Lyxfällan och Honda.

ENBART för motorrelaterade topics

Har du lånat pengar för att modifera en Honda?

Ja.
0
Inga röster
Nej.
37
70%
Jag har lånat till bilen men modifierar fordonet för intjänade pengar.
16
30%
Jag har lånat till för att modifiera annan bil än en Honda.
0
Inga röster
 
Antal röster: 53
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Vet inte om jag bara fått en felaktig bild för mig eller om det finns en sanning i det. Men är Honda lite överrepresenterade när det gäller att hamna i lyxfällan och därefter programmet Lyxfällan?
Kan det vara en hets kring Hondakulturen i ett "koka soppa på en spik"-aktigt fenomen som gör att man lätt dras med och utrustar sin bil över sina tillgångar?
Lite här och lite där och vips så har man en cool bil och skulder över öronen.
Programledarna i programmet Lyxfällan kör ju Honda och märket är absolut ett av dom mest förnuftiga när det gäller ekonomi, men kan det vara så att Honda finns på båda sidorna av spektrumet. Både den mest ekonomiska och den man mest öser pengar över som man aldrig får tillbaka?

Spekulera vilt kring detta och lägg en röst på hur du har finansierat ditt coola bilbygge :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Så kan det säkert vara, men inte i större utsträckning än generation-"VILL HA" skaffar sig Imprezor och Evosar som de tar sms-lån för att trimma.

Personligen så såg jag till att skaffa mig en ingenjörsexamen och ett bra jobb innan jag köpte min första dyrare bil (samma som jag har kvar än idag). Det har lagts åtskilliga tiotusingar på den under åren, men med pengar jag sparat ihop. Men jag är 5-10 år för tidigt född för att ingå i curlinggenerationen där man ska göra som man vill utan att tänka på konsekvenser, för någon annan ska sopa upp skiten man ställer till.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
A.Rothberg
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 oktober 2015, 21:28
Bil: Volvo s80 v8
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland

Cashar alltid mina bilar. Kör en s80 v8 nu som står till försäljning för att finansiera en busigare kompis till brukscivicen ☺ bilar ska köpas med marginal i min värld, prioriterar kvalitetsmat hemma långt över i princip allt annat.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Kreditsamhället delux, bankerna vinner. Gäller väl inte bara Honda. Kanske har att göra med att unga råkar välja just Honda.

Själv betalade jag av min S2000 under de 3-4 åren innan jag köpte den. Känns bättre att kunna styra över sina utgifter själv från månad till månad. Alla kanske inte har den möjligheten, men det mesta går om man prioriterar. Jag lägger hellre några tusen på sparkontot varje månad än å betalar av ett lån på samma belopp.

Men jag är inte skuldfri, måste ha det riktigt jäkla bra ställt för att casha bostad nu för tiden. Bankjävlar... Det är få andra som vinner något på den här skitmarknaden. Sorry för OT.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vi som inte är låneliberala ska tillbedja alla andra som konsumtionslånar till det mesta, annars hade det inte gått runt.
Jag är också för gammal för att låna till saker som inte behövs. Huslån, CSN det är vad som finns i lån i vårt hushåll, men tur att inte resten av Sverige gör likadant för då hade det varken sålts bilar eller delar i någon större utsträckning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Må så vara. Men om alla hade tänkt tvärtom hade kanske kapitalet funnits för att konsumera? Att låna för konsumtion är inte hållbart i längden, hur bra det än går för ekonomin.

Priserna hade inte varit de de är idag på saker om inte inflation och krediter hade ställt till det. Men nu är det som det är och bankerna vinner. Man blir straffad som sparare och belönad om man tar krediter.
Användarvisningsbild
Mikael_Andersson
Inlägg: 132
Blev medlem: 10 augusti 2014, 16:35
Bil: Honda Civic EG
Namn: Mikael Andersson
Ort: Alingsås

Min S2000 jag hade lånade jag till köpet och pröjsade mods för kontinuerligt intjänade pengar.
Civicen jag bygger på nu är helt utan lån och tanken är att så förbli.

Honda känner jag snarare är en möjlighet att ha vettiga budgetprojekt utan att det blir för dyrt och kräver lån, eftersom det finns så mycket beggat, billiga bilar i inköp osv.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

pasen skrev:Må så vara. Men om alla hade tänkt tvärtom hade kanske kapitalet funnits för att konsumera? Att låna för konsumtion är inte hållbart i längden, hur bra det än går för ekonomin.

Priserna hade inte varit de de är idag på saker om inte inflation och krediter hade ställt till det. Men nu är det som det är och bankerna vinner. Man blir straffad som sparare och belönad om man tar krediter.
Människor agerar irrationellt allt som oftast, att först spara sedan köpa vet alla att det är mest lönsamt ekonomiskt. Människor kan tveka i 6 mån på ett inköp men när de väl bestämt sig ska produkten helst vara leveransklar omgående. Även det irrationellt som få.
Jag påstår att utan människor som köper saker på Leasing, finansiering eller andra avtalsformer hade vi aldrig kunnat leva som vi för idag, så jag är glad att folk lånar till konsumtion. Det gör att man kan fortsätta agera som man själv gör.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Som steffo o scotte. Skaffa mig en ingenjörsexamen och hyffsat betalt jobb.

Så huslån och CSN (csn i 1,5 år av 3års plugg) är det som finns här oxå.
cashade faktiskt till och med cr-z:an, som sedan byttes in mot accord tourern...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Man gifter sig rikt och slipper ta lån
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Den metoden tänkte frun min.
På resans gång insåg hon min hobby, men gillade mig för mycket tydligen, och gifte sig ändå.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

För utan din gamla kärra så hade du haft ett slott, några limos och en butler som sköter om godset ;)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Nja, där va mer timmar än 100-lappar lagda.. Sen får du göra mattematiken själv ;)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Fan, jag sa ju rikt! Inte en bra ingenjörsmånadslöns trams. Ingenjör är ju tom Agge :mrgreen:
Det ska vara enligt Steffos defenition rikt :D
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 3 times

lowpass skrev:Det ska vara enligt Steffos defenition rikt :D
Hur menar du då, att prata om M5 och sluta med en Civic då eller 8)

/J
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

StockholmsJOCKE skrev:
lowpass skrev:Det ska vara enligt Steffos defenition rikt :D
Hur menar du då, att prata om M5 och sluta med en Civic då eller 8)

/J
Civic R 63 AMG
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

Jag tror det är vanligare att vanligt folk som inte har bilar som sitt största intresse, lånar till bilar och köper däck och service mm på kredit.

Har man bilar som hobby så är man beredd på att det kommer kosta :)
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Första gången en snubbe fick sälja sin Honda i Lyxfällan så hade han väl blivit oavsiktligt hetsad att hänga med i tempot som hans kompis höll (dee_pimp eller något sånt här på forumet?) men hade själv inte riktigt ekonomi för att klara det.
Hur vanligt kan det vara?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Betydligt vanligare än vi tror. Speciellt yngre personer som blivit bitna av bilhobbyn.
Tittar man på killarna i lyxfällan så hade båda inkomst i normalnivå(25 000kr?) men hetsen och dåligt sinnelag för ekonomi gjorde att inköpen blev lite väl många och ofta.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
DRFT_
Inlägg: 218
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:10
Bil: Honda S2000
Namn: Henrik Bernhardsson
Ort: Helsingborg

Aldrig lånat pengar till någon bil eller mods, att låna pengar till en hobby tycker jag personligen känns fel, hade man lånat till en vettig bruksbil är det en annan femma. Men det är bara min åsikt.
Jag jobbar hellre röven av mig i ett år för att kunna casha en bil(vilket jag gjorde när jag skulle köpa S2000) istället för att ta lån.
Men alla är olika, har flera vänner som lånat till dyra bilar, mycket tror jag hänger på tålamodet, man vill ha en bil nu, inte om ett år.
Henrik Bernhardsson
Integra Type-R DC2 -98
Acura RSX -05
S2000 -05
Civic EK4 E85 -00
Founder of HH|Photo
Användarvisningsbild
dee_pimp
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 februari 2007, 17:54
Bil: Civic
Namn: Pimpen
Ort: västerås

Hej allihopa.

Det var min kompis som var med. Och jag var den killen som han ville ( eftersträva )

Man ska inte tro på allt som sägs i tv. Det görs mycket extra för att de ska bli en show över det men det förstår man när man väl sitter där och det ska spelas in.
Sanningen är att jag inte visste om min kompis situation. Vi delade garage på den tiden och lite då och då när man kom till garaget kunde det ligga lite nya grejer där. Fälgar, avgas, b serie prylar, en veva skickades bilen på hel lack etc etc.
När folk köper godis till sina bilar är jag inte den typen som ifrågasätta sätter folk som ( hur hade du råd med det där?)
Jag tänker istället fan kul, snygga fälgar kul ! :)
Det fortsatte,
Sen ringde Magnus. En av program ledarna och fråga om vi kunde mötas upp i garaget för dom ville ha nycklarna till hans bil.
Det kopplade ganska snabbt varför dom ville ha bilen utan att han var med.
Så kom dom till garaget och hela storyn starta:)

För övrigt var Magnus sjukt impad över ett Honda garage, hade den sommarn en vit ep3, och han stod och dregla över deb och en s2000 som vi hade inne. Den andra körde en Porsche. Men Magnus verkade vara en Honda fantast det var kul så det vart en del Honda snack mellan tagningarna :)

Jag har iaf inte peppat någon att låna pengar för att bygga bil. Så alla i Sverige vet.
I programmet är 80% skådespel, alla möten, telefonsamtal, saker som ska betraktas som spontant redan planerat.
När dom filmar long lens tex scenen när jag står bredvid hans bil så lossas pratar man. Stunden när jag träffar magnus första gången och skakar hand med han är en film tagning som togs 5 gånger från olika vinklar. Mycket skådespel.
Danne




Bilar:

Honda s2000 spa yellow
Honda FD civic hybrid wrappad matt röd
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Kul med lite insights :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

Därför man inte ser på annat mycket mer än nyhetsprogram och knappt det...

Om man inte insett som vuxen att tv-program är fejk, gjorda för att dra tittare får man nog bli mer kritisk i sitt tänkande vad gäller program som dessa. Ungefär som att titta på äntligen hemma... "Men det tar ju bara en timme att renovera ett helt hus.
pererik sewerin
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

dee_pimp skrev:
För övrigt var Magnus sjukt impad över ett Honda garage, hade den sommarn en vit ep3, och han stod och dregla över deb och en s2000 som vi hade inne. Den andra körde en Porsche. Men Magnus verkade vara en Honda fantast det var kul så det vart en del Honda snack mellan tagningarna :)
Klart!

Magnus har hållit utbildningar för återförsäljare för Hondas räkning i många år, och Honda har även sponsrat programmet med bilar i en lång tid tidigare. :)

Svårt att inte fastna då. ;)
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

StockholmsJOCKE skrev:
lowpass skrev:Det ska vara enligt Steffos defenition rikt :D
Hur menar du då, att prata om M5 och sluta med en Civic då eller 8)

/J
HAHAHA!
Det är så man blir rik. Man planerar för höga utgifter och slutar med små. Då blir det pengar över. :roll:
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Steffo skrev:
StockholmsJOCKE skrev:
lowpass skrev:Det ska vara enligt Steffos defenition rikt :D
Hur menar du då, att prata om M5 och sluta med en Civic då eller 8)

/J
HAHAHA!
Det är så man blir rik. Man planerar för höga utgifter och slutar med små. Då blir det pengar över. :roll:
För min del har jag lyckats spara 300 kronor bara i år!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar