Panikhjälp angående CTR!

ENBART för motorrelaterade topics
ogge81
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Skulle var galet tacksam om nån kunde svara på lite frågor angående CTR:en...

Ska imorgon lite hastigt och lustigt fara till stockholm och ev. köpa en bil ja inte ens har sett. Är ju hondabiten sen tidigare men har aldrig haft nån ctr.

Så..
Hur höggljud är bilen? Är de så att man stör sig på vägljud och dylikt vid längre färder, och om ljudet i kupen skulle va aningen högt, vad kan man då göra åt det i så fall?
(Nån som kan jämnföra med nån vanligare bil kanske?)

Nåt annat ja borde se upp med? Allmänna saker känner ja ju till men nåt mer hondaspecifikt?

Tacksam för hjälp

/oskar
Oskar Rönnberg

Civic Tourer -14
Elvis_EG2
Namn: Elvis

ja du, beror ju på om det är nått meckat med CTR:en annars borde den väl vara tyst vid "normal" körning helt orginaL?
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
ogge81

Jupp, den är helt orginal. Vore trist att köra 20 mil i onödan bara. <!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->
Oskar Rönnberg

Civic Tourer -14
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

CTRen är för tyst orginal <!--emo&:thumbup:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/thumbup.gif[/img]<!--endemo-->
0736316013
ART

Tyst är ett relativt begrepp. Jämfört med bilar i allmänhet är CTR inte särskilt tyst i kupen, men det är inte en nivå som ger hörselskador...
<span style='color:red'>Rickard Thorman</span>
Manji

Hur mkt varvar en original CTR i 90km/h resp. 110km/h på 6vxl?
Har bara info på CTR med JDM låda.

Mvh
<span style='color:black'>[b]Manfred Kronbrink [/b]
[b]Honda Civic VTi -00, såld![/b]</span>
Bergan

<!--QuoteBegin-Manji+13 Jun 2006, 20:06:03--><div class='quotetop'>QUOTE(Manji 4 13 Jun 2006, 20:06:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur mkt varvar en original CTR i 90km/h resp. 110km/h på 6vxl?

Mvh
[right][snapback]297290[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag har för mig att den varvar runt 3500 när man kör 110 på sexans växel. <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Oskar! Jag har haft CTR i 3år och det är en fantastist rolig bil,åk till Stockholm du kommer inte att ångra!Jag har åkt på semester till Kroatien med min fru och två barn,bilen hade supersprint och CAI AEM det var inte alls störande när man håller jämn gas.Kan bara säga att jag körde 180mil på en dag utan att jag blev trött,resa tur och retur 500 roliga mil.Lycka till!!!
Saud Omerovic

<!--QuoteBegin-Bergan+13 Jun 2006, 20:40:11--><div class='quotetop'>QUOTE(Bergan 4 13 Jun 2006, 20:40:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Manji+13 Jun 2006, 20:06:03--><div class='quotetop'>QUOTE(Manji 4 13 Jun 2006, 20:06:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur mkt varvar en original CTR i 90km/h resp. 110km/h på 6vxl?

Mvh
[right][snapback]297290[/snapback][/right]

Jag har för mig att den varvar runt 3500 när man kör 110 på sexans växel. <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
[right][snapback]297300[/snapback][/right]

Det stämmer bra, i 90 km/h ligger man på 3000 rpm <!--emo&:thumbup:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/thumbup.gif[/img]<!--endemo-->
<span style='color:black'>Fredrik Janén Hammarberg</span>
<span style='color:black'>Honda Civic Type</span> <span style='color:red'>R</span><span style='color:black'>-05</span> <span style='color:red'>Milano Red</span>
<span style='color:black'>[b]AEM[/b] Cold Air Intake RSX Type</span>
<span style='color:black'>[b]DC Sports[/b] catback</span>
Seeage

<!--QuoteBegin-ogge81+13 Jun 2006, 18:43:27--><div class='quotetop'>QUOTE(ogge81 @ 13 Jun 2006, 18:43:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->

Nåt annat ja borde se upp med? Allmänna saker känner ja ju till men nåt mer hondaspecifikt?

Tacksam för hjälp

/oskar
[right][snapback]297277[/snapback][/right]

Vad är det för årsmodell och hur långt har den gått? du kanske kan länka till annonsen?

Hälsningar Chrille
ogge81

Bilen är en 03a med 4000mil på mätaren. Nån som vet om den är jämnbördig med exempelvis nån VAG-bil typ golf, seat eller audi a3?

Är ev. bara några timmar ifrån ett bilköp <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Oskar Rönnberg

Civic Tourer -14
Krister

Jämnbördig med VW... kamma dig grabben, Honda ligger ÖVER VW! <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

bilen är inte speciellt högljudd orginal alls. sen går det ju att slänga in dämpningsmattor i dörrar och bagagelucka mm om du tycker att det låter för mkt...

Kolla och känn lite på växellådan när du växlar snabbt vid högre varv efter skrapningar och missljud. Det är väl typ det ända som brukar kunna vara konstigt... Sen kan du ju kolla om den har fått sig en hjulinställning på senaste då hjulvinklarna kan bli lite konstiga när man kör mkt rödljusrace. Kolla om bilen drar mkt åt något håll. Om den drar lite är det normalt då bilen är rätt spårkänslig.

Annars så tycker jag du ska söka runt lite på forumet, denna fråga har ställts ett flertal ggr förut här.

Åk till sthlm och kamma hem bilen nu, du kommer deffinitivt inte att hitta en roligare bil i den prisklassen.
[b]Medlem #1535[/b]
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

DU får tänka dig att du köper en GTi bil. Ingen komfortbil. Så att den är stötig och lite mer oisolerad än en tysk bil får du räkna med. Du kanske skulle köpa dig en ATR eller något i den formen istället?
Stefan Karlsson
Honda4ever

Det är ju som du säkert vet en oerhört rolig och potent GTI-bil men frågar man specifikt om den är tyst kanske man bör titta på andra bilar. Å andra sidan finns det öronproppar att tillgå....Bilsom Classic är min rekommendation.
Senast redigerad av Honda4ever den 14 juni 2006, 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Men seriöst! Om man har en original CTR så är den knäpptyst! Visst, det beror på vad man jämför med. Jämfört med en Vovlo V70 eller en Audi A6 så låter den mycket. Men jämfört med en lite äldre mellanklassbil så är den väldigt tyst.

Det enda som hörs är en del vägbuller från de hårda lågprofilsdäcken. Motor och avgassystem är knäpptyst original vid normal körning på landsväg etc.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Bergan

<!--QuoteBegin-Steffo+15 Jun 2006, 10:03:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 15 Jun 2006, 10:03:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men seriöst! Om man har en original CTR så är den knäpptyst! Visst, det beror på vad man jämför med. Jämfört med en Vovlo V70 eller en Audi A6 så låter den mycket. Men jämfört med en lite äldre mellanklassbil så är den väldigt tyst.

Det enda som hörs är en del vägbuller från de hårda lågprofilsdäcken. Motor och avgassystem är knäpptyst original vid normal körning på landsväg etc.
[right][snapback]297844[/snapback][/right]

Måste hålla med Steffo där! Det mesta som låter är faktiskt däcken. Min Civic från 92 jag hade tidigare lät betydligt mer i kupén än vad CTR:en gör. Visst låter avgaset lite mer än en V70 t ex, men det är marginellt. Låter säkert mer utifrån....
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

avgaset låter inte så mkt orginal, men som ni säger Steffo, Bergan, det är däcken som låter... och lösningen på det är enkel..
köp Bridgestone Potenza RE050 istället... låter lite mindre

Fast jag tror att personen i fråga som skall ha bilen kommer att märka att bilen faktiskt låter för lite efter ett tag och byta både luftfilter och avgassystem. Hur många kör orginal längre än en månad? <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo-->

ogge81: köpte du någon bil?
[b]Medlem #1535[/b]
Skriv svar