Civic Type-R FN2 feedback

ENBART för motorrelaterade topics
beathacker

Hade min inne förra veckan dem bytade på 3 o 4 också kopplingen på garantin .. verkar funka som det ska nu ialf
Linus Holmgren
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Has thanked: 67 times
Been thanked: 53 times

Har ägt min FN2 i två månader nu ungefär, har inte mycket att klaga på, lite gnäll från instrumenteringen, plasten skaver mot annan plast så det låter lite.. Inte så irriterande för jag hör det inte när stereon väl är igång.

Och som de flesta andra säger så kan det ibland vara lite bekymmer att lägga i 3'ans växel.

Förutom det så måste jag då säga att roligare bil för 213000:- är nog svårt att få tag i.
Robin Persson |
Nev

Ingen som vet hur man stänger av nyckelpåminnaren, blir alltid så jävla förbannad varje gång man ska tvätta bilen inuti och så vill man ha lite musik. Stereon har ju ingen 1 timmes power funktion :angry:
Nev

Tänkte bara tipsa folk att kolla upp sina dörrar efter rost. Kolla här för att veta vart ni ska kolla <a href="http://www.civinfo.com/forum/bugs-fault ... doors.html" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/bugs-fault ... rs.html</a>
Jag gick direkt ut och kolla och såg att de har börjat rosta lite, ska åka till rosenholtz och se vad dem säger :angry: .
Antonio
Kontakt:

Blir smått orolig när man läst om de felen som folk hittar när man köpt sig en ny bil tillverkad 200802. Nu är det bara att vänta & se vilka av dessa som dyker upp :)
Hoppas jag slipper rosten iaf. Bilen står varmt & skönt nu :)
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Åkte lite idag. Var över ett år sedan jag körde en FN2 GT. Inbillar mig att "Race" skiljer sig en hel del. Har inte kört speciellt hårt, men den känns hård, alert.
Eller så är det bara att man luras av att man inte har radio och andra komfortsaker ;)
Antonio Pozzi
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Antonio skrev:Blir smått orolig när man läst om de felen som folk hittar när man köpt sig en ny bil tillverkad 200802. Nu är det bara att vänta & se vilka av dessa som dyker upp :)
Hoppas jag slipper rosten iaf. Bilen står varmt & skönt nu :)
Rost är absolut det värsta vad jag vet! Skulle det hända att min bil rostar då är det sista gången i mitt liv att jag köper mig en Engelskt byggd Honda.
Mig har hänt två gånger att det gick inte låsa upp bilen.

Hade ATS i 3 1/2 år den funkade som en klocka,nu när jag har läst den tråden och kollat rosten som har uppkommit på bilar runt om i Europa då ångrar jag att jag sålde ATS. Hoppas verkligen att jag slipper rost annars blir det aldrig Engelskt byggd Honda för min del.
Saud Omerovic
Kontakt:

Men det är ju helt olika bilar. Kör man bilen på sommaren enbart dessutom är det väl ingen större fara med rosten. I värsta fall får man väl det åtgärdat.
Men som sagt, CTR:en är väl en roligare bil än ATS:en.
Antonio Pozzi
SAUD

Antonio skrev:Men det är ju helt olika bilar. Kör man bilen på sommaren enbart dessutom är det väl ingen större fara med rosten. I värsta fall får man väl det åtgärdat.
Men som sagt, CTR:en är väl en roligare bil än ATS:en.
Mina bilar kör jag bara på sommarna men dom ska väl kunna tåla lite regn,snö och kyla och jag blir så irriterad fast det har inte hänt mig,men det kan hända.
Vad jag läste på Civinfo det har kommit rost på bilar även i Grekland. Dom ska inte rosta efter ett år det är åt helsike.
Jag köpte mig en Mazda 323f 95 som jag ska ha över vinter och den har inte ens prick rost någonstans,besiktigade bilen i tisdags och fick jätte beröm av killen som jobbade på Bilprovningen.

CTR är roligare än ATS men kvalitets intryck är helt på ATS sidan,den är så mycket bättre ihop skruvad. Hoppas att den inte rostar annars aldrig mer UK Honda.
Saud Omerovic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Hmm, men ni som köpt dyra nya bilar och ännu inte har någon rost på bilen.
Och eftersom ni vet att det kan bli ett problem (jag vet det borde inte vara det på så nya bilar)
så kanske ni ska göra något åt saken innan ni får rost, som tex en rostskyddsbehandling.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Antonio
Kontakt:

Ska prata med Honda om det i så fall. Inte kladda på det själv. Borde ju ligga i Hondas intresse också att förhindra det innan det bryter ut om det är så allmänt känt problem.
På VW fick jag reda på (vilket jag inte hade en susning om) att om jag får stenskott och ska byta ruta så ska jag meddela VW verkstan om rutbyte. Tidigare har jag åkt till närmsta glasmästare o fixat. VW anlitar säkert samma glasmästare i många fall, men det skall göras av dom för att garantier skall gälla. Detta för att försäkra sig om att allt görs på rätt sätt.
Antonio Pozzi
Nev

Min bil är precis 1 år denna månad och gått en vinter och det är ju ett skämt att de redan blivit lite rost, men vi får se vad honda säger borde ju inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen

Vart har rosten dykt upp då Nev? På ovansidan dörren?
Robin Persson |
Nev

Exakt som på bilderna, ovanpå dörren och man måste lyfta bort gummi listen, de är ytterst lite men kan ju sprida sig :/.
Ska åka förbi rosenholtz i veckan och se vad de säger.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen

Aj fan du. Tråkigt. Jag måste ta och kolla på min kärra och se om det finns något där med...

Skriv gärna här vad Rosenholtz säger om saken sen när du varit där.
Robin Persson |
Jante
Bil: Mazda 3 MPS
Namn: Thomas Hempel

Har också haft rost där dom visar på bilderna.. fast inte riktigt lika mycket..
Men fick mitt fixat på garantin igår.. Så nu ser det riktigt fint ut igen..
Bytte även en sak i dörren så att det det går att låsa upp bilen.. Har hänt några gånger att det inte går att öppna med fjärren..
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010

http://www.garaget.org/CTR-Jante
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Ang. lägga i ettan under 30km/h, vem gör det? Jag har inte kunnat göra det på många bilar, samt vill inte göra det då den växlen som en sa oftas är osynkrad. Varken mina Hondor, Evon eller farsans Camry kan man göra det på. Om man rullar som jag provade med idag och puttar lätt mot första växlen så märker man att den först gå i runt 5km/h. Det är ju väl mer bara en säker lösning för att vara snäll mot lådan. Över 5km/h så har man i tvåan, annars blir det ju ganska jobbig körning, ryckig körning? Samt man sparar på miljön att inte frikoppla förrens man verkligen behöver det. Låt bilen rulla tills det verkligen behövs att frikoppla så sparar ni både på bensin och miljön! :)
Stefan Karlsson
Antonio
Kontakt:

Största besvikelsen med bilen (den enda besvikelsen) är lacken. Honda har verkligen pisslack!
45 mil har min bil rullat. Har redan 2 stenskott som syns och ytterligare några microskopiska som man får titta noga efter. Tänkte lackförsegla bilen. Men jag hoppar det. Räknar med att man får lämna in den för omlackering. Golfen som jag tog ut i Aug har rullat 700 mil & har inte ett endaste litet stenskott eller märke. tvätta bilen igår & letade.
Honda borde verkligen se över sin lackering. Så känslig som den ä ska en lack f-n inte behöva vara.
Antar att de snålar med lacken? Trist iaf.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Min EP3 har snart vit huv av alla stenskott efter 10 000 mil. Klart sämsta med hela bilen är just lacken. Det rostar ju iofs inte så dte är ju bara utseendet som drabbas. En omlackering får det bli om jag anser mig ha råd någon gång!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
SAUD

Antonio skrev:Största besvikelsen med bilen (den enda besvikelsen) är lacken. Honda har verkligen pisslack!
45 mil har min bil rullat. Har redan 2 stenskott som syns och ytterligare några microskopiska som man får titta noga efter. Tänkte lackförsegla bilen. Men jag hoppar det. Räknar med att man får lämna in den för omlackering. Golfen som jag tog ut i Aug har rullat 700 mil & har inte ett endaste litet stenskott eller märke. tvätta bilen igår & letade.
Honda borde verkligen se över sin lackering. Så känslig som den ä ska en lack f-n inte behöva vara.
Det stämmer väl att Civic har tunn lack. Men ATS jag tyckte att den hade super bra lack,hade den i 3 1/2 år, den var jätte låg,användes regelbundet på bana och på alla dessa år och körningar den hade två stenskott i lacken men däremot många fler i fronten men det är inte samma sak.
Hade CTR haft samma lack som ATS då hade jag varit jätte nöjd,men vi får se hur det klarar sig CW med stenskott och om dom kommer att synas?

Kontaktade min Honda verkstad ang rost som andra ägare hade på sina FN2 och frågade om Honda gör något i förebyggande syfte? Dom ska kolla upp det och höra av sig. Sen ska jag byta olja efter inkörningen och i samma vevan dom ska byta en mottagaren som har strulat lite pga jag kunde inte öppna bilen ibland med fjär. Efter detta då parkerar jag bilen i garaget och tar ut den till våren lagom till resan till Nurburgring...
Saud Omerovic

Va på rosenholtz idag och han kollade på bilen och sa att de inte var nå farligt. De är 2 st plåtar som ligger mot varandra men han fyllde bara i lite färg, tyckte de känns lite konstigt och bara fylla i med färg men de skulle tydligen inte komma in någon luft då.
Senast redigerad av Nev den 21 oktober 2009, 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen

Känns som om att det var en väldigt billig "lagning"?
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Antonio skrev:Största besvikelsen med bilen (den enda besvikelsen) är lacken. Honda har verkligen pisslack!
En faktor kan ju vara att man tenderar att ligga och stressa bakom bilar för att köra om lite oftare i en Type-R än i en Golf ;)
(Nej, Golf är ingen sport i år heller) :D
Antonio
Kontakt:

CTR:en håller jag på att köra in. Så den går inte alls aggresivt nu. Mest gubbkör i innerfilen.
Golfen däremot har används flitigt.
Det är dag & natt mellan VW & Hondas lack. Iaf den englandsbyggda Hondan. Det kan knappast den mest inbitne Hondafanatikern som skall försvara Honda in i döden blunda för.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Bara att läsa denna tråden. Uppmuntrande läsning :(
Honda tycker att det är "normalt"...
<a href="http://www.civinfo.com/forum/bugs-fault ... rtime.html" target="_blank">http://www.civinfo.com/forum/bugs-fault ... me.html</a>
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Antonio skrev:Det är dag & natt mellan VW & Hondas lack. Iaf den englandsbyggda Hondan. Det kan knappast den mest inbitne Hondafanatikern som skall försvara Honda in i döden blunda för.
Jag har ingen koll på kvalité när det gäller lack mellan CTR och Golf. Försvarar inte heller Honda in i döden, utan angav bara en faktor som för många kanske spelar in :)
Antonio
Kontakt:

Ok. Är lite hård i käften just på grund av att man är lite putsbög. Det är grymt trist att en ny bil ska se ut som min gör.
Antar att min bil stått i en hall dessutom & samlat damm som nån torkat av med en torr trasa eller dyl, för hela bilen är full av repor.
Den har rullat 50 mil nu. Inte tvättad av mig ännu. Tänkte lämna in den på rekond & be killarna ta bra bilder i ljuset så får ni se hur en ny bil ser ut så kanske ni förstår min besvikelse.
Sen ska jag förbi en lackerare & höra vad de har att säga om det är ett alt att lägga på mer klarlack. Annars får jag köra bilen ett par år &sedan lacka om den helt. Då kan man kanske dessutom byta färg om man vill :)
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag lämnade in min på Ditec-behandling morgonen efter att jag rullat ut den ur butiken (sprillans ny i Januari 05). Jag hade då kört 4,5 mil med bilen och hade redan ett par stenskott och en repa.
Jag trodde att Dtec-behandlingen skulle skydda lacken något mot stenskott, men så är inte fallet. Däremot gör det att lacken behåller mycket av sitt djup utan att man behöver vaxa. Men för en kille som mig som gärna vaxar bilen några gånger / år så är det bortkastade pengar. Jag kommer inte att köra lackbehandling på någon mer bil. Dock så fortsätter jag att göra återbesök med denna eftersom jag redan plötj ner så mycket pengar i den.

Jag tror att det är en kombination av att lacken är mjuk och att den är groteskt tunn. Det är den tunnaste lack jag har sett på en bil, så minsta lilla småsten slår hål på den direkt. Att lägga klarlack över borde funka om det nu går att klarlacka direkt på originallacken. Min bil saknar med största säkerhet klarlack (Milanoröd). Jag tror att den har ett mikroskopiskt tunt lager 2-komponentslack bara.

Men jag älskar min bil ändå :). Fast den hade varit 1000 ggr finare om den inte varit helt vitprickig :(.
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Intressant läsning saxat från den tråd som det länkades till här ovan.
"as i detail cars for a living, definitly hondas built in england have the worse paintwork of all, its thin, soft and bad applied. in sa we get the sedan civic too, and by being built in japan, they have no paint issues"
Stockholm
Antonio
Kontakt:

Intressant dag idag.
Var förbi en lackerare, vars fru kör en RÖD CTR FN2. Första ägaren Honda Sverige. Gick 100 mil som pressbil. Efter det lackade man om fronten :D
Tyvärr höll inte min teori om klarlacken. Man måste lacka om hela bilen. Det hjälper inte med 5 lager klarlack eftersom lacken har dålig vidhäftning mot plåten.
Jo, att englandsbilarna har sämre lack har jag hört flera gånger. Tycker både Jazzarna jag haft & Accorderna har varit mycket bättre än samtliga Civics.
Trots att EP3:an hade problem med lacksläpp så tycker jag att FN2 verkar ha bra mycket sämre lack.
I tråden jag länkar till ovan ser man bilar som gått få mil med huvar som ser ut som prickikorv.

Så det som gäller nu är att försöka överleva så länge som möjligt. Blir lacken värre får man lacka om helt och hållet.
Antonio Pozzi
Skriv svar