Ford släpper elektrisk crate motor
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 302 times
https://www.nyteknik.se/elbilar/ford-sl ... ar-7019855

Ska bli kul att följa utvecklingen - hoppas Honda hänger med och släpper en el-K2x. När kommer första svenska el-swap Civicen?
Enligt Inside EVs ska den leverera 210 KW, motsvarande 281 hästkrafter, och ett vridmoment på 429 Nm – med ett maxvarv på 13 800 rpm. Prislappen ryktas landa på 3 900 dollar, motsvarande strax under 34 000 kr. Eluminator har sitt ursprung i Mustang Mach-E GT och vikten ligger på 93 kg.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
Coolt
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
2030 säger Honda att dom ska ha en egen elektrisk plattform. Fram till dess kör dom på Chevas grejor. Börjar poppa upp mer och mer som vittnar om kommande problematik för japanska biltillverkare och dom har redan nu börjat köra samarbeten för att överleva.
Kanske det blir en biltillverkare framöver som heter "Jamoco" (Japan Motor Company) där japanska staten är huvudägare efter att ha fått rädda Honda, Toyota, Subaru, Mazda, Nissan och underleverantörer?
Kanske lite drastiskt, men känns lite som att japsarna inte ens är trea på bollen och skiftet går fort nu till elektrifierat.
Kanske det blir en biltillverkare framöver som heter "Jamoco" (Japan Motor Company) där japanska staten är huvudägare efter att ha fått rädda Honda, Toyota, Subaru, Mazda, Nissan och underleverantörer?
Kanske lite drastiskt, men känns lite som att japsarna inte ens är trea på bollen och skiftet går fort nu till elektrifierat.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 302 times
Jo många tillverkare skiftar ju mot elektrifierat men jag misstänker att bensinmarknaden kommer fortsätta många år framöver. Visst kan lilla Sverige och Kalifornien gå över till eldrift (eller nja, kanske), men hela världen? Tänk på alla länder och människor i asien, t.ex.. Tror dom tillverkare som dröjer kvar med bensinmotorer (ex. Honda) kommer vara mer framgångsfulla där bytet till el inte sker lika fort, medans dom konkurreras ut på andra marknader där bytet till eldrift går fort.
Lite som att Honda inte har någon kombimodell, för att "det inte finns efterfrågan" medans man i Norden & centraleuropa köper hur många Passat/Golf/Octavia kombin som helst.
Lite som att Honda inte har någon kombimodell, för att "det inte finns efterfrågan" medans man i Norden & centraleuropa köper hur många Passat/Golf/Octavia kombin som helst.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Kontakt:
Tesla levererade 240.000 elbilar under tredje kvartalet 2021. Honda _planerar_ att sälja 70.000 elbilar år 2025.
Jag ställer mig skeptisk ändå. Jämför Nokia/Ericsson och Apple. Tåget går och det kommer bli brutalt framöver för att få åka med bland dom begränsade platserna.
Jag ställer mig skeptisk ändå. Jämför Nokia/Ericsson och Apple. Tåget går och det kommer bli brutalt framöver för att få åka med bland dom begränsade platserna.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Daugaard

- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Has thanked: 123 times
- Been thanked: 298 times
Nu spinner jag vidare här och fortsätter off topic.
Jag tror inte det finns en sportmössa att Sverige har ekonomi eller kapacitet att lyckas med att bara sälja nollutsläppsbilar 2040. I alla fall med den inställning vi har idag till kärnkraft och etanol/hvo100.
Jag tror inte det finns en sportmössa att Sverige har ekonomi eller kapacitet att lyckas med att bara sälja nollutsläppsbilar 2040. I alla fall med den inställning vi har idag till kärnkraft och etanol/hvo100.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
I Sverige kommer det troligtvis bara säljas elbilar innan 2030, som det ser ut nu. Som nybilsprojektionen ser ut nu når vi runt 80% elbilar redan 2028.Daugaard skrev: ↑2 oktober 2021, 23:06 Nu spinner jag vidare här och fortsätter off topic.
Tittar vi på vårt grannland Norge är de redan idag på 80% elbilar i nyreggade, och vi kommer dit också med en väldig fart.
Bara de nya Malus-reglerna som kom senaste åren har stoppat upp fossilbilar rejält och kommer bara ökas på under närmaste åren. Ny höjning kommer den 1 juni 2022.
Tar vi en Crv 2021 hybrid awd så ligger den på 8996kr/år i skatt om den reggades efter den 1 april 2021, reggas samma bil efter 1 juni 2022 kommer den kosta drygt 12 000kr/år i skatt för tre första åren. Denna del kommer öka för varje år framöver tills högutsläppsbilar som går på fossilbränsle i princip straffar ut sig. Hade honda istället valt att regga samma bil på E85/flexibelt bränsle så hade skatten sjunkit till 960kr/år i alla år. Då hade CRV blivit betydligt mer intressant för gemene man.
Summa: Honda har en mycket mycket tuff framtid framför sig i Europa generellt och Sverige specifikt. Man säljer i princip ingenting i Sverige (820 bilar Jan-sept), man har ingått ett poolavtal för utsläppsrätter med tesla(djävulens avtal) som gör att även om man får ned utsläppen under avtalet så mäts man ändå från gamla siffror när avtalet startade.
I nuläget så kan man varken som generalagent eller åf knappt leva på försäljning av nya Honda, och där finns ingen ljusning som syns längs horisonten. Nya HRV är jättefin men är inte på något sätt räddningen. Honda E har floppat rejält och den bilen hade Honda desperat behövt få höga volymer på för att slippa alla europeiska straffskatter på sina fossilbilar, men den blev för dyr och för begränsad, vilket syns i oerhört magra nyregistrerade enheter (62st hitintills i år).
Det gör ont i min Honda-själ men det har nog aldrig sett så mörkt ut för Honda i Sverige som det gör nu, och då har jag varit med om riktigt tuffa tider innan.
Tyvärr går utvecklingen så fort numera att man har inte råd att göra fel.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Daugaard

Tack for ett utförligt inlägg Martin! (som vanligt)
Ja jag kan inte förstå hur E85/HVO100 inte premieras som drivmedel mer.
Ja jag kan inte förstå hur E85/HVO100 inte premieras som drivmedel mer.
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- Martin_M

- Bil: del Sol K24
- Namn: Martin Mogren
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Måste ändå slå ett slag för biogas, enda drivmedlet som kan framställas lokalt och är helt och hållet miljövänligt.
Senast redigerad av Martin_M den 4 oktober 2021, 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
- Daugaard

Norges ekonomi är ju dock en helt annan än den vi har i Sverige.SvD skrev: Norge är på god väg att nå målet om ett stopp för nya avgasfordon 2025. I september var över tre av fyra nya personbilar rent eldrivna. Nästan var tredje ny bil var en Tesla.
https://www.svd.se/avgasbilens-dod-nara ... orsaljning
Vad är nackdelarna då för det har ju verkligen inte slagit igenom?
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Kontakt:
Men det är en sak att bilar som säljs är rena elbilar som tex att 80% av bilarna i Norge är elbilar men hur många väljer att inte köpa en nybil? Har bilförsäljningen stannat upp eller är den i samma nivå?
Jag ser bara till mig själv, äger elbilar och bensinbilar. I firman har jag en Tesla och sju dieselbilar utav skåpmodell. Jag har funderat på att byta ut dessa då de börjar bli 3-4 år gamla men jag hittar inget vettigt alternativ. Hybrid varianter finns knappt och de som finns kostar 150 000kr mer än en vanlig modell och man kan inte hänvisa till att vi kommer tjäna in de pengarna på bränsle för jag kan helt ärligt säga att mina killar skulle skita fullständigt i att försöka ladda gratis så att firman sparar pengar, de gör oftast det som är enklast för dom och om det bidrar till firman är det en bonus och jag tror väldigt många tänker så när man är anställd. Att köpa rena elbilar funkar inte heller eftersom alla bor i lägenhet och endast en utav killarna har tillgång till garageplats med elbilsladdning. Visst går det att köra elbil utan laddats men hur kommer det se ut i praktiken? Ska jag betala dom för att de ska åka iväg till en laddplats medans jag sedan måste betala för snabbladdaren också? I slutändan kostar det lika mycket eller mer som att tanka diesel. Jag skulle jätte gärna göra det ut en miljösynpunkt då det är viktigt men jag tänker inte riskera att min vinst går till att köpa dyra bilar.
Det jag valt att göra nu är att behålla bilarna så långt det går och när leasingen går ut nästa år kommer jag mest troligt köpa loss dem så det jag menar är undra hur många som tänker som jag? Att inte köpa ny bil och istället behålla sin gamla bil?
För att det skulle funka så skulle staten behöva gå ut och sätta upp laddplatser längs med gatorna i förorterna i Sveriges största städer så att de som bor i lägenheter kan ladda sina bilar och detta är inget som kommer att hända inom en snar framtid.
Jag har kört elbil i 3 år och tycker det är fantastiskt men jag bor i villa och har även möjlighet att ladda på kontoret så jag har inga problem men jag ser de problem som de flesta människor skulle uppleva om de skaffar elbil idag.
Jag ser bara till mig själv, äger elbilar och bensinbilar. I firman har jag en Tesla och sju dieselbilar utav skåpmodell. Jag har funderat på att byta ut dessa då de börjar bli 3-4 år gamla men jag hittar inget vettigt alternativ. Hybrid varianter finns knappt och de som finns kostar 150 000kr mer än en vanlig modell och man kan inte hänvisa till att vi kommer tjäna in de pengarna på bränsle för jag kan helt ärligt säga att mina killar skulle skita fullständigt i att försöka ladda gratis så att firman sparar pengar, de gör oftast det som är enklast för dom och om det bidrar till firman är det en bonus och jag tror väldigt många tänker så när man är anställd. Att köpa rena elbilar funkar inte heller eftersom alla bor i lägenhet och endast en utav killarna har tillgång till garageplats med elbilsladdning. Visst går det att köra elbil utan laddats men hur kommer det se ut i praktiken? Ska jag betala dom för att de ska åka iväg till en laddplats medans jag sedan måste betala för snabbladdaren också? I slutändan kostar det lika mycket eller mer som att tanka diesel. Jag skulle jätte gärna göra det ut en miljösynpunkt då det är viktigt men jag tänker inte riskera att min vinst går till att köpa dyra bilar.
Det jag valt att göra nu är att behålla bilarna så långt det går och när leasingen går ut nästa år kommer jag mest troligt köpa loss dem så det jag menar är undra hur många som tänker som jag? Att inte köpa ny bil och istället behålla sin gamla bil?
För att det skulle funka så skulle staten behöva gå ut och sätta upp laddplatser längs med gatorna i förorterna i Sveriges största städer så att de som bor i lägenheter kan ladda sina bilar och detta är inget som kommer att hända inom en snar framtid.
Jag har kört elbil i 3 år och tycker det är fantastiskt men jag bor i villa och har även möjlighet att ladda på kontoret så jag har inga problem men jag ser de problem som de flesta människor skulle uppleva om de skaffar elbil idag.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
- Martin_M

- Bil: del Sol K24
- Namn: Martin Mogren
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Det har pratats mycket om kvaliteten på bilar. främst då DSG lådor i de biogaspassater som fanns innan. Jag har själv haft två biogas passater som jag körde med 14-15k mil med. Enda problemet var ett hjullager samt ökad inspektion av tankarna/tuberna. Men aldrig gasens fel för min del.
Jobbat med tillverkning av biogas nu i snart 12år. Det lever på subventioner osv, det har sällan varit lönsamt för företag att bedriva denna verksamhet. Handfull anläggningar i Sverige som gått med vinst. Nu börjar de ändra sig mer och mer åt flytande biogas. Vi har 5 anläggningar i drift som gör gasen flytande. Det kommer att göra marknaden lite annorlunda, främst för tungtransport samt sjöfart där vi är mest inne i.
Lite som toyotachefen uttalade sig om nyligen. Det är inte förbränningsmotorns fel, utan bränslet.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
-
M Scotte
- Kontakt:
Absolut, men för omständigt och dyrt att applicera i jämförelse med andra drivmedel. Men jag tittar på alla möjlighet för märkena jag jobbar med. Subaru är bara ett och där körde jag igenom E85 på hela modellprogrammet. Isuzu är dieselbilar men även där finns lösningar för alternativa drivmedel som kan göras lokalt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
För det ligger inte i tiden, trots att det är ett mycket effektivt sätt att få ned totala utsläppen i vagnparken. All fokus ligger på el, men incitamenten finns som tur kvar på gas och E85, hvo100 har dock ingen skattemässig fördel.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Den är tillbaka på en hög nivå. Man ska inte glömma att nybilsförsäljningen drivs av företagsbilar till 70%, så gör man en förändring för förmånstagare så slår det direkt i försäljningen. Historiskt har det varit alldeles för billigt att köra förmånsbil, vilket det delvis blivit ändring på sedan 1 juli. Men det är fortfarande väldigt förmånligt jämfört med att köpa motsvarande bil privat, med undantag för de ”billigare” elbilarna som kan leasas, där är ekvationen inte lika tydlig längre.
Med tanke på att man kan få en ny elbil för 1990kr/mån. Detta kommer vi se mycket mer av framöver så länge det finns en rejäl bonus att räkna in i kalkylen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Honda E är en fantastisk bil, men som vanligt så tummar Honda på sånt som blir en dealbraker för många, utan att titta på vad konkurrenterna gör. Honda har alltid varit duktiga på att tala om vad sina kunder behöver, och hur bra har det funkat?
Och för att lägga till ytterligare ett perspektiv så är det jäkligt trevligt att köra elbil kontra andra varianter av drivlinor, något som också gör att folk får upp ögonen för eldrift.
Och för att lägga till ytterligare ett perspektiv så är det jäkligt trevligt att köra elbil kontra andra varianter av drivlinor, något som också gör att folk får upp ögonen för eldrift.
-
M Scotte
- Kontakt:
Isolerad är det en fantastisk bil, men det är så oerhört synd att Honda lade krut på den istället för en eldriven Crv eller hrv. Man ser hur lite marknaden vill ha Honda E när priserna sjunker hela tiden, men trots det så rör sig inte försäljningen. 52 bilar på 9 mån.pasen skrev: ↑4 oktober 2021, 22:51 Honda E är en fantastisk bil, men som vanligt så tummar Honda på sånt som blir en dealbraker för många, utan att titta på vad konkurrenterna gör. Honda har alltid varit duktiga på att tala om vad sina kunder behöver, och hur bra har det funkat?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Kontakt:
Jag har en Honda E som andra bil och den är fantastisk, det är egentligen tjejens bil som hon använder dagligen för att åka till jobbet med och även lämna dottern på förskolan. Funkar galant till det, den är kul och mysig. Jag har lånat den ibland och tycker den är underbar att köra i stan med. Jag tror att alla som bor i stan hade behövt prova den ett par dagar för att inse hur mycket enklare deras liv skulle vara istället för att åka en Audi Q7 T/R till jobbet.
Men det jag tror är problemet med den är först och främst priset samt batteriet. Vi är vana elbilsåkare och vi stressas inte av det då hon alltid har minst 50% batteri kvar när hon kommer hem på vinter och 75% på sommaren. Men sen är priset ett problem, för 150 000kr till får man en standard range Model 3 tex. Honda E skulle ligga på den nivån den ligger på nu alltså runt 270-290 för en Advance innan bidrag. Jag tror då att den hade sålt mer, tror den kostade närmare 400 när den kom om jag inte minns fel.
Men visst, folk är mer benägna att köpa suv så de skulle börjat med en CRV tex
Men det jag tror är problemet med den är först och främst priset samt batteriet. Vi är vana elbilsåkare och vi stressas inte av det då hon alltid har minst 50% batteri kvar när hon kommer hem på vinter och 75% på sommaren. Men sen är priset ett problem, för 150 000kr till får man en standard range Model 3 tex. Honda E skulle ligga på den nivån den ligger på nu alltså runt 270-290 för en Advance innan bidrag. Jag tror då att den hade sålt mer, tror den kostade närmare 400 när den kom om jag inte minns fel.
Men visst, folk är mer benägna att köpa suv så de skulle börjat med en CRV tex
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Honda har ju mycket konstiga idéer ibland, minst sagt. De faller verkligen på målsnöret... Tror dock ett stort problem för Honda är varumärket, eller snarare ett misslyckat sådant.
Svårt att ta in för oss entusiaster kanske, men de flesta jag känner utanför denna krets har inte Honda högt i kurs.
Svårt att ta in för oss entusiaster kanske, men de flesta jag känner utanför denna krets har inte Honda högt i kurs.