Återbesök för vidare trimning av min gamla EP3

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Min gamla trotjänare till bil fick ju lite omsorg för ganska precis ett år sedan, när nya kammar monterades och trimmades in i bromsbänk hos JDM Racing. Bilen gick bättre och hade framförallt mycket mer effekt i mellanregistret, men resultatet på toppeffekten var inte riktigt vad vi hade förväntat oss. Så en dag i slutet av april hörde Dr K20 av sig och ville ta in bilen på ett återbesök för att försöka utreda om det fanns några besvär. Han hade ett helt rehabiliteringsprogram med olika mediciner och övningar som han tänkte utföra för att komma till rätta med toppeffekten. Sagt och gjort. Jag satte mig i bilen och for iväg till Västerås för att lägga in bilen.
Jag och Doktorn höll nästan daglig kontakt och försökte gemensamt komma fram till bästa behandlingen och samt gå igenom resultat av de olika medicinerna.

Först gicks allmäntillståndet igenom. Exakt samma resultat som förra året. Sedan provades det att byta slutljuddämpare med negativ respons. Därefter testades att montera ett DC-grenrör som vi vet att bilen funkat bra med förr. Ingen märkbar skillnad.
Ett grenrör från K-tuned provades också med visst resultat, men på högvarv var bilen fortfarande lurig att mappa. Den gode doktorn kontrollerade därefter tändstiften och fick en smärre chock när han upptäckte att två av dem helt saknade utstickande elektrod. Dessa hade helt enkelt försvunnit under de år de suttit i motorn. I med nya stift, och nu började motorn svara på mappning även på högvarv.

För skojs skull monterades ett 80mm trottelhus och ett monster till insugsrör på 3,5”. Nu hände det grejor, speciellt i mellanregistret, men för att verkligen gå hela vägen in i kaklet så monterade doktorn även ett 3” avgassystem med resultatet att motorn numera är 100% friskförklarad för att inte säga överförfriskad!

Spänd av förväntan styrde jag kosan mot Överjädra och JDM Racing. Efter lite sedvanligt snack och erhöll jag nycklarna och gav mig ut på en provtur. Det var några utropstecken i kupén när jag upptäckte hur snabbt den svarar på gasen. Gasresponsen är i det närmaste omedelbar, så till den grad att det tog ett par starter innan jag började få kläm på det utan att skicka upp motorn i 4000 varv vid varje rödljus. Mellanregistret är makalöst. Svårt att tro att det är samma K20 som jag köpte ny för snart 12 år sedan. HÄFTIGT! Toppeffekten märks mindre av tack vare att registret är så brett. Malkolm får verifiera detta med siffror, men jag tror att det är typ 80-90% av vridet från 4000 varv till 7500 varv, och toppeffekt +- några hästar över 1500 varv ungefär. Det enda smolket är att 3”-systemet är allt annat än diskret ljudmässigt och att tomgångsmotorn inte riktigt kan bestämma sig när bilen är varm pga något mindre vakumläckage någonstans. Avgassystemet ser dock riktigt välbyggt ut, och under huven sitter numera ett insug som närmast för tankarna till ett tryckrör på en pimpad lastbil, vilket ju också är ballt! Nu ska jag bara bestämma mig för vilka av delarna jag ska behålla…

Jag låter gärna Malkolm själv redogöra för förloppet av testerna och resultaten i bänken.
Bilagor
IMG_5467_2.png
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

För övrigt så måste jag visst betala medlemsagvift även i år om jag ska komma åt min projekttråd...
Kan man inte anses som typ hedersmedlem efter 12 år? ;)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Ser sjukligt fint ut! Kikade lite på ktuned avgaset innan det monterades på din bil och det såg riktigt bra ut. Verkade vara lite tjockare material också. Antar att det bidrar till mindre ljud i kupén och mer bakom bilen :p jag vet redan en hel del av siffrorna men ska bli intressant att se kurvan!

Keep it all! Ser sjukt ut :D
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Steffo skrev:För övrigt så måste jag visst betala medlemsagvift även i år om jag ska komma åt min projekttråd...
Kan man inte anses som typ hedersmedlem efter 12 år? ;)
Än så länge måste vi förlita oss på att hedersmedlemmarna helst betalar in medlemsavgiften och ännu trevligare Goldmember såklart för att ge oss lite kapital att röra oss med. Men i framtiden.. vem vet :P ;)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Som sagt, förra året monterades DragCartel steg1 kammar samt ett annat grenrör & racecat. Då blev både Steffo och jag missnöjda, 230hk med dyra kammar och all annan BPU. Nånting stämde inte riktigt, kunde inte sätta fingret på vad men siffrorna hade liknande bilar fått fast UTAN kammarna. Som många av er märkte hade jag tyvärr för mycket jobb förra året. Men i vintras tog jag beslutet och ringde till Stefan och frågade om jag fick låna hans bil som TESTPROJEKT. Mycke grejer inhandlades och vi smidde planer tillsammans om vad som skulle testas samt hur det ska testas på bromsbänken.

Under 5v nu i år 2016 har vi kört 90repor på bromsbänken! Jag har försökt att varje dag köra en ny referensrepa innan jag har bytt ut mekaniska delar. Vi har testat: annan slutljudämpare(-5hk), utan luftfilter(ingen skillnad), DC sport grenrör då han hade sånt tidigare(+1hk), och ännu ett grenrör som kommer från K-tuned(+4hk), det var när den fortfarande inte riktigt ville svara på ändringar i mappen, samt att kurvan hela tiden har sett svajig ut som jag till slut bytte tändstift, detta brukar jag göra mycket tidigare men jag hade fastnat i Steffos övertygelse att hans tändstift var det bästa som finns från Denso, ja det var dem säkert för 5000mil sedan innan elektroderna hade slitits ner till halva storleken!
Nu hände det grejer! gav dock inte en enda hästkraft på toppen, men jäklar vilket register vi fick! Nu svarade bilen på ändringarna jag gjorde i mappen!
Jag kunde nu känna mig nöjd med hur fint och starkt register en k20a2 får med kammar. Dock var jag inte riktigt nöjd med siffrorna som kunde vart aningen högre. Men det fanns som tur var ännu mera grejer som skulle testas.

STUPRÖRET
Nu monterades den senaste innovationen på marknaden, K-tuned har lyckats med det ingen annan har klarat innan, att tvinga på ett 80mm spjällhus på ett Honda original RBC insug! Missanpassat, snevridet, nästan så att jag vill kalla det våldtäcktsförsök är vad det ser ut som! Men fränt!
Vi matade nya spjället med ett 3.5" aka 88mm stuprör med ett extra tillvals Velocitystack luftfilter.
Jag är peppad, Steffo är misstroende, men nu provar vi. Jag slänger på extra soppa med ideér att OM det ger någonting så behövs lite mera bränsle. Varmkör bilen på bänken, och sen stämplar fullt till varvstopp.
-BOOM SHACKALACK!!
Lambdavärdena var överallt, högt och lågt, ingenting verkade stämma i mappen längre,men jädrans vad effekt vi plockade! +11hk!!
Och det var 600rpm lägre än vad toppeffekt låg tidigare! 7700rpm vs 8300rpm!
Fick i princip göra en helt ny mapp, både VTC, tändning och bränsle fick justeras rejält. Och nu kunde jag se på VTC-graderna att motorn vill andas!
Det känns alltid bra att få ner toppeffekten lägre i varv, originalstakarna ska man vara rädd om, och nu kunde vi sätta orginalvarvstopp på 8200rpm om vi ville. Optimalt!
MEN!
Kändes konstigt att spjällhuset (och nya filtret) gjorde så stor skillnad men efter 7900rpm bara tvärdog.

AVGAS
Sedan jag skaffade bromsbänken så har jag sett att skillnaden på avgassystem gör VÄLDIGT stor skillnad på K-serien. Så ett tips till er där ute som vill ha mer effekt, -Byt till större avgas! Jag har samtidigt märkt att desto vassare kammar man har, DESTO ännu större skillnad gör avgaset. Men nog om det, nu snackar vi ju om Steffos bil.
Nu tog jag hem ett OVALT 3´-system med expressfrakt från K-tuned. Första jag fått klämma på, riktigt fin kvalitet, mycket bra passform, och utan några som helst problem under bilen, nu är farthinder och andra hinder inga problem med skrapande avgas längre. Skönt!
Jag var förbered på ljudnivån då tillverkarn skriver att det är ett "Loud exhaust", men jag måste säga att det är det tystaste 3" som jag hört på en Honda. Och det bästa med det är att det finns inga elaka resonanser när man kör bilen. För min del så går det att leva med, det ligger nära min gräns men jag klarar mig. Min ålder klassas ju som gubbe, och jag hatar normalt sett de flesta bilarnas avgassystem som kommer hit. Så tummen upp!
Från 7000rpm och uppåt gav det märkbar effekt, nu försvann dippen efter 7900rpm då den håller sig kvar på topp hela vägen in i kaklet! +11hk IGEN! (+8whp)


SLUTPLÄDDERING
att ha koll på grejerna är A och O. Tändstiften är väldigt viktiga! Jag brukar byta på nästan varje bil som kommer hit, och med dem jag kör med så brukar man plocka 3-5hk och bilen svarar bättre på mappningen och jag brukar få sänka bränslet, dvs drar mindre soppa när man kör. På en annan bil fick jag dra av 11% bränsle i hela registret!
Soppapump och spridare är oxå något att ha koll på, dock fungerade Steffos mycket fint efter 16.500mil.
Skaffa hellre bättre grejer än att försöka snåla på varje pryl för att kunna köpa en eller två saker extra. Strunta i kammar om ekonomin är ansträngd och satsa på andning ut och andning in i första hand. Det ger mer effekt för pengarna än man tror.
Steffos bil är en bra referens nu, han hade BRA grejer innan, såsom INJEN cai, DCsport grenrör och Buddyclub avgas. Men ännu bättre grejer bevisar detta test att får ännu mer effekt för pengarna.
Steffos bil har Steg1-kammar, de är aningen billigare än steg2, men sen behövs inga na ventilfjädrar så där sparar man pengar samt mindre arbete att montera.
Med oem-kammar får man gissningsvis mindre effekt, och med vassare tex steg2 och steg3 så kommer man få ännu mera effekt.

Som lite refernser så ger k20 med oem-kammar 201-231hk på min bänk. och innan detta test så var den starkaste k20 med steg3-kammar på 255hk från göteborg. Steffo slog honom med 0,5hk!!!

Graferna jag bifogar är på hjuleffekt, motoreffekt hade steffo 230hk@208nm. Nu har han 255hk@229nm.
Bilagor
STEFFO-2grafer-START_vs_FINISH.jpg
STEFFO-2grafer-K-tuned-3-tum_AVGAS.jpg
STEFFO-2grafer-K-tunedgrenror&spjallhus&velocitystack-filter.jpg
STEFFO-4grafer.jpg
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Spännande info! Kanske dags att uppgradera till ett 3 tumsavgas :mrgreen:
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Intressant läsning!
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Kul med ordentlig testning. :)
Vad sugen jag blir på en EP3...
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Intressant och bra läsning!
Hur högljutt är det om man jämför med ett invidia tex?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

K-tuned 3" är aningen högre än invidia 70mm. Dock har invidia problem med resonanser som K-tuned saknar.

Förresten så slutar inte projektet här, nu i sommar kommer vi testa vad Etanol kan göra för skillnad på en frisk k20. Samt ett test på hur många hk som försvinner med k-tuneds racecatalysator som är tillval till grenröret.
Förresten Stefan, hur lång tid tar det att montera K-tuneds cat? 20min utan lyft?
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Kul läsning! Av ren nyfikenhet, vad skulle ett 3" avgas göra för B-serien?
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Malkolm skrev:K-tuned 3" är aningen högre än invidia 70mm. Dock har invidia problem med resonanser som K-tuned saknar.

Förresten så slutar inte projektet här, nu i sommar kommer vi testa vad Etanol kan göra för skillnad på en frisk k20. Samt ett test på hur många hk som försvinner med k-tuneds racecatalysator som är tillval till grenröret.
Förresten Stefan, hur lång tid tar det att montera K-tuneds cat? 20min utan lyft?
I lugn takt tog det mig 40 minuter från att jag drog på mig mekarbrallorna tills jag tvättade händerna efteråt. Då innefattar det kånka ut domkraft över gräsklippare och annan bråte, hissa upp bilen med densamma, leta pallbockar som inte låg där de skulle etc.
Själva bytet var klart på 10-15 minuter när bilen väl var hissad och verktygen hämtade.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

Jag älskar sånthär!!
Bra jobbat!
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Riktigt kul och intressant, skulle vilja se lite bilder på prylarna som monteras bara :)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Stupröret till insugsrör och trottelhuset finns i första inlägget. Tyvärr så tillåter ju inte forumet någon vidare upplösning, och jag ids inte skapa något konto för att lagra bilder på nätet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Steffo skrev:Stupröret till insugsrör och trottelhuset finns i första inlägget. Tyvärr så tillåter ju inte forumet någon vidare upplösning, och jag ids inte skapa något konto för att lagra bilder på nätet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://postimage.org
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Toppeffekten är ju väldigt fin för att vara en nästan orörd (steg 1-kammar) K20. Men det är ändå inte alls det som imponerar mest på mig när jag kör bilen. Det känns verkligen att motorn går optimalt. Svårt att förklara på annat sätt än att den känns rätt liksom. Gasresponsen är omedelbar, den går som en klocka på alla varv oavsett gasläge och man riktigt känner i chassit hur fint avstämd motorn är när den sjunger ut ordentligt.
Det närmaste jag kommer känslan är den känsla jag fick när jag hade haft min R1:a inne på en grundlig mappning i bromsbänk efter att ha bytt ut en del andningsprylar. Man liksom känner i hela maskinen hur välstämt motorn "spelar".


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Lite mera info. Bilen har hjulinställning som passar bra för bromsbänken/rakt-fram-åka, camber fram är 0,93grader per sida och Toe fram är 0.00 på varje sida.
Alla pulls gjordes på Statoil 98oktan(även förra året) och temperaturen har legat mellan 19-23grader i lokalen. De första 2v runt 19 och sen kom värmen så de sista testerna runt 21-23. Där kan det har förvunnit nån hk vilket betyder att alla delar gav ännu mer effekt.

Slänger in lite bilder efter begäran.
Bilagor
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Bra läsning!
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Det där k-tuned grenröret såg riktigt fett ut :D
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

En trevlig sak med grenröret är att lambdauttaget sitter framför stumpen som kan ersättas med en katalysator. Dvs man behöver inte krångla med den när man byter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
TriXiE77
Inlägg: 867
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

Grymt bra jobbat!
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Lite märkligt uttalande från dig Welen eftersom du inte har någon bakgrund till dina påståenden.
Jag betalar naturligtvis inte någonting för allt jobb som Malkolm lägger ner för att prova trimdelar.
Mitt tidigare avgassystem har jag haft i 10 år och har inte "dimensionerats" av Malkolm.
Helt onödigt surinlägg från din sida.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Welen XLR8 Performance skrev:Kul att du håller på och pillar och lär dig.. Jag tycker forfarande det är fel att göra detpå andras bilar och ta betalt för det. Sedan lite tråkigt attfå reda på att den som kallar sig sveriges största honda specialsit inte har kunnat dimensionera avgasdetaljer.

En sak till. Om man får dra av soppa efter att bytt stift för att hålla samma lambda värde betyder inte det att man sparat soppa... Det här är jäkligt grundläggande i mappning skrämmande nog.. Det som händer är att man snabbat upp förbränningsförloppet. Det betyder att du backat tändningen. Det betyder i sin tur att du tappar effekt motsvarande det du kan dra av soppan om du har samma lambda värde. Det gör att man får hålla mer gas vid körning på lätten vilket i sin tur gör att bilen drar MER soppa. Dessutom påverkar det hur vtc ska stå.
Jag förstår forfarande inte hur du vågar dig på andras bilar med motorbyggnationer och sånt här när det är uppenbart efter alla misslyckanden att det saknas kunskap, vett eller nått..



Tack för att du tycker det är kul! Själv tycker jag det är väldigt intressant, lärorikt, utmanande och trevligt att ha en egen bromsbänk i garaget med fri tillgång till! Är en stor hjälp när det finns problem på bilar. Man märker faktiskt mer än vad jag trodde innan, saker som inte har med själva mappningen att göra. Tex märks hjulinställning, synkringskrap, hade en bil med trasig slutväxel(nån kugg var paj) som ägarn inte hade en susning om då det inte gick att höra på väg, man märker hur väl kylarn o termostat o fläkt funkar, mm mm.

Du har fel angående "sveriges största honda specialsit inte har kunnat dimensionera avgasdetaljer." eftersom jag aldrig har dimensionerat det. Det har Buddyclub gjort, sen var det Steffo som valde att just det skulle sitta på hans bil.

Förresten har du skrivsvårigheter?

För det du skriver om att byta tändstift är väldigt rörigt vilket gör att det är svårt att förstå hur du menar. Självklart behöver man justera VTC när man byter tändstift som tänder bränsleblandningen bättre.


"uppenbart efter alla misslyckanden att det saknas kunskap, vett eller nått.."

Att du föddes fullärd vet vi alla, tyvärr är resten av oss vanliga människor sånna som lär oss under den tid vi har här i jordelivet. Att misslyckas och fela är mänskligt, om man inte försöker lära sig nya saker så kommer man inte framåt, utvecklingen avtrubbas, förnyandet och förbättrandet kommer aldrig heller ske.
Sen tycker jag att om du tycker jag är en sådan hemsk och dålig människa så är du fri att utmana mig, gör bättre själv! Sälj produkter bättre än mig, mappa fler bilar än mig, mappa dem bättre än mig, bygg fler motorer än mig, och bygg dem då bättre än mig! Utför fler swap och specialbyggen än mig, bygg om fler växellådor än mig, SKAFFA MER KUNSKAP än mig! Varsågod Fredrik, marknaden är fri för dig att roffa åt dig! (Och snälla du, kom inte med några ursäkter varför du inte har gjort, gör, eller komma att göra det).

Jag ÄR Sveriges främsta HONDASPECIALIST, nu ska jag berätta en hemlighet, det är enkelt att vara det, för det finns ingen annan som har satsat HELHJÄRTAT för att bli det!

Du bryter mot flertalet regler som finns på detta forum med ditt inlägg, alla andra tycker att du borde slutat med sånt här för längesen, men jag tror aldrig att du kommer att börja agera proffesionellt någonsin..



När du använder Honda Performance Clubs forum Förbinder du dig till följande regler
§ 1. Du förbinder dig till att INTE posta inlägg som kan anses kränkande, stötande, nervärderande eller vara riktad mot en speciell ras, hudfärg, sexuell läggning, nationellt eller etniskt ursprung.
§ 4. Vara trevlig, respektera andras åsikter.
+fler
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Nu har Welen fått kasta en känga och Malkolm fått svara och där drar jag gränsen.
Hoppas pungen är tömd för en evigt lång tid framöver nu för nästa som skjuter en laddning kommer jag personligen kastrera (aka banna).
För att förtydliga.
Personangrepp och andra problem med hur någon beter sig här i livet kan tas via PM, mail, direktkontakt eller telefon. Olagligheter tas via polisen. I övrigt håller vi en god ton, är trevliga mot varandra och ska man argumentera så gör man det sakligt, för det är ju själva vitsen med diskussionsforum.
Trevlig helg :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Simon
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

Mig vetligen så vill "Mer moos (effekt) ha mer Mat (soppa)" Alltså, ökar man förtändningen måste man lägga på mer soppa. Det jag tror hänt här, är att man stoppat i kallare stift vilket i sin tur förbränner sämre (man har alltså fördröjt förbränningsförloppet, mindre/backad förtändning) vilket gör att man får dra av soppa för att uppnå samma lambda... Dock resulterar det att bilen kommer dra mer soppa eftersom man måste ge mer gas (spjälläge), så man kommer ligga längre upp i "mappen" ändå, där värdet i den kolumen är högre.
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Intressant!

Dock vet vi inte vilken grad det var på de TRASIGA Denso-stiften som satt i bilen när den kom hit. Sen har jag provat både 7:or och 8:or med samma resultat.

Har oxå fått samma situation när jag bytte tändKABLAR på en b18c4. Bättre gnista och ville ha mindre soppa, vilket gav mer effekt.

Du har säkert rätt i det du säger Simon, min uppfattning är att kunder kommer hit med slitna/gamla tänddelar och när jag sätter i nya så ger det effekt helt enkelt för att den tänder bättre.

Sen är det nog många av mina kunder som gärna väljer 5hk mer i Vtec-registret och kan leva med aningens högre förbrukning vid låglast. Tex i en tävlingsbil är allt under 5000rpm skitsamma så länge den startar o går att köra.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Idag kör vi igen!
En BRA racecatalysator sänker effekten på STEFFOS bil med i genomsnitt ca 7,5hk.
Det märks på VTC kurvan, där VTCn är som högst så sånker catten ännu mer, i intervallet mellan 4900-5700rpm sänktes effekten med ca 11hk@14nm.
Cattar och avgassystem ger mottryck. K-serie gillar inte mottryck.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

EDITERAT! På STEFFOS bil ger ETANOL 11hk@6nm. (Innan stod det 6hk@5nm vilket detta inlägg handlar om, så läs gärna längre ner i tråden då jag gjort 2inlägg till under dagen!)

Så, då slåg vi hål på den myten att E85 inte ger någonting på en NA motor! :mrgreen:

Från att vtec går i så ger alltså Etanol mellan 4-10hk mer än 98oktan. (Båda är från Statoil).

Tex vid 7500rpm fick Steffo:
9hk & 8nm.

Jag har provat med både högre och lägre tändning, men den gav mest med bensinmappen.
Testet gjordes med JDMracings specellt framtagna spridare på 500cc. Bolt-on alltså man behöver inte byta vare sig kontakter, o-ringar eller justera höjden på fuelrailen.

Först testades med 40% extra bränsle överallt, det var för mycket, då ändrade jag ner det till 30% och då stämde allt mycket bättre. Allt såg jättefint ut fram tills runt 7500rpm, efter det så gick den snålare och snålare och... Nu hade vi nått gränsen för stackars orginalpumpen i tanken. För det var oxå en sak testet gick ut på! Hur långt räcker orginalpumpen? Jaaao, jag öste på så gått jag kunde och till slut såg lambdavärden bra ut hela vägen upp till varvstopp. Det betyder att soppatrycket sjunker drastiskt efter 7500rpm, men stackarn klarar det. Dock är det upp till var o en om man vill köra så på gränsen, det funkar till 260hk på min bromsbänk, men jag rekommenderar det INTE.

TILLÄGG: Angående dutycycle på spridarna så låg vi med bensin vid 7000rpm på 78% medans med de nya spridarna och E85 på 72%. Därefter ville ju inte pumpen hänga med så vid 8300rpm hade vi på bensin ca 89-90% och på E85 91-92% dutycycle.
Spridarna kan man därmed säga klarar både E85 konvereringen samt en ytterliggare ökning på 6%.
Sen det här med DutyCycle, den generella reglen säger att man inte ska gå över 85%. Risk för dålig sprutbild samt att man kan bränna spolen i dem föreligger. Men om vi går lite djupare än så, BRA spridare har sällan dålig sprutbild när man kör dem fullt. Då är det alltså risken att bränna dem som vi har kvar. Och då säger jag att desto större spridare man har, desto mer ström drar dem. Desto mer ström=mer värme=lättare att bränna dem. Då vänder vi på det :mrgreen: små spridare drar lite ström och har därmed en liten risk för att brännas. 90% dutycycle på Honda originalspridare är inga problem. Det påståendet kan jag backa upp mängder av ep3:or som i 10år har körts så. Men nu hoppas jag att vi kanske lärde oss lite mer idag, det var min förhoppning när jag skrev detta iaf.

Sen vill jag återigen berätta hur smidig kpro v4 är, det sitter tyvärr ingen sånn i denna bil så jag har mest ett helvete hela tiden :lol:
Tex att tömma tanken med v4 är bara att tvångsköra soppapumpen genom ecun. Går inte i steffos. Mappa PRA med bredbandslambdan vilket är plättlätt när man kan logga den signalen, går inte i steffos. Når man vill köra E85 med Flexfuel-sensor så den startar hela vintern, eller när man är på semester och det inte finns något annat än bensin att tanka, går inte i steffos.... Haha, livet är svårt ibland. I-lands problem.. :wink:
Bilagor
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Att ni två inte kan hålla er från pajkastning...

Kul att ni labbar med detta iaf, Steffos bil alltså.
Skriv svar