BPU Ep3?

ENBART för motorrelaterade topics
robber
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 426
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Bil: Civic EP3
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

25 januari 2016, 08:35

Hej!

Sett många skriva BPU om sina EP3s dock är det en hel förmögenhet i delar utlagt samt mycket jobb så kan vi komma fram till här vad BPU (Basic Power Upgrade) på EP3 innebär dvs vilka delar ger vilken effekt.

För mig är BPU avgas, chip, filter dvs något man oftast kan göra själv.

/R
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
Morgan Stenqvist
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:17
Bil: CTR -05
Namn: Morgan Stenqvist
Ort: Gådeberg Strömsdal
Has thanked: 1 time

25 januari 2016, 09:11

Injen CAI - 206 Hp & 204,8 Nm
+DC-sport grenrör, Piper 2,5" avgassystem & 100-cells racekat - 214 Hp & 212,4 Nm
+Mappning - 237,4 Hp & 234,6 Nm
Honda CTR -05
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2239
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

25 januari 2016, 09:54

BPU i rätt ordning från en orörd Ep3

OEM 200hp

Steg 1
-Luftfilter av "öppen" typ.
-Hondata (ladda in färdig mapp) ≈15hp med bättre register

Steg 2
-Grenrör + ev- katalysator ≈10hp
-Kammar från K20a ≈5-10hp med bättre register
-RBC insug från Civic Si ≈5hp med mer effekt i höga varv
-Ev catback för roligare ljud ≈0-5hp
-Mappning på bänk med hjälp av Hondatan För att allt ska lira

Totalt en effekt på ≈240-250hp

Steg 3 (Utanför BPU)
-Fortsätta sugtrimma eller överladd ≈250-

Obs, kallar detta för steg då jag anser att man ska göra dessa saker samtidigt. Inte för att säga DEN ÄR STEG 1 BROR.
Senast redigerad av 2 lowpass, redigerad totalt 25 gång.
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1337
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

25 januari 2016, 10:36

Du glömde RBC insug också. (Honda oem del) sitter på civic si
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
robber
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 426
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Bil: Civic EP3
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

25 januari 2016, 10:48

Perfekt!

Möjlighet att skriva vad detta uppskattas ge i hk/nm?
/R
lowpass skrev:BPU i rätt ordning från en orörd Ep3

Steg 1
-Luftfilter av "öppen" typ.
-Hondata (ladda in färdig mapp)

Steg 2
-Grenrör + ev- katalysator
-Kammar från K20a
-Ev catback för roligare ljud (original fungerar bra om man bytt ut grenrör och katalysator)
-Mappning på bänk med hjälp av Hondatan

Steg 3 (Utanför BPU)
-Fortsätta sugtrimma eller överladd

Obs, kallar detta för steg då jag anser att man ska göra dessa saker samtidigt. Inte för att säga DEN ÄR STEG 1 BROR.
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

25 januari 2016, 11:05

Steg 2 + RBC/RRC ger ca 240hk
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2239
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

25 januari 2016, 11:54

Det glömde jag inte alls! Haha! Ok jag skriver till det, svårt med förväntning i effektökning.
Men jag lägger till en liten uppskattning i mitt föregående inlägg
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2156
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

28 januari 2016, 15:12

lowpass skrev:BPU i rätt ordning från en orörd Ep3

OEM 200hp

Steg 1
-Luftfilter av "öppen" typ.
-Hondata (ladda in färdig mapp) ≈15hp med bättre register

Steg 2
-Grenrör + ev- katalysator ≈10hp
-Kammar från K20a ≈5-10hp med bättre register
-RBC insug från Civic Si ≈5hp med mer effekt i höga varv
-Ev catback för roligare ljud ≈0-5hp
-Mappning på bänk med hjälp av Hondatan För att allt ska lira

Totalt en effekt på ≈240-250hp

Steg 3 (Utanför BPU)
-Fortsätta sugtrimma eller överladd ≈250-

Obs, kallar detta för steg då jag anser att man ska göra dessa saker samtidigt. Inte för att säga DEN ÄR STEG 1 BROR.
Nästan exakt så jag själv gjorde, förutom att jag väntade med andra kammar och tog det som steg 2. Dvs jag öppnade avgas och insug, köpte K-pro samt mappade med detta först. Sedan när jag ville ha mer så blev det nya kammar och en ny mappning.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2239
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

13 maj 2016, 11:02

OEM 200hp

-Luftfilter av "öppen" typ.
-Grenrör + ev- katalysator
-Kammar från K20a
-PRC insug från Integra DC5
-Catback
-Rotrex @0,4bar
-Mappning

Gav 306 pollar iaf :D
Användarvisningsbild
JimmyW92
Påläst
Påläst
Inlägg: 578
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

13 maj 2016, 12:09

lowpass skrev:OEM 200hp

-Luftfilter av "öppen" typ.
-Grenrör + ev- katalysator
-Kammar från K20a
-PRC insug från Integra DC5
-Catback
-Rotrex @0,4bar
-Mappning

Gav 306 pollar iaf :D
BPU... :P jepp, rotrex kostar mer än bilen men det är det ju värt ;)

Min:
Injen CAI
Skunk2 70mm spjäll
skunk2 Pro 70mm insug
PLM Tri-Y 4-2-1 grenrör
Ktuned 2,5" 200cell kat
Supersprint 60mm catback
Hondata Kpro v4

233hk i motorn
190hk på hjulen


Troligt är att catback begränsar lite då 2,5-3" hade varit bättre.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Skriv svar