- Bil: Prelude 2.2vti
- Namn: Patrik Pawlak
Om du tittar på prelude så vill du nog titta efter 2.2l ver. då denna e grymmt rolig o köra + den har lite pulver under huven. Rost ska du se upp med då honda har lite tunn plåt, mest vid takluckan el. vid bak-skärmarna.
2.3l ver har probl. med vevlagren men byter man olja o oljefilter reguljärt så håller dom bra.
2.2 och 2.3 modellerna efter 93 har 4ws(fyrhjulsstyrning) 9,3m i svängradie. Den e riktigt mjuk o följsam i svängarna pga detta.
Om du vill ha en lite mer lågbudget bil men vill fortfarande att den ska ha lite körglädje så e 2.0 inte att slå på näsan. Har haft en sån och måste säga att den var riktigt rolig att köra + att den drar inte mkt heller(beror på hur man kör naturligtvis) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Nu har jag en Prelude 93 2.2l vtec. och jag e så jävla nöjd så det e inte sant. När VTECen kickar in så får man sig en liten hästspark i ryggen(inte som en turbo men grymm som fan ändå). O jag älskar ljudet, byter man avgassystem från org till större + en japsdämpare på slutet ojojojojoj vilket ljud. Man får respekt på vägarna hehe + att man får några x-tra ponysar.
EDIT: ps. köpte min i Holland genom http://www.autoscout24.de kostar inte så mkt extra att importera. tot priset för min blev ca 70.000kr när allt va betalt. 65.000 va priset på den. så CA+-5000kr med alla utgifter typ skrot avgift, regbes o tillfällig försäkring...
2.3l ver har probl. med vevlagren men byter man olja o oljefilter reguljärt så håller dom bra.
2.2 och 2.3 modellerna efter 93 har 4ws(fyrhjulsstyrning) 9,3m i svängradie. Den e riktigt mjuk o följsam i svängarna pga detta.
Om du vill ha en lite mer lågbudget bil men vill fortfarande att den ska ha lite körglädje så e 2.0 inte att slå på näsan. Har haft en sån och måste säga att den var riktigt rolig att köra + att den drar inte mkt heller(beror på hur man kör naturligtvis) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Nu har jag en Prelude 93 2.2l vtec. och jag e så jävla nöjd så det e inte sant. När VTECen kickar in så får man sig en liten hästspark i ryggen(inte som en turbo men grymm som fan ändå). O jag älskar ljudet, byter man avgassystem från org till större + en japsdämpare på slutet ojojojojoj vilket ljud. Man får respekt på vägarna hehe + att man får några x-tra ponysar.
EDIT: ps. köpte min i Holland genom http://www.autoscout24.de kostar inte så mkt extra att importera. tot priset för min blev ca 70.000kr när allt va betalt. 65.000 va priset på den. så CA+-5000kr med alla utgifter typ skrot avgift, regbes o tillfällig försäkring...
Senast redigerad av MoRoN den 4 augusti 2005, 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Pawlak
stockholm
stockholm
Jag letade efter en 2.2VTEC när jag skulle skaffa Prelude, men det verkade inte gå att få tag i nån i Sverige, i alla fall inte till ett rimligt pris. Så jag köpte mig en 2.3:a och är jävligt nöjd. Visst, hittar du en VTEC du har råd med är det klart du ska köpa den, men 2.3:an är inte så mycket slöare som folk tror, och det är väldigt trevlig karaktär i den motorn också. Om man kör med S2000-oljefilter och ser till att hålla oljenivån hög tror jag att vevlagrena klarar sig också.
[b]Prelude 2.3 92[/b]
Claes Hohner #1496
Claes Hohner #1496
Ok...
Hur är den rent ekonomiskt gemfört med syskonmodellerna?
En fråga till er som ägt flera Honda´s... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
S2000-oljefilter... den ska passa rakt av, eller?
V-Tec Preluden verkar vara en mycket ovanlig fågel i Sverige...
Finns det några sådanna som är s-sålda?
Hur är den rent ekonomiskt gemfört med syskonmodellerna?
En fråga till er som ägt flera Honda´s... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
S2000-oljefilter... den ska passa rakt av, eller?
V-Tec Preluden verkar vara en mycket ovanlig fågel i Sverige...
Finns det några sådanna som är s-sålda?
Någon...?
Tror det lutar mer åt CRX / Civic-hållet... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Tror det lutar mer åt CRX / Civic-hållet... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
-
daniel 301
finns nog en eller två st svensksålda 2,2or. min prelude 2,2 står på farsan och jag betalar runt 4k i helförsäkring. ligger mellan 0,9-1 liter så som jag kör, har lyckats snålköra den ner till 0,83 en gång. mycket trevlig bil. min har stått i garage i tre veckor sen jag köpte min accord coupe, väntar på att få fronten fixad efter att ha kört i en håla. körde den igår och kom på att jag kommer sakna den som fan. ska sälja den till våren, kanske provar med en annons när bilen fått fronten fixad.
kanske lite osammanhängande text men jag e astrött
mvh daniel
kanske lite osammanhängande text men jag e astrött
mvh daniel
Daniel Olsson
sölvesborg.
innan: civic 1,5 vei -95 *såld*
renault 19 chamade -92 *skrotad*
prelude 2,2 vtec 4ws -93 *såld sedan smälld :( *
Accord v6 coupe -98 *kvaddad*
nu: volvo V40 t4 -98
elgruppen firmabil (vw caddy -06)
sölvesborg.
-
stumpen
- Bil: Prelude -92a
- Namn: Fredrik Björkman
ja jag kör ju 2.3 o e nöjd me den biten... men 4ws ska man ha koll på så den funkar fel fritt... min har börjat krångla nu o flera här på forumet har haft bekymer me den!! men när 4ws väll funkar skit kul biol o köra.... har tyvärr inte kört nån civic eller crx än=(
Diablo, jag hade varit en ivrig spekulant om jag hade haft stålar, fan jag hatar att vara behovsanställd. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Johan Nilsson
Saab 9000 :(
Förhoppningsvis en gen4 Prelude nästa sommar.
-
daniel 301
blev erbjuden 85 för min 2,2 i våras. hade precis tagit ut bilen och återupptäckt hur den var härlig den var o köra så jag sa nej, i dag hade jag sagt ja, eftersom jag tagit lån på accorden. drömmen hade varit att ha kvar båda bilarna, men tyvärr har jag inte ekonomin till det.
angående 4ws så är det oftast batteriet som är kasst och det leder till att 4ws börjar krångla, så mitt råd är att prova med ett fräscht batteri innan man börjar felsöka ngt annat. det ska tydligen vara riktigt dyrt att fixa 4ws om den kärvat.
angående 4ws så är det oftast batteriet som är kasst och det leder till att 4ws börjar krångla, så mitt råd är att prova med ett fräscht batteri innan man börjar felsöka ngt annat. det ska tydligen vara riktigt dyrt att fixa 4ws om den kärvat.
Daniel Olsson
sölvesborg.
sölvesborg.
Har allid funderat över om vad som händer om 4ws krånglar, aldrig läst om att nån haft problem med det tidigare. Vrider sig inte hjulen olika beroende på fart, typ? Tänk om dom skulle vridas fel i hög fart, livsfarligt! Kanske inte är tekniskt möjligt?
Senast redigerad av Nizzon den 6 augusti 2005, 03:23, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Nilsson
-
MoRoN
vid högre farter vrids dom inte mkt alls typ nästan inget har jag hört men oavsett så har d nog aldrig hänt, bara om den skulle bryta ihop helt o även då skulle nog det bara kännas som om bilen var typ väldigt "slapp" el. ngt
Patrik Pawlak
stockholm
stockholm
-
daniel 301
bilen låse bakhjulen i rakt fram läge så att bilen blir 2ws som en vanlig bil. så har jag fattat de ialla fall
Daniel Olsson
sölvesborg.
sölvesborg.
Till att börja med så är det inte många här som har haft problem med sitt 4WS.
De som haft något problem så har det varit dåligt batteri och i något fall var det en givare vid hjulen som var kass.
Gen.4 (92-96) har ett elektriskt 4WS och ställer sig i rakt-fram läge när spänningen försvinner.
Detta kan man kolla om man med motorn igång svänger max åt endera sidan och sedan stänger av motorn. Då går bakhjulen tillbaks till rakt-fram läge direkt. Startar man sen motorn så ställer sig bakhjulen i det läge de ska ha i förhållande till framhjul (fart, rattrörelse) igen.
Där finns ett kapitel i rep.handboken om hur 4WS fungerar, hur man felsöker det, reparerar, ställer in det mm.
4WS finns i elektrisk upplaga, som tillbehör, på gen.4 Preluden och finns på alla årsmodellerna 92-96.
Det var 2.2 VTEC som kom först -93 i Europa.
En enda gång har mitt 4WS strejkat och det var förmodligen bara en signal som inte gick fram till dess styrsystem (som sitter bakom ryggstödet, i baggageutrymmet, i baksätet till vänster).
Jag startade bilen och började köra. 4WS-lampan släcktes inte. Man märkte direkt att bilen inte betedde sig som normalt. Bilen kändes mer klumpig och större när man svängde i korsningar och rondeller, jag provade aldrig en u-sväng. Jag parkerade bilen och gjorde ett ärende. När jag åter startade så släcktes 4WS-lampan som den skall och allt fungerade igen. Det var inga konstigheter under tiden 4WS inte fungerade utan det blev en vanlig 2WS-bil bara.
Jag tycker att 4WS är helt super och förstår inte varför det inte finns på fler bilar.
Vad jag känner till så är det bara Honda, Mitsubishi och Mazda som använt/använder det.
De som haft något problem så har det varit dåligt batteri och i något fall var det en givare vid hjulen som var kass.
Gen.4 (92-96) har ett elektriskt 4WS och ställer sig i rakt-fram läge när spänningen försvinner.
Detta kan man kolla om man med motorn igång svänger max åt endera sidan och sedan stänger av motorn. Då går bakhjulen tillbaks till rakt-fram läge direkt. Startar man sen motorn så ställer sig bakhjulen i det läge de ska ha i förhållande till framhjul (fart, rattrörelse) igen.
Där finns ett kapitel i rep.handboken om hur 4WS fungerar, hur man felsöker det, reparerar, ställer in det mm.
4WS finns i elektrisk upplaga, som tillbehör, på gen.4 Preluden och finns på alla årsmodellerna 92-96.
Det var 2.2 VTEC som kom först -93 i Europa.
En enda gång har mitt 4WS strejkat och det var förmodligen bara en signal som inte gick fram till dess styrsystem (som sitter bakom ryggstödet, i baggageutrymmet, i baksätet till vänster).
Jag startade bilen och började köra. 4WS-lampan släcktes inte. Man märkte direkt att bilen inte betedde sig som normalt. Bilen kändes mer klumpig och större när man svängde i korsningar och rondeller, jag provade aldrig en u-sväng. Jag parkerade bilen och gjorde ett ärende. När jag åter startade så släcktes 4WS-lampan som den skall och allt fungerade igen. Det var inga konstigheter under tiden 4WS inte fungerade utan det blev en vanlig 2WS-bil bara.
Jag tycker att 4WS är helt super och förstår inte varför det inte finns på fler bilar.
Vad jag känner till så är det bara Honda, Mitsubishi och Mazda som använt/använder det.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
-
stumpen
- Bil: Prelude -92a
- Namn: Fredrik Björkman
läste högre upp... de var jag som kommenterade slapp bakenda [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
jo dom ställer sig rakt, men de e tydligen ett par fjädrar(?) som ställer hjulen rakt o "försöker" hålla hjulen rakt.....
men men kankse dax o kommentar att de börjar bli lite of topic!!!!!!
jo dom ställer sig rakt, men de e tydligen ett par fjädrar(?) som ställer hjulen rakt o "försöker" hålla hjulen rakt.....
men men kankse dax o kommentar att de börjar bli lite of topic!!!!!!
-
MoRoN
det brukar va normalt att topicar går lite offroad ibland el. hur [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] hehe
EDIT: dessutom den som köper en prelude gen4 vtec! el ngn av dom andra motor alt. kommer DEFINITIVT INTE ÅNGRA SIG [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
EDIT: dessutom den som köper en prelude gen4 vtec! el ngn av dom andra motor alt. kommer DEFINITIVT INTE ÅNGRA SIG [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Senast redigerad av MoRoN den 6 augusti 2005, 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Pawlak
stockholm
stockholm