Funderar på en Insight !
Hej
Jag går i bilbytartankar och jag har lyckats övertala frugan att Insight är en bra bil!
Hur ligger det till egentligen?
Är det några i klubben som har erfarenhet av Insight?
Tacksam för alla goda råd.
Jag går i bilbytartankar och jag har lyckats övertala frugan att Insight är en bra bil!
Hur ligger det till egentligen?
Är det några i klubben som har erfarenhet av Insight?
Tacksam för alla goda råd.
Mvh Benci_Hovanyi
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Om det är den nya Insighten du menar så testas den i Auto Motor Sport NR 10?
Blir mer eller mindre sågad...
Blir mer eller mindre sågad...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Ska ni ha den som förmånsbil är valet enkelt, billigare blir det inte. Om inte, rent privat så hade jag hellre köpt en Accord för samma peng med 2.0L motorn. Drar runt 0.65 blandad, och ruskigt fin motor och bra utrustning.
Kommer själv köra Insight inom kort, knappt 400kr netto i månaden är inte fel.
Kommer själv köra Insight inom kort, knappt 400kr netto i månaden är inte fel.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
köp en absolut maxad honda jazz och spara 50000 kr....där har du en bil i samma storleksklass, lastar bättre, mer praktisk och i "real world driving" marginellt lite törstigare än honda insighten
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
-
M Scotte
- Kontakt:
Allt hänger på Benci om det är privatköp eller förmånsbil.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Tänkt köpa det privat.M Scotte skrev:Allt hänger på Benci om det är privatköp eller förmånsbil.
Att köpa en Accord kombi är inte sannolik, med tanke på det kassa bagageluckan och priset.
Då är jag mer sugen på nya Toyota Avensis kombi, som är större och billigare.
Jazz har jag inte funderat så mycket på.
Vill ha en ny kombi, för vi planerar bilsemester nästa sommar.
Mvh Benci_Hovanyi
- \/ision
- Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
- Namn: Calle Berletin
prov kör jazzen och prova alla funtioner vad gäller last utrymme mm och säg sen vad du tycker!
i love my jazz!!
i love my jazz!!
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02
SuperStage 1.28
Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
-
M Scotte
- Kontakt:
Tänkt köpa det privat.benci skrev:<!--quoteo(post=547220:date=17 May 2009, 15:20:32:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 17 May 2009, 15:20:32) <a href="index.php?act=findpost&pid=547220"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Allt hänger på Benci om det är privatköp eller förmånsbil.
Att köpa en Accord kombi är inte sannolik, med tanke på det kassa bagageluckan och priset.
Då är jag mer sugen på nya Toyota Avensis kombi, som är större och billigare.
Jazz har jag inte funderat så mycket på.
Vill ha en ny kombi, för vi planerar bilsemester nästa sommar.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Provkör Avensis och Accord, och bestäm dig därefter, Avensis är så tråkig att man håller på att svimma, kvalitetskänslan är inte heller avensisen uppe i samma liga som accorden. Du kan väl inte rimligt påstå att du hellre köper en hoyta än en honda när du kan välja? Köpa utan inbyte så hör av dig direkt så ska vi se om priset på Hoytan är så bra längre. =)
Jazz tror jag hade funkat, men det är ingen långfärdsbil för europasemester om man har en accord som jämförelse, dock är den tystare än civic 06-
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Du klagar på bagageluckan(?) på Accorden men funderar på en Insight? Det går inte riktigt ihop för mig.
Vad är det på Accorden du inte gillar? Själv är jag toknöjd med vår 07:a.
Och kan bara hålla med Scotte angående Avensisen... den var så tråkig att endast ett Bergman-marathon hade kunnat konkurrera.
Och kan bara hålla med Scotte angående Avensisen... den var så tråkig att endast ett Bergman-marathon hade kunnat konkurrera.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Krister: Om jag väljer att köpa en miljöbil så är jag beredd att göra vissa avkall för den goda sakens skull. Punkt!Krister skrev:Du klagar på bagageluckan(?) på Accorden men funderar på en Insight? Det går inte riktigt ihop för mig.
- körglädjen är ointressant på långfärd, med barnen i baksätet, plus det är frugan som skall ratta den till vardags, till och från jobbet.
Om jag behöver välja en "traditionell kombi" så vill jag ha "Best bang for the buck" och då tittar jag på:
- pris
- motor
- säkerhet
- bränsleförbrukning
- utrustning
- bagagelucka
- kvalitet
Honda Accord Tourer 2,0 Elegance Man : 261.300kr
- ABS, VSA/EPS, EBD, TSA, Dual A/C, Dimljus bak, Bältespåminnare
- 17' al.fälg, Farthållare, El.öppningsbar baklucka, Regnsensor, Avbländ backspegel, Elhissar f+b
- 156 hk
- metalliclack
- 0,74l/mil blandadkörning
Toyota Avensis 5d 1.8 VVT-i Business: 243.000kr
- likvärdig utrustning som Hondan
- 147 hk
- metalliclack
- 0,65l/mil blandadkörning
Som det ser ut vid första anblick , utan att ha provkört någon av dem, så:
- Avensis kostar ca 20.000kr mindre
- Avensis har en något svagare motor
- Avensis drar mindre soppa
- Avensis har större bagagelucka (viktigt för barnfamilj på långfärd)
- kvaliten bör vara likvärdig
- säkerheten bör vara likvärdig
Ni får gärna kommentera mina missuppfattningar!
Mvh Benci_Hovanyi
Du gör det ju inte så skoj att kommentera... PUNKT!benci skrev:Krister: Om jag väljer att köpa en miljöbil så är jag beredd att göra vissa avkall för den goda sakens skull. Punkt!
- körglädjen är ointressant på långfärd, med barnen i baksätet, plus det är frugan som skall ratta den till vardags, till och från jobbet.
Ni får gärna kommentera mina missuppfattningar!
Köp vad du vill, orka bry sig.
Kör:
Kör:
om man är ute efter en ny bil så bör man kolla upp mazda 6 kombin..ruskigt snygg...inredningen är dock inte i klass som accordens men mazdan är billigare samt lastar bättre
Stefan Hagman
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Dock är kvalitén på Mazda inte alls som Hondas. Jag säger inte att alla bilar krånglar men jag blev förvånad över att Mazda inte hade den där typiska Japanska kvalitén man är van vid med Honda och Toyota.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
-
M Scotte
- Kontakt:
5 stjärnor i Euroncap för Accorden!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
En bra grej med insight (hybridbilar) är iallafall att om du verkligen vill köra snålt och lär dig vissa tekniker så kan man överträffa hondas siffror med råge
detta visar sig absolut inte då en svensk konservativ motorjournalist provkör bilen, då är det blandad normal körning med inslag av full aceleration och även sportig körning....självklart så blir förbrukningen på de flesta provkörningar långt över hondas siffror
om man anammar hypermiling (som för övrigt är en neurotisk sjukdom enligt mig) och irriterar många andra bilförare...då kan man få fantastiska siffror....själva hypermiling rörelsen är ganska stor i usa vid det här laget då det har sålts massor av hybrider (de har de lärt sig hur en hybrid skall köras)
kolla på denna snubbes klipp...rätt intressant med de olika tekniker som han använder sig av
<a href="http://www.youtube.com/user/hypermiling" target="_blank">http://www.youtube.com/user/hypermiling</a>
CVT lådor verkar ju skumma iallafall hehe (kolla varvtal och hastighet)
<a href="" target="_blank">
detta visar sig absolut inte då en svensk konservativ motorjournalist provkör bilen, då är det blandad normal körning med inslag av full aceleration och även sportig körning....självklart så blir förbrukningen på de flesta provkörningar långt över hondas siffror
om man anammar hypermiling (som för övrigt är en neurotisk sjukdom enligt mig) och irriterar många andra bilförare...då kan man få fantastiska siffror....själva hypermiling rörelsen är ganska stor i usa vid det här laget då det har sålts massor av hybrider (de har de lärt sig hur en hybrid skall köras)
kolla på denna snubbes klipp...rätt intressant med de olika tekniker som han använder sig av
<a href="http://www.youtube.com/user/hypermiling" target="_blank">http://www.youtube.com/user/hypermiling</a>
CVT lådor verkar ju skumma iallafall hehe (kolla varvtal och hastighet)
<a href="" target="_blank">
Senast redigerad av SiR den 19 maj 2009, 00:09, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Hagman
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
-
M Scotte
- Kontakt:
Med p&g kommer man utan problem ned i 0,35L med insight.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Benci: Siffror på papper är inte allt, och speglar inte alltid verkligheten. Ni ska väl trivas med bilen också? Provköra alternativen en bra stund är det enda rätta.
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Men jisses, Visste inte att de fanns människor som köpte insight/prius ( de e fan samma bil. måste de ha samma look för att de är hybrid?)
Okej att man vill köra snålt men vafan
Vem äre du vill straffa liksom. Och om de är för miljönskull (som jag tvivlar på) varför inte åka kommunalt? du bor ju i sthlm!
Men jag måste hålla med scotte, en accord är väl mer upphetsande än en avensis!
Okej att man vill köra snålt men vafan
Men jag måste hålla med scotte, en accord är väl mer upphetsande än en avensis!
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
-
M Scotte
- Kontakt:
10 000 japaner köpte sig en Insight bara i April, så nog är den efterfrågad alla gånger! Välkomna hybrider redan nu, snart kör du ändå en Rulle.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
orsaken till designen sägs vara för att folk i USA vill inte ha hybrider som ser ut som de vanliga modellerna, då ser man ju inte direkt att det är en miljöbil.
Läste om någon som hade en civic hybrid (nån känd i Californien, kommer bara inte ihåg nu vem) som fick förklara hela tiden att jodå, det är en miljöbil... men alla bara pekade på Prius och sa att nejdå, det där är en miljöbil.
Så han sålde sin Civic och köpte en Prius så folk _såg_ att han körde miljöbil.
Med andra ord, för att få en modell att lyckas som miljöbil nu när det är i ropet men inte helt känt så måste den sticka ut i designen.
Läste om någon som hade en civic hybrid (nån känd i Californien, kommer bara inte ihåg nu vem) som fick förklara hela tiden att jodå, det är en miljöbil... men alla bara pekade på Prius och sa att nejdå, det där är en miljöbil.
Så han sålde sin Civic och köpte en Prius så folk _såg_ att han körde miljöbil.
Med andra ord, för att få en modell att lyckas som miljöbil nu när det är i ropet men inte helt känt så måste den sticka ut i designen.
Kör:
Kör:
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Har även en del att göra med att minska luftmotståndet. Därför har profilen på Prius och Insight sina likheter.
-
M Scotte
- Kontakt:
Insight gen 1 satte standarden för denna form på hybridbilar, Toyota var inte sen att hänga på tåget när dem lanserade prius gen 2. Detta har sedan insight gen 1 lanserats igenkänts som "hybridformen".
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Hur ser serviceintervallet och kostnaderna ut på en Insight och förbrukningen i motorvägsfart?
Samt orken i motorvägsfart, kan man utan problem göra en omkörning i 120 utan att kugga ner och stämpla gasen i botten?
Antar att det inte är en bil för mig, men tanken kittlar ändå lite
Samt orken i motorvägsfart, kan man utan problem göra en omkörning i 120 utan att kugga ner och stämpla gasen i botten?
Antar att det inte är en bil för mig, men tanken kittlar ändå lite
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
-
M Scotte
- Kontakt:
Om man uteslutande kör motorväg är inte detta bilen för dig, då du inte kommer dra nytta av ima-tekniken speciellt mycket.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Enda fördelen vid motorvägskörning är väl det låga luftmotståndet, men om du åker mycke själv varför inte åka den betydligt coolare gamla modellen av insight. Den borde du kunna åka snålare med pga storleken om inte annat...
Kristian, Hondalös.
Jag tycker honda är fantastiska bilar !
Men än så länge slår de inte Toyota på fingrarna vad gäller hybridtekniken. Insight är en så kallad light hybrid och är inte i närheten av prius drivlina. Kommer en ny prius vilken dag som helst med uppdaterad drivlina, men den "gamla" priusen slår ändå insight vad gäller förbrukning trots att hondan är en helt ny bil. Har kört både prius och insight och tycker insighten är pinsamt dålig, Den har inget av det som jag tycker honda är förknippat med. Körglädje och ny teknik.
Men än så länge slår de inte Toyota på fingrarna vad gäller hybridtekniken. Insight är en så kallad light hybrid och är inte i närheten av prius drivlina. Kommer en ny prius vilken dag som helst med uppdaterad drivlina, men den "gamla" priusen slår ändå insight vad gäller förbrukning trots att hondan är en helt ny bil. Har kört både prius och insight och tycker insighten är pinsamt dålig, Den har inget av det som jag tycker honda är förknippat med. Körglädje och ny teknik.
-
M Scotte
- Kontakt:
Jag är grymt nöjd med min Insight, drar blandad körning runt 4.8-5.1, mestadels motorväg och stadskörning.
Utrymme är perfekt för typen av bil och vi åker med lätthet hela familjen med packning på semestern( två vuxna, en 1.5 åring och liten hund.)
Köregenskaperna är enligt mig milsvidd bättre än Prius. Förmånsvärdet är Sveriges lägsta, samt att man slipper sitta i ett rymdskepp med tusen informationer om vart elen just nu tar vägen. Hybridtekniken är minst lika välutvecklad hos Honda som hos Toyota, men syftet med Insight är att erbjuda en riktigt billig hybrid för den stora massan, till skillnad mot prius som kostar minst 5000 euro mer än en Insight. Och då tekniken är dyr kan man inte ta ut svängarna lika mycket som Toyota gör med Prius, dock kommer Honda inom en mycket snar framtid att utöka hybridprogrammet med minst två modeller utöver dem två som finns idag. Att kunna köpa en Hybridbil för under 20 000 euro är rekord enligt mig, och det kan man med Insight.
Utrymme är perfekt för typen av bil och vi åker med lätthet hela familjen med packning på semestern( två vuxna, en 1.5 åring och liten hund.)
Köregenskaperna är enligt mig milsvidd bättre än Prius. Förmånsvärdet är Sveriges lägsta, samt att man slipper sitta i ett rymdskepp med tusen informationer om vart elen just nu tar vägen. Hybridtekniken är minst lika välutvecklad hos Honda som hos Toyota, men syftet med Insight är att erbjuda en riktigt billig hybrid för den stora massan, till skillnad mot prius som kostar minst 5000 euro mer än en Insight. Och då tekniken är dyr kan man inte ta ut svängarna lika mycket som Toyota gör med Prius, dock kommer Honda inom en mycket snar framtid att utöka hybridprogrammet med minst två modeller utöver dem två som finns idag. Att kunna köpa en Hybridbil för under 20 000 euro är rekord enligt mig, och det kan man med Insight.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Bensinhybrider är väl ändå bara en mellanakt, Honda utvecklade sin första Insight för ca 10 år sen. FCX är det som är i framkant av utvecklingen hos Honda och nya insight är "bara" en produkt för att få så många som möjligt att ha råd med hybrid tekniken under övergången.
Det är åtminsonde så jag uppfattar det hela.
Det är åtminsonde så jag uppfattar det hela.
Senast redigerad av Kristian den 4 augusti 2009, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
- Hattori Honda

- Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
- Namn: Andreas Engstrom
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Det här är en grej jag inte riktigt förstår... Att välja dyrare, törstigare och större bil för att man en gång per år åker på semester eller till IKEA verkar vara något som många gör.benci skrev:Vill ha en ny kombi, för vi planerar bilsemester nästa sommar.
Är det inte bättre att köpa den där Jazzen och sedan hyra större bil de få gånger det behövs? En lite bil (typ Jazz) klarar av alla vardagsbestyr galant och tar under tiden mindre soppa.
Att Accorden är jämrans snygg är en annan femma!
Senast redigerad av Hattori Honda den 5 augusti 2009, 08:27, redigerad totalt 1 gånger.
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!