Bygga ban/gatbil

ENBART för motorrelaterade topics
Accord23isr
Användare
Användare
Inlägg: 206
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

31 maj 2015, 01:05

Tanken är att bygga en rolig bil att köra på lite backroads samt en del bana. Funderar mest just nu på vad för chassi att välja. Själv har jag funderat på att hitta en ED civic/crx från 88-91 för att den generationen har jag alltid gillat. Skulle ju helst vilja hitta en med D16Z5/d16A9 så man har lite krut direkt samt skivor runtom så man får bygga först riktig bra väghållning förrän man börjar fundera på motor swap.

Vad är dem största skillnaderna med ED/EG/EK annat än att det bara blir nyare?
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Användarvisningsbild
klotter
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

31 maj 2015, 10:37

ED är lättast.
EG finns flest delar till

EG/EK sägs ha lite bättre chassie än ED, men jag har svårt att tro att det gör en amatör någon skillnad.

Vad är din budget?

Mest för pengarna blir nog en ED eller EG med D16, finns mycke grejer och är lätta att skrämma upp till 150hk, D serien är också 40kg lättare än en B serie.

Z5 är det lite sämre med delar till nämligen, fast dom är vanliga i sverige, så att det finns många billiga motorer att få tag på.

A6an har bara 107 hk orignal, men är nästan likvärdig Z5 eller Z6 när man börjar trimma.

Har du mer pengar är väl B18 swap bäst.

Satsa på väghållning och bolt ons på motorn, insug/avgas, portning & kam tar dig ganska långt.
Accord23isr
Användare
Användare
Inlägg: 206
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

31 maj 2015, 15:15

klotter skrev:ED är lättast.
EG finns flest delar till

EG/EK sägs ha lite bättre chassie än ED, men jag har svårt att tro att det gör en amatör någon skillnad.

Vad är din budget?

Mest för pengarna blir nog en ED eller EG med D16, finns mycke grejer och är lätta att skrämma upp till 150hk, D serien är också 40kg lättare än en B serie.

Z5 är det lite sämre med delar till nämligen, fast dom är vanliga i sverige, så att det finns många billiga motorer att få tag på.

A6an har bara 107 hk orignal, men är nästan likvärdig Z5 eller Z6 när man börjar trimma.

Har du mer pengar är väl B18 swap bäst.

Satsa på väghållning och bolt ons på motorn, insug/avgas, portning & kam tar dig ganska långt.
Har väll nog inte direkt en budget, tanken är som sagt bara att ha en bil att ha lite roligt med på sommaren.
Tror inte jag skall satsa allt för mycket på att trimma en D-serie motor, kommer säkert köra rätt så original motor och satsa på väghållning först. Sen när man tycker man börjar behöva mera kraft.. vilket antagligen man vill ha rätt så snabbt, så blir det nog ett swap till B-serie.

Tror det blir dags att vänta på rätta EDn att komma till salu ;)
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2292
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

31 maj 2015, 15:34

Bättre att köpa en EE8 eller EE9.
Brukar va i bättre skick, kostar inte så mycket, snyggare inredning, snyggare stötfångare och betydligt roligare motorer än d-serie
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2292
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

31 maj 2015, 15:34

Bättre att köpa en EE8 eller EE9.
Brukar va i bättre skick, kostar inte så mycket, snyggare inredning, snyggare stötfångare och betydligt roligare motorer än d-serie
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Accord23isr
Användare
Användare
Inlägg: 206
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

31 maj 2015, 16:07

NitraM skrev:Bättre att köpa en EE8 eller EE9.
Brukar va i bättre skick, kostar inte så mycket, snyggare inredning, snyggare stötfångare och betydligt roligare motorer än d-serie
Jo det e väll klart att det skulle vara bäst, men chansen att hitta en sådan i Finland är inte stora. Sist jag såg en EE9 till salu i Finland var för 3 år sedan och den hade priset på "bara" 6000 euro ;). En EE8 har jag sett till salu för en tid sedan men den var fast and furious pimpad och kostade 4500 euro med över 300000 km på mätaren.
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

7 juni 2015, 09:46

Det finns betydligt mer delar till EG och EK och de rymmer mer däck också. EK har längre bärarmar och är ett sportigare chassie men de är också tyngre. EK vti har jag en själv och den skulle kommit med b18 orginal. 1,6an är för vridlös orginal i de och man har kompenserat det med en slutväxel som gör att bilen varvar mer. Jag hade nog kört på en ek idag men beroende på pris och vad jag hittar förnågot i skick så hade jag övervägt EG.. Min egna projektbil är en civic ed och den är mycket trängre överallt, hjulhus motorutrymme och så är den mindre vridstyv och med de kortaste främre bärarmarna. Ek har väll i alla fall något tänk runt krocksäkerhet med.. De saknas typ nästan helt i ED.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2396
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

7 juni 2015, 14:09

Ek 3 dvs 114 hk går bra och är lätta att slappa längre fram!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Accord23isr
Användare
Användare
Inlägg: 206
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

7 juni 2015, 14:19

gött med info. Hur är det med EJ9, är det helt samma till chassi som andra EKn?
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Skriv svar