Ska den lilla skaran av F1 tittare på HPC vakna nu?

ENBART för motorrelaterade topics
Antonio
Kontakt:

Ser den ut som en vinnare?

Ross Brawn lär väl inte hinna påverka så mycket annat än hur teamet jobbar i år.
Innan hans tankar & ideer kommer in i en bil helt o hållet lär dröja till nästa år. Visserligen hinner han finjustera denna skapelse.

Bild
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Här har ni en livelänk av testet i Valencia som idag är inne på sin 3:e dag. (2:a dag om man räknar för de flesta)
<a href="http://www.f1today.nl/live-update/2008/ ... alenciana/" target="_blank">http://www.f1today.nl/live-update/2008/ ... nciana/</a>
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

ja, hoppas det går bättre än förra året..
SMacke #364
ziggy

Jag är så sjukt sugen på F1 säsongen i år! Har letat runt för att försöka hitta så mycket info om Honda som möjligt.
Tyvärr så förstår jag inte Flamländska så jag förstår inte vad som stod på den live länken... :(
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
krollan
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson

SKa bli rokigt att se hur snabbt de adapterar sig till de nya aerodymaniska förutsättningarna och gör något bra av det.SKa bli en spännande säsong.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

När jag hade en pratstund med Nick Fry i höstas så påstod han att prestandan för en F1-bil består av ca 80% aerodynamik, ca 8% motor, och ca 12% mekaniskt grepp.
Det de har haft stora problem med är att få aerodynamiken att fungera. Bilen fungerade bra vid acceleration och var instabil vid inbromsning, eller vice versa. De hade även problem med att bilen uppförde sig annorlunda i vindtunneln jämfört med i verkligheten.
När det gäller motor och mekaniskt grepp så har de legat i samma nivå som topp-teamen.

Hoppas verkligen de får ordning på allt tills denna säsongen :)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 23 januari 2008, 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Nicke
Kontakt:

Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Alfahannen

Rätt färg på den Hondan! Synd att inte varvtiderna är särskilt lovande, ännu.
Annars är det en kalassäsong på gång. Många unga, spännande förare och hjulspinn som regleras av högerfoten!
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
superyll

jaa hoppas värkligen dem gör bättre ifårn sig i år så man slipper skämas.. skulle vara kul och se något klipp när dem kör den nya bilen...

mvh yll
Yll Ramadani
Antonio
Kontakt:

Alla bilar syns väl här mer eller mindre:
<a href="" target="_blank">
Antonio Pozzi
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Antonio skrev:Alla bilar syns väl här mer eller mindre:
<a href="" target="_blank">
Antonio du är verkligen kung när det gäller att hitta alla möjliga nyheter angående F1 :thumbup:! Jag kan knappt vänta när säsongen ska börja och förhoppninsvis det kommer att gå bättre för Honda nu i år det tror jag starkt på,men några topp resultater i början på säsongen tror jag inte på men däremot i slutet på säsongen kanske?
Antonio du är väl Italienare och kan tänka mig att du hejar på Ferarri :whistling: ?! Personligen jag älskar allt som har med Italien att göra,helt underbart land :worthy: ! Jag brukar inte hålla på Ferarri men däremot jag hejar på Alfa i WTCC,älskar Alfa.

MVH Saud
Saud Omerovic
Kontakt:

Jo, Ferrari ligger varmast om hjärtat.
Spenderar mycket MYCKET tid på F1 sajter. Kul med nätet som ger en möjlighet att se F1 tester live nu t.o.m (tider iaf)

Alfa har jag också följt. Grymt framgångsrika. Har hejat på dem sen DTM på 90 talet då de krossade Mercedes i början som nykomlingar.
Sen var 156:an en grym bil i WTCC. Tyvärr la man ner satsningen och har kört mer eller mindre för att man varit tvungna enligt avtalet man skrivit.
Tycker de har kört de sista 2 åren i WTCC jä-ligt bra med tanke på vilken underutvecklad bil som de har haft. Thompson vann 2 lopp & hade väl 8 pallplatser i år med en bil som slutade att utvecklas för länge sen.

Men nu var det ju i ärlighetens namn den italienska firman N Technology som byggde Alfas tävlingsbilar. De samarbetet är avslutat & N Technology diskuterar nu med andra bilmärken om en satsning i WTCC.
Kanske nåt för Honda att satsa på istället för JAS? N Technology verkar ha ett bättre trackrecord ;)
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Här är en sammanfattning från de senaste testet & hur teamen ligger till:

Valencia: Test review

A busy week's testing in Valencia over the past four days saw ten of the eleven teams venture on-track, with all using their 2008 cars. With the second major test of 2008 now completed, it's clear to see that Ferrari are still the pace-setters, with Räikkönen and Massa both finishing inside the top three all week. While McLaren are still hanging on, the surprises of the week was the lack of pace in the new BMW and the unexpected pace of the new Williams, which clocked the third-fastest time on its first full day. Williams, along with Renault, were the only teams on-track on Monday, as they conducted shakedowns of their new cars.

Ferrari

Kimi Räikkönen and Felipe Massa spent the entire week at the wheel of two F2008s, as they continued with the development programme of the new car. With the Scuderia clocking the fastest time on the second and fourth days, the money is already on the Italian team for a competitive start to the season. On the agenda for the week was a focus on set-up, along with some reliability testing and practice starts.

BMW Sauber-BMW

The team continued with just one F1.08, with the 2007 F1.07B also running a limited programme for the three days. Nick Heidfeld, Robert Kubica and Marko Asmer were all on duty at different stages of the week, however, in general, the signs were not overly impressive, with a BMW getting inside the top eight only once, on the final day. Work in the F1.08, which was driven by Heidfeld on Tuesday, and Kubica on Wednesday and Thursday, focused on general development work, which concentrated on aerodynamic comparisons, suspension settings, mechanical and aero set-up, systems checks and long runs. In the F1.07B, which was driven by Asmer on Tuesday, before been taken over by Heidfeld, work focused on the new ECU and systems checks.

Renault

Renault ran their new R28 for the first time on Monday, conducting a shakedown alongside Williams before the real testing action got underway the following day. Once down to business, Fernando Alonso driving until Wednesday, and Nelson Piquet jr. driving on Thursday, worked on set-up, balance and reliability testing, as well as some practice starts and pit-stop training.

Williams-Toyota

Like Renault, Williams had just a single FW30 on-track for its maiden test, with Nico Hülkenberg giving it its shakedown on Monday, before Rosberg took over for Tuesday and Wednesday, while Nakajima drove on the final day. An interim FW29B was also on hand to conduct some reliability testing. Overall, the performance of the FW30 was extremely encouraging, with it lapping within a second of the Ferraris on all three days. Reliability too was impressive, with it completing over 100 laps on both of the final two days. Work in the new car was focused on systems checks and general development work.

Red Bull-Renault

David Coulthard and Mark Webber shared the time in Red Bull's new RB4, with Coulthard driving on the first day, before handing over to Webber for the final two days. Mark's test however, ended prematurely on Thursday when damaged was discovered on the monocoque after only 15 laps of running. The damage was unable to be repaired on time, thus ending the Australian's on-track duties. When the RB4 was on-track, worked centred on systems checks, set-up and car balance. Webber also conducted some aerodynamic test on Wednesday.

Toyota

Toyota had their first two-car test of their new TF108 this week, with Timo Glock and Jarno Trulli at the helm. The three days was spent on set-up evaluations, suspension settings and aero work. Despite an electrical problem to Timo's car on Thursday, the TF108 ran reliably all week.

Toro Rosso-Ferrari

Both race drivers were on duty all week at Toro Rosso, as they continued to hone new upgrades on last year's STR2, the car with which they will start the 2008 season. Over the three days on-track, Vettel and Bourdais worked on set-up, reliability, the evaluation of new aero parts and long runs. Overall, the car ran relatively reliably, although a problem with Vettel's car brought his session on Wednesday to an early end.

Honda

Honda debuted their new RA108 on Wednesday with Rubens Barrichello at the wheel. Jenson Button then took over from his team-mate for the final day, and although both say it is an improvement on last year's beastly RA107, the RA108 was unable to lap any quicker than any other car on-track, bar the 2007 Honda, which was piloted by rookie Japanese driver Takashi Kogure. In all, the RA108 needs to see significant improvements if it is to challenge for points. After all, Williams Renault debuted their 2008 machines here this week too, and both comfortably outpaced the Honda.

Force India-Ferrari

Force India once again rotated its three-strong driver line-up, with tester Tonio Liuzzi taking to the circuit on Tuesday, followed by Sutil on Wednesday and Fisichella on Thursday. Work focused in on set-up, dampers and the new standard ECU. Reliability however was not the team's strong point, as Liuzzi and Fisichella both experienced mechanical issues with the F8-VIIB.

McLaren-Mercedes

McLaren continued to put in impressive performances with its MP4-23, with Heikki Kovalainen carrying the flag for the team over the three days, first outpacing tester Pedro de la Rosa and then Lewis Hamilton on the final two days. Discounting a low-fuel run by Heikki on Wednesday however, the car did lack the pace to Ferrari, a situation which could continue to worsen as we drift towards the opening race of the season. The main focus of the test was to put more miles on the MP4-23, while work was also completed on the gearbox and set-up, as well as systems durability tests and endurance testing some new components.

Testing takes a break for a week, with the next official test due to begin exactly a week from today, on February 1st. All teams, bar Ferrari and Toyota, are expected to be in Barcelona for a three-day weekend test. In Bahrain however, Ferrari and Toyota will be at the Sakhir Grand Prix circuit for six days of testing, beginning on February 4th.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Samtidigt måste jag flika in att jag är orolig för framtiden inom F1.
De kommer att hända otroligt mycket den närmaste tiden. (Saker som kanske inte gynnar stall som Honda heller direkt)

Till att börja med.
2008 kommer att bli grymt spännande. Även om jag är rätt lugn för att kimi kommer att ta sin andra titel. Han är mer hemma i Ferrari nu. Ferrari lyckades vinna förra året med en bil som hade många svagheter. Svagheter som nu är fixade. Man har kortat hjulbasen och förbättrat bilen i långsamma kurvor & över curbsen. Det verkar t.o.m som att den även förbättrats i de snabba kurvorna också enligt Massa.

Tittar man på testerna nu senast så visst körde McLaren på 1:11:000 den 3:e dagen. Med tom tank och nya däck.
Kimi körde dag 4 på 1:11:187 på en bana som var i sämre skick. Dessutom så får man titta på deras varvtider under längre stinter & räkna ut ett snitt av dessa för att få en aning om hur det står till.
Som an konstaterar i sammanfattningen så ser Ferrari ut att ha greppet fortfarande. Och då har man mycket mycket aero & annat som skall monteras på bilen innan Mars då det drar igång. man kör fortfarande med fjolårets aero i mångt och mycket.

Men vad som också är grymt spännande är 2 saker som är lite motstridiga.
Från och med 2009 så blir det i F1 tillåtet att använda energin från inbromsningen till att ge bilen extra kraft. Jag vet att ferrari och säkerligen de fölesta andra stallen också har en helt egen avdelning som utvecklar detta för allt va de kan just nu. Tänk vad pengar e skall kosta. Men nu kommer det roliga (eller inte)
Det verkar så gott som klart att det från och med 2009 kommer att införas BUDGETTAK för SAMTLIGA STALL.
Det betyder att Toyota, Honda, McL, Ferrari mfl som har grym budget får sparka folk osv.
FIA vill neutralisera hela F1 och man vill ha kostnadstak för allt. Detta gynnar givetvis de mindre stallen med små resurser.
Det betyder att man måste sparka många ingengörer osv.
Dessutom införs restriktioner i hur mycket man får använda sina vindtunnlar och simulatorer osv.

Det största frågetecknet just nu, men som FIA inte är oroliga för är hur man skall kunna kontrollera vad alla stallen verkligen har för kostnader & utgifter.
Men FIA är övertygade att detta kommer att fungera.
Antonio Pozzi
SAUD

FIA försöker att få F1 roligt som möjligt för oss tittarna och dem gärna vill se flera team som utmanar Ferarri på allvar,men det känns oavset hur mycket dem försöker att ändra på reglerna med det ena och det andra det känns så att Ferarri har altid övertaget och det lär dem ju ha det med tanke vilken kunskap dem har inom teamet.

Själv jag har alltid hejat på Ayrton Senna och det blev naturligt att jag hejade på Mclaren efter hans död,men efter förra säsongen kommer jag aldrig att göra det.

Jag minns när Gerhard Berger och Alessi körde för Ferarri då knappt dem kom ju i mål,tillförligtigheten var det ju nästan noll dem sprängde motorer på löpande band.Men när M Schumacher kom till Ferarri tillsammans med Ross Brown då gjorde dem det omöjliga,blev mest framgångsrika duo i F1 historien,och jag verkligen hoppas att R Brown ska hjälpa Honda och Button någorlunda bra,att i alla fall ligger i topp nästa säsong?!
Sen att Schumacher blev såpass stor tror inte jag att han hade tagit så många titlar om Senna var i livet,för mig Senna var det den absolut bäste F1 förrare genom tiderna och sen kommer Schumacher.
Senast redigerad av SAUD den 26 januari 2008, 02:16, redigerad totalt 1 gånger.
Saud Omerovic
Kontakt:

Njae. Man har ju lyckats att stoppa Ferrari. 2005 var visserligen ferrari handikappade med urusla Bridgestonedäck, men 2006 fick man stryk av Renault.
2007 höll man visserligen på att förlora. Men spionskandalen förstörde mycket för Ferrari där.
Men just nu tror jag inte att de är sååå överlägsna som folk kan tro. 2008 kan mycket väl bli jämt.
Många har trott att BMW på allvar ska ta upp kampen i år, vilket de säkert kan göra. men deras 2008 kärra har visat sig vara en besvikelse hittills. 2007:an har varit snabbare t.o.m.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Håller med dig helt ang Senna. Han var en klass för sig.
Det ryktades att han var klar för Ferrari 1995 (året efter han dog)

Schumi & Brawn lyfte stallet enormt. För Honda del får man hoppas att det räcker med Ross Brawn.
Visst, han var geniet bakom depåstrategier mm. Mycket av den kunskapen finns kvar hoss Ferrari då de som e kvar har lärt sig.
Vad gäller att konstruera bilar så var ju inte Brawn ensam direkt.
Jag tror att det var Schumi, Brawn & Rory m.fl tillsammans som gjorde Ferrari så starka som de var. Får se om Ross ensam nu kan lyfta upp Honda till toppen.

Edit:
Finns ju andra exempel på att ensam inte är stark.
Se bara på Adrian Newey. Man talade hela tiden om Newey vs Schumi.
Newey har haft bra personal runt sig. Han har ansetts vara den absolut bäste på att designa F1 bil. Sen försvinner han till Red Bull & nu har han varit där ett par år. Men han har inte lyckats lyfta upp teamet speciellt mycket.
Senast redigerad av Antonio den 25 januari 2008, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
SAUD

Jag tror inte att BMW ha något att hämta ut i år,Mclaren lär bli fårliga,men med mest spänning väntar jag på vad Renault kan göra? Hoppas verkligen att Renault tillsammans med Mclaren kan utmana Ferarri för oss tittarnas skull? Det hade varit häftigt om dessa tre bilar kunde utmana varandra på allvar?
Senast redigerad av SAUD den 26 januari 2008, 02:17, redigerad totalt 1 gånger.
Saud Omerovic

Helt klart att Brown klarar inte att lyfta Honda på egen hand,tror inte att han kan uträtta mirakel,det krävs ju en hel del kompetenta människor runt om kring honom så att Honda ska lyckas.Button har kapacitet att bli mästare bara om han får vinnande bil.Det var samma sak med Nigel Mensell,otroligt bra förrare som hade inte tur i början på karieren tills han fick Williams Reanult då sopa han banan av med alla rent praktiskt.T o m tog han Indy car titel direkt efter när han lämnade F1,man saknar ibland dessa förrare.
Senast redigerad av SAUD den 26 januari 2008, 02:17, redigerad totalt 1 gånger.
Saud Omerovic
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Honda har anställt fler "kompetenta människor" inför denna säsongen än Ross Brawn.
Ang. JAS så finns där också "kompetenta människor". Minns inte exakt vad motorsportchefen sa, men har för mig de hade anställt någon fd. chef inom Ferrari F1 eller liknande.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 26 januari 2008, 11:35, redigerad totalt 1 gånger.
ziggy

Antoinio: Har du några förslag på sidor man bör hänga på om man ska ha lite koll på F1?
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"

Antonio
Kontakt:

www.totalf1.com räcker till de mesta. Den sajten samlar nyheterna från andra F1 sajter på sin sida.

Sen hänger jag själv mycket på Ferrariforum & där hittar jag mycket info om tex livetider osv när det är tester.
http://f1today.nl/ är en sajt som har bra livefunktioner från tester. Man brukar förstå rubrikerna iaf ;) Sen visas ju tiderna live med uppdatering var 15:e min typ.
Den sidan brukar följa de flesta testerna live. Dock inte alla.

Går man tex in på Circuit de Catalunya´s hemsida när det är test i Barcelona så har de ofta (väääldigt svårt att hitta) direktlänkar till bilarnas olika transpondrar.
Alla förare har alltid en egen transponder som skickar ut tiderna för varje varv & de sammanställs. Dessa transpondrar brukar ofta ha nummer, tex 14765, vilket inte säger ett smack.
De som är betydligt mer insatta än jag brukar på diverse forum räkna ut vilken förare som gömmer sig bakom vilken transponder. Det gör att du kan följa varenda förare live & direkt se tiderna. Det är hur kul som helst. Men man brukar få grotta ner sig riktigt riktigt mycket för att hitta allt sådant.

Sedan ett tips är faktiskt den officiella www.formula1.com som under news har bra beskrivningar under technicalnews osv. Som förklarar alla funktioner & uppdateringarna på bilarna.
Men den sajten brukar leva upp mer när året drar igång.
Senast redigerad av Antonio den 26 januari 2008, 14:07, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Joakim Olsson skrev:Honda har anställt fler "kompetenta människor" inför denna säsongen än Ross Brawn.
Ang. JAS så finns där också "kompetenta människor". Minns inte exakt vad motorsportchefen sa, men har för mig de hade anställt någon fd. chef inom Ferrari F1 eller liknande.
Kompetenta människor finns överallt. Men frågan är hur de levererar resultat. Det är förstaplatser och titlar man räknar.
Bra insatser & 2:a platser räknas inte ;)
N Technology har vunnit väldigt mycket inom Touringbilar de senaste åren.
Har Jas samma facit?
Antonio Pozzi
oscii

I rätt miljö är Alonso ruskigt snabb
å de e han nu får han fatt på inställningarna
i sin Renault så tror ja han vinner i år.
Vill nog hålla honom före Schumacher
För att komma upp till Sennas nivåer återstår
att bevisa.
Kollade in en Alfa GT idag. mums :)
ang WTCC så körde Tarquini en Accord
för nåra år sen va en del alfor som fick
flytta på sig då.
MvH :)

En F1 å WRC sida nya Civicen är med i Monte carlo rallyt i helgen :wub:

<a href="http://en.f1-live.com/f1/en/index.shtml" target="_blank">http://en.f1-live.com/f1/en/index.shtml</a>
Senast redigerad av oscii den 26 januari 2008, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ziggy

Oj!
Att hålla Alonso före Schumacher är ett ganska stort steg. På vilka premisser grundar du det?
För mig är skomakaren en av dom största. Kanske den största. Det är bara att titta på alla resultat som han har radat upp.
Visst, Senna klassas av många som den största, och jag säger inte emot, men Alonso... nej, där håller jag inte med dig.

oscii

Alonso var säkert en av anledningarna
till att Schumacher la av.
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
david-o

oscii skrev:Alonso var säkert en av anledningarna
till att Schumacher la av.
MvH
Det där var nog den största övervärderingen av alonso jag någonsin hört :biglaugh2:

Hoppas du inte menar allvar.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Antonio
Kontakt:

Alonso är den största grisen inom F1.
Han visste om McLarens spionage på Ferrari. Sen blir han frånåkt av en Rookie. Då väljer han att gå till sin chef & hota honom att om de inte bromsar ner Lewis så ska han lämna alla bevisen till FIA som han har mot McLaren.

Dessutom så hinner inte Alonso påverka ett dugg av den nya bilen. Med tanke på hur dålig Renault var förra året så krävs det mer än en normal uppryckning för att komma upp i en nivå där Alonso kan utmana.

Har en Accord i WTCC fått en "massa" Alfor att flytta på sig?
Var det i ett enstaka lopp du syftar på?
Eller har Accorden vunnit WTCC?
Antonio Pozzi
SAUD

Hej Antonio!

Jag bara minns att Accord var ju ruskigt snabba när dem var med i BTCC ett tag med Tarquini och Givornardi(hur stavar man namnet på honom, Antonio?) Det var ju i slutet på 90talet då Accorden var ju grymm snabba,men det var ju satsningen direkt från Honda.
Nu är det JAS som pillar med Accorden istället för Honda,och Accorden var ju aldrig snabbare än Alfa i WTCC?! Hade inte Alfa dragit ner på satsningen, personligen jag tror inte att BMW eller Seat hade kunnat sätta något emot,men kanske jag har fel?
Senast redigerad av SAUD den 26 januari 2008, 23:19, redigerad totalt 1 gånger.
Saud Omerovic