Honda Civic 92 eg6 B16a2 vilka kammar är bäst???
- Jonas Lithèn
- Bil: Honda civic Eg4 92
- Namn: Jonas Lithèn
Hej
Håller på med Topp renovering på min Honda Civic eg6 B16a2 92a, Då en avgasventil gav upp när ja körde på en sträcka när ja tryckte på, ca: 7k-7,5k/rpm i ca:180-185km på 4an....flugit av en bit från avgasventilen men kolven har klarat sig bra så hade väl tur, se bild. Har rullat ca:23500mil och dragit olja sen tidigare men lär ju inte göra efter topp renoveringen då ja ska i med nya ventiltätningar, lyfte ur den i förrgår och imorgon ska ja fortsätta ta isär den, bilen används i vanliga fall som daily.
Tänkte ändå passa på byta lite saker när toppen ändå är isär.
Har beställt:
nya ventiler från Poland 8st avgas och 8st insug ventiler. (Märke supertech)
Köpte även ARP topp bultar.
Har sotningssatsen hemma, köpt från ddesign.
har byt sopa pump till ep3.
nya tändkablar. (AROSPEED 10.2mm)
Lma
Ska köpa:
annat insug 74mm utgång och porta till 76mm och S90 spjälhus med 76mm utgång, samt alumrör i 3tum på detta, köra kalluft.
ventilfjädrar och retainers titanium. (supertech)
grenrör 4-1 rostfritt med 2,5 utgång. samt egen byggt efter i 2,5tum.
ventilstyrningar. (supertech)
ny fördelare.
och lämna in på portning av avgas och insug samt sätta dit dom nya ventilstyrningarna.
Så mappning på detta när dom andra kammarna är i.
Hoppas på 180-190hk
Min fråga är???
läst runt lite här på Hondaklubben angående kammar, funderar på vilka ja ska sätta i, om jag vill få ut mest effekt av min B16A2 är de ITR kammar som gäller eller B18C4 kammar?? något annat förslag? och när ja har dom andra kammarna använder jag mig av min kamhjul från b16a2?? eller ska ja köpa efter dom andra?
Tack i förhand!
Håller på med Topp renovering på min Honda Civic eg6 B16a2 92a, Då en avgasventil gav upp när ja körde på en sträcka när ja tryckte på, ca: 7k-7,5k/rpm i ca:180-185km på 4an....flugit av en bit från avgasventilen men kolven har klarat sig bra så hade väl tur, se bild. Har rullat ca:23500mil och dragit olja sen tidigare men lär ju inte göra efter topp renoveringen då ja ska i med nya ventiltätningar, lyfte ur den i förrgår och imorgon ska ja fortsätta ta isär den, bilen används i vanliga fall som daily.
Tänkte ändå passa på byta lite saker när toppen ändå är isär.
Har beställt:
nya ventiler från Poland 8st avgas och 8st insug ventiler. (Märke supertech)
Köpte även ARP topp bultar.
Har sotningssatsen hemma, köpt från ddesign.
har byt sopa pump till ep3.
nya tändkablar. (AROSPEED 10.2mm)
Lma
Ska köpa:
annat insug 74mm utgång och porta till 76mm och S90 spjälhus med 76mm utgång, samt alumrör i 3tum på detta, köra kalluft.
ventilfjädrar och retainers titanium. (supertech)
grenrör 4-1 rostfritt med 2,5 utgång. samt egen byggt efter i 2,5tum.
ventilstyrningar. (supertech)
ny fördelare.
och lämna in på portning av avgas och insug samt sätta dit dom nya ventilstyrningarna.
Så mappning på detta när dom andra kammarna är i.
Hoppas på 180-190hk
Min fråga är???
läst runt lite här på Hondaklubben angående kammar, funderar på vilka ja ska sätta i, om jag vill få ut mest effekt av min B16A2 är de ITR kammar som gäller eller B18C4 kammar?? något annat förslag? och när ja har dom andra kammarna använder jag mig av min kamhjul från b16a2?? eller ska ja köpa efter dom andra?
Tack i förhand!
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Den cylindern ser ut att ha spikat/gått snålt. Är nog därför det blivit så varmt att ventilen paja.
Har du bild på hela toppen?
Sen drar en b16 olja pga kolvringar/ovala lopp. Riktigt sällan är det tyvärr ventiltätningarna som failat. Så din b16 kommer nog dra precis lika mycket olja även i framtiden.
Bästa kammarna är svårt att svara på, nu vet vi att du kommer köra orginal komp, så vid vilket varvtal vill du ha toppeffekt? 7k? 9k? 11k? 13k?
Ska bilen kunna besiktas?
Behöver den ha lugn o stadig tomgång?
Normalt sett så rekommenderar jag ITR-kammar i en b16. Då slipper du strul. Men 190hk då behöver du gå upp ett snäpp till. Typ ett par BRA steg1 kammar.
Sen drar en b16 olja pga kolvringar/ovala lopp. Riktigt sällan är det tyvärr ventiltätningarna som failat. Så din b16 kommer nog dra precis lika mycket olja även i framtiden.
Bästa kammarna är svårt att svara på, nu vet vi att du kommer köra orginal komp, så vid vilket varvtal vill du ha toppeffekt? 7k? 9k? 11k? 13k?
Normalt sett så rekommenderar jag ITR-kammar i en b16. Då slipper du strul. Men 190hk då behöver du gå upp ett snäpp till. Typ ett par BRA steg1 kammar.
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
Overcaming är en myt.
Något med typ 260 i duration och 12,3-12,5 i lyft på vtec funkar fint.
Jag har kört skunk2stage2 på en b16a1 med annat grenrör och aebs insug, ja och andra fjädrar och retainers såklart.. I övrigt va den original.
Bara grada in ordentligt och bra mapp så är det lugnt.
Jag har kört skunk2stage2 på en b16a1 med annat grenrör och aebs insug, ja och andra fjädrar och retainers såklart.. I övrigt va den original.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
- Jonas Lithèn
Malkolm skrev:Den cylindern ser ut att ha spikat/gått snålt. Är nog därför det blivit så varmt att ventilen paja.
jaha okej de var ju tråkigt, då måste ja alltså byta golvringar med i så fall.. 7k, ja den ska kunna besiktas. Ja du vill ju att den ska gå jämt på tomgång med. okej, de var lite vild gissning.
- Jonas Lithèn
Fixxe skrev:Overcaming är en myt.
overkamming? kan du förklara lite mer? okej, har inte kollar vad de är för lyft på ITR kammar än. a okej.
- Jonas Lithèn
Malkolm skrev:Den cylindern ser ut att ha spikat/gått snålt. Är nog därför det blivit så varmt att ventilen paja.
Här är bilderna på både toppen och blocket. kolvarna verkar fina inga märken å grejor på dom, även känt om de är en kant där dom går ner, de är ingen. Ska hälla lite olja på cylindrarna se om de rinner igenom, vänta tills morgon å se. Och på toppen så är de enbart oljigt på den sidan där ja sköt ventilen, dom andra är bara sotiga.
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
B16a2 eller ITR, nästan skit samma...
C6 kammar är
In 11,5mm 240
Ut 10,5mm 240
Tex skunk2stage2 går hur jämnt som helst på tomgång och de har jag besiktigat med många gånger.
Både på b18 och b16.
Overcaming; vassare kammar än vad motorn orkar andas. Mest med tanke på inte så högt komp.
Men visst, vassa kammar ger mer krut på en motor med mycket komp, men de går fint på 10 i komp och ungefär de kammar jag skrev.
C6 kammar är
In 11,5mm 240
Ut 10,5mm 240
Tex skunk2stage2 går hur jämnt som helst på tomgång och de har jag besiktigat med många gånger.
Både på b18 och b16.
Overcaming; vassare kammar än vad motorn orkar andas. Mest med tanke på inte så högt komp.
Men visst, vassa kammar ger mer krut på en motor med mycket komp, men de går fint på 10 i komp och ungefär de kammar jag skrev.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
- Jonas Lithèn
Fixxe skrev:B16a2 eller ITR, nästan skit samma...
C6 kammar är
In 11,5mm 240
Ut 10,5mm 240
Både på b18 och b16.
okej bra, tack för hjälpen.