Vinterkör ni nera FN2 Type-R?

ENBART för motorrelaterade topics
Haziza
Användare
Användare
Bil: Honda S2000
Namn: Jeff Holmström

21 oktober 2010, 22:53

Är ett samtal ifrån att köpa en Honda Civic Type-R FN2. Är dock så väldigt pedantisk över att köra bilen nu på vintern. Bilen har gått en vinter tidigare, och blir jag köpare så får den gå denna vinter också, pga att jag inte riktigt har pengarna att köpa mig en vinterbil också. Bör jag må dåligt över att vinterköra denna bilen? Nästa vinter lär jag dock skaffa mig något annat att köra under vintern.

Hur gör ni, och vad bör jag göra för att hålla rost och salt borta. Jag behöver väl inte vara orolig över att bilen ska rosta redan efter 2 vintrar, om man tvättar den regelbundet?
Robz
Wannabe
Wannabe

22 oktober 2010, 09:13

Nej du behöver inte vara orolig över att använda bilen på vintern, FN2an har ABS och antisladdsystem. Inför vintern så kan man lägga ett lager polish och sedan ett par lager vax så blir det lättare att hålla rent ordentligt. Motor och kupévärmare är ett plus då man minskar motorslitage på kallstarter och fula skraprepor på rutorna. Rost och salt behöver du inte vara orolig för så länge du tvättar och sköter om bilen regelbundet.
Robban Stevemark

Type R FN2 <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Deep Bronze Pearl<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Hondata FlashPro "E-tuned by <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Nuno<!--colorc--></span><!--/colorc-->"
XO/AAS Race Exhaust Manifold
BlueFlame Catback
Tomason TN1 18x8,5
intagen
Wannabe
Wannabe
Bil: CTR
Namn: johan larsson

23 oktober 2010, 20:09

Haziza skrev:Är ett samtal ifrån att köpa en Honda Civic Type-R FN2. Är dock så väldigt pedantisk över att köra bilen nu på vintern. Bilen har gått en vinter tidigare, och blir jag köpare så får den gå denna vinter också, pga att jag inte riktigt har pengarna att köpa mig en vinterbil också. Bör jag må dåligt över att vinterköra denna bilen? Nästa vinter lär jag dock skaffa mig något annat att köra under vintern.

Hur gör ni, och vad bör jag göra för att hålla rost och salt borta. Jag behöver väl inte vara orolig över att bilen ska rosta redan efter 2 vintrar, om man tvättar den regelbundet?
beror på hur länge du tänkte behålla bilen. 2 vintrar är ingen fara. Men vill du att bilen ska vara i toppskick under många år bör du inte köra på vintern. FN2an har som Ep3an löjligt tunn lack. Minsta stenskott går i igenom lacken, på vintern är det ju mycket sand och grus på vägarna och det är en mardröm för en pedantisk Honda ägare. Nästan alla nytillverkande bilar idag har enligt mig jävligt känslig lack, så Honda är inget undantag. Därimot är FN2ans motorhuv konstruerad på ett sätt som gör den är snygg men samtidigt väldigt utsatt för stenskott. Jag köpte mig en FN2a för en tid sedan. Bilen hade rullat 987mil vid inköp, då var redan huven omlackad en gång, just ¨på grund av att den då såg blästrad ut.
Sen är ju dimljusen väldigt utsatta under vintern. Det är dem i och för sig sommar tid också.
Dalju
Användare
Användare
Bil: Seat Leon
Namn: David Ljungkvist

24 oktober 2010, 15:09

Jag är för lat för att införskaffa en bil till :P . Min FN2:a är både rostskyddad och lackförseglad och står i varmgarage så jag tror inte den ska ta så mycket stryk. Ingen höjdare med de breda vinterdäcken jag fick till. Är väl bättre fäste med smala?
Hoppas du blir nöjd med köpet av bil :)
Användarvisningsbild
Jonny
Kunnig
Kunnig
Namn: Jonny Lakemountain

24 oktober 2010, 18:45

Vi kör med våran, blir 3:dje vintern nu.. funkar hur bra som helst.
Civic Type R -17
Användarvisningsbild
Blitzwing
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: DC2K & GD1
Namn: Robin Persson
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

24 oktober 2010, 19:07

Kör med min på vintern med, har vinterdäck på 205/55-16 och tvättar den rätt så ofta på vintern med, tycker det funkar hur bra som helst. FN2'an är riktigt stadig på vintern.
Robin Persson | K som i Kent-Ove
Jante
Användare
Användare
Bil: Mazda 3 MPS
Namn: Thomas Hempel

25 oktober 2010, 18:59

Har kör en vinter med min innan denna..
Har Lämnat en den å fått ett riktigt lack innan vintern.. även smörja listerna
Kör med 17 tum vinter däck med dubb, tror dom är 205 eller 215 breda å funkade kanon förra vintern..
Så det är bara att köra på..
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010

http://www.garaget.org/CTR-Jante
Skriv svar