Nya CTR

ENBART för motorrelaterade topics
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Tjabba. Var ett tags sen jag var inne här. Sist hade jag en CTR EP3 med JRSC som jag bytte mot en FN2 som jag bytte mot en Audi S4 och fastnade i Tyska lyx träsket. Just nu åker jag i en E63 AMG men börjar bli sugen på att köra lite bana och tror inte att E63an är anpassad för det riktigt, även om den kanske funkar fint på bana så kommer det kosta och därav börjar jag tänka på CTR igen.
Hur är den nya? Är det samma anda som tidigare modeller eller har dom tappat det helt? Är det fortfarande en rolig bil och billig att äga?
Någon som kört bana med den? Har den några barnsjukdommar?
Mycket frågor men börjar med dessa. Tack på förhand!
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Antar att du menar den gamla nya och inte nya nya? :D
Lite snackistrådar:
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =6&t=74494 Nya nya
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =6&t=68033 Gamla nya
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Mordiiax skrev:Antar att du menar den gamla nya och inte nya nya? :D
Lite snackistrådar:
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =6&t=74494 Nya nya
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =6&t=68033 Gamla nya
Ja det stämmer. Trodde dock att den nya nya var baserad på en snabb kaross, har den nya nya börjat säljas än?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Vad heter förresten de olika modellerna?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

EK9
EP3
FN2
FK2
FK8

:)
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Du glömde FD2 ;)
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Okej [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Någon som har koll på 2015 års modell?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det finns ju en tråd med hundratals inlägg som Mordiiax länkar till om just det.

Jag äger en, vad vill du veta?
Den är bättre än FN och EP enligt mig, men sämre än en S2000. Men alla har vi olika prioriteringar och användningsområden.

Bilen är ny så försäkringen är typ 300kr, service är typ ingenting​ märkvärdigt och det är fortfarande en Honda, så ja, den är relativt billig och relativt rolig. Den är extremt lättkörd.

Åk och provkör en, det svarar säkert på de flesta av dina frågor.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Jag har inte hört några barnsjukdomar av värde. Jag är hur nöjd som helst. Var tveksam till Turbo innan jag köpte men det har fungerat mycket bättre än väntat. Tycker att den är en underbar kompromiss. Allt som är mindre bra upptäcker du på en provtur, buller, stötighet osv. Den är snabb på bana lite för snabb mig kanske men jag håller på och växer in i den.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

pasen skrev:Det finns ju en tråd med hundratals inlägg som Mordiiax länkar till om just det.

Jag äger en, vad vill du veta?
Den är bättre än FN och EP enligt mig, men sämre än en S2000. Men alla har vi olika prioriteringar och användningsområden.

Bilen är ny så försäkringen är typ 300kr, service är typ ingenting​ märkvärdigt och det är fortfarande en Honda, så ja, den är relativt billig och relativt rolig. Den är extremt lättkörd.

Åk och provkör en, det svarar säkert på de flesta av dina frågor.
Känns sådär att sitta och läsa 15 sidor om en bil, det är betydligt lättare att skapa en tråd och fråga folk som faktis vet saker om bilen, kanske kan ge lite tips? Trodde att det var sånt man hade forum till, skapa trådar, ställa frågor, vara lite sjysst?
Om du läst mitt inlägg så hade du sett vilka frågor jag har?

Angående provkörning så försökte jag igår faktis men Honda i Sätra vill inte bara släppa ut den om man inte vill köpa den, jag var väldigt ärlig och sa att jag aldrig kört den och det är lite svårt att bestämma sig innan man kört en bil om man vill köpa den?
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Hej Rustem! Det va inte igår, läget?

Den tråden på 15sidor handlar ju typ om just dina frågar. Du är inte ensam om att fundera över en FK2. Jag själv är grymt sugen på drn nya nya FK8 som kommer i höst!
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Då ska jag utveckla lite. Jag har den som enda bil och så kommer det nog vara 1 år till typ beror lite på Elons snabbhet. Jag har två barn i mellanålder och en förstående fru. Jag har haft en hel del Alfa innan bla 156 GTA. Mina intryck efter drygt 1 år. Jag har bytt belägg och nu däck till Michelin CUP2 annars inte gjort någonting förutom att jag monterat en elektrisk kupevärmare. Jag har bytt 1 framok på garanti, det läckte i luftningsnippeln. Bilen är ju inget under av upplevd kvalite och navigatorn är ett skämt eller som de sa i Autoexpress "bilen är rolig att ta en extra tur med och använder man navigatorn så blir det automatiskt så". Den har stort bagage vilket hör till biltypen men lastar bara 14 kilo så man bör ha koll på det så man slipper lämna fru/flickvän vid vägkanten. Den fungerar perfekt vid vanlig körning förutom att det är rätt bullrig och ännu värre med CUP2 däcken som mal rejält redan i låg hastighet men är mer konsekventa under ett körpass på bana. Stolarna är grymt sköna och turbon laddar på rejält utan att tappa flåset vid växlingarna. Växellådan är toppklass. Bilen är överstyrd mycket mer än vissa körglada 50/50 viktfördelade tyska bilar. Den är som vissa skrev nervös vid hård inbromsning från hög hastighet det är möjligen en produkt av överstyrdheten min 156GTA hade liknande beteende. Däcken är smala på fälgen så man curbar lätt. Troligen ska man upp till 245 i bredd för att få lite mer skydd. Jag använder aldrig R-läget på väg man skulle vilja ha gas och styrning utan chassi då hade det varit mer användbart. Däremot är vanliga läget oanvändbart på bana. Då kommer antispinn in hela tiden och det kränger förhållandevis mycket. Bilen sliter däcken rätt jämnt på bana jämfört med andra standardbilar och nu finns det dessutom camberkit från Honda men den cambrar lite redan i R-läget.
Med mina paramterar helst 4-dörrar, året runt bruk, körbar av alla, lagom bananpassad, driftsäker så är den snudd på optimal. Det rör ju en del på sig på ägsrfronten och det tror jag beror på att det tar ett tag innan den här bilen hittat till rätt ägare. Själv har jag svårt att se hur det kan bli så mycket bättre. Jag var främst orolig för turbon men det är den första turbo bil so jag inte har blivit galen på. Men visst får man gasa i förväg speciellt om man ligger på lite högväxel på bana som bilen orkar med.
Vissa fordon jag haft har jag en utbytesplan relativt fort det här kan jag redan lova kommer bli en +5 års ägande vilket bara två andra fordon lyckats med innan.
Den här stämmer rätt bra
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Åk till en annan återförsäljare om de inte vill sälja bilen till dig. Den kostar ju inte mer än en CR-V så jag förstår inte vad som är så speciellt så de inte låter en provköra. Det är en Civic, inte en Ferrari 458 eller NSX.


Sen försökte jag svara på dina frågor ändå som du såg. Även om alla frågorna är högst personliga. Därför tycker jag du ska provköra.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

sohe skrev:Då ska jag utveckla lite. Jag har den som enda bil och så kommer det nog vara 1 år till typ beror lite på Elons snabbhet. Jag har två barn i mellanålder och en förstående fru. Jag har haft en hel del Alfa innan bla 156 GTA. Mina intryck efter drygt 1 år. Jag har bytt belägg och nu däck till Michelin CUP2 annars inte gjort någonting förutom att jag monterat en elektrisk kupevärmare. Jag har bytt 1 framok på garanti, det läckte i luftningsnippeln. Bilen är ju inget under av upplevd kvalite och navigatorn är ett skämt eller som de sa i Autoexpress "bilen är rolig att ta en extra tur med och använder man navigatorn så blir det automatiskt så". Den har stort bagage vilket hör till biltypen men lastar bara 14 kilo så man bör ha koll på det så man slipper lämna fru/flickvän vid vägkanten. Den fungerar perfekt vid vanlig körning förutom att det är rätt bullrig och ännu värre med CUP2 däcken som mal rejält redan i låg hastighet men är mer konsekventa under ett körpass på bana. Stolarna är grymt sköna och turbon laddar på rejält utan att tappa flåset vid växlingarna. Växellådan är toppklass. Bilen är överstyrd mycket mer än vissa körglada 50/50 viktfördelade tyska bilar. Den är som vissa skrev nervös vid hård inbromsning från hög hastighet det är möjligen en produkt av överstyrdheten min 156GTA hade liknande beteende. Däcken är smala på fälgen så man curbar lätt. Troligen ska man upp till 245 i bredd för att få lite mer skydd. Jag använder aldrig R-läget på väg man skulle vilja ha gas och styrning utan chassi då hade det varit mer användbart. Däremot är vanliga läget oanvändbart på bana. Då kommer antispinn in hela tiden och det kränger förhållandevis mycket. Bilen sliter däcken rätt jämnt på bana jämfört med andra standardbilar och nu finns det dessutom camberkit från Honda men den cambrar lite redan i R-läget.
Med mina paramterar helst 4-dörrar, året runt bruk, körbar av alla, lagom bananpassad, driftsäker så är den snudd på optimal. Det rör ju en del på sig på ägsrfronten och det tror jag beror på att det tar ett tag innan den här bilen hittat till rätt ägare. Själv har jag svårt att se hur det kan bli så mycket bättre. Jag var främst orolig för turbon men det är den första turbo bil so jag inte har blivit galen på. Men visst får man gasa i förväg speciellt om man ligger på lite högväxel på bana som bilen orkar med.
Vissa fordon jag haft har jag en utbytesplan relativt fort det här kan jag redan lova kommer bli en +5 års ägande vilket bara två andra fordon lyckats med innan.
Den här stämmer rätt bra
Tack. Det var precis vad jag ville höra. Jag uppskattar att du tog dig tiden och förklarade din upplevelse utav bilen. :D


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Malkolm skrev:Hej Rustem! Det va inte igår, läget?

Den tråden på 15sidor handlar ju typ om just dina frågar. Du är inte ensam om att fundera över en FK2. Jag själv är grymt sugen på drn nya nya FK8 som kommer i höst!
Tja Malkom.
Nä det var det verkligen inte typ 8 år sen. Åker du fortfarande Jazz?
Igentligen är tråden för fk2 på 65 sidor. Förlåt mig att jag skapar en egen tråd för att ställa lite snabba frågor. Jag orkar inte bli en grinig gubbe, lättare att googla istället för att fråga här.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Du får ju nästan i stället fråga dig själv en fråga. Varför är din tid viktigare än andras? Varför ska samma människor skriva samma saker om och om igen för varje person som frågar i stället för att all info samlas på ett och samma ställe där oändligt antal människor kan läsa oändligt antal gånger?
Fördelen med ett forum kopplat till en databas är just det att all skriven text sparas och är sökbar. Börja bakifrån i länken jag visade så ska du se att nästan alla svar du söker finns där på dom senaste sidorna.
Att fråga och diskutera är viktigt, men samma ämne om och om igen?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det går såklart utmärkt att fortsätta ställa frågor och lägga fram info i den gamla tråden :)
Och googlar du är nog sannolikheten stor att du hittar just den tråden. Vilket är charmen med forum! :)

(Till skillnad från facebook som är raka motsatsen)

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Om jag hade tankar på att köpa en bil och hittade en 15-sidor lång tråd om den där ägare diskuterade sina erfarenheter och dyl. om modellen skulle jag knäppa upp en bärs och sen sätta mig och lusläsa varenda inlägg.
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Sammen skrev:Om jag hade tankar på att köpa en bil och hittade en 15-sidor lång tråd om den där ägare diskuterade sina erfarenheter och dyl. om modellen skulle jag knäppa upp en bärs och sen sätta mig och lusläsa varenda inlägg.
Det är 65 sidor.

Släpp det grabbar, vi kommer inte längre vi har helt enkelt delade meningar. Det är ju inget krav att svara på frågor och det kostar inte pengar för ett forum att skapa trådar.
Jag visste heller att den tråden dom länkats hade massa svar från person som ägt/äger bilen, såg mer ut som en tråd för nyheter om bilen innan den släppts. Som sagt vi har delade meningar.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Skriv svar