Köptips CR-V

ENBART för motorrelaterade topics
Frontstar
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 november 2015, 08:47
Bil: 911
Namn: Kenneth Ahlfors
Ort: Kungsängen

25 november 2015, 08:54

Efter några år utan Honda har jag nu snöat in lite på en bruks-Honda, nämligen CR-V. Det är den utav generation 3 (2006-2011 tror jag) som är intressant. Några frågor från min sida:

-Motorer: det finns som jag sett en 2,0 diesel, en 2,0 bensin samt en 2,4 bensin. Egentligen gillar jag inte dieselmotorer beroende på att jag kör max 1000 mil/år och alltså inte får någon ekonomi i det. Den vanligaste bensinaren är 2,0-an med 149 hk vilket jag uppfattar som lite svagt, vad anser ni? Är 2,4-an(165 hk) i så fall ett alternativ? Vilken motor är bäst?

-Driftsäkerhet: Är det något man ska passa sig för då det gäller CR-V? Alltså t.ex speciell utrustning, manuell –automat. Är det något som brukar haverera?

-Jag har sett att det finns ett Exclusive-paket (eller Executive?), vad ingick i detta och höjer det värdet mycket?
Användarvisningsbild
SoldR
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1209
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Been thanked: 1 time

25 november 2015, 09:10

Tjena.

Min erfarenhet är att AC-kopplingen på 07 modellerna med 2.0l motorn brukar rosta och därmed inte greppa när AC:n är påslagen. Annars en kanonbra bil utan bekymmer.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

25 november 2015, 09:40

Det finns en 2.0 bensin och en 2.2 diesel. Den sistnämnda fick bara automat på faceliften.

Jag hade undvikit en diesel manuell då det är dyrt med kopplingsbyte om föregående ägare har kört som en kratta (vilket många gör med diesel manuell).

2.4 bensin är en bil för ryska marknaden som har fördelen att den har ett bättre vrid än 2.0 men är också törstigare. 2.0 funkar fint enligt mig!

Dom vanligaste utrustningarna är elegance och executive. Jag är lite sämre på dom gamla modellerna men executive har läderklädsel, glastak och xenon vilket är dom stora grejorna jag kan komma på.

Honda Sverige har gamla broschyrer online på deras hemsida. Här är en för CR-V facelift bla.

http://www.honda.se/cars/get-a-brochure.html

http://www.honda.se/content/dam/local/s ... s/CR-V.pdf
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Frontstar
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 november 2015, 08:47
Bil: 911
Namn: Kenneth Ahlfors
Ort: Kungsängen

26 november 2015, 10:07

Tack för era svar.
Dom här tankarna om att dieselbilar med manuell låda kan innebära kopplingsbyte; syftar du då på dieselbilar i allmänhet eller är det Honda (CR-V) som har speciellt känslig koppling?
Sedan en fråga till: Honda CR-V brukar få bra resultat i de flesta biltester men en sak som man slår ned på är rostkänslighet. Det påstås att dom är dåligt rostskyddade. Men då drar man slutsatser av hur konstruktionen ser ut, sedan är en annan sak vad det verkliga utfallet blir. Nu har det gått rätt många år sedan gen 3 av CR-V kom så om dom är rostkänsliga borde det verkligen synas nu då många exemplar dessutom rullat långa mil. Någon som har facit?
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

26 november 2015, 11:37

Dieselbilar i allmänhet. Med det höga vridmomentet en dieselbil har är det mer påfrestande att slira på kopplingen med en dieselbil. Samtidigt har alla Honda dieselbilar dubbelmassigt svänghjul och det innebär en större kostnad än en traditionell om det krävs utbyte.

Angående rosten så är det klart att det börjar synas på underrede på vissa osv samt även bakluckan kan få sig fläckar har jag sett men jag har fortfarande inte sett någon där rosten faktiskt är ett problem och ej heller att det skulle vara någon risk under bilens livslängd.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Skriv svar