Diskussion om VARFÖR inte type-r sedanen i Sverige

ENBART för motorrelaterade topics
Diablo

<!--QuoteBegin-Krister+5 Oct 2006, 17:04:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 5 Oct 2006, 17:04:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Eller varför inte ta Sveriges mest sålda bil som exempel... Volvo V70... S70 säljs inte längre för att den inte sålde nåt alls i stort sett utan alla ville ha kombi.
Kolla sen också hur många S40 respektive V50 som säljs...
[right][snapback]335489[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hmm e inte S60 samma bil som V70 fast sedan?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

<!--QuoteBegin-AndersL+5 Oct 2006, 15:59:16--><div class='quotetop'>QUOTE(AndersL @ 5 Oct 2006, 15:59:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nu vill jag inte påstå att jag är speciellt insatt i detta område (jobbar inte med svenska marknaden), därmed är allt jag skriver mina personliga åsikter präglat av en viss generell insikt i bilbranschen.

Med tanke på att endast några få (små) marknader kan finna affärsmöjligheter med Civic 4D hade en Civic 4D Type R haft ännu sämre möjligheter. De stora marknaderna England och Tyskland kommer alltid styra vilka modeller som importeras till Europa, och på dessa marknader finns inga affärsmöjligheter för Civic 4D.

Affärsmöjligheter = (varumärke*kundbehov)/kostnad

Kostnad = allt som kostar för att sälja en bil (marknadsföring, admninistration, utbildning, trycksaker, PR-aktiviteter, lagerföring, service mm.)

Det finns dessutom många andra aspekter som styr biltillverkares modellprogram på olika marknader/världsdelar t ex. miljömål. Miljömålet för 2008 är 140g/km CO2 i snitt. I andra ord går Hondas snitt upp när Type-R lanseras (släpper ut mer än 140g/km).

Angående att JDM Type R oftast är mer påkostade beror på att kundbehovet är större än i EU och därför är de villiga att betala mer i Japan. Ställ er gärna frågan om ni hade betalt merkostnaden för JDM-utrustningen på tex. EP3an. Jag tror att de flesta (som köpt bilen) inte hade gjort det. Inget är tyvärr gratis.
[right][snapback]335484[/snapback][/right]

Det jag menade med mitt inlägg angående kostnaden är just att ifall de endast hade tillverkat en sorts Type R så skulle volymerna varit väsentligt högre, kostnaderna för lagerhållning och administration varit lägre etc. Troligen så skulle inte totalpriset varit högre än dagens CTR. Möjligen så drar Brembo-bromsarna iväg lite, men samma sak där. Om man hade kunnat dubbla volymerna så skulle de inte kostat särskilt mycket. Insug, kammar och kolvar skulle blivit billigare så det kanske rent av hade kunnat kvittas mot de dyrare bromsarna. Jag har jobbat som projektledare för utvecklingen av olika telekomprodukter i flera år och jag vet vad volymerna betyder för kostnaden och vilka betydande vinster man kan få genom att försöka minska antalet olika artiklar i sina produkter.

Krister:
K20A skiljer sig från K20A2 på flera punkter rent hårdvarumässigt. Det sitter väl precis samma motor i den som i DC5:an. Alltså, kammar, insug +lite till skiljer sig. Det finns det ingen anledning till alls. Om det nu är så att en K20A inte klarar 95 oktan så borde det duga med 98 oktan. Om även 98 är för kass så skulle man kunna löst det genom att ställa tändningen aningen snällare på euroversionen. På så vis skulle man fått fördelarna av att få höga inköpsvolymer på all hårdvara i motorn och sköta skillnaden i mjukvaran. Det är det enda raka rent ekonimiskt, och därför har jag svårt att fatta varför man inte gjort så. Den enda förklaring som jag kan hitta är att man helt enkelt ville leverera en vassare version till Japan.

Anders: Låt oss säga att de detaljer som skiljer sig på Euro CTR och Japan CTR skiljer så mycket i pris att det skulle bli för dyrt att sätta Japan-grejorna på Euro-CTR:en trots de kostnadsfördelar man får av den ökade volymen. Det gäller iallafall inte på motorn, för där handlar det om gjutgods (förutom kammarna förstås) där kostnaden är helt beroende av volymer. Det kostar inte en spänn mer att gjuta ett bättre avstämt insug än ett sämre sådant. Samma sak med grenrör och kolvar (för inte är det väl smidda kolvar i K20A?), och även kammarna. Det blir inte dyrare för att man gör vassare kammar, utan det är volymerna som styr priset.

Äsch.. Det är svårt att förklara det hela i text så att man får fram vad man vill så enkelt som möjligt. Hoppas att någon hänger med på resonemanget iallafall.

*Edit* Mina vanliga danser på tangentbordet
Senast redigerad av Steffo den 5 oktober 2006, 17:57, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
CTROliver

Man kanske borde ringa hem till Gustav Arp och be honom fråga far sin ang V70 och S60, är rätt säker att han hade hållt med om att S60 är den nya S70.

Sen säger folk emot sig själva hela tiden här i tråden. T.ex:

Krister: "Var har du läst att det är så pågrund av bensinen... det jag läst är att de i Japan kan få ur fler hästar ur samma motor på grund av den bättre soppan... "

Vad menar du? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Är inte bensin och "soppa" samma sak, "soppa" är väl slang för bensin?

Sen säger folk att det inte finns en marknad för små sedaner i Sverige, det må vara rätt, men i resten av EU då, Tyskland och England var ju tydligen de som styrde enligt någon som var lite insatt, ändå nämns det att i Tyskland så säljer de en massa Små Sedaner som inte finns i t.ex Sverige. Då finns det ju trots allt en marknad?
James Oliver Könsberg - Malmö
Användarvisningsbild
insigma
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark

Sen tror jag säkert att de som verkligen vill ha "R" köper den värsta.. inte har man gått o köpt en Civic 1.6i 2005.

Gillar Steffos resonemang
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Bergan

Håller med dig till fullo Steffo! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister

Diablo: Just my point... att S70 och V70 är samma fast den ena är kombi och den andra inte. Och S70 las ner...

Steffo: Ok, visste inte att de skilde sig.

CTROliver: Om du tar meningen ur sitt kontext så är det klart det ser ut som jag sitter och svamlar helt o hållet i nattmössan... men om du kollar till var jag skrivit det... typ att motorn inte skiljer sig på grund av soppan utan att de pågrund av soppan kan ställa motorerna annorlunda och då få ut mer hästar. Men tydligen är det olika motorer.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
CTROliver

<!--QuoteBegin-Krister+5 Oct 2006, 18:57:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 5 Oct 2006, 18:57:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->CTROliver: Om du tar meningen ur sitt kontext så är det klart det ser ut som jag sitter och svamlar helt o hållet i nattmössan... men om du kollar till var jag skrivit det... typ att motorn inte skiljer sig på grund av soppan utan att de pågrund av soppan kan ställa motorerna annorlunda och då få ut mer hästar. Men tydligen är det olika motorer.
[right][snapback]335526[/snapback][/right]

Ja men nu är det ju olika.
AndersL

CTROliver: Tyvärr kan jag inte ge ett bättre svar än att biltillverkare markandsanpassar sin modeller till respektive marknads kundbehov. Sedan i C-segmentet har majoritet i Japan och USA medans 5D hatchback har majoritet i EU. Det finns en anledning C-segmentet brukar kallas "Golf-klassen" i EU och inte "Jetta-klassen". 4D Civic har helt enkelt för låga affärsmöjligheter (lönsamhet) på de flesta marknader i EU. Därför lanserar man inte 4D Type R i EU (tillsammans med en rad andra modeller som Honda tillverkar). Utgifterna för lansering av 4D Type R i EU är helt enkelt högre än intäkterna. Hur många svenska kunder kommer inte köpa en Civic Type R på grund av att den inte finns i 4D? Jag gissar på 1% dvs. 2st kunder räknat på försäljningen 2005. Tyvärr går det aldrig att hitta lönsamhet på 2 kunder. Jag tror dessutom att 1% är ett trovärdigt snitt i hela EU. Fråga dig gärna själv hur tidigare försök med "4dörrars Sedan-GTier" har fungerat i EU? Vilka tillverkare erbjuder den biltypen idag och till vilken typ av kund. Jag vågar nog säga att du är en av väldigt få medlemmar i denna kundgrupp. Jag säger inte att du har fel utan försöker förmedla ett annat perspektiv.

Steffo: Jag förstår vad du menar och håller med dig till viss del i EP3-fallet, den tillverkades trots allt på samma ställe. Dock kvarstår ju faktumet att Japaner är betydligt mer "hardcore" än EU-kunder och soppan tillåter mer trim av motorn. Ni kan inte förväxla er själva med ett snitt av Type R-kunden i EU. Vi här inne är en "hardcore-minoritet". Jag är övertygad att Honda EU hade sålt fler Type R på att göra den mer "softare" än på att göra den "hårdare".

Beslut blir alltid svårare när man utgår från fler målgrupper än sig själv.

OBS. jag (personligen) tycker oskså att Honda ska lansera 4D CTR i EU och göra alla Type R lika hårda som JDM.
Senast redigerad av AndersL den 5 oktober 2006, 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
azathoth

Är det inte snart dags för en namninsamling till Honda HQ? alla EU Type-R entusiaster kräver JDM Type-R! =)
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04

Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
AndersL

Skicka mig pappret så skriver jag under.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Steffo+5 Oct 2006, 16:52:23--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 5 Oct 2006, 16:52:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
När det gäller krängningshämmare (som också skiljer sig mellan Japan och Euro-CTR) så hade nog inte speciellt många blivit negativt överraskade av att bilen är stötig. Vårt CTR har ju fått utstå kritik för sin stötighet och bullrighet ändå, och det har inte avskräckt köparna det minsta!

Argument till varför Japan-CTR:en inte sålts i Europa:
2, För extrem för den europeiska marknaden: För extrem för skribenterna i Vi i Villa kanske, men inte för extrem för den köpgrupp som en sådan här bil riktar sig till (köpstarka bilintresserade ungdomar). Hos de flesta av oss är det bang för the buck som gäller!
[right][snapback]335479[/snapback][/right]
Fel fel. Våran CTR är ett under av komfort jämfört med japanska. Skillnaden mellan DC5 ITR och EP3 CTR(jdm) är minimala enligt Best motorings tester, men skillnaden mellan EDM och JDM CTR är milsvidda. Testförarna skrattade åt vår version när de körde de mot varandra. De tyckte vår var en riktig glidarvagn, vilket säger mer om hur deras version är än våran. Den japanska versionen hade troligtvis inte alls sålt i samma stora utsträckning om den gjorts för vår marknad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
RobbanT

[quote=M Scotte,5 Oct 2006, 21:15:32]
[/quote]
Fel fel. Våran CTR är ett under av komfort jämfört med japanska. Skillnaden mellan DC5 ITR och EP3 CTR(jdm) är minimala enligt Best motorings tester, men skillnaden mellan EDM och JDM CTR är milsvidda. Testförarna skrattade åt vår version när de körde de mot varandra. De tyckte vår var en riktig glidarvagn, vilket säger mer om hur deras version är än våran. Den japanska versionen hade troligtvis inte alls sålt i samma stora utsträckning om den gjorts för vår marknad.
[/quote]

Det där är inte skoj att läsa alltså. Har Honda gjort något uttalande om varför vi inte fick t.ex "JDM" lådan, är det en kostnads fråga från Honda europa?, är JDM ctr mycket dyrare än EDM att tillverka?. Motorn kanske man kan förstå med Japanernas oktantal är högre men det övriga lull lullet. Är vi så klena här att vi inte orkar lite "hardcore". Hur pass mycket är det egentligen som skiljer jdm och edm?
Senast redigerad av RobbanT den 5 oktober 2006, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
www.sodervidinge.se
M Scotte
Kontakt:

Såg en lista en gång på saker som skiljer JDM och EDM Ep3 och den var inte nådigt lång.
Det jag kommer ihåg på rak arm:

Dämpare
Fjädrar
Kränghämmare
Bussningar
Bromsok fram
grenrör, avgas
växellåda
Inredning
Nedre länkarmar fram i Alu.
Hjulvinklar
plus en massa andra saker som jag inte kommer ihåg.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
M Scotte
Kontakt:

<!--QuoteBegin-RobbanT+5 Oct 2006, 22:26:26--><div class='quotetop'>QUOTE(RobbanT @ 5 Oct 2006, 22:26:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-M Scotte+5 Oct 2006, 21:15:32--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 5 Oct 2006, 21:15:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->

Det där är inte skoj att läsa alltså. Har Honda gjort något uttalande om varför vi inte fick t.ex "JDM" lådan, är det en kostnads fråga från Honda europa?, är JDM ctr mycket dyrare än EDM att tillverka?. Motorn kanske man kan förstå med Japanernas oktantal är högre men det övriga lull lullet. Är vi så klena här att vi inte orkar lite "hardcore". Hur pass mycket är det egentligen som skiljer jdm och edm?
[right][snapback]335624[/snapback][/right]

Vi fick inte lådan org då vi inte är kända för att kräva sådan utrustning i våra bilar och väldigt få skulle vilja betala extra för det. JDM CTR är nog bara marginellt dyrare att tillverka än EDM CTR, men då Japanerna måste importera sina Ep3 CTR till japan hamnade priset för en CTR på ungefär samma som DC5 ITR. Och då valde nog de flesta ITR, då den är ännu mer förfinad än CTR.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
ToLo
Kontakt:

Men rakt översatt i pengar så var väl EP3 ändå rätt mycket billigare i japan? Hörde siffror om ca 160k (skr) för en ny CTR där borta. Blir dock säkert knasigt att jämföra rakt av med tanke på skatter osv..

Någon som vet hur mycket en CTR kostade att tillverka i slutet av sin produktcykel? (tillverkningskostnaden brukar ju falla med tiden)

Läste förresten någonstans att nya CTR kostar lika mycket att tillverka som den gamla trots att den är fullsmetad med en massa extrautrustning. Verkar bli goda tider för honda om dom lyckas sälja den för 15-20k mer än den gamla.. <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-M Scotte+5 Oct 2006, 21:37:36--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 5 Oct 2006, 21:37:36)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Såg en lista en gång på saker som skiljer JDM och EDM Ep3 och den var inte nådigt lång.
Det jag kommer ihåg på rak arm:

Dämpare
Fjädrar
Kränghämmare
Bussningar
Bromsok fram
grenrör, avgas
växellåda
Inredning
Nedre länkarmar fram i Alu.
Hjulvinklar
plus en massa andra saker som jag inte kommer ihåg.
[right][snapback]335631[/snapback][/right]

Shit att det var så mycket visste jag inte!
OK då köper jag komfortargumentet, även om jag själv blir nästan ledsen när jag tänker på hur grymt en JDM-CTR måste gå på vägen.

Men morotmässigt så borde de iallafall ha haft samma delar i den, för är det något som vi gillar i Europa så är det väl hästkrafter.

Tillägg till Scottes lista är väl insug (grenröret alltså), vassare kammar och kolvar med högre komp. Motorn är väl densamma som i DC5.an eller hur?

Magyar, jag måste få åka med på en tur i din någon gång så jag får uppleva "riktig" Type R-känsa

Nåja, ingen idé att gråta över spilld mjölk. Man får trimma sig lite så att man kommer ifatt motormässigt och trösta sig med att JDM-CTR:en måste vara ett helvete att köra på svensk vinterväg <!--emo&:(-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av Steffo den 6 oktober 2006, 09:30, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

s60 ersätter s70...

nya sedaner på inmarsch
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Charly

<!--QuoteBegin-M Scotte+5 Oct 2006, 22:40:43--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 5 Oct 2006, 22:40:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-RobbanT+5 Oct 2006, 22:26:26--><div class='quotetop'>QUOTE(RobbanT @ 5 Oct 2006, 22:26:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-M Scotte+5 Oct 2006, 21:15:32--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 5 Oct 2006, 21:15:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->

[right][snapback]335624[/snapback][/right]

Vi fick inte lådan org då vi inte är kända för att kräva sådan utrustning i våra bilar och väldigt få skulle vilja betala extra för det. JDM CTR är nog bara marginellt dyrare att tillverka än EDM CTR, men då Japanerna måste importera sina Ep3 CTR till japan hamnade priset för en CTR på ungefär samma som DC5 ITR. Och då valde nog de flesta ITR, då den är ännu mer förfinad än CTR.
[right][snapback]335632[/snapback][/right]

Ironiskt att Peugeot slängde in det i 206rc egentligen, (förutom att den gick att få i vitt)
Medlem 427
CTROliver

<!--QuoteBegin-AndersL+5 Oct 2006, 19:51:08--><div class='quotetop'>QUOTE(AndersL 4 5 Oct 2006, 19:51:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur många svenska kunder kommer inte köpa en Civic Type R på grund av att den inte finns i 4D? Jag gissar på 1% dvs. 2st kunder räknat på försäljningen 2005. Tyvärr går det aldrig att hitta lönsamhet på 2 kunder. Jag tror dessutom att 1% är ett trovärdigt snitt i hela EU. Fråga dig gärna själv hur tidigare försök med "4dörrars Sedan-GTier" har fungerat i EU? Vilka tillverkare erbjuder den biltypen idag och till vilken typ av kund. Jag vågar nog säga att du är en av väldigt få medlemmar i denna kundgrupp. Jag säger inte att du har fel utan försöker förmedla ett annat perspektiv.

Hur många som inte kommer att köpa en "EU-Civic type-R" pga att det inte finns en i Sedan är nog närmare 0% än 1%.

Då de som funderar på "ägget" och gillar den gillar den antagligen väldigt mycket pga dess utsida.

Däremot dom som vill ha en ny Civic och inte gillar den överdrivna utsidan på EU-civicen kommer antagligen inte ens fundera på en CTR. Hade den funnits så hade det kanske sålts några fler bilar.

Problematiken ligger i att ingen jag umgås med (varav mer eller mindre alla är bilintresserade och i åldern 18 - 23 + pappa på 60-år i nästa månad) kan tänka sig den nya civicen då den är för "flashig". Däremot har alla visat stort intresse för Sedanen i Type-R. Det gör ju att man börjar undra om det verkligen är så att alla gamla CTR kunder verkligen vill ha ett litet rymdskepp? Eller deras bekanta som fått en åktur men sen beklagat sig över att det är en hatch och sagt att "om den bara fanns i Sedan" (har själv hört det ett par ggr)

Honda ska ha stora creds för att de vågar vara nytänkande och udda <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--> , men personligen så gillar jag fortfarande den vanliga "gamla" civic 3-d (som b.la Scotte har) mer än nya civic 3-d, just för att i mina ögon ser det ut som en bil och inte något annat <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Krister

Vad gäller komforten så är ju bilarna i USA riktigt svampiga i jämförelse med hur våra är här... så det handlar nog om någon uppfattning biltillverkarna har av marknaden.

Kör:
mAbZ

<!--QuoteBegin-Steffo+5 Oct 2006, 22:09:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo 4 5 Oct 2006, 22:09:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Mabz, jag måste få åka med på en tur i din någon gång så jag får uppleva "riktig" Type R-känsa
[right][snapback]335655[/snapback][/right]

Du är välkommen, Steffo. <!--emo&:prop:-->Bild<!--endemo--> Men det ända jag ändrat i min är insug och hjul <!--emo&:omfg:-->Bild<!--endemo-->
Fel person? <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-mAbZ+6 Oct 2006, 07:50:13--><div class='quotetop'>QUOTE(mAbZ 4 6 Oct 2006, 07:50:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Steffo+5 Oct 2006, 22:09:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo 4 5 Oct 2006, 22:09:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Mabz, jag måste få åka med på en tur i din någon gång så jag får uppleva "riktig" Type R-känsa
[right][snapback]335655[/snapback][/right]

Du är välkommen, Steffo. <!--emo&:prop:-->Bild<!--endemo--> Men det ända jag ändrat i min är insug och hjul <!--emo&:omfg:-->Bild<!--endemo-->
Fel person? <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]335730[/snapback][/right]

Ja, helt klart fel person... Jag var och gav blod igår så hjärnan var visst lite syrefattig...

Magyar menade jag förstås eftersom han har en DC5:a. Ska ändra inlägget ovanför.
Stockholm
Krister

Steffo: Köp Krafts istället då då... han har ju också DC5:a som är till salu... såvida den inte är såld eller han har ångrat sig såklart.

Kör:
Användarvisningsbild
insigma
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark

Nu tycker inte jag skillnaden i komfort dc5 vs edm ctr är speciellt enorm, (om ens märkbar?).. så jag kan inte riktigt hålla med om att vi europer inte skulle kunna ha en sån.

EDIT: nu har jag ingen uppfattning om flermils körning iofs. men Recarosarna var juh rätt sköna <!--emo&:P-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av insigma den 6 oktober 2006, 10:49, redigerad totalt 1 gånger.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
M Scotte
Kontakt:

[quote=CTROliver,6 Oct 2006, 08:02:26]
[quote=AndersL,5 Oct 2006, 19:51:08]

Hur många som inte kommer att köpa en "EU-Civic type-R" pga att det inte finns en i Sedan är nog närmare 0% än 1%.

Då de som funderar på "ägget" och gillar den gillar den antagligen väldigt mycket pga dess utsida.

Däremot dom som vill ha en ny Civic och inte gillar den överdrivna utsidan på EU-civicen kommer antagligen inte ens fundera på en CTR. Hade den funnits så hade det kanske sålts några fler bilar.

Problematiken ligger i att ingen jag umgås med (varav mer eller mindre alla är bilintresserade och i åldern 18 - 23 + pappa på 60-år i nästa månad) kan tänka sig den nya civicen då den är för "flashig". Däremot har alla visat stort intresse för Sedanen i Type-R. Det gör ju att man börjar undra om det verkligen är så att alla gamla CTR kunder verkligen vill ha ett litet rymdskepp? Eller deras bekanta som fått en åktur men sen beklagat sig över att det är en hatch och sagt att "om den bara fanns i Sedan" (har själv hört det ett par ggr)

Honda ska ha stora creds för att de vågar vara nytänkande och udda <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--> , men personligen så gillar jag fortfarande den vanliga "gamla" civic 3-d (som b.la Scotte har) mer än nya civic 3-d, just för att i mina ögon ser det ut som en bil och inte något annat <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]335707[/snapback][/right]
[/quote]
Din lilla grupp människor du refererar till och vad de anser om civicens design är nog inte direkt representativt för hela målgruppen nya CTR vänder sig till. I denna kategori ger den vassa designen ett försprång mot konkurrenternas lama modeller.

Är man konservativ och gillar att saker alltid varit som de varit, och svårt för att ta till sig nya innovationer är nog inte civicen en bil man kommer uppskatta. Då har de flesta Europeiska märken en modell som passar bättre och som knappt skiljer sig från sitt 10 år gamla modelltvilling.

Nya CTR tror jag kommer tilltala människor med känsla för estestik, form och smarta lösningar, än människor med förkärlek för konservativ/gammal design och chesterfieldsoffor.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

<!--QuoteBegin-M Scotte+6 Oct 2006, 10:03:53--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 6 Oct 2006, 10:03:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->än människor med förkärlek för konservativ/gammal design och chesterfieldsoffor.
[right][snapback]335803[/snapback][/right]

Scotte, din farsa har ju en ny Civic 1,8 sport. Har för för mig att jag såg något som åtminstonde liknade chesterfieldfotöljer när jag var där hemma! <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

Ps. på onsdag ska det skakas skalle..
Senast redigerad av MagnusL den 6 oktober 2006, 11:39, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
M Scotte
Kontakt:

Du har öga för detaljer Magnus. Chesterfieldgruppen är helt korrekt, men då i vardagsrummet och inte i bilen. Många Européer verkar föredra chesterfield i bilen.

Edit: P.s Bet jurass!
Senast redigerad av M Scotte den 6 oktober 2006, 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
AndersL

CTROliver: Jag tror också att Honda tappar en del gamla konservativa kunder med den nya designen. Problemet för alla biltillverkare är att det är väldigt svårt att tilltala alla kundgrupper samtidigt med hög trovärdighet. Tyvärr måste ett varumärke göra ett visst urval av målgrupper för sin verksamhet.

Några exempel:
Toyota = kvalitet
BMW = Sportig
Volvo = Säker

Om tex. BMW helt plötsligt skulle lansera en riktigt "osportig" modell så hade det försvagat varumärket något.
CTROliver

<!--QuoteBegin-M Scotte+6 Oct 2006, 11:03:53--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 6 Oct 2006, 11:03:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Din lilla grupp människor du refererar till och vad de anser om civicens design är nog inte direkt representativt för hela målgruppen nya CTR vänder sig till. I denna kategori ger den vassa designen ett försprång mot konkurrenternas lama modeller.

Är man konservativ och gillar att saker alltid varit som de varit, och svårt för att ta till sig nya innovationer är nog inte civicen en bil man kommer uppskatta. Då har de flesta Europeiska märken en modell som passar bättre och som knappt skiljer sig från sitt 10 år gamla modelltvilling.

Nya CTR tror jag kommer tilltala människor med känsla för estestik, form och smarta lösningar, än människor med förkärlek för konservativ/gammal design och chesterfieldsoffor.
[right][snapback]335860[/snapback][/right]

Allt det du skriver stämmer men svagt överdrivet i slutet <!--emo&:P-->Bild<!--endemo--> Däremot är ju denna kundgrupp överlycklig över Sedan CTRen...

Sen kan man uppskatta form och design och ändå tycka att något inte faller en i smaken <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->

<!--QuoteBegin-AndersL+6 Oct 2006, 13:21:16--><div class='quotetop'>QUOTE(AndersL 4 6 Oct 2006, 13:21:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->CTROliver: Jag tror också att Honda tappar en del gamla konservativa kunder med den nya designen. Problemet för alla biltillverkare är att det är väldigt svårt att tilltala alla kundgrupper samtidigt med hög trovärdighet. Tyvärr måste ett varumärke göra ett visst urval av målgrupper för sin verksamhet.

Några exempel:
Toyota = kvalitet
BMW = Sportig
Volvo = Säker

Om tex. BMW helt plötsligt skulle lansera en riktigt "osportig" modell så hade det försvagat varumärket något.
[right][snapback]335860[/snapback][/right]

Mmm, men bmw gör faktiskt tråkiga modeller också, 318 etc sen att de säljer den som en långsam M3a gör ju det du skrev korrekt.

Tycker att det är trist bara, inte jag som håller i den stora plånboken i familjen och vet hur bilbytesintervallen fungerar här hemma, och som det ser ut just nu verkar det bli "honda-löst" här hemma <!--emo&:(-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av CTROliver den 6 oktober 2006, 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
Callahan

Jag är också riktigt besviken på Honda att vi inte får CTR i sedan utförande!
Är man familjefar så är inte så lämpligt med 3D versionen för den lär aldrig bli godkänd av regeringen(sambon).
Finns väl fler folk än 18åringar som vill ha en rolig bil.
Hatchback känns så 80tal det kan göra!

Det blir nog en JAZZ istället! :shock1:
Niklas Karlsson
Skövde

Tidigare bilar!
Civic 1.6 -88
Crx -87 (kawa grön)
Civic VTI -00
Skriv svar