Hej,
Är rätt nöjd med min bil, men har kollat lite på blocket och är lite sugen på en Civic hybrid. Man verkar kunna få en sådan för runt 100k som gått under 10000mil -06/-07:a. Det jag funderar över är om det är en bra bil och om det på något sätt är ett nerköp från Accorden som jag har.
Det som lockar är dels att man kan få en nyare bil för ungefär samma pris och dels att bränsleförbrukningen är nästan hälften blandad körning. Ej landsväg/motorväg då det antagligen drar iväg. Dessutom är det mera utrustning i den och lite fräck design.
Har sett att flera har haft relativt många ägare på kort tid, 7ägare närmare bestämt på bara 5 år. Är det något skumt med modellen som gör att folk tröttnar efter att man ägt den ett tag som inte märks direkt vid provkörning?
Civic hybrid istället för Accord?
Jag har just gjort det bytet, jag sålde min Accord 2,4 tourer och köpte en Civic Hybrid.
Allt handlar ju om var man är i livet, och vad syftet med bilen är.
Mina barn är stora och bilen används 90% av min fru till och från jobbet, då känns en stor jävla kombi lite onödig.
Dom flesta jag kollade på var firmabilar, det är inte många om ens någon privatperson som köpt en hybrid ny.
Jag har bara haft den någon dryg vecka men jag är väldigt nöd, speciellt med komforten som är högre än i min gamla kombi.
Att spara 15-20k om året i drift är ju inte fel heller.
Allt handlar ju om var man är i livet, och vad syftet med bilen är.
Mina barn är stora och bilen används 90% av min fru till och från jobbet, då känns en stor jävla kombi lite onödig.
Dom flesta jag kollade på var firmabilar, det är inte många om ens någon privatperson som köpt en hybrid ny.
Jag har bara haft den någon dryg vecka men jag är väldigt nöd, speciellt med komforten som är högre än i min gamla kombi.
Att spara 15-20k om året i drift är ju inte fel heller.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
-
zoopåse
- Bil: Accord 2.0 sport -03
- Namn: Martin Enström
Jag kör redan nu 2000mil om året och kör sällan stora saker i bilen. Gillar sedan då det ger bra sikt och bara är att slänga ner väskan där bak. Eventuellt kommer jag börja pendla 13-14mil om dagen och då blir Accorden fel bil att ha.
Alternativet kan ju vara att köpa en tysk diesel eller en liten bil, men jag vill ändå ha långfärdskomforten och säkerheten kvar då vi inte har behov av två bilar. Därför tyckte jag Hybriden kunde vara ett alternativ om den är bra då. Du får väl rapportera om ett tag när du fortfarande är nöjd.
Alternativet kan ju vara att köpa en tysk diesel eller en liten bil, men jag vill ändå ha långfärdskomforten och säkerheten kvar då vi inte har behov av två bilar. Därför tyckte jag Hybriden kunde vara ett alternativ om den är bra då. Du får väl rapportera om ett tag när du fortfarande är nöjd.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Ska man bara köra motorväg är inte hybriden det mest optimala alternativet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Varför antingen eller? Köp en Civic diesel så får du en bra pendlarbil i litet format, men med stort innerutrymmezoopåse skrev: tysk diesel eller en liten bil
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
-
M Scotte
- Kontakt:
Civic Hybrid kan inte fälla baksätet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jag läste att teknikens värd var väldigt missnöjda på förbrukningen när dom hade kört 30 mil på autoban i 150-160km/h och den hade dragit 0,63l/mil.and1 skrev:Kraft: Vad ligger förbrukningen på den vid 120-130km/h?
I min bok är det en bra siffra. Jag tror man har svårt att snitta över 0,65-0,7l/mil hur fan man än kör.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
-
zoopåse
Har fått ner accorden i 0,56 om man håller sig under 100. Frågan är om man vinner så mycket på att byta bil egentligen om man ändå inte kör så mycket stadskörning. 0,63 i den hastigheten är bra iofs, min skulle dragit över litern i den hastigheten.
-
Kullen
- Bil: Civic FN2
- Namn: Martin Kullström
Varför inte satsa på en diesel bil? Vi har en Cittra C4 automat och den ligger på 0,56 vid mestadels kökörning/stadskörning och en bit under 0.5 långkörning i tillåten hastighet+moms 
Under hundra har jag aldrig lyckats hålla mig men antagligen ligger den närmare deklarerade 0.39 då....
Visst ingen Honda men bekvämt och felfritt går den, bara alla idoter runt Stockholm kunde lära sig köra bil och respektera andras bilar så skulle man slippa verkstan också....
Skatten ligger på 1100kr så det kan man inte gnälla på heller....
Under hundra har jag aldrig lyckats hålla mig men antagligen ligger den närmare deklarerade 0.39 då....
Visst ingen Honda men bekvämt och felfritt går den, bara alla idoter runt Stockholm kunde lära sig köra bil och respektera andras bilar så skulle man slippa verkstan också....
Skatten ligger på 1100kr så det kan man inte gnälla på heller....
Brum Brum!
-
M Scotte
- Kontakt:
Det finns bara ett problem med ovan inlägg, det är ingen Honda.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Civic diesel, civic diesel och åter igen, civic diesel 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Karlhakan

- Bil: S2000 AP1 2008
- Namn: Håkan Nilsson
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
En som vet mycket om Honda Civic Hybrid är Jonas Kjellstrand på UCC. Han lät bygga om en flång ny för 6 år sedan och efter diverse utstälnningar rullar den fortfarande som bruksbil i hans ägo. http://www.ucc.se/hybrid/index.html
Personligen så är min erfarenhet att Hondan känns mer gedigen än Prius. CVT-lådan i Prius påminner betydligt mer om Volvo 340 med remdrift (Rem-johan)
Om jag kommer ihåg rätt så är anledningen till varför ryggstödet bak inte går att fälla, att hela väggen mellan cupé och bagage utgörs av battreipaketet.
Har ni mer frågor om så dyker Jonas sannolikt upp på Gälleråsen nästa Söndag med sin NSX
Vi ses på Gälleråsen, eller?
Personligen så är min erfarenhet att Hondan känns mer gedigen än Prius. CVT-lådan i Prius påminner betydligt mer om Volvo 340 med remdrift (Rem-johan)
Om jag kommer ihåg rätt så är anledningen till varför ryggstödet bak inte går att fälla, att hela väggen mellan cupé och bagage utgörs av battreipaketet.
Har ni mer frågor om så dyker Jonas sannolikt upp på Gälleråsen nästa Söndag med sin NSX
Vi ses på Gälleråsen, eller?
Senast redigerad av Karlhakan den 10 juli 2011, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
-
zoopåse
En jobbarkompis har en civic 1.8 och jag tycker fjädringen är lite i hårdaste laget på den.Mordiiax skrev:Civic diesel, civic diesel och åter igen, civic diesel
Hur är fjädringen och komforten på hybriden jämfört med vanliga halvkombin eller accorden. Sedan tänker jag på att japanarna aldrig varit särskillt duktiga på diesel då de bara kör på bensin där.
Gälleråsen, det var ju inte så farligt långt dit, men jag vet inte om originalbromsarna skulle hänga med så många varv.
-
M Scotte
- Kontakt:
Med tanke på hur många patent som togs på Hondas egna första diesel som sitter i Civic diesel så behöver du inte oroa dig alls.
På första insight -99 tog man cirka 200 patent på hela bilen, ungefär lika många togs på bara dieseln (I-CTDI). Bland annat bredbandslambda på en diesel, förbränningsrum, Block layout( vilket du numera finner i princip rakt av kopierat i många europeiska dieslar, bland annat BMW:s 2L diesel).
Fjädringen i en Civic Hybrid har inte mycket gemensamt med Civic 5d, hybriden är en komfortbil, Civic 5d är sportigare på alla punkter.
På första insight -99 tog man cirka 200 patent på hela bilen, ungefär lika många togs på bara dieseln (I-CTDI). Bland annat bredbandslambda på en diesel, förbränningsrum, Block layout( vilket du numera finner i princip rakt av kopierat i många europeiska dieslar, bland annat BMW:s 2L diesel).
Fjädringen i en Civic Hybrid har inte mycket gemensamt med Civic 5d, hybriden är en komfortbil, Civic 5d är sportigare på alla punkter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
zoopåse
Är det någon som vet exakt vad Honda Civic hybrid drar på motorväg i 110km/h? Och hur är den att cruisea i på motorväg? Kraft, hur tycker du såhär när du haft den ett tag?
Accorden ligger på 0,7-0,8 beroende på väder med ett snitt på kanske 0,73. Kör man 300mil i månaden blir det 3200kr/månad i bara bensin. Är vinsten i förbrukning värt det om man ska byta och hålla på?
Accorden ligger på 0,7-0,8 beroende på väder med ett snitt på kanske 0,73. Kör man 300mil i månaden blir det 3200kr/månad i bara bensin. Är vinsten i förbrukning värt det om man ska byta och hålla på?
Alltså ska du som sagt köra långfärdskörning på större vägar med hög snitthastighet så går en hybridbil bort, alla kan räkna hur dom vill.. det är billigare med en diesel helt enkelt, stadskörning ja då är vi i en annan situation.
Om man nu inte vill ha en hybrid för att de är "coolt" eller nått, ja själv är sugen på cr-z och de finns knappt nått som går att försvara när man köper en sån, ja tycker helt enkelt att den är cool =)
mao, sluta kolla efter hybrider om du ska ha en pendlarbil
Om man nu inte vill ha en hybrid för att de är "coolt" eller nått, ja själv är sugen på cr-z och de finns knappt nått som går att försvara när man köper en sån, ja tycker helt enkelt att den är cool =)
mao, sluta kolla efter hybrider om du ska ha en pendlarbil
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
zoopåse
I så fall lutar det åt en dieselmiljöbil typ 320d EDE. Enda "problemet" är att de inte finns med automat begagnat än. Jag vill helst ha en sedan med automat, är inte så förstjust i moderna högbyggda småbilar och MPV-halvkombi.