Hondas framtidsplaner exv sportbilar 2008, 2009 etc.

ENBART för motorrelaterade topics
Charly

Den här tråden är inte tänkt som någon klagosång utan mer som en fråga till er andra vad ni tror om vad honda har tänkt göra de närmsta åren?
Jag kan lätt säga att jag kan bli lätt irriterad när exv. de tyska biltillverkarna släpper klarhet efter klarhet med kraftfulla och sportiga modeller i alla storlekar (men givetvis dyra).
Men även Lexus (Toyota) släpper nu två dräpare i form av LF-A och IS-F och mazda kör på RX8, och mazdaspeed, Nissan har lanserat nya GT-R och fortsätter att förfina sin 350Z år efter år. Subaru har släppt en ny impreza.
Men vad gör honda?

De har lagt ner NSX, prelude, integra, snart S2000, och det enda i type-r utförande som finns idag är civic som fått en hel del kritik för att vara en kompromiss med sin bakaxel och lika starka motor som föregångaren. I japan & Usa är det något annorlunda men även Acura halkar efter konkurrensen på den amerikanska marknaden men det är en helt annan historia.

Så undrar var honda lägger all sin R&D egentligen, man är inte lite nyfiken på vad de har i pipen, eller har de tänkt att lägga ner "without racing there is no honda" helt och hållet och enbart tjäna pengar på vanliga A -> B bilar?

Min teori är att de lägger sjuka summor på hybridteknologi & vätgasteknologi för att i framtiden kunna bygga sportbilar med hjälp av detta.
När De tre tyska drakarna lägger enorma summor på att trimma otto-motorer dag in och ut så försöker honda utvecka morgondagens teknologi.
Om de blir först ut på marknaden med ett bra koncept så kan det rita om världskartan helt och hållet när det gäller vilka bilmärken som dominerar...

Vad tror ni?
Medlem 427
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

S2000 ska väll byggas i 2 år till?

Kommer ju en uppföljare till NSX

Nya hybrid coneptet på gamla CRX :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

S2000 är redan 10 år gammal...börjar bli SAAB varning på det fan.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Charly

S2000 vet jag faktiskt inte om direkt, men det går rykten om en mindre svagare variant i miataklass.
NSX finns inga som helst planer på, inga spionbilder inga uttalanden från honda, ingenting.
Det enda man sett på bl.a Ringen och som honda uttalat sig om är En Gran turismo i stil med BMW M6, dvs motorn fram drivning bak.
NSX dog med det svala intresset för HSC kanske.
CR-Z är helt klart intressant, jag har en förkärlek för extrem design också så den ser helt ok ut :)
Medlem 427
Krister

"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Charly

Ingen mittmotorbil = ingen NSX
Medlem 427
Krister

lite väl infantil inställning om du frågar mig.

Men V10:a med 500Hkr lär väl i alla fall kvala in på prestandalistan.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det är här man hade önskat man kunde delge en massa saker. Men det enda jag kan säga är att det kommer!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Bonny
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

Låter bra Scotte, ska bli spännande att se lite nya prestandamodeller!

Precis som Charly skriver så nästan spottas det ut nya tyska prestandabilar. Dessutom kommer väl en ny Ford Focus RS inom kort med 250-300hk som möjligtvis även blir försedd med fyrhjulsdrift.

Jag tvivlar inte en sekund på att nya ”NSX” kommer att bli en riktigt trevlig bil trots att den förmodligen blir en GT-vagn. Den kommer säkert att stå sig bra bland konkurrenter såsom M6, Nissan GT-R, m.m. För tillfället är jag däremot inte så intresserad av bilar i miljonklassen.

Främst tycker jag att det är på tiden att honda plockar fram lite vassare modeller av det mer vanliga slaget. Dagens prestandautbud är väl egentligen detsamma som erbjöds för ca 7 år sedan. Fördelen däremot med en sådan återhållsam utveckling är att det i skrivande stund finns en mängd olika prisvärda eftermarknadsprylar till bl.a. S2000 och EP3. Som EP3-ägare kan man verkligen inte klaga på den fronten eftersom man nästan blir bortskämd av allt billigt godis som erbjuds i trimväg.

Men som sagt, lite nya prestandamodeller tillhörande den lite mer överkomliga prisklassen välkomnas varmt!
Johan Blomqvist
CTR 05
Tommie Blomqvist

Tycker det börjar bli lite Toyota över Honda, man skalar ner sina sportbilar och ger allmännheten mera vardagliga bilar som alla kan finna nöje och nytta i.
Sportbilar är en liten skara som köper om vi jämför med familje/miljöbilar.
Honda tänker väldigt grönt och vill framstå som det miljövänligare alternativet, se bara på prestigen dom har i F1.
Tror att vi kommer se mera snälla bilar, och mindre S2k och NSX, det är dyra saker som man inte säljer på löpande band likt en Civic eller Accord.
En tysk prestanda bil har ofta plats för 4pers och kan lasta mera, man kombinerar prestanda med användarvänlighet. Det måste bli kompromisser, men marknaden är berädd att ta dessa, se bara på en Rs4a eller en M5a ( som nu kommer i touring igen ).
Honda har inget som motsvarar dessa bilar, en S2k eller NSX är i en helt egen klass.
Det ska jämföras med övriga sportbilar, i en tämligen tuff klass, Porsche, Lamborgini, Ferrari mfl. Det man missat tycker jag är just bilar i Rs4a-klassen, även om det inte är samma känsla i den som en NSX eller S2k.
Den köpstarka kretsen är inte 25år, utan snarare 45-55år, där familj finns och en och annan barnvagn kanske måste få plats i bilen. Söker man sportbil i den finare kategorin, Rs Porsche eller Ferrari så söker man även ett prestigemärke, något som Honda inte är i denna kategori. Nu vet jag att det kommer en massa liv och påhopp, men det är bara titta på hur det ser ut på våra gator.

Jag vill inget hellre än att NSX återupplivas och man tar vara på sin fina racinghistoria som finns innanför företagets väggar, men jag tror inte man ser en payoff på detta.
Utan gör en Toyota, säljer till massan och ger lite sportigare image på sina bilar iform av Type R.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Charly

M Scotte skrev:Det är här man hade önskat man kunde delge en massa saker. Men det enda jag kan säga är att det kommer!
Jag hoppas, för så här tunnt i europa har det inte varit på bra länge.

Vad jag menar Krister med att nya GT-vagnen inte är en NSX är att man inte gick och sade att prelude var en ny S800 när den kom, det är en helt annan typ av bil.
GT-vagnen kan vara 4wd också.

Min förhoppning inom snar framtid är En Type-R på kommande FMC av Accord, med en sexa en 4 duger inte med den vikt en Accord har idag (se bara på föregående type-r 2.2) samt en ny motor i Civic vid nästa MMC.

Jag tror personligen inte man måste tjäna pengar på precis alla bilmodeller som kommer ur fabriken utan ibland får man helt enkelt ha visitkortsprodukter också.
Medlem 427
Bagarn

Tror få storföretag har de möjligheterna, det är många och starka krafter som drar i dem.

Ska de göra en bil där de vetandes går back blir det nog ingen bil för massorna. Det är då man slänger i allt var godis man kan hitta, allt för att spänna musklerna. En sådan bil kommer väl då att släppas i sanslöst begränsad upplaga och kosta därefter.
Går inte VW i princip back på Veyron-projektet? Inte direkt en dussin-bil, men den inger respekt...
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

ang Veyron så har jag hört i något TVprogram att de går "plus minus noll" på varje bil...
SMacke #364
ape
Bil: Accord EG9
Namn: Antonios Peris

När jag pratade med en Hoda återförsäljare i höstas sa han något om att det kommer en ny S2000 2009.

Vet inte hur mkt sant det är men vi kom in på att snacka S2000 när jag var inne och kollade inför CTR köpet.
Antonios Peris

Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99

Acura RSX *Såld*
FN2 Type R "Icke GT" *Såld*
Civic EU8 VTEC -01 *Såld*
Bonny
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

Charly skrev:Jag tror personligen inte man måste tjäna pengar på precis alla bilmodeller som kommer ur fabriken utan ibland får man helt enkelt ha visitkortsprodukter också.
Precis, varje bilmodell behöver inte fungera som en guldgruva! Samtidigt är det ju förstås inte önskvärt att en bilmodlel skall behöva gå plus minus noll eller göra förlust.
Skulle vara kul att veta hur stora marginaler ex. BMW och Mercedes har på sina M- och AMG-bilar. Dom klart största intäkterna görs nog på basis av dom vanliga modellerna. Skulle därför vara inressant att veta hur mång vanliga bilar som säljs i förhållande till varje M/AMG....20, 30, 40, 50+???
Johan Blomqvist
CTR 05
Användarvisningsbild
Kraft
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: John Kraft

smacke skrev:ang Veyron så har jag hört i något TVprogram att de går "plus minus noll" på varje bil...
Enligt TopGear går dom back runt 50mille per bil vilket låter helt rimligt i mina öron.

Plus minus noll går man på vanliga sportbilar byggda av standardbilstilverkare.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Tommie Blomqvist

Att behålla sin motorsportshistoria, det är jag säker på att Honda kommer göra, men producera nya dräpare son NSX tror jag inte är helt enkelt.
Man har missat tåget lite tycker jag.
Titta på tyskarna och samt några Subaru och Mitsu, dom har valt en bil kvar helatiden.
Vilken av Hondas bilar har 4dörrar och en okay image i samma kategori, jag hittar ingen.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

något jag saknar utöver en "riktig" efterträdare till NSXen är den typ av bränslesnål bil som Toyota Aygo / Cittra C1 / Pegååt 107 är..
Dvs. liten och väldigt bränslesnål bil.. De 3 ovan nämnda skall snitta runt 0.4 l/milen å då e de "bara" vanliga bensinare...

Honda som slår sig för bröstet ang sitt miljötänkande å låga bränsleförbrukning var är dom (vi) ??? :(

Jag som numer pendlar 2.5 mil enkel väg till jobbet skall till Toyota å provköra Aygon i brist på liknande Honda modell..... :shock1: :oops:
SMacke #364
Charly

du kan köpa en bättre begagnad jazz också smacke... jag kan lova dig att aygon är inte mycket snålare, speciellt inte om man kör lite 90-110 väg också.
Har en kompis som har en aygo och den drar ändå lite mer än många tror.
Var har du fått 0.4 Liter milen ifrån?

I annat fall så får du importera : <a href="http://www.honda.co.jp/LIFE/" target="_blank">http://www.honda.co.jp/LIFE/</a>
Medlem 427
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Utav 42 Jazz på blocket är det bara en (1) som uppger bränsleförbrukning å då står det "Bensinsnål: ca 0,65 l/mil i blandad körning."...
0,65 känns inte så snålt om man jämför me Lupo 3L eller Ayrgo/C1m.m bilarna....

Lupon skall dra 0.3 l/mil, dock skall kvalisorten på bilarna inte vara vidare bra, så isf känns tillåme en Toyota säkrare köp..

0,4 fick ja av dagmammans gubbe som pendlar med en C1a dagligen.. 0.46 tror ja ja lästa att Toyotan skall dra blandat så de bör stämma..
SMacke #364
Charly

grymma siffror om det stämmer, nu vet jag inte hur min kompis gasar sin aygo men några 0.4 ligger han inte på iaf.. inte under 0.5 heller.
Min automatlådade jazz drar mellan 0.55 och 0.7 beroende på var man ligger. Växlade drar givetvis mindre.
Medlem 427
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

jo, om ja köper en så blir den nästan uteslutande "till å från jobbet" bil... så de e 98% 70 å 90 vägar som gäller...
men hittar ja inte en bil som drar under halvlitern så känns det inte värt pengarna att köpa en såpass "dyr" bil bara för att pendla...
man skall ju tjäna på de i de långa loppet oxså....

har iof kollat lite på diesel oxså, men inte hittat något som känns rätt ännu... finns ju CRV men den har bara diesel från -05 å dels e dom inte så lätta att hitta dels kostar dom lite mer än va ja vill lägga....

edit: oavsett så förvånar det mig att Honda inte på "allvar" har en bil som konkurrerar med dessa småbilarna... :(
Senast redigerad av smacke den 12 januari 2008, 09:40, redigerad totalt 1 gånger.
SMacke #364
Kristian

vår manuella jazz drog i snitt 0.55. något mer vid motorvägs körning.
Kristian, Hondalös.
Charly

Smacke, det här har blivit rätt off-topic iofs men, få inte tanken att köpa hondas logo iaf.. den är inte direkt vacker att se på. :(
Själv har jag övervägt diselversionen av civic, som svenska honda av någon korkad anledning skiter i att ta hit.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Kraft skrev:<!--quoteo(post=455989:date=9 Jan 2008, 01:27:36:name=smacke)--><div class='quotetop'>CITERA(smacke 4 9 Jan 2008, 01:27:36) [snapback]455989[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->ang Veyron så har jag hört i något TVprogram att de går "plus minus noll" på varje bil...
Enligt TopGear går dom back runt 50mille per bil vilket låter helt rimligt i mina öron.

Plus minus noll går man på vanliga sportbilar byggda av standardbilstilverkare.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hört det också. Det är ändå fantastiskt mycket pengar dom går back med, 50 miljoner :shock1:
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
ToLo
Kontakt:

Charly: Det finns en diesel-civic (2.2 ctdi) här i stan och ägaren verkar vara toknöjd. Den är importerad via danmark. Kan kolla upp saken närmare om det är intressant!
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Charly

Det är lugnt tolo, jag har inte riktigt råd just nu ändå då jag har köpt hus för inte så länge sedan...
sett att det är en firma i laholm som verkar importera flertalet civic-diesel... så det blir väl en vända dit o kolla om jag hittar en lucka.
Medlem 427
NeMoo
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

Hur länge har insight funnits nu? 7-8år? Nu om någonsin borde det väl vara ide att börja sälja den i EU... (Hallå Honda?)

Jag hade ju lätt kunnat tänka mig en insight även om den e gammel vid det här laget... Den klår ju PSA/soyota microbilen..

Dock måste jag säga att aygon är riktigt ball att köra..
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Kristian

insight såldes i tyskland... finns åtminstonde 2st som rullar i stockholm...
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Gawd skrev:Hur länge har insight funnits nu? 7-8år? Nu om någonsin borde det väl vara ide att börja sälja den i EU... (Hallå Honda?)

Jag hade ju lätt kunnat tänka mig en insight även om den e gammel vid det här laget... Den klår ju PSA/soyota microbilen..

Dock måste jag säga att aygon är riktigt ball att köra..
-00 kom insight. Att sälja i Sv hade nog inte fungerat, 2sitsig, knepig design enligt svensson och riktigit högt pris då den är special-special i det mesta. Allt är viktoptimerat, alukaross, alu-ok, alu-trummor bak, superlätta fälgar i 13" allt i hjulupphängning i alu etc etc. Den var cirka 8-10 år före sin tid även i USA. Hade man lanserat den idag med två platser till hade den varit klockren.
Vill man ha en insight går det bra att importera från tyskland för runt 80 papp
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar