Accord I-DTEC igensotad turbo

ENBART för motorrelaterade topics
thorell
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

Hej!

För knappt en månad sedan sedan tändes motorlampan i min Accord i-DTEC, 2012 års modell, automat och med 12200 mil på mätaren. Felkoden var P1236, "Tryckökning oväntat hög". Verkstaden släckte felkoden och vi kom överens om att kolla närmare på detta vid service. Jag fick även denna felkod vid ett tillfälle förra sommaren. Fram till servicen, vilket skedde förra måndagen, tändes motorlampan flertalet tillfällen och bilen gick ner i limpmode.

Väl inne i verkstaden, i måndags förra veckan, konstaterades att wastegaten kärvar, detta pga sot i turbo. Wastegaten smordes och motionerades, och resultatet var en bil som svarade bättre samt inte gick ner i limpmode. Förrän i förrgår.

Nytt besök i verkstaden. De föreslår nu turbobyte då de inte har möjlighet att komma in i turbohuset för att göra rent. Detta bekräftas via samtal med GIK Turboteknik som är GA för Garrett: inte heller de får göra rent i dessa aggregat, utan de ska tillbaka till fabrik. Ett turbobyte med ny turbo stannar på ca 20 000, enligt offert. Just nu ska försäkrningsbolaget titta på ärendet. Jag har maskinskadeförsäkring upp till 12000 mil, och frågan är om felkoden förra sommaren räddar mig.

Hursomhelst. Har ni några förslag på vad som borde göras? Det går ju säkert att hitta en beggad turbo, men samtidigt har ju bilen sotat igen, vilket verkar vara ovanligt (det är ju iofs alla fel när man pratar med en auktoriserad verkstad, haha). Enligt verkstaden är det inget fel med mitt DPF, och min körstil är ganska aggressiv med ganska många mil, 3500 sedan jag köpte bilen 9/12-15.

Känner någon till en firma som skulle kunna tänka sig att plocka isär turbon? Är det i så fall billigare (självrisk 7000 alt byta till beggad turbo, uppskattningsvis 7-8000).

Någon som tagit bort DPF och EGR? Det gör jag sannolikt när jag fått ordning på ovanstående.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Då du har en variabel turbo på din bil och ingen konventionell wastegate går det inte att komma åt "sotet" på vingarna som troligtvis blivit. Det som händer är att dess kärvar och ger antingen inget överladd eller som i ditt fall för mycket vid fel tillfälle.
Det går inte att dela turbon där vingarna sitter och få ihop det korrekt igen( allt går men inte inom rimliga gränser).
Om inte din försäkring täcker det så är det inte fel att titta på en lågmil beggad. Inget vanligt förekommande fel.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
thorell
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

Tack för svar!

Någon idé om varför sotet satt sig? Jag tänker att det måste finnas en anledning, även om felet är ovanligt.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Bränsle känns om en möjlig felorsak.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
thorell
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

sohe skrev:Bränsle känns om en möjlig felorsak.
Ok. Jag kan inte ta ansvar för vad tidigare ägare tankade med bilens första 9000 mil. I min ägo är bilen tankad nästan uteslutande på Tanka.

Någon som har åsikter, eller ännu hellre erfarenheter, av borttagning av DPF och EGR?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Varför vill du ta bort dem?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
thorell
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

pasen skrev:Varför vill du ta bort dem?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Jag har väl blivit lite inspirerad av vissa inlägg på framförallt forumet Typeaccord. Vidare sägs ju livslängden vara 15-20 000 mil på DPF, och jag börjar ju närma mig de milen inom något år.

Yttermera har jag funderingar på att trimma lite, och då ger ju nämnda åtgärder lite extra, samtidigt som det påverkar bränsleförbrukningen, även om det är av akademiskt intresse i och med kostnaden för ingreppet.

Dessutom funderar jag på om sotet i turbon kommer från att någon av funktionerna krånglar, även om det inte funnits några felkoder som pekat på detta. Enligt verkstaden mår mitt DPF prima.

Samtidigt är jag lite kluven. Grejerna sitter ju där av en anledning, och sannolikt är det ju bara en mindre minoritet som har bekymmer med att det krånglar. Det här forumet innehåller ju inga trådar om detta vad jag har sett.

Ungefär så resonerar jag, och är intresserad av lite input.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag tror inte att livslängden är förbestämd till 15-20k mil, de kan tvättas/rengöras och hålla längre än så. Om de ska bytas så finns betydligt billigare DPF på trejdepartsmaknaden som jag sett folk rekommendera här på forumet.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Min 2010 har gått 23800 mil nu.. Den är helt original.

Bytte koppling häromveckan. två uppsättningar frambromsar bromsar och en uppsättning bak har gått åt.
En gång, för 1 år sedan, fick vi tvångsrengöra DPF. Fick aldrig första förvarningen heller, då när man ska ut och köra så den kan självrengöra.
Troligen blev det pga ändrad körstil. Frun gick från att pendla ett par mil till jobbet, till att va mammaledig och bara köra till ica och i stan (3-4km turer.)
Men efter tvångsrengörningen har det funkat.. peppar peppar... Jag kollade dock upp eftermarknads och de ligger ju på 1/3-1/4 av original i pris....
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
thorell
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

Ok, jag ser vart det pekar. Lägger de åtgärderna på is och fortsätter att fundera kring steg 1 hos GDM.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vet att många här skulle rekommentera optimering på Celtic Tuning. Det verkar ge absolut mest valuta/kr för en optimering.
Dock kan det vara lite omständigt, men jag ser att du bor söder i landet, det underlättar.
Sök på Celtic tuning här på forumet :)

(https://www.celtictuning.co.uk/services ... ng/stage-1)

EDIT: Såg att GDM hade identiska siffor. Det var intressant, är de återförsäljare av Celtic tro?
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Pasen: sen när fan blev mariestad söder i landet hahahahahaha

Det ligger ju på schlätta ;)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

pasen skrev:Vet att många här skulle rekommentera optimering på Celtic Tuning. Det verkar ge absolut mest valuta/kr för en optimering.
Dock kan det vara lite omständigt, men jag ser att du bor söder i landet, det underlättar.
Sök på Celtic tuning här på forumet :)

(https://www.celtictuning.co.uk/services ... ng/stage-1)

EDIT: Såg att GDM hade identiska siffor. Det var intressant, är de återförsäljare av Celtic tro?
Ja, det är dom ;)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Haha, oops, det var nog en annan *stad jag tänkte på :D

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
thorell
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

Helsingborg är inte så långt. Körde dit på 2.40 i morse när den årliga kulturresan till Puttgarden gick av stapeln. Så jag håller på Pasen [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]
thorell
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

Så, då är turbon bytt till en begagnad med 9000 mil på mätaren. Mest intressant i sammanhanget är väl ändå att packningarna (original) kostade styva 2000. Totalt landade ingreppet på 9400.

Nu är det bara hoppas att det håller och fundera vidare på om bilen förtjänar mer utgifter på ett tag.
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

Felet verkar ganska vanligt på VAG bilar, finns några videos på youtube där dom löser sotet med mr clean ugnsrengöring.
men det kanske är svårare att komma åt på en accord.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Skriv svar