Funderingar på Civic Hybrid som extrabil för långresor
-
zoopåse
- Bil: Accord 2.0 sport -03
- Namn: Martin Enström
Har idag en BMW 320d som bara står på parkeringen och används aldrig eftersom elbilen går 4000 mil om året. Dieseln användes tidigare för pendling, men nu går den alltså <<1000 mil/år.
Till saken hör att den kostar lite i skatt 2400 kr/år och försäkring 4300 kr/år oavsett om den används eller ej. Sedan minskar den väl i värde med 10000 om året. Den används alltså bara för långresor på landsväg/motorväg och är egentligen inte exceptionellt tyst eller bekväm till detta ändå.
Först lutade det åt att vi skulle göra oss av med extrabilen helt, men nu funderar jag på om man skulle ha en bil stående som är tyst och bekväm på landsväg, har mycket låga kostnader när den bara står still, är maximalt miljövänlig när den körs osv.
Funderingarna går i stil med en Civic hybrid från 2006-2009. 360kr skatt och 2800kr i försäkring. Ska dra 0,43 landsväg (om man kör snålt). 1000rpm vid 100km/h och 1,3L motor. Värdeminskning typ 2000kr/år. Nackdel: baksätet går inte att fälla för skidor mm.
Är den bekväm att köra långt med? Hur är den i jämförelse med en Accord (-03) på långfärd?
Till saken hör att den kostar lite i skatt 2400 kr/år och försäkring 4300 kr/år oavsett om den används eller ej. Sedan minskar den väl i värde med 10000 om året. Den används alltså bara för långresor på landsväg/motorväg och är egentligen inte exceptionellt tyst eller bekväm till detta ändå.
Först lutade det åt att vi skulle göra oss av med extrabilen helt, men nu funderar jag på om man skulle ha en bil stående som är tyst och bekväm på landsväg, har mycket låga kostnader när den bara står still, är maximalt miljövänlig när den körs osv.
Funderingarna går i stil med en Civic hybrid från 2006-2009. 360kr skatt och 2800kr i försäkring. Ska dra 0,43 landsväg (om man kör snålt). 1000rpm vid 100km/h och 1,3L motor. Värdeminskning typ 2000kr/år. Nackdel: baksätet går inte att fälla för skidor mm.
Är den bekväm att köra långt med? Hur är den i jämförelse med en Accord (-03) på långfärd?
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Hej.
Jag har en hybrid som jag kör med varje dag och jag tycker att den är väldigt tyst och bekväm för vad Den kostar.
Det längsta jag har kört var från Göteborg till Vimmerby tur och retur, det var inga problem alls.
Den är ju inte som min pappas BMW 535d xdrive men de är ju ganska självklart.
Jag har en hybrid som jag kör med varje dag och jag tycker att den är väldigt tyst och bekväm för vad Den kostar.
Det längsta jag har kört var från Göteborg till Vimmerby tur och retur, det var inga problem alls.
Den är ju inte som min pappas BMW 535d xdrive men de är ju ganska självklart.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
-
zoopåse
- Bil: Accord 2.0 sport -03
- Namn: Martin Enström
Tack för svaret. Vi provade en idag, och den var inte riktigt som vi hade tänkt. För stötig i fjädringen och för bullrig på motorvägen, iofs med vinterdäck. Annars en fin bil. Kan vara att elbilen ritar om kartan lite för hur en bil ska vara.
sent svar men jag har en hel del erfarenhet då vi hade Civic Hybrid som bil i 3 år och bytte till Accord 13 efter det samt att jag får Civic Hybrid som lånebil på verkstaden ibland. Vi åkte en hel del långresor med Civic och den är bättre än man tror vid korta provturen. Välbyggd rimligt snål även om den är snålast i stan. Den är rymlig 4 sitter bra. Men den är är en stor småbil och lite struttig ibland så när vi fick Accorden kom vi fram mer utvilade. Men den har en hel del + som småbilar inte har te.x. bra stolar. Min mor har en Jazz och hon tyckte te.x Civic Hubrid kändes klart större och tystare. Accorden upplever hon som en Mercedez:-) Men kommer man från en bra bil upplevs den som struttig men det funkar bätttre än man tror vid första proturen. Jag tycker den är perfekt som billig andrabil och kostnaderna är låga. Med taxbox drar den dock som en storbil.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld