Diskussion om VARFÖR inte type-r sedanen i Sverige

ENBART för motorrelaterade topics
CTROliver

Edit: Jag bryter isär diskussionen om att den inte kommer till oss från orginaltråden.. //MagnusL

WTF tänker dom med? Coupé i USA och Sedanen i Japsland och sen får vi "ägget"..... Ge möjligheten till alla 3 överallt istället.
Senast redigerad av CTROliver den 5 oktober 2006, 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
James Oliver Könsberg - Malmö
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

<!--QuoteBegin-CTROliver+3 Oct 2006, 18:59:02--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver 4 3 Oct 2006, 18:59:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->WTF tänker dom med? Coupé i USA och Sedanen i Japsland och sen får vi "ägget"..... Ge möjligheten till alla 3 överallt istället.
[right][snapback]334808[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja WTF tänker dom med? Det är nog bara att sälja alla modeller överallt. Inga problem!!!
Nya europeiska Civic har ju inte sålt alls mycket bättre än tidigare heller. WTF tänker dom med!? Det är ju inte denna bilen folk vill ha!
<!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->
ToLo
Kontakt:

Hehe, skön ironi Jocke. Ja det är sant att nya civic 5-d har sålt grymt bra i EU. Men gräset är ju alltid grönare.. <!--emo&:whistling:-->Bild<!--endemo-->
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Mibbe
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh

<!--QuoteBegin-ToLo+4 Oct 2006, 15:37:03--><div class='quotetop'>QUOTE(ToLo 4 4 Oct 2006, 15:37:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hehe, skön ironi Jocke. Ja det är sant att nya civic 5-d har sålt grymt bra i EU. Men gräset är ju alltid grönare..  <!--emo&:whistling:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]335083[/snapback][/right]

Dock så kvarstår ju det faktum att japan modellerna på CTR alltid blir lite fetare. Går att få i vitt, större bromsar, mer effekt bättre stolar osv.

De verkar vara lite ego japanerna. <!--emo&:whip:-->Bild<!--endemo-->
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*

Tack till

SCRAM
CTROliver

<!--QuoteBegin-Joakim Olsson+4 Oct 2006, 14:17:29--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 4 Oct 2006, 14:17:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-CTROliver+3 Oct 2006, 18:59:02--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver 4 3 Oct 2006, 18:59:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->WTF tänker dom med? Coupé i USA och Sedanen i Japsland och sen får vi "ägget"..... Ge möjligheten till alla 3 överallt istället.
[right][snapback]334808[/snapback][/right]

Ja WTF tänker dom med? Det är nog bara att sälja alla modeller överallt. Inga problem!!!
Nya europeiska Civic har ju inte sålt alls mycket bättre än tidigare heller. WTF tänker dom med!? Det är ju inte denna bilen folk vill ha!
<!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]335049[/snapback][/right]

Ja Herregud! Man kan inte resonera så som du gör, varför gör då Samsung mfl så många olika tv/lcd/plasma? Om de har en modell i 42" som säljer bra så finns det ju iiiiiiiiiiiiingen anledning alls att göra en likvärdig tv till och då sälja ÄNNU BÄTTRE OCH FLER <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:wallbash:-->Bild<!--endemo-->
Krister

CTROliver: Jag håller inte riktigt med dig...

Ta Samsung som exempel.
Du väljer storlek på skärm (modell på bil) och sen har du inte sååå många fler val... men de val du har är ofta vilken färg eller i vilken prestandamodell du hamnar i. Här vill jag påstå att Honda har klart fler varianter av bilar representerade i Sverige än Samsung har skärmar...

För en LE-32R7* finns med olika färger (vissa siffror där * är färgutförande enbart) eller att det är en digitalbox med... hur många färger kan du få vald honda i? Och sen har du olika motoralternativ och sen olika modeller... förstår du hur jag tänker?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
CTROliver

Skulle vi jämföra med andra biltillverkare? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Vw Golf finns i en uppsjö av modeller, Peugeot 206/207/307, etc etc.

Mercedes Benz ska vi kanske inte ens nämna?

Och Vad du jämför Krister är om jag redan valt en 32" med extrem power t.ex, men om Samsung nu även saluför en lite större 37" med exakt samma power.. och jag vill ha den istället så går det inte om de gör som honda.

Jämför 32" = eurocivic CTR
37"= Japs sedan CTR
42" = Accord (för att inte någon ska dra in den bilen i sammahanget)

För just nu finns det faktiskt en marknad för Sedanen i CTR. Har hört det flera ggr när bekanta pratat om våran CTR att den verkar underbar etc men att det bara är 3 dörrar.

Betvivlar inte att nya civicen säljer bra etc, däremot är det väl ren idioti att påstå att de hade sålt Färre bilar om de kunnat erbjuda CTR i sedan i resten av världen.

Fick för mig att honda var ett av världens största bilmärken? Då lär de inte precis gå back om de säljer Sedanen inom EU också. Hade de gått back men samtidigt sålt fler bilar så hade de tjänat på det tillslut då fler människor hade upptäckt honda.
MagnusL
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

<!--QuoteBegin-CTROliver+4 Oct 2006, 17:36:52--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver 4 4 Oct 2006, 17:36:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Skulle vi jämföra med andra biltillverkare? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Och Vad du jämför Krister är om jag redan valt en 32" med extrem power t.ex, men om Samsung nu även saluför en lite större 37" med exakt samma power.. och jag vill ha den istället så går det inte om de gör som honda.

37"= Japs sedan CTR

För just nu finns det faktiskt en marknad för Sedanen i CTR. Har hört det flera ggr när bekanta pratat om våran CTR att den verkar underbar etc men att det bara är 3 dörrar.

Betvivlar inte att nya civicen säljer bra etc, däremot är det väl ren idioti att påstå att de hade sålt Färre bilar om de kunnat erbjuda CTR i sedan i resten av världen.

Fick för mig att honda var ett av världens största bilmärken? Då lär de inte precis gå back om de säljer Sedanen inom EU också. Hade de gått back men samtidigt sålt fler bilar så hade de tjänat på det tillslut då fler människor hade upptäckt honda.
[right][snapback]335151[/snapback][/right]

Jo, men det vi pratade om var olika modeller på olika marknader.. Det har dom andra också. Eller, inte har vi tex Saab 92x? Sen är det ju så att i den bästa av Honda-världar så hade vi självklart alla modeller på alla marknader, självklart skulle Honda vilja ha det så precis som vi.. Men, vi lever i en marknadsekonomi och då gör man det bästa av dom resurser som finns. OM Du vill vet mer om varför så kan jag rekomendera en jävligt bra bok: Ljung, J. Nilsson, P. Olsson, U.E (1998) Företag och Marknad – Samarbete och Konkurrens. Lund. Studentlitteratur.
Senast redigerad av MagnusL den 5 oktober 2006, 15:38, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
CTROliver

<!--QuoteBegin-MagnusL+4 Oct 2006, 18:43:17--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL 4 4 Oct 2006, 18:43:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-CTROliver+4 Oct 2006, 17:36:52--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver 4 4 Oct 2006, 17:36:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Skulle vi jämföra med andra biltillverkare? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

37"= Japs sedan CTR

Jo, men det vi pratade om var olika modeller på olika marknader.. Det har dom andra också. Eller, inte har vi tex Saab 92x? Sen är det ju så att i den bästa av Honda-världar så hade vi självklart alla modeller på alla marknader, självklart skulle Honda vilja ha det så precis som vi.. Men, vi lever i en marknadsekonomi och då gör man det bästa av dom resurser som finns. OM Du vill veta mer om varför så kan jag rekomendera en jävligt bra bok: Ljung, J. Nilsson, P. Olsson, U.E (1998) Företag och Marknad – Samarbete och Konkurrens. Lund. Studentlitteratur.
[right][snapback]335155[/snapback][/right]

Ja inledningsvis, sen skenade det iväg till att alla andra göra likadant trots att man kunde nämna en massa exempel på bilmärken som försöker få så många kunder som möjligt. Jag vet vad Marknadsekonomi är, men trodde i min enfald att vi lever i en Blandekonomi. Såvitt jag vet har det aldrig funnits någon 100% marknadsekonomi någonstans. Sverige har förövrigt rätt mycket planekonomi om man jämför med t.ex Usa.

P.s Flashigt att du kunde bokens namn m.m i huvudet. Jag skulle vilja Rekommendera valfri rättstavningsbok. Vet inte om det var ett försök att påvisa att du har läst 20p Företag och marknad eller ett försök att vara lustig dock <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av CTROliver den 5 oktober 2006, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
ToLo
Kontakt:

Misstänker att ytterligare en bidragande anledning till att vi "tvingas" till CTR Ägg-edition är att den tillverkas i Swindon. Honda Europa vill nog helst se att lokala fabriker gynnas. Precis som Civic Si byggs i USA och säljs i USA.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
CTROliver

<!--QuoteBegin-ToLo+4 Oct 2006, 19:33:05--><div class='quotetop'>QUOTE(ToLo 4 4 Oct 2006, 19:33:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Misstänker att ytterligare en bidragande anledning till att vi "tvingas" till CTR Ägg-edition är att den tillverkas i Swindon. Honda Europa vill nog helst se att lokala fabriker gynnas. Precis som Civic Si byggs i USA och säljs i USA.
[right][snapback]335175[/snapback][/right]

De hade gladeligen fått producera ägget istället <!--emo&:D-->Bild<!--endemo--> Vi har redan ett ägg här i Europa <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
MagnusL

<!--QuoteBegin-CTROliver+4 Oct 2006, 18:07:17--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver 4 4 Oct 2006, 18:07:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-MagnusL+4 Oct 2006, 18:43:17--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL 4 4 Oct 2006, 18:43:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-CTROliver+4 Oct 2006, 17:36:52--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver 4 4 Oct 2006, 17:36:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Skulle vi jämföra med andra biltillverkare? <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

37"= Japs sedan CTR

Jo, men det vi pratade om var olika modeller på olika marknader.. Det har dom andra också. Eller, inte har vi tex Saab 92x? Sen är det ju så att i den bästa av Honda-världar så hade vi självklart alla modeller på alla marknader, självklart skulle Honda vilja ha det så precis som vi.. Men, vi lever i en marknadsekonomi och då gör man det bästa av dom resurser som finns. OM Du inte förstår varför så kan jag rekomendera följande bok: Ljung, J. Nilsson, P. Olsson, U.E (1998) Företag och Marknad – Samarbete och Konkurrens. Lund. Studentlitteratur.
[right][snapback]335155[/snapback][/right]

Ja inledningsvis, sen skenade det iväg till att alla andra göra likadant trots att man kunde nämna en massa exempel på bilmärken som försöker få så många kunder som möjligt. Jag vet vad Marknadsekonomi är, men trodde i min enfald att vi lever i en Blandekonomi. Såvitt jag vet har det aldrig funnits någon 100% marknadsekonomi någonstans. Sverige har förövrigt rätt mycket planekonomi om man jämför med t.ex Usa.

P.s Flashigt att du kunde bokens namn m.m i huvudet. Jag skulle vilja Rekommendera valfri rättstavningsbok. Vet inte om det var ett försök att påvisa att du har läst 20p Företag och marknad eller ett försök att vara lustig dock <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]335165[/snapback][/right]

Att jag kan bokens namn utantill beror sannolikt på att jag har den i bokhyllan.. Att jag tycker att Du borde läsa den är p.g.a att den förklarar ganska bra på vilket sätt företag tvingas välja mellan olika produkter just för att dom inte har resurser till annat, så det var ett tips, inget annat (att skryta om att ha 20p företagsekonomi är ungefär som att skyta över att äga en Yaris). Det är ju det det hela handlar om, dom KAN inte ha alla modeller på alla marknader. Klart dom vill, men kan inte.

Jag blir så trött på allt klag och gnäll, varför gör inte Honda så, varför gör inte Honda si..? Dom tjänar pengar, dom är ett framgångsrikt företag. Sett i det längre perspektivet tycker jag att dom gör rätt.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte skrev blandekonomi, men Du fattade kanske vad jag menade ändå? OM Du sen vill skriva mig på näsan och peka på felaktig stavning och så får det stå för Dig, men i en diskussion brukar det tyda på att man har dåliga argument..
Senast redigerad av MagnusL den 4 oktober 2006, 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
MagnusL

<!--QuoteBegin-ToLo+4 Oct 2006, 18:33:05--><div class='quotetop'>QUOTE(ToLo @ 4 Oct 2006, 18:33:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Misstänker att ytterligare en bidragande anledning till att vi "tvingas" till CTR Ägg-edition är att den tillverkas i Swindon. Honda Europa vill nog helst se att lokala fabriker gynnas. Precis som Civic Si byggs i USA och säljs i USA.
[right][snapback]335175[/snapback][/right]

Ja, exakt.
2008 wrx sti
AndersL

Men hur svårt ska det vara att fatta att marknaden för Coupe och 4D sedan är HELT DÖD I EUROPA!!!

Slå upp vilken statistik som helst så ser ni att HATCH IS DA SHIT I EUROPA!!!

Även om det finns ett helt gäng galningar på en liten marknad som vill ha något annat så kommer ingen biltillverkare någonsinn göra eller ta in en bil just för denna lilla grupp om det inte lönar sig.
Senast redigerad av AndersL den 5 oktober 2006, 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
CTROliver

Såvitt jag vet så säljs iallafall den Nya vanliga Sedanen i b.la:

Finland
Bulgarien
Polen
Portugal
Estland
Grekland
Kroatien
Ungern

Att då Basunera ut som somliga här att det inte finns någon marknad för en 4-dörrars civic här i Europa visar ju sig rätt snabbt vara ett helt felaktigt uttalande, annars hade ju inte honda som enligt er själv vet exakt vad de sysslar med (håller med er till 90% på den punkten) valt att lansera den i sedan i 8+ länder i Europa.

Hur det då kan vara så extremt kostnadskrävande enligt er för honda att ta in samma bil i grunden fast med bättre motor m.m låter lite orimligt. Är ju inte som om att de introducerar bilen Helt pånytt i Europa. Den finns ju redan här dock inte i CTR form.

Och nej jag försöker inte skriva dig på nästan etc, men att flasha med böcker man har i bokhyllan är precis som du säger själv skrev; som att skryta om att man äger en Yaris.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

<!--QuoteBegin-CTROliver+5 Oct 2006, 01:08:07--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver @ 5 Oct 2006, 01:08:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Såvitt jag vet så säljs iallafall den Nya vanliga Sedanen i b.la:

Finland
Bulgarien
Polen
Portugal
Estland
Grekland
Kroatien
Ungern

Att då Basunera ut som somliga här att det inte finns någon marknad för en 4-dörrars civic här i Europa visar ju sig rätt snabbt vara ett helt felaktigt uttalande, annars hade ju inte honda som enligt er själv vet exakt vad de sysslar med (håller med er till 90% på den punkten)  valt att lansera den i sedan i 8+ länder i Europa.

Hur det då kan vara så extremt kostnadskrävande enligt er för honda att ta in samma bil i grunden fast med bättre motor m.m låter lite orimligt. Är ju inte som om att de introducerar bilen Helt pånytt i Europa. Den finns ju redan här dock inte i CTR form.

Och nej jag försöker inte skriva dig på nästan etc, men att flasha med böcker man har i bokhyllan är precis som du säger själv skrev; som att skryta om att man äger en Yaris.
[right][snapback]335294[/snapback][/right]
Då har deras respektive marknadsavdelning gjort annalysen att dessa länder vill ha 4d sedan.

Anders sitter på marknadsavdelning Honda Sverige och har troligtvis betydligt bättre koll än någon av oss här inne på vad som är gångbart i Sverige och inte.

Varför klaga när vi lätt får den snyggaste av de två type R. Att jämföra med vad japanerna är menlöst. Japanerna kräver betydligt mycket mer av en Type R än Europeerna, vi vill gärna ha allt plus megaprestanda, men ska ändå bara köra rakt fram på en motorväg med bilen. De flesta har aldrig ens kört sin bil på gränsen så varför satsa mängder med pengar på en bil som ingen ändå kommer utnyttja. Pärlor till svinen någon? Vi får vad vi denna kundkategori kräver.

Handen på hjärtat, hur många av gemeneman som köper CTR kommer någon gång ta ut den på en bana?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Smedley

""Handen på hjärtat, hur många av gemeneman som köper CTR kommer någon gång ta ut den på en bana?""

Ammen på det M Scotte!!
Senast redigerad av Smedley den 5 oktober 2006, 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
]
MagnusL

<!--QuoteBegin-CTROliver+5 Oct 2006, 00:08:07--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver 4 5 Oct 2006, 00:08:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Såvitt jag vet så säljs iallafall den Nya vanliga Sedanen i b.la:

Finland
Bulgarien
Polen
Portugal
Estland
Grekland
Kroatien
Ungern

[right][snapback]335294[/snapback][/right]

Det jag tror, nu vet jag inte om det stämmer, men det jag tror är att det beror på att det inte finns resurser för type-r sedanen i Europa. Eller, det är så klart möjligt att man kan tillsätta resurser för att ta fram type-r sedaner till Europa, men att det skulle gå minus.

Jag tänker såhär: Honda har kapacitet att tillverka x antal type-r sedaner i veckan. Dessa räcker precis till den inhemska marknaden. För att få fram tillräckligt med bilar till Europa krävs investeringar i form av en lina som bygger dom bilarna, om kostnaden för dessa investeringar ihop med marknadsföring + anpassning till europastandard m.m. överstiger dom väntade intäkterna så låter Honda bli. I det här fallet är marknaden för liten. För få köpare.

Dessutom lyckades man så bra med föregående type-r (ep3) i europa att man vill fortsätta på det lyckade konceptet.

Det jag tycker är tufft i sammanhanget är att folk i allmänhet faktiskt börjar haja vad Type-R varumärket handlar om. Det börjar sätta sig i folks huvud. Det har varit folk på jobbet som kommit fram och frågat om bilen (när jag hade min ep3) som inte alls egentligen har koll på bilar. Det betyder att om Honda forsätter och får framgångar med den nya Civic type-r hatchen så kommer ännu fler veta vad det handlar om. Förhoppningsvis kommer då dom försiktiga markandsmänniskorna bedömma läget som mer gynsamt när nästa type-r sedan kommer och då kanske dom vågar köra den parallellt med en Civic type-r eller liknande. Hellre det än att man kör nu och kanske bränner sig totalt och aldrig mer vågar lansera nåt i Europa.

När det gäller helbilsgodkännandet i Eurpoa så har jag ingen aning om det är lättare att ha en grundmodell godkänd och sen kunna ta type-r modellen och få den godkänd enklare/billigare. Anders kanske vet?
Senast redigerad av MagnusL den 5 oktober 2006, 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
Bergan

En variant tror jag är att Japanerna är ett väldigt stolt folk och gör därför deras Type R:er lite speciella för just dem.

Jag kan ha fel, jag kan ha rätt...
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
CTROliver

Man kan ju hoppas att något av de länderna ser en marknad för en sedan type-r. Då är det inte så svårt att importera en inom EU iallafall.

Sen är det ju en smak sak <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Jag tycker att Sedanen ser 10ggr bättre ut än "ägget" gör, andra tycker tvärtom.
MagnusL

<!--QuoteBegin-CTROliver+5 Oct 2006, 14:49:54--><div class='quotetop'>QUOTE(CTROliver 4 5 Oct 2006, 14:49:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Man kan ju hoppas att något av de länderna ser en marknad för en sedan type-r. Då är det inte så svårt att importera en inom EU iallafall.

Sen är det ju en smak sak <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Jag tycker att Sedanen ser 10ggr bättre ut än "ägget" gör, andra tycker tvärtom.
[right][snapback]335456[/snapback][/right]

Nej, då skulle man ju kunna köpa den ny från tex Estland eller så, det borde inte bli så dyrt alls.

Kanske har diskuterats förut, men varför får inte vi s2000 med 2,2 liters motor?
Senast redigerad av MagnusL den 5 oktober 2006, 16:03, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
Krister

MagnusL: Därför att inte ens amerikanarna vill ha den...
Ok, kanske inte riktigt sant att det är skälet men vi skall nog bara vara glada så länge vi slipper den.

Kör:
Lynxen

<!--QuoteBegin-Krister+5 Oct 2006, 16:07:18--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 5 Oct 2006, 16:07:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->MagnusL: Därför att inte ens amerikanarna vill ha den...
Ok, kanske inte riktigt sant att det är skälet men vi skall nog bara vara glada så länge vi slipper den.
[right][snapback]335462[/snapback][/right]

Uhm <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->

De har 2,2 liters versionen i Japan nu med sedan -06, visst varvar inte lika mycket men ska väll ha lite mera grunt än 2,0 trots att de har samma på pappret...
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Krister

Vad jag läste på s2ki.com så råder de flesta att man köper en 03-04 just för att fortfarande ha den mysiga karaktären som 2.0:an har.

Kör:
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Mitt inlägg har indirekt litegran att göra med varför man väljer att lansera olika saker i Japan och Europa.

Ibland har det att göra med att marknaden är annorlunda här mot USA eller Japan, men i vissa fall så är det ren dumhet om jag får utrycka min mening.

Att göra en Euro-CTR och en Japan-CTR är vansinne rent affärsmässigt. Man får två produkter att hantera vilket alltid är dyrare än att ha en enda. Man får mycket mindre volymer av de delar som skiljer sig mellan produkterna och således en högre materialkostnad.
Om det var så att Japan-CTR:en tillverkades i Japan så skulle det inte spela någon roll, men eftersom båda tillverkades i Svindon så är det enbart urbota dumt.

Ett argument har varit att vår bensin är för unken för att klara 220 hk-versionen. Hmm.. I så fall så borde det vara stört omöjligt att köra en S2000 här också eller hur?
Om det nu är så att K-20A av någon anledning inte funkar med 98 oktan så är det väl bara att byta programvaran i ECU:n och vips så är problemet löst. Som sagt, om man använt samma kammar, samma insug och kolvar eller vad det nu är som skiljer, så hade styckpriset blivit billigare ÄVEN om Japandelarna är dyrare från början pga aningen högre kvalitet.

När det gäller krängningshämmare (som också skiljer sig mellan Japan och Euro-CTR) så hade nog inte speciellt många blivit negativt överraskade av att bilen är stötig. Vårt CTR har ju fått utstå kritik för sin stötighet och bullrighet ändå, och det har inte avskräckt köparna det minsta!

Jag måste nog faktiskt säga att det verkar som att Japanderna helt enkelt är för stolta och vill kunna erbjuda den värsta versionen för sin hemmamarknad enbart. Det behöver inte bero på att Honda-folket har dålig koll, utan på att den grupp Japaner som köper en CTR kanske skulle svika ifall de fick veta att samma "värstingmodell" säljs även i Europa. I fallet Euro vs Japan-CTR så ser jag det som den enda rimliga orsaken.

Argument till varför Japan-CTR:en inte sålts i Europa:
1, Bensinen: Bullshit, ställ ner tändningen en aning så är ni hemma ifall detta verkligen är sanning, dvs om det inte räcker att göra som på S2000 och rekommendera att man kör den på 98 istället för 95.
2, För extrem för den europeiska marknaden: För extrem för skribenterna i Vi i Villa kanske, men inte för extrem för den köpgrupp som en sådan här bil riktar sig till (köpstarka bilintresserade ungdomar). Hos de flesta av oss är det bang för the buck som gäller!
3, Den Japanska modellen är dyrare och således skulle färre köpare hitta fram till CTR:en i Europa: Bullshit igen. Högre volymer=> billigare materialinköp. Totalkostnaden skulle troligen blivit billigare om de delar som skiljer sig vore sourcade från samma leverantör och hade samma artikelnummer.
Senast redigerad av Steffo den 5 oktober 2006, 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister

Steffo: Var har du läst att det är så pågrund av bensinen... det jag läst är att de i Japan kan få ur fler hästar ur samma motor på grund av den bättre soppan... inte att det är en helt annan motor.

I europa så har Hatchback sålt bättre än sedanmodellerna en längre tid och det är det som jag tror att de grundar sina beslut på snarare än nån stolthet.

Kör:
AndersL

Nu vill jag inte påstå att jag är speciellt insatt i detta område (jobbar inte med svenska marknaden), därmed är allt jag skriver mina personliga åsikter präglat av en viss generell insikt i bilbranschen.

Med tanke på att endast några få (små) marknader kan finna affärsmöjligheter med Civic 4D hade en Civic 4D Type R haft ännu sämre möjligheter. De stora marknaderna England och Tyskland kommer alltid styra vilka modeller som importeras till Europa, och på dessa marknader finns inga affärsmöjligheter för Civic 4D.

Affärsmöjligheter = (varumärke*kundbehov)/kostnad

Kostnad = allt som kostar för att sälja en bil (marknadsföring, admninistration, utbildning, trycksaker, PR-aktiviteter, lagerföring, service mm.)

Det finns dessutom många andra aspekter som styr biltillverkares modellprogram på olika marknader/världsdelar t ex. miljömål. Miljömålet för 2008 är 140g/km CO2 i snitt. I andra ord går Hondas snitt upp när Type-R lanseras (släpper ut mer än 140g/km).

Angående att JDM Type R oftast är mer påkostade beror på att kundbehovet är större än i EU och därför är de villiga att betala mer i Japan. Ställ er gärna frågan om ni hade betalt merkostnaden för JDM-utrustningen på tex. EP3an. Jag tror att de flesta (som köpt bilen) inte hade gjort det. Inget är tyvärr gratis.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
mAbZ

I Sverige är små sedanmodeller generellt inte så populära.
Ta Civic sedan som exempel.
Och det finns massor med små sedaner märken och modeller som säljs i t.ex. Tyskland men är helt okända här, t.ex.
Renault Thalia, Fiat Siena, Chevrolet Aveo sedan, Honda City m.fl.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Krister

Eller varför inte ta Sveriges mest sålda bil som exempel... Volvo V70... S70 säljs inte längre för att den inte sålde nåt alls i stort sett utan alla ville ha kombi.
Kolla sen också hur många S40 respektive V50 som säljs...

Jag vet, det är volvo... men det är representativt för hur det svenska folket funkar och det är trots allt majoriteten man vill sälja till och inte några få entusiaster.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Detsamma gäller SAAB, det var LÄNGESEN vi fick in en 95 eller 93 sedan för att göra nyleverans på, i princip all ar Kombi. Gäller även Opel och Subaru för den delen.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Skriv svar