Tips på budgetbrukis

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

25 november 2013, 01:05

Funderar på att skaffa en billig bil i både försäkring och drift man kan ha för pendling. Gärna RWD men annars en vanlig FWD bränslesnål, billig vilket är lättare att hitta om vi snackar honda. Måste inte vara Honda även om det vore trevligt. Från Japan är ett krav iaf ;)
Helst under 10k, så lite som möjligt.
Många säger att mitsubishi galant är bra, någon som håller med om det? Finns ju hur många som helst på blocket. Vad ska man titta efter, årtal, version?

Är inte så insatt i de gamla modellerna så tips mottages tacksamt.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Axzza
Lärd
Lärd
Inlägg: 1273
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

25 november 2013, 06:01

Honda Civic EK3 är väll den ultimata pendlarbilen för det priset.
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

25 november 2013, 06:47

Bäst du håller dig till Honda ;)
Vill du komma billigt undan så Civic 92-95 EG DX, LSI el. VEI. Helst VEI då den är snålast.
Annars som Axzza skriver, en EK3 men dem brukar ligga lite högre i pris än EG men är oftast i bättre skick.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

25 november 2013, 08:46

Vad gör EK3 bäst i detta fall? Vad innebär VEI? Hur hittar man rätt modell på blocket? De skriver ofta bara "civic -95" tex.. så hur vet man vilken modell det är?
Finns 10st under 10k i stockholm och angränsande län. Ingen benämns annat än "civic".
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

25 november 2013, 09:01

EK3 har bättre utrustning och känns nyare än EG. Den har även 1,5 l 114 hk "snålmotorn"
En VEi har 89 hk vtec-e motorn som är snålast bland EG modellerna. Folk på blocket brukar skriva 1,5 vtec eller lilla vtec motorn ;)
Brukar stå i annonsen längst ner hur många hästar bilen har, det är endast LSI och VEI som har 89 hk så då får man eventuellt kontakta säljaren om man nu tvunget vill veta vilken modell det är om man inte kan se det via bilder eller info.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

25 november 2013, 09:08

De flesta skriver "Civic 1,4" är det då LSI eller VEI? Ligger på 89hk. Som denna tex: http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C ... ?ca=11&w=1
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Axzza
Lärd
Lärd
Inlägg: 1273
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

25 november 2013, 09:26

EG = 92-95
EK/EJ = 96-00

Ek3 och Ej9 är väll iprincip samma kaross, Ej9 har 1,4l motor utan vtec, Ek3 har 1,5l motor med vtec och är nog snäppet snålare än Ej9an.

Googla EG och EK så ser du skillnaden på karosserna :)
Rätta mig gärna om jag har fel :)
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

25 november 2013, 11:59

EJ2 -95 blir då en EJ men vad innebär siffran i EJ2/EJ9?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

25 november 2013, 12:14

Yobaman skrev:EJ2 -95 blir då en EJ men vad innebär siffran i EJ2/EJ9?
EJ1 eller EJ2 blir inte en Civic 96 -00. Är en "EG Coupé". EJ9 är hatchback 74 hk eller 90 hk.

EH1 eller EH2 är egentligen EG hatchback men är tillverkade i Canada för amerikanska och Canada marknaden.

Om du vill ha en VEi köp då hatchback 1993 och inte 1995 då 1993 har bredbandslambda ( bytt soppa regulator från ex. Integra och kör E85 "fullt ut"). Om du vill svart inredning så är det årsmodell 1995 som gäller.

Man kan faktiskt se om det är VEi på bilder, dem har VTi framläpp samt nackstöd bak. Fönstervevar och manuella yttre backspeglar. Kom 1993. På 1995 har VEi inte stor plåtvinge som ex. LSi har.

Honda Civic 1.5iLS EK3 96 - 98 alt. 99 - 00 facelift. Den senare har andra framskärmar, framlyktor, huv, kofångare. bättre framstolar med ytterligare justering för sittdyna, eluppvärmda ytter backspeglar. Vissa har ABS samt farthållare. Välj en med A/C.

En bra detalj som alla Civic 96 - fick/har är immobiliser. Guld värt vid ev. inbrott i bilen och tjuven får inte med sig den.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

13 februari 2014, 21:23

Det blir nog en civic aerodeck 1,4i -98 i samband med att jag säljer min ep3 till en medlem. Byter bilar helt enkelt.
Hur är denna motorn förutom rätt snål och rätt slö? ;) såklart vore 1,5 snål vtec bättre men detta blir ett smidigt byte av bil och jag vet att det inte är någon racer direkt.

Vad heter denna motor?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

17 februari 2014, 11:42

Denna kommande bil heter "MB8" enligt transportstyrelsen men enligt wiki är det så här:

"The chassis codes designated to this model and generation of Civics were chassis codes MA8, MA9, MB1, MB2, MB3, MB4, MB6, MB7, and MB8 for the liftback, while the Aerodeck chassis codes are MB9, MC1, MC2, MC3, and MC9. "

Alltså är det en Liftback, inte en Aerodeck? Vad är skillnaden?
Det är som sagt en 1,4i enligt bakluckan. Vilken motor är det då?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

17 februari 2014, 13:36

Liftback = 5 - dörrars kombi coupe. 1.4 = D14 med 90 hk. En 1.5 D15Z8 och 114 hk är den jag hade valt.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

17 februari 2014, 17:15

anno skrev:Liftback = 5 - dörrars kombi coupe. 1.4 = D14 med 90 hk. En 1.5 D15Z8 och 114 hk är den jag hade valt.
Jo fast det står att MB8 är liftback men detta är ju en Aerodeck (kombi), alltså fel i registreringen då och att den borde heta MB9?

Nu tar jag denna i samband med försäljning av EP3:an, hade jag letat upp en hade jag tagit en 1,5 snål vtec såklart men denna får jag på en gång och jag tycker den är bra för sitt pris (8k):

28k mil
Fräscha Pirelli dubbdäck
Nybytt kamrem
Besiktad och skattad till okt
Lite rost underkant dörr men överlag i bra skick
Bara 4 ägare
Lite mycket mil kanske?

Aerodeck är inget krav men för mig gör det inget om det är kombi eller ej egentligen då det bara är en brukspendlare.
Tanken är att köra denna ett tag och senare byta till något nyare men att köra denna tills vidare.

Verkar inte finnas mycket för under 10k som verkar nåt att ha direkt så denna verkar rimlig.

Denna på blocket tex: http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C ... ?ca=11&w=1
Denna står som en MB9 men verkar vara samma år och allt. Är det motorn som är skillnaden då?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4044
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 1 time

17 februari 2014, 18:18

Är motorn som skiljer. 90 hk är klart törstigare än 114 hk då den mindre har mer att jobba för. Dock en bra bil! Med dragkrok får den tyvärr inte dra så mycket.
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

17 februari 2014, 20:31

anno skrev:Är motorn som skiljer. 90 hk är klart törstigare än 114 hk då den mindre har mer att jobba för. Dock en bra bil! Med dragkrok får den tyvärr inte dra så mycket.
Jag har förstått att den drar mer. Kör man pendlartempo Sthlm lär den ju inte dra mer än 0,6 hoppas jag. Min EP3 drar ca 0,88 och det är ju lite skillnad i volym. Dock drar nog 1,4 mer på motorväg om man ligger runt 110.
En grej som förvånade mig var att aerodeck väger ca 100kg mindre än EP3..
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Skriv svar