Banoptimera S2000?

ENBART för motorrelaterade topics
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Så efter några års frånvaro börjar det klia i bilfingrarna igen och köp börjar bli allt mer aktuellt :) siktet är inställt på en S2000 och funderar då på vad man bör budgetera med för att få en bra banbil.

Utgår från en original och har insett att vad gäller coilovers är det Öhlins son gäller helt klart. Men sedan, uppgradering av bromsar känns vettigt men vilken nivå behövs för att få vettig prestanda är det större skivor/ok eller räcker belägg långt?

Vad skulle ni föreslå för att få till en trevlig sak för bana mensom ändå funkar för gata och till rimliga pengar (20-30k).

Vilken storlek på fälg/däck storlek rekommenderas?
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

För 30k blir det inte så mycket tyvärr.
Hade jag haft begränsad budget till ovan hade jag gjort följande för en rolig leksak.

Sänkfjädrar: 2500kr
Accord type r ok och nya project My CR-belägg runt om: 7000kr
Semi-rdäck typ nankang eller federal: 4500kr
Stol med fästen: 7000kr

Detta inkluderar inte service, hjulinställning eller reperationer.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Tack för svar!
Det är så pass illa alltså men bör ju ändå vara en ganska kul bil efter de muddarna. Reagerar främst över stol som jag inte hade tänkt på och framförallt inte före tex coilovers men sänkfjädrar räcker gott alltså.

Vad gäller ok från atr så är de vassare alltså. Är det något man får tag i nytt för priset du nämner eller är det att jaga begagnat?

Tack igen!
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Med lite värre belägg och egenbyggd kylning så duger originalbromsarna rätt så bra.
Fälgar och däck är nog första prio och stol är nog rätt vettigt också.
Öhlinsben är ju en riktigt grym uppgradering så om du nån gång tänkt att du vill uppgradera dämpare och fjädrar så är det nog rätt vettigt att göra det riktigt från början.
Man kan ju tom påstå att man sparar pengar på det :)
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

fonzeka skrev:Med lite värre belägg och egenbyggd kylning så duger originalbromsarna rätt så bra.
Fälgar och däck är nog första prio och stol är nog rätt vettigt också.
Öhlinsben är ju en riktigt grym uppgradering så om du nån gång tänkt att du vill uppgradera dämpare och fjädrar så är det nog rätt vettigt att göra det riktigt från början.
Man kan ju tom påstå att man sparar pengar på det :)
Läst mycket bra om Öhlins men samtidigt så äter de ju upp de där 30k direkt kan man säga i stort sett. Särskilt om man ska ha däck och fälgar med. Men visst på sikt behöver man ju inte känna sig låst till just 30k heller :) mest att börja med som det känns som maxkostnad.

Däck och bromsar kunde ju vara en bra start för att sedan något längre fram slå till på Öhlins. Som du säger kan bli dyrare att köpa billigt :)

Nackdelen med stol är ju att det känns som att "vardags" körningen kan bli lidande och värre om tex sambon skulle få för sig att låna mm men samtidigt att sitta still är ju värt att prioritera!
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Bromskylning
Project mu belägg
Däck
Coilovers
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Stol är inget måste imo, man klarar sig rätt länge med OEM.
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Tack för er input!

Blir att sätta ihop en bra plan och sedan börja spara pengar och leta upp rätt objekt!
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Kul att du vill ut på bana med en s2000 :)

Som alltid är det ju billigare att hitta en "färdig" bil.. men kanske inte helt lätt.

Inköp jag hade gjort i prioritets ordning:

-ev service på rubbet av bilen, vätskor, koppling, bromsskivor. Hur är allt detta?
-accord type r OK, begagnade (ev byta packningar etc)
-project mu belägg runt om nytt
-stålomspunna bromsslangar
-däck nya + fälgar begagnade (här styr verkligen vad du vill betala)
-coilovers begagnade
-camber justerings stag
-riktig hjulinställning, corner weight etc
-bromskylning (finns vissa olika sorters lösningar baserat på summa man vill betala)
-krängningshämmare beroende på årsmodell du köper
-Skal stol begagnad + underrede nytt/begagnat?
-bälte 6p begagnat
-halvbur
-öppet filter
-katt ersättare

Och kanske viktigaste av allt, körtid. Lägg tid på att köra och inte att skruva/köpa grejer. Du har säkert kört bana innan och vet att du kostar en hel del pengar.

Investera att åka med en riktig instruktör, hur bilen egentligen ska bete sig etc. Gaspådrag, bromsbalans...


Lycka till!! :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Regge skrev:Kul att du vill ut på bana med en s2000 :)

Som alltid är det ju billigare att hitta en "färdig" bil.. men kanske inte helt lätt.

Inköp jag hade gjort i prioritets ordning:

-ev service på rubbet av bilen, vätskor, koppling, bromsskivor. Hur är allt detta?
-accord type r OK, begagnade (ev byta packningar etc)
-project mu belägg runt om nytt
-stålomspunna bromsslangar
-däck nya + fälgar begagnade (här styr verkligen vad du vill betala)
-coilovers begagnade
-camber justerings stag
-riktig hjulinställning, corner weight etc
-bromskylning (finns vissa olika sorters lösningar baserat på summa man vill betala)
-krängningshämmare beroende på årsmodell du köper
-Skal stol begagnad + underrede nytt/begagnat?
-bälte 6p begagnat
-halvbur
-öppet filter
-katt ersättare

Och kanske viktigaste av allt, körtid. Lägg tid på att köra och inte att skruva/köpa grejer. Du har säkert kört bana innan och vet att du kostar en hel del pengar.

Investera att åka med en riktig instruktör, hur bilen egentligen ska bete sig etc. Gaspådrag, bromsbalans...


Lycka till!! :)
Tack för tipsen! Låter vettigt och bra, intressant att du också belyser aspekten "köpa begagnat" detxärxju något man i regel glömmer bort och sällan påminns om i denna hobby tycker jag. Något jag absolut ska ta till mig.

Och jo har kört innan och Det är ju tyvärr dyrt så man får ta så mycket det går utan att familjen prioriteras ner :)
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Ja men det tycker jag iallafall, att man inte ska underskatta begagnade saker!!

Har man en styrd budget (vilket men typ alltid har), så kanske man ska ta sin tid, lite is i magen och se vad som kommer ut på marknaden.

Tycker du verkar ha en bra sund inställning :)


tobbe83 skrev:
Regge skrev:Kul att du vill ut på bana med en s2000 :)

Som alltid är det ju billigare att hitta en "färdig" bil.. men kanske inte helt lätt.

Inköp jag hade gjort i prioritets ordning:

-ev service på rubbet av bilen, vätskor, koppling, bromsskivor. Hur är allt detta?
-accord type r OK, begagnade (ev byta packningar etc)
-project mu belägg runt om nytt
-stålomspunna bromsslangar
-däck nya + fälgar begagnade (här styr verkligen vad du vill betala)
-coilovers begagnade
-camber justerings stag
-riktig hjulinställning, corner weight etc
-bromskylning (finns vissa olika sorters lösningar baserat på summa man vill betala)
-krängningshämmare beroende på årsmodell du köper
-Skal stol begagnad + underrede nytt/begagnat?
-bälte 6p begagnat
-halvbur
-öppet filter
-katt ersättare

Och kanske viktigaste av allt, körtid. Lägg tid på att köra och inte att skruva/köpa grejer. Du har säkert kört bana innan och vet att du kostar en hel del pengar.

Investera att åka med en riktig instruktör, hur bilen egentligen ska bete sig etc. Gaspådrag, bromsbalans...


Lycka till!! :)
Tack för tipsen! Låter vettigt och bra, intressant att du också belyser aspekten "köpa begagnat" detxärxju något man i regel glömmer bort och sällan påminns om i denna hobby tycker jag. Något jag absolut ska ta till mig.

Och jo har kört innan och Det är ju tyvärr dyrt så man får ta så mycket det går utan att familjen prioriteras ner :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

En fundering, när det kommer till belägg bör man köra tex P.mu runt om eller är det främst fram som är väsentligt?
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

Till s2000 är riktiga belägg runtom ett måste
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Kraft skrev:Till s2000 är riktiga belägg runtom ett måste
Ok tack för info!
Vad är huvudanledningen till det egentligen?
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Min gissning är att standardbromsar är ganska små så det blir väldigt varmt, och dåliga belägg hanterar inte värmen på ett bra sätt. Och om bak överhettar så ska du nog se att fram överhettar ganska fort snart efter ;)
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

tobbe83 skrev:
Kraft skrev:Till s2000 är riktiga belägg runtom ett måste
Ok tack för info!
Vad är huvudanledningen till det egentligen?
50/50 vikfördelning och bredare däck bak än fram...

Jag har testat att bara byta fram på min förra s2000 när den va original. Två 20min pass på mantorp så va bakbeläggen slut.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
tobbe83
Inlägg: 305
Blev medlem: 28 juli 2004, 14:26
Namn: Tobias Eriksson
Ort: Oskarshamn
Has thanked: 6 times

Kraft skrev:
tobbe83 skrev:
Kraft skrev:Till s2000 är riktiga belägg runtom ett måste
Ok tack för info!
Vad är huvudanledningen till det egentligen?
50/50 vikfördelning och bredare däck bak än fram...

Jag har testat att bara byta fram på min förra s2000 när den va original. Två 20min pass på mantorp så va bakbeläggen slut.
Aha ja det låter ju minst sagt rimligt. Tack för förklaring :)
Tobias Eriksson

___________________________
Civic EK4 *Såld*
Honda civic VT *Såld*
Honda prelude 2.2 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Jag kör ju "square" setup på min, dvs 255 runt om. Och det märks tydligt bilen blir tröttare, samt kanske tappar lite styr känsla i framvagnen. Optimalt för mig hade nog varit 245 runt om istället...
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
HyPeRiOn
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2005, 15:46
Bil: S2000
Namn: Peter Olsson
Kontakt:

Däck (Jag kör r888 på gatan, funkar fint även i regn om man är lite försiktig vilket man måste vara med s2k i regn ändå)
Sänkfjädrar? (Originaldämparna är rätt bra, coilovers äter upp rätt mycket av en budget snabbt)
Hjulinställning (Så mycket camber du har råd med)
Belägg (Jag har DS2500, rätt billiga och funkar hur bra som helst både på bana och gata)
Bromskylning (Bygger du själv för ett par tusen till frambromsarna)
Bra bromsvätska och olja.

Det räcker för många roliga mil

Fälgar, coilovers och sånt är mycket kosmetiskt om du frågar mig. Visst kan man spara nån hundradel här och där men blir inte roligare att köra för det. Corvetterna kommer fortfarande dra förbi dig på rakorna och bromsa dig när det är dags att svänga ;)
Peter Olsson
Skriv svar