Tvingas in på HONDA spåret... :o)

ENBART för motorrelaterade topics
2stroke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2014, 17:01
Bil: VW , Das Auto.
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrbotten

3 september 2015, 00:42

Hej !

Jag håller på att tvingas in på HONDA spåret...
...Min mellan dotter har gått och kärat ner sig djupt i en viss honda modell ( CIVIC ) av en viss generation.

Jag har försökt att få henne att ändra sig och leda in henne på VW-spåret :wink:
Då jag själv sedan bröstmjölken bara sysslat med tyska bilar och då i synnerhet Audi/VW bilar
så är min egen kunskap om HONDA mycket knapphändig för att inte säga obefintlig.

...Skulle vilja ha hjälp av er här att lära mig så mycket som möjligt om denna CIVIC generations fel och brister
men även dess starka sidor så klart.
Vad ska man kolla efter och var finns fallgroparna.

CIVIC'en det gäller är modellen som ser ut som ett ägg och kom ca 2006 och slutade tillverkas ca 2011
Vad kallas denna Generation / Kaross ?
Med vilka olika motorer fanns den i Sverige ?
Vad heter de olika utrusningsalternativen/paketen och vad innehåller de ?
Till vilka årsmodeler kom de 2 olika Facelift som verkar finnas ?
I vilka färger fanns dessa CIVIC's ?

Mata på med fakta nu !
Senast redigerad av 3 2stroke, redigerad totalt 3 gång.
Marven
Användare
Användare
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

3 september 2015, 07:39

En sak jag vet är att den karossen är vald till top 10 mest driftsäkra bilarna någonsin tillverkade..

Finns
1.4 liters 82 hk
1.8 liters 140 hk
2.2 liters diesel 140hk
Type R som e 2 liters 200hk

Utrustningnivåer kan jag inte så bra men Type r har GT och race paket iaf, senare kom också Championship white.
Mycket praktisk bil som är MYCKET roligare alternativ (mer driftsäker också) än vag golf om man frågar mig iaf..

Byggkvalite kan vara lite sisådär på vissa plastdetaljer då den är tillverkad i England.. Inget allvarligt..
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

3 september 2015, 09:27

Här är broschyrerna för -06 (vilket är första årsmodellen) och -09 som är facelift.

http://www.honda.se/content/dam/local/s ... _5d_06.pdf

http://www.honda.se/content/dam/local/s ... vic_5d.pdf
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3945
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

3 september 2015, 16:21

Min 2007 års diesel hade ett väldigt gnekande från instrumentpanelen. Först löste jag det med att kila in ett visitkort där, sen sprayade jag lite silikonspray och då blev det tyst.
Halvljuset på ena sidan är skitjävla bökigt att byta på en mack i Älvängen när det är -1°C och regnar. Var tvungen att lossa en slang med kylvätska så det gick åt en liter för att fylla på.
Helljuset är inget att hurra för med med xenonkonvertering så kunde man njuta rejält.
För mig i bästa sittposition så skymde rattkransen hastighetsmätaren.
Dieseln är helt underbar, en på tok för stor motor i den bilen gör den till en helt makalös milslukare till låg kostnad och hög fart :) En kompis tjej satt i baksätet och undrade varför jag körde så sakta när jag hade marschat i 180 och gick ner till 140. Ganska udda händelse för Civics ;)

Störtsköna bilar, praktiskt baksäte som du fäller upp som biostolar och enda anledningen till att jag sålde mig egentligen var att jag slutat jobba borta och fick jobb på hemmaplan i stället varpå en gammal 90-tals Civic var fullgod i sin funktion som substitut.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
2stroke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2014, 17:01
Bil: VW , Das Auto.
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrbotten

3 september 2015, 21:31

Perfekt !
Har du fler broshyrer eller liknande om denna generation ?
2stroke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2014, 17:01
Bil: VW , Das Auto.
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrbotten

3 september 2015, 21:58

Hittade nedanstående text på Wikipedia
Kan man lita på dessa uppgifter ?



Honda Civic ( Generation-8 )

The European Civic ( FK/FN chassis) is offered as 5-door and 3-door hatchbacks and produced in Swindon, UK.

Designed by Toshiyuki Okumoto.
The exterior of the European Civic model is aggressively styled,
the sweeping front arc is maintained and a perspex cover resembling a lamp cluster replaces the grille.
The rear tail lights are also similarly styled. Triangular accents are found front and back, with triangular fog-lamps in front and dual triangle exhaust tips at the back. The rear backglass is split into two levels, divided by a spoiler lip and the fuel filler cap is a race-inspired exposed metal effect cap. For the 5-door models, the rear door is hidden away, with the door handles tucked away at the corners of the rear windows, creating the illusion of a 2-door coupe.

Mechanically, the European Civic differs from the NA and JDM variants in that it uses a simpler torsion beam suspension system for the rear wheels compared to the double-wishbone system in the NA and JDM versions.
The more compact suspension of the European Civic allows it to keep its large interior space,
while reducing its length compared to its predecessor.
Engines include a 1.4-litre i-DSI, the 1.8-litre i-VTEC ( R18A2 ) and a 2.2-litre i-CTDi ( N22A2 ) turbodiesel.
A 6-speed manual transmission is available across the range.
An automated manual transmission, known as i-SHIFT is available for models with 1.4- and 1.8-litre petrol engines.
A 2.0-litre i-VTEC ( K20Z4 ) petrol Type-R high-performance version is also available.

Inside, the European Civic follows the same split-level or "two-tier" instrument panel as the NA and JDM Civics.
However, the European Civic has circular A/C vents and switchgear.
There is also a start button reminiscent of the Honda S2000.
The handbrake is in a more conventional position behind the gear stick. All around there is a generous use of metallic trim. Some other features of the European Civic include "magic seats" in the rear, that not only lie flat to increase boot capacity, but also allow the seat bench to lift up and lie flat against the back rests to create a large loading area in the back behind the front seats. There is also a "hidden" storage compartment in the boot under the floor. The lid, which normally forms part of the boot floor, can be sunk down to a lower level to increase the load area, designed to allow the boot area to accommodate larger or taller items. In the normal position, the storage area can be used to hide valuables away under the floor. Some models in the range feature things like electric folding mirrors, a panoramic glass roof, dual climate control, automatic headlights, xenon lights, headlight washers, and automatic windshield wipers.
The range topping EX model also has DVD satellite navigation, and allows the car's entertainment system, climate control, navigation system and hands-free telephone system to be controlled all by voice commands.

* 2009 Facelift-I
Euro Civics (hatchback) received a mild facelift for 2009.
The main change is the new redesigned front grille which now features two open intakes.
The Type S received a grille similar to the Type R, only without the red badge. The rear bumper has also been slightly changed, as have some interior parts. Perhaps most importantly, the entry-level 1.4 i-DSI engine has been dropped from the line-up and replaced with a new, more powerful 100 PS 1.4 i-VTEC engine which is available with a new version of the
i-SHIFT transmission.

* 2011 Facelift-II
There is a mild facelift for 2011, including a new front grille which is said to be inspired by that of European Type R model, new alloy wheels which are now standard equipment, body colour side-skirts for Type S model, a new ionized Bronze colour for the exterior. For the interior, SE and ES models gets half fabric and Alcantara, Si model comes with half leather and Alcantara with heated front seats.
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

3 september 2015, 23:19

Vi har alla broschyrer på hemsidan! Bläddra ner till det året du vill ha bara så finns nog det mesta du vill ha där. :)

http://www.honda.se/cars/get-a-brochure.html
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
2stroke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2014, 17:01
Bil: VW , Das Auto.
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrbotten

4 september 2015, 07:27

Eisenhut skrev: Bläddra ner till det året du vill ha bara så finns nog det mesta du vill ha där. :)

http://www.honda.se/cars/get-a-brochure.html
Tack.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hittade även följande text som verkar handla om Facelift-I ( 2009 )


RE-STYLED CIVIC FOR 2009
Honda’s British-built Civic range will get a subtle refresh this autumn, in direct response to customer feedback.

The Civic has been a resounding success since it was launched three years ago,
proving critics wrong with a stylish design that still looks as good as it did at launch.
Therefore only minor changes, such as premium plastics and new trim materials,
have been required to bring the car bang up to date.

A new 1.4-litre engine has been introduced on both 5-door and Type S models providing a more affordable option for younger customers or those looking to downsize.
For the first time a conventional automatic transmission is now available on the Civic 5-door model, while a revised i-SHIFT automated manual transmission is available across both body shapes.

The revised range will go on sale later this year.
­
Low emission, frugal engine joins Civic line-up
The newest addition to the Civic engine line-up is Honda’s 1.4 i-VTEC petrol engine – an entry level, Euro 5 engine with improved CO2 emissions, fuel economy, torque and power – that will appeal to customers wanting the Civic’s stylish looks and practicality at a lower price point.

Compared to the previous i-DSI unit which produced 83 PS and 119Nm, power is up to 100PS at a slightly higher 6000rpm and torque is 127Nm at 4800rpm.

Engine improvements
As well as VTEC valve-train technology, other enhancements include an improved combustion chamber shape, drive-by-wire throttle, a composite intake manifold with resonator chamber that offers good low and mid-range torque and a narrow timing chain and tensioner that reduce weight.

Friction reducing technologies include roller-tipped rocker arms, an offset crankshaft/connecting rod design, plateau honing of the cylinders for a smoother surface and a special piston surface coating which is better at oil retention and optimised piston ring tension.

Elsewhere, high-strength con-rods, forged as one unit, and then ‘cracked’ in two, create a lighter and stronger rod with perfectly fitted bearing cap that significantly reduces the weight of moving parts for increased efficiency.


CIVIC 5-DOOR FAMILY PRACTICALITY
The futuristic yet practical Civic 5-door has been a firm family favourite since its launch in 2006 and the revised model’s subtle changes will continue this success.

As well as the option of the new 1.4-litre engine, the Civic 5-door will now be available with a newly-developed, conventional automatic gearbox and a revised i-SHIFT automated manual transmission.

Uprated exterior plastics and a new rear combination light cluster have been used to make the car’s overall appearance more premium, while changes to the grille have been made to aid cooling and accommodate the new auto ’box.

Inside, a brushed metal effect trim and matt finish, as seen in the Type R, have been applied to the instrument console. Replacing the Piano Black, these are easier to clean and maintain. New seat fabrics have also been introduced.

Rear parking sensors and iPod connectivity are now offered on higher grade models as standard – the USB port allows the iPods to be operated through the main audio system and steering wheel controls, while lower grades have iPod playback capability through the auxiliary port.

Transmission
For the first time on Civic, a conventional 6-speed automatic gearbox will be available. This has been developed exclusively for the 5-door 1.8-litre model to suit customer driving styles and preferences. The Civic 5-door will also retain the smooth 5-speed manual transmission available since launch.

Revised i-SHIFT (6-speed automated manual transmission)
Honda’s next-generation 6-speed i-SHIFT automated manual transmission can also be paired with the 1.4-litre and 1.8-litre petrol engines, offering reduced CO2 emissions.

Improvements from the previous i-SHIFT unit include: reduced gear change times, smoother shifts and more intelligent automatic mode shift logic.

The driver can choose between either Auto Mode for a more relaxed driving style, or Manual Mode for a sportier driving experience, using the sequential gearshift or steering wheel mounted paddles – the left paddle controlling down-shifts and the right paddle for up-shifts.

Automatic Mode is selected by moving the gearshift to the left of the gate, while sequential changes in Manual Mode are made by moving the lever either forwards (up changes) or backwards (down changes) in the main gate or by using the paddles.

The shift lever requires only a short movement to select the next gear for easy and comfortable use and reverse gear is in the conventional manual position for familiarity when driving.

The conventional clutch pedal is replaced by a Transmission Central Unit that controls the clutch via an actuator with hydraulic power generated by a DC motor, meaning gear changes are quick and smooth.
Intelligent Automatic Mode
Drivers can override Automatic Mode momentarily by switching to paddle operation ­– to change down a couple of gears for added acceleration, for example – after which, the system will automatically return to Automatic Mode.

The selected gear in both automatic and manual shift modes is shown in a display located within the fuel gauge dial, with the letter ‘A’ next to the gear number when Automatic Mode is selected.

The i-SHIFT gearbox is designed to adapt to different driving conditions by using a series of shift maps. For example, when driving downhill, the system will shift down to provide engine braking. On the latest system a yaw rate sensor detects cornering and holds the present gear, rather than shifting to avoid upsetting the car’s balance or causing hesitation, allowing the Civic to accelerate smoothly out of the corner. In addition, after starting the engine with the lever in neutral, the system defaults to Automatic Mode or when the car stops in fourth gear, the intelligent system will automatically shift back to first in both modes.

The intelligent system also safeguards the engine. For instance, at low rpm the system will not shift up, even if instructed to do so, to prevent malfunction and engine knocking, and it will automatically shift up just before the red line in order to avoid damaging the engine by over-revving.

Hill Start Assist
All i-SHIFT Civic models are now equipped with Hill Start Assist, which when pulling away from standstill on an incline, continues to apply the brakes for a moment as the driver moves their foot from the brake pedal to the accelerator, preventing the car from rolling back.

Shift Indicator Light (SIL)
All manual transmission Civics now feature a SIL (Shift Indicator Light) within the centre of the rev counter (as found on the latest Accord) that detects whether there is surplus, or a shortage of torque and provides the driver with a visual prompt of the best point to change gear and maximise economy.

CIVIC TYPE S
Revisions to the latest Civic Type S have been modelled on its sporty Type R counterpart to offer younger customers a ‘baby brother’ to the Type R at a more affordable price.

Changes include body coloured bumpers and skirts derived from the Type R, a mesh grille and clear rear combination lamp that distinguish it from the 5-door version. Uprated interior plastics with brushed and matt finish for the centre console have also been carried over from the Type R and the sporty Alcantara seats have been retained.

Like the 5-door, higher grade Type S models are now fitted with iPod connectivity and rear parking sensors.

Type S transmissions
The revised i-SHIFT automated manual transmission will also be available on Type S petrol models and benefits from quicker, smoother gear changes and improved shift logic. However, for more enthusiastic drivers, the 1.8-litre engine Type S models will have an additional ‘Sports’ button allowing longer revving before shifting up to the next gear. The i-SHIFT will also be equipped with Hill Start Assist.

The 5-speed manual transmission remains on all petrol and diesel models as standard and features a SIL (Shift Indicator Light).

CHAMPIONSHIP WHITE CIVIC TYPE R
The crowning glory in the Civic range is a long-awaited, higher specification Type R GT in Championship White.

Fans of the ‘Red H’ have been eager to get a Civic Type R in white since the latest body shape was introduced in 2007 and now their calls have been answered. This car will be available to order from the end of the year with all models built at Honda’s manufacturing plant in Swindon.

As well as the distinctive Championship White paint finish that evokes memories of Honda’s first F1 car in 1963, this Type R gets 18” white alloy wheels, a contrasting smoke chrome finish on the badges, door handles, fuel lid and front grille and exclusive Type R plaque.

And there’s more. The powerful 2.0 litre i-VTEC engine, which produces 200PS at a spine tingling 8000rpm is now mated with a Limited Slip Differential that sharpens the car’s handling and driving dynamics even further. Around our test track in Tsukaba, Japan, the ‘white hot’ Type R shaves 1.44 seconds off the standard car’s time.
2stroke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2014, 17:01
Bil: VW , Das Auto.
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrbotten

4 september 2015, 07:34

Nedan en provkörning av Engelska biltidningen AUTOCAR

( 2009 ) Honda Civic 1.4 i-VTEC Type-S
This is a smaller-engined ( 1.4 litre ) and more affordable version of the funky Honda Civic 1.8 litre Type S.
It continues Honda’s drive to attract younger buyers.

The entire Honda Civic range is being pepped up and facelifted for 2009. Three-door models – like this Type S – have been made stiffer and tougher-looking, while the five-door has been tuned to offer a softer, more comfortable ride.

Both will appeal to entirely different customers.
This 99bhp baby Honda Civic Type S trades shamelessly on the Honda Civic Type R’s hot-hatch kudos.

It even gets the Type R’s grille, interior flourishes and a Type R lookalike body kit.

What’s it like?

With a new 1.4-litre i-VTEC engine under the bonnet, the Honda Civic Type S’s performance is much milder than its racy sibling’s.

Zero to 60mph takes 13 seconds and top speed is just 110mph. But the little i-VTEC motor is smooth enough and spins happily to its 6000rpm peak power point, so working it hard is fun.

All Type S models have a 20mm wider rear track and stiffer springs than standard Civics, plus big 17-inch alloys.

This offers more agility on the road, but means that the ride gets crashy over broken surfaces.

The six-speed manual gearbox is a must. Honda has improved its optional i-SHIFT automated manual unit, but the sluggish paddle shifts can’t come close to matching the dual-clutch system you’d find in rivals like the VW Golf or Seat Leon. Save money and do without.

Should I buy one?

The huge advantage of the 1.4-litre Honda Civic Type S is its low running costs. Honda also anticipates a group four insurance rating.

Both these factors will no doubt appeal to young drivers, who will also appreciate the S’s jazzed-up looks. And there’s absolutely nothing wrong with that.

Just don’t let the badge fool you. The Type S is no performance car.

// AUTOCAR.
Focusrite
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

4 september 2015, 10:33

Att ett byte till Honda från VW är en uppgradering av kvalitet, problemfrihet och körglädje är en underdrift. Har haft och kört väldigt många bilar. Förr körde jag bara tyska bilar samt Volvo och tog för givet att bilar går sönder till och från. Tills jag köpte min första gamla skruttiga Honda, som ändå gick som en klocka. Trots att jag älskar BMW skulle jag hellre välja en Honda alla dagar i veckan. Varför? Svaret är en kombination av de smartaste lösningar beträffande utrymme, icke-mainstream-disign, samt världsbäst driftsäkerhet (möjligtvis att Toyota kan vinna över vissa modeller, men motormässigt är Honda nr 1) och körglädjen.

Man behöver inte vara speciellt motorkunnig för att förstå hur mycket problem som kretsar kring VW. Det har nu tom gått så långt att taxibolag förbjuder detta märke samt att försäkringsbolag uttalar sig om hur de står för 40% av försäkrings-reklamtionsärendena. Det Vw gör bra är kvalitetsintryck: de känns gedigna och har fin finish. Byter man innan de fått för många år på nacken och håller sig ifrån dsg och tid, kan man klara sig utan för mycket huvudvärk. Men många menar att det ändå är lite av ett lotteri: vissa strular knappt alls och andra gör inte annat än att gå sönder.

Jag har en 2008 Civic och en Cr-v 2005. Civicen är klart mer genomtänkt då den är nyare och har tanken under framsätet, vilket gör att det går att fälla baksätet platt och därmed få ett enormt bagageutrymme. Det negativa är att det är en sportfjädring som är för hård för min smak då jag bor på landet och har dåliga vägar. Svår att backa med innan man lärt sig var den slutar. Annars är allt på topp, otrolig körglädje och väldigt snål på landsväg för att vara en 2008 bensinare (0,55 fullastad). Klart bästa och roligaste bilen jag haft.
2stroke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2014, 17:01
Bil: VW , Das Auto.
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrbotten

4 september 2015, 11:04

:arrow: Nu skulle ju inte denna tråd handla om vilka märken si eller så som är bättre än si eller så,
utan snarare att jag som är den som förr eller senare måste skruva i bilen och vill lära mig lite mera om denna bils staka och svaga sidor samt att lära sig vad saker och ting betyder i utrustningsväg osv osv på Honda språk.

( PS: Jag har kört ca 100 000 Mil med VW och skruvat i VAG produkter sedan 1984
så jag har min egen personliga bild väldigt klar över deras starka och svaga sidor )
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5067
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

4 september 2015, 11:24

Det enda "kända felet" som jag känner till för den generationens Civic är väl att det kan förekomma rost på taket ovanför vindrutan, detta ska det ha varit förlängd garanti för som jag fattat det.

I övrigt, köp, kör och var glad, se till att den är servad enligt bok.
Slitagedelar och filter köper du hos Honda, köp inte oljefilter på biltema eller Mekonomen om du ska meka själv.
Sen är det väl ganska underhållsfri kamkedja på iaf K20 (Type-R) och jag tror även på R18 ( 1.8 ), de andra motorerna vågar jag inte säga något om.

Utrustningspaketen för Civic har jag inte koll på, förutom för Type-R där paketet heter GT.
Majoriteten är väl GT-bilar. i dessa fick man väl Xenon, 2-zons klimat och kanske några smådetaljer som jag fattat det.
Och de som är championship white har LSD, från 2008 kom AUX i armstödet för stereon.

Det mesta vad gäller utrustning står nog i de broschyrer som Eisenhut länkade.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
2stroke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2014, 17:01
Bil: VW , Das Auto.
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrbotten

4 september 2015, 11:37

Någon Type-R blir det inte då det blir för dyrt då bilen ska ägas & brukas av en 18 årig tjej :)

Det ser ut att luta mot en vanlig 1.8 Liters med 140 Hk.
Vad finns att säga om den motorn ?


Efter att ha surfat runt på lite så verkar tex följande beteckningar förekomma på Europeiska CIVIC's:
1.8 SE
1.8 Ti
1.8 Si
1.8 GT
1.8 Type-S

Vad är skillnaden mellan dessa ?
Såldes alla dessa även i Sverige ?
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

4 september 2015, 13:21

Dom som såldes i Sverige var Comfort, Sport och Executive. Dom du hittat är englands modeller och är inte rakt översättningsbara hit.

Kika igenom dom broschyrerna jag skickade dig, där står exakt vad som skiljer mellan modellerna.

Jag ägde en -06 civic sport och det jag saknade, som jag sedan åtgärdade tämligen enkelt, var backsensorer, avbländande backspegel och Iphone-konnektivitet. Du har det mesta du behöver såsom farthållare, regnsensor, ACC osv osv redan från fabrik.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
2stroke
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2014, 17:01
Bil: VW , Das Auto.
Namn: Peter Johansson
Ort: Norrbotten

14 september 2015, 07:39

Vad finns at säga i detalj om 1.8 Liters Bensin motorn ?
Svagheter ?
Något speciellt att titta/lyssna efter vid Beg köp ?
Skiljer det mellan årsmodellerna vad gäller 1.8 Liters motorn ?
Användarvisningsbild
Steffo
Master
Master
Inlägg: 2158
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

14 september 2015, 08:48

Vi har en R18-motor i familjebilen. Svagheter... 100 hästar för lite :). Skämt åsidå, så har jag inte hittat några svagheter på motorn, eller ens hört talas om några.
En del menar att den är törstig, men det fattar jag inte alls. Den drar som en vanlig 2-litersmaskin om man gasar (men den har ju 140 hästar vilket är normalt för en 2-litersmaskin), men om man vill köra med ett ägg under pedalen så drar den väldigt lite. 0,56 i snitt på landsväg med hela familjen och last i bilen under 10 mils körning har jag kommit ner i.

Lite tom i botten i karaktären, men jag tycker ändå att det är förvånansvärt bra vrid även under 2000 varv för att vara en så liten sugmotor.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5067
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

14 september 2015, 13:03

Jag är beredd att hålla med på alla punkter, även om jag nu har en R20 :P
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
teoemi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 27
Blev medlem: 1 januari 2015, 19:08
Bil: Honda Accord Tourer 2.0 executive -09
Namn: Tomislav Mutavcic
Ort: Halmstad

3 oktober 2015, 10:26

En kompis har en type r championship White. Hans motor rasade vid 6500 mil. Kort efter träffade jag en hondamek som sa att de har haft en del problem med rasade motorer. Känns ju konstigt iofs då vi vet Honda bygger de mest driftsäkra bilarna i världen.
Användarvisningsbild
fonzeka
Proffs
Proffs
Inlägg: 3204
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

3 oktober 2015, 10:46

Det handlar nog oftast mer om ägarna än om driftsäkerheten.
Många motorer som rasat pga felväxling och övervarvning, sen är det nog en del som glömmer fylla på olja också vilket inte heller är speciellt bra.
Vad var det som hände med din kompis motor?
teoemi
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 27
Blev medlem: 1 januari 2015, 19:08
Bil: Honda Accord Tourer 2.0 executive -09
Namn: Tomislav Mutavcic
Ort: Halmstad

3 oktober 2015, 10:56

Ramlager eller nåt sånt. Ska poängtera att jag inte kan nåt om mek.
Användarvisningsbild
JimmyW92
Påläst
Påläst
Inlägg: 578
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

3 oktober 2015, 11:18

Och eftersom dessa bilar är så otroligt rolig att köra så buskörs dom kanske lite väl mycket ibland ;) En felväxling kan krascha motorn. Och när man vtecar ofta så drar dom olja, håller man inte koll så har man en rasad motor.

Folket här på HPC ska ju kunna stå för hur pass driftsäkra bilarna är då många här även kör på bana med bilarna och motorn är typ det sista som krånglar :)
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
SoldR
Lärd
Lärd
Inlägg: 1214
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Been thanked: 1 time

3 oktober 2015, 16:08

Jag har kört honda i ca 9år nu. Två fel som jag har haft på några av mina bilar är bakbromsar som kärvar ihop pga rost och AC-koppling som inte biter pga rostangrepp.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

3 oktober 2015, 18:24

teoemi skrev:En kompis har en type r championship White. Hans motor rasade vid 6500 mil. Kort efter träffade jag en hondamek som sa att de har haft en del problem med rasade motorer. Känns ju konstigt iofs då vi vet Honda bygger de mest driftsäkra bilarna i världen.
Det stämmer i dom fallen när ägarna helt glömmer bort att kolla oljenivån i sina bilar. Detta står uttryckligen i instruktionsboken och bör vara en självklarhet för ägare som piskar sina motorer över 8500rpm varje dag.

Tyvärr är det inte alla som kollar detta och är oljenivån tillräckligt låg går det fort att rasa motor.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Skriv svar