Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Hej!
Har en accord type s -07 och undrar varför auto läget på ljusspaken inte fungerar som det är tänkt, enligt instruktionsboken så sitter det en sensor på instrumentbrädan som känner av om det är mörkt eller ljust ute och därefter släcker ner eller tänder upp belysningen. Tänkte om det är något som bortkopplat på de svenska bilarna pga våran lag på halvljus.
Tack på förhand!
Mvh Petrus
Har en accord type s -07 och undrar varför auto läget på ljusspaken inte fungerar som det är tänkt, enligt instruktionsboken så sitter det en sensor på instrumentbrädan som känner av om det är mörkt eller ljust ute och därefter släcker ner eller tänder upp belysningen. Tänkte om det är något som bortkopplat på de svenska bilarna pga våran lag på halvljus.
Tack på förhand!
Mvh Petrus
Kör:
Accord Type S -08
Civic ESi -92
Kört:
Civic ESi -93 (Reservdelsbil)
Civic VEi -93
Accord Type S -08
Civic ESi -92
Kört:
Civic ESi -93 (Reservdelsbil)
Civic VEi -93
- turbobulten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 3 times
Har en CM2.
Samma sak där.
Samma sak där.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 25 juli 2004, 13:20
Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Mattias Ask
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Hej!civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Jo halvljuset släcks dagtid dvs olagligt i Sverige.thorell skrev:Hej!civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
Civic 06-11 hade två sensorer. En för halvljus och en för instrumentbelysningen (då dom skall aktiveras vid olika ljusstyrkor). Vet dock ej om det är samma sensor på Accorden.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Hej, jag har läst lite noggrannare nu. Jag är helt ny på Honda, så jag fattar inte riktigt typbeteckningarna.Eisenhut skrev:Jo halvljuset släcks dagtid dvs olagligt i Sverige.thorell skrev:Hej!civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
Civic 06-11 hade två sensorer. En för halvljus och en för instrumentbelysningen (då dom skall aktiveras vid olika ljusstyrkor). Vet dock ej om det är samma sensor på Accorden.
Jag har i alla fall en 2012 års modell. Kan man räkna med samma funktionalitet som ovan även på en sådan?
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.thorell skrev:Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Den verkstad där jag köpt bilen. De menar att man via dator kan stänga av halvljusautomatiken.Eisenhut skrev:Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.thorell skrev:Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Att dra vredet till off släcker väl halvljusen (positionslamporna kanske lyser ändå?). Att sedan koppla DRLer till ett annat vred/knapp utan att blanda in några databoxar borde väl inte vara något problem?
Finns ju knappar att köpa på biltema om man behöver gå den vägen.
Finns ju knappar att köpa på biltema om man behöver gå den vägen.
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Som Pasen säger, man kan ju köra vägen utan att blanda in "resten av bilen" över huvudtaget.
Ordna med ström och montera en fin knapp på panelen bland de andra knapparna.
Så har jag monterat dimljus.
Ordna med ström och montera en fin knapp på panelen bland de andra knapparna.
Så har jag monterat dimljus.
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
På OFF lyser halvljuset och baklampor men på P-läget lyser baklampor och positionsljus fram.pasen skrev:Att dra vredet till off släcker väl halvljusen (positionslamporna kanske lyser ändå?). Att sedan koppla DRLer till ett annat vred/knapp utan att blanda in några databoxar borde väl inte vara något problem?
Finns ju knappar att köpa på biltema om man behöver gå den vägen.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Det stämmer tyvärr ej. Det finns inga justeringar att göra på detta via dator.thorell skrev:Den verkstad där jag köpt bilen. De menar att man via dator kan stänga av halvljusautomatiken.Eisenhut skrev:Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.thorell skrev:Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Tack för svaren alla. Tråkigt att det inte verkar fungera som jag fått förklarat för mig tidigare.
Själva poängen med DRL är ju att spara xenonlamporna (samtidigt som det är ganska snyggt enligt mig). Att hålla på och mecka med att ställa in positionsljus och ev dimljus tröttnar man ju på efter ett tag.
Om man inte kan döda all belysning på OFF-läget finns ju ingen poäng med DRL enligt mig.
Jag har sett bilar från UK med DRL. Det innebär alltså att de har en annan MICU än våra svenska. Detta ska enligt Eisenhut vara ekonomiskt oförsvarbart att börja riva i. Vågar man man fråga hur dyr och omständlig proceduren skulle vara?
Själva poängen med DRL är ju att spara xenonlamporna (samtidigt som det är ganska snyggt enligt mig). Att hålla på och mecka med att ställa in positionsljus och ev dimljus tröttnar man ju på efter ett tag.
Om man inte kan döda all belysning på OFF-läget finns ju ingen poäng med DRL enligt mig.
Jag har sett bilar från UK med DRL. Det innebär alltså att de har en annan MICU än våra svenska. Detta ska enligt Eisenhut vara ekonomiskt oförsvarbart att börja riva i. Vågar man man fråga hur dyr och omständlig proceduren skulle vara?
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Det är bara Norden som hade krav på konstant halvljus så egentligen kan du hitta micus från Tyskland och montera. Inte omöjligt att det är överkomligt om man hittar på skrot där nere.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Ok. En snabb googling säger att den där MICU:n är en ganska central pryl. Är det bara plug and play att byta?Eisenhut skrev:Det är bara Norden som hade krav på konstant halvljus så egentligen kan du hitta micus från Tyskland och montera. Inte omöjligt att det är överkomligt om man hittar på skrot där nere.
Trots att Accorden är en konsekvens av "Våga vägra Volvo" efter alldeles för många såna kan man ju sakna VIDA, där man kan programmera om väldigt många parametrar.
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
En micu bör du kunna hitta i Tyskland för under 5-6000kr
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
En orginal xenonlampa kostar ungefär 1000kr/st hos Honda och håller i ca 12000mil. Finns ingen anledning att spara på dem genom att lägfa pengar på DRL. Sen kan du få tag på ännu billigare lampor dessutom...