Peugeot 207 GT vs Honda Civic 1,8 Sport

ENBART för motorrelaterade topics
LexCom

Hej.

Ska troligen byta bil inom kort. Vill ha en bil i golfklassen som helst ska vara ganska pigg i motorn och ha låg bränsleförbrukning. De hetaste kandidaterna just nu är en 207 GT (150 hk) eller en Civic 1,8 sport (140 hk). Jag har ännu inte haft möjlighet att provköra någon av dem. Priset får vara max 200.000 kr, fast helst lägre.

Som jag ser det är Hondan den kvalitétsmäsingt bättre utom möjligen motorn som är Peugeotens styrka. Ni som äger en Civiv med 140 hk motorn... Hur är den att köra? Räcker prestandan till?

En tredje bil som lurar bakom hörnet är Mazda 3 2,0 (150hk) som också kan bli aktuell. Jag är fortfarande öppen för nya förslag.

Vad har ni för tankar om dessa modeller ur en objektiv synvinkel?
Senast redigerad av LexCom den 13 december 2007, 11:23, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Lindqvist
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Leden att hacka på dig men lite undrande i frågan Motorn som är Peugeotens styrka är jag.
Det är Hondas motorer som är Hondas styrka kvalitetsmässigt.
Vad jag hört om 140:an är att den anses vara piggare än den låter på pappret men jag har inte provat den så jag låter andra bekräfta eller dissa det uttalandet.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

En tvåliters Mazda lär väl inte vara speciellt bränslesnål... Då kan du ju lika gärna köpa en CTR för pengarna och få en tvålitersmaskin med 200 hk.

Hondan lanserades ju som en 1,8 med prestanda som 2,0 men bränsleförbrukning som en 1,5:a.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
boo471

Skulle direkt avråda dig från att köpa en Peugeot eller en fransk bil över huvud taget. Då deras syn på kvalite inte riktigt överensstämmer med övriga världen. Detta gäller det mesta av komponenterna men i synnerlighet allt som berör det elektriska.

Sedan kan man ju tycka att det är en fräck bil och man är passionerad nog att ta den till verkstaden varannan vecka, men det är en annan femma.

Jag tycker du ska ta hondan som är en bra bil rätt igenom!

Lycka till.
Mårten Medin, Göttlaborg
mAbZ

Klart att Honda ger bäst totalupplevelse.

Men till våren kommer en 207RC med 174 hästars BMW motor,
samma som i Mini. 260 Nm och 7,1 sek till 100.

Den lär bli en värdig konkurrent till nya Civic Sport.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
oscii

Vann dom inte Rally vm (WRC) me den där?
borde vara hyffsat balanserat chassi om inte annat.
Sen är nog inte så roligt å skruva i en fransk bilen
Hondas små motorer, lirar i en egen division. totalt sett.
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
LexCom

G4il1 skrev:Leden att hacka på dig men lite undrande i frågan Motorn som är Peugeotens styrka är jag.
Det är Hondas motorer som är Hondas styrka kvalitetsmässigt.
Vad jag hört om 140:an är att den anses vara piggare än den låter på pappret men jag har inte provat den så jag låter andra bekräfta eller dissa det uttalandet.
Peugeot 207 GT har ju bmw:s hyllade 1,6 liters twinscroll turbo motor under huven. Den har ju blivit ordentligt rosad av journalistvärlden så jag kallar den nog för peugeots starka sida.

I övrigt så har jag ägt peugeot tidigare och aldrig haft några kvalitétsproblem så den saken är jag inte orolig för.

Det är mer helheten som jag är ut efter. Peugeoten har något bättre prestanda med riktigt bra bottenvrid, men bara en gammal tråkig 5-petad låda. Hondan är lite klenare i motorn möjligen lite mer högvarvig (?) men har en 6-petad låda. Peugeoten ska dra 0,70 vid blandad körning och Hodan 0,68 l/mil. En annan fördel för Hondan är 3 års nybilsgaranti mot 2 år för Peugeoten.

Hur är ljudanläggningen i en standard civic?
Mattias Lindqvist
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Finns det något annat än svindyra BMW som har en nogolunda vettig ljudanläggning original? :annoyed: Jag tycker att alla originalstereo låter piss och kräk så jag bryr mig inte ett dugg över vad det sitter för stereo som standard eftersom det är det första jag byter på en bil.
B)
Senast redigerad av Steffo den 13 december 2007, 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Kullen
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström

Jag tycker stereon funkar helt ok i Civicen inga värsting prylar men låter ok.
Har haft min Civic i 1,5år och är i det stora hela nöjd med bilen.
Det enda jag inte är nöjd med är klimatanläggningen om detta bara är min bil eller modell relataerat vet jag inte.
Soppaförbrukningen ligger på ca 0,7l/mil blandad körning med hastighetsmoms.
Går att snålköra säkert ner mot 0,58 vid långkörning.
Brum Brum!
kid72

Jag skulle personligen aldrig sätta mig i en fransk bil om jag inte var tvungen. En gubbe på jobbet trodde peugeot var en finsk bil... Ja va fan ten harju finska lejonet i nosen. Jag skulle köpt hondan varje dag i veckan, men det är ju jag det.
Kid Berglund

Om man inte frågar, får man inga svar.
Användarvisningsbild
Thomas
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Been thanked: 1 time

EN kompis till mig jobbar som pegga mek och han sa att 207an är bra mycket bättre än tidigare modeller i kvalite mm.

Men eftersom du frågar på ett honda forum så är det klart hondan är bäst. men Jag skulle också valt civicen.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
LexCom

Thomas skrev:EN kompis till mig jobbar som pegga mek och han sa att 207an är bra mycket bättre än tidigare modeller i kvalite mm.

Men eftersom du frågar på ett honda forum så är det klart hondan är bäst. men Jag skulle också valt civicen.
Jag är högst medveten om att det är ett Hondaforum. jag har även ställt frågan på PSC's forum.

Hondan känns som en modernare bil både invändigt och utvändigt. Det enda jag är lite orolig över är att jag kommer tycka bilen är för slö. 0-100 på strax över 9 sek är i lägsta laget för min smak. Peugeoten sprintar på 8 blankt vilket är mer i min smak. Bägge bilarna kostar ungefär lika mycket!

Ïnte något lätt val...
Mattias Lindqvist
zozo

jag testade civic 1.8 sport och tro mig den känndes riktigt snabb, som om den hade mer kraft än vad det anges.

och självklart är honda bättre på allt. för guds skull den är en Peugeot vi talar om.
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
christer_carlsson
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

Lite tråkigt svar, men se till att boka en tid snarast för provkörning. Enda sättet att avgöra...tycker civicen verkar väldigt modern och ett bra val. Vet inget alls om peugeot, tycker designen känns lite tråkig och redan gammal. Å andra sidan är den nog mycket bättre än de äldre modellerna.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Precis.. Om du är rädd för att Hondan kommer att kännas slö, hur ska du kunna få rätt på den tankegången genom att fråga på ett forum?
Provkör är enda alternativet här, efter 20-30min i varje bil är jag rätt så säker på att du vet om vilken bil som är rätt för dig :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
LexCom

Mordiiax skrev:Precis.. Om du är rädd för att Hondan kommer att kännas slö, hur ska du kunna få rätt på den tankegången genom att fråga på ett forum?
Provkör är enda alternativet här, efter 20-30min i varje bil är jag rätt så säker på att du vet om vilken bil som är rätt för dig :)
Ska försöka provköra i helgen om det finns möjlighet. Återkommer med rapport...
Mattias Lindqvist
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

Även om en bil inte har bra prestanda 0-100 kan de kännas kvicka ändå... beroende på vilken bil det är.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Krister

Sen att välja bil och då gå efter prestanda men inte välja prestandamodellerna är för mig väldigt emotsägelsefullt. Vill man ha prestanda så väljer man CTR eller Peggans motsvarighet (RC?)... annars så prioriterar man komfort, utrustning och annat.

Men sån är jag.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kullen
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström

Ett litet tips om du är ute efter mer hästar:
Ny Leon FR till Civic pris.
<a href="http://www.blocket.se/vi/14520173.htm?ca=11_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/14520173.htm?ca=11_s</a>
Är så att jag vart sugen på att byta själv.
Senast redigerad av Kullen den 14 december 2007, 18:19, redigerad totalt 1 gånger.
Brum Brum!
LexCom

Krister skrev:Sen att välja bil och då gå efter prestanda men inte välja prestandamodellerna är för mig väldigt emotsägelsefullt. Vill man ha prestanda så väljer man CTR eller Peggans motsvarighet (RC?)... annars så prioriterar man komfort, utrustning och annat.

Men sån är jag.
Alllt är inte svart eller vitt. Jag skrev längre upp att det får kosta max 200,000 kr. Det räcker inte för varken RC eller CTR. Dessuom är bränsleförbrukningen hög prioritet.

Därav valet mellan just 207 GT eller Civic 1,8 Sport.
Mattias Lindqvist
mauzer
Bil: Honda Civic 1,6 diesel
Namn: Tomas Eriksson

Vi valde mellan en Mazda 3 2.0 sport och civicen 1,8 sport, mazdan är det inget fel på men design mässigt är den skittråkig och känslan i hondan var mycket skönare samt att den utan tvekan har ett kaxigt utseende, rent praktiskt så lastar civicen mer än tex mazda 3 och väääldigt mycket mer än en 207:a som jag förövrigt också tittade på, jag har haft pegga förut och tycker att det är kul bilar att köra och har inget emot dom men dom är kvalitets mässigt efter honda med ett par år, samt att honda ger bättre garantier. vårt val av honda blev att förutom ett grymt bra bemötande från RA motor så var det den roligaste och snyggaste bilden vi hittade, och som bilnörd så letade jag länge och noga ,

jag skulle välja civicen av dom du nämde och få en bil med hög kvalite :-) men så det här ett honda forum också :wohow:
www.sbgequipment.se
LexCom

Bilbytet har inte blivit av än. Men jag var sent om siders och provkörde en 1.8 sport idag. Grymt imponerad! Motorn var som jag misstänkte i klenaste laget men det kan jag leva med. Peugeot 207 GT är avskriven, provkörde den inte ens. Även Mazdan är avskriven...

Som planerna ser ut nu kommer en svart civic att inhandlas inom ett par månader :)
Mattias Lindqvist
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Välkommen i klanen! :thumbup:
Team Kalmar
Skriv svar