Tips på rolig Honda?

ENBART för motorrelaterade topics
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Hej!

Första inlägget här, och tänkte be om rekommendationer på en rolig bil.

Jag är ute efter något som klarar blandad körning under 1l/mil, men ändå har lite effekt. Gärna lite moderna saker som AC också. Det enda kravet jag har är att den har v-tec :). Den kommer att användas dagligen, troligtvis även på vintern.
Har tittat lite på Prelude, hur är de? Saker att tänka på vid köp, dyra i drift, reservdelar? Särskilda motorer man ska hålla utkik efter/undvika?

Jag har även tittat lite på sjätte generationen Civic, samma frågor där.

Tar emot alla tips med glädje!

Mvh Micke
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Budget?


Nu är det väl några som inte håller med, men i min värld så existerar inte ordet "rolig" och prelude i samma mening".
Men civic 96-00 är roliga bilar! Tyvärr med så små motorer.
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Malkolm skrev:Budget?


Nu är det väl några som inte håller med, men i min värld så existerar inte ordet "rolig" och prelude i samma mening".
Men civic 96-00 är roliga bilar! Tyvärr med så små motorer.
Budget är väl nånstans runt 30k.

Gillar utseendet på prelude :)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vad är egentligen skillnaden på Prelude och en Civic utöver möjligen hjulbasen?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Höj budgeten ett snäpp så köper du denna och får en garanterat rolig bil:
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 35&t=75424
Robin Persson |
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Blitzwing skrev:Höj budgeten ett snäpp så köper du denna och får en garanterat rolig bil:
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 35&t=75424
Lite för mycket över budgeten, tack ändå
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

pasen skrev:Vad är egentligen skillnaden på Prelude och en Civic utöver möjligen hjulbasen?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Typ 500kg?

Preluden är en tråkig förklädd Accord som SER sportig o rapp ut. Rätt värdelös i mina ögon, är som att ha kul i en FRV eller Odessey typ..
(Sälänge vi inte pratar 80-tals prelude, de går enkelt att få rappa!)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

500kg tror jag var i överkant. En Civic 96-00 väger väl ändå runt 1100kg? Svårt att tro att Preluden skulle väga 1.6? Inte ens accorden väger så mycket.

Sen hur den ser ut har ingen betydelse för hur rolig den är att köra imo. Gillar man hur Preluden ser ut så kan man säkerligen ha kul med den. Jag vet att jag hade det iaf, när jag ägde en för 9 år sedan. Åtminstone om man köper rätt motor.

Jag hade nog försökt höja budgeten lite även om det kanske tar tid, och köpt en EP3. De är inte mycket dyrare och funkar skitbra som brukis (iaf original). Lite jobbig på vintern men den funkar. Om man inte ska bygga rejsbil så är EP3 så mycket mer bil för pengarna imo.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Hade skitkul i min Prelude 93. Och att det skulle vara 500kg i skillnad mellan den och en civic är bara hittepå siffror. Snarare i närheten av endast 200kg. Min Prelude vägde in på 1200 kg. (vilket är som en ep3 om jag inte har fel).
Det är ingen lätt bil men inte tung heller. Och väghållningsmässigt är det inte ens att jämföra med en vanlig civic.
Styvt chassi och bra väghållning ifrån fabrik. Ända jag egentligen hade önskat av den hade varit lite mer effekt men det var inte fy skam precis. Så det är väl bara en smaksak. Antingen älskar man den eller hatar den. Vilket är rätt tydligt här.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Näe, ni har rätt. Runt 300-340kg skiljer bara när det är EK man jämför mot. Tänkte inte på att EKn är så tung.
Bilagor
IMG_3353.PNG
IMG_3354.PNG
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Prelude är ju mer en GT bil och Civicen allt från farmorsbil till all-out banracer.
Civic skulle jag rekommendera och sedan får du helt enkelt själv bedöma hur du vill prioritera dom där trettiotusen kronorna. Kanske går att få tag på en EK4 med AC för 30?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Verkar vara dåligt med Civicar (Civics?) med någon form av prestanda/körglädje i mina trakter vad jag kan se.

Vad skulle ni säga om t.ex. denna eller denna?

Prio är ju inte att jag ska kunna köra i från allt jag ser, utan snarare att jag ska kunna pendla med den, men kunna åka ut en sväng nu på sommaren och ha kul när jag kör. Typ som min 206RC.

Hur är Legend från 90-talet förresten?
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Legend är nog allt annat än roligt om än väldigt sköna
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 35&t=74968 Något sådant skulle ju funka.
Ser att det är skitdåligt med bilar på blocket nu men jag råder dig att ha is i magen om du kan och kolla här på forumet i säljesavdelningen och Blocket. Finns även grupper på facebook där bilar säljs.
Rätt bil dyker säkert upp snart :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Etingelholm
Inlägg: 783
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Honda köp & sälj på facebook. "Robin vilden magnusson" har en röd eg6 dvs civic hatch -92 vti på 160hk med röda recaro stolar i för 35k. Ta dig en titt och kontakta han. Kan inte garantera att den är kvar men de verkar så iaf :) sett dött ut på marknaden med både eg och ek när de gäller vti...hittar man en får man slå till. Men är det en året runt bil du vill ha hade jag nog rekomenderat en ep3. Prefacelift och lite höga miltal har man sett sllt mellan 25-35 senaste 2 månaderna.
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Mordiiax skrev:Legend är nog allt annat än roligt om än väldigt sköna
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 35&t=74968 Något sådant skulle ju funka.
Ser att det är skitdåligt med bilar på blocket nu men jag råder dig att ha is i magen om du kan och kolla här på forumet i säljesavdelningen och Blocket. Finns även grupper på facebook där bilar säljs.
Rätt bil dyker säkert upp snart :)
Jo, det är riktigt dåligt med bilar faktiskt. Har kikat på hela Sverige också, men det ser inte mycket bättre ut där...
Kan tillägga att om jag skulle köpa en Legend så skull det naturligtvis vara för att glida i stil, inte rejsa :D

Kommer nog vänta ett tag, tänkte ev. sälja nuvarande bil innan.
Emaaajl skrev:Honda köp & sälj på facebook. "Robin vilden magnusson" har en röd eg6 dvs civic hatch -92 vti på 160hk med röda recaro stolar i för 35k. Ta dig en titt och kontakta han. Kan inte garantera att den är kvar men de verkar så iaf :) sett dött ut på marknaden med både eg och ek när de gäller vti...hittar man en får man slå till. Men är det en året runt bil du vill ha hade jag nog rekomenderat en ep3. Prefacelift och lite höga miltal har man sett sllt mellan 25-35 senaste 2 månaderna.
Ska kika på den, tack

Ang. EP3 så ligger billigaste i hela Sverige på 45k just nu, men dåligt med bilar som sagt.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Har du någon reparationsbuffert också eller är 30 maxtak och sedan hoppas att det håller?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Mordiiax skrev:Har du någon reparationsbuffert också eller är 30 maxtak och sedan hoppas att det håller?
Ska man vara smart och ha en buffert så är det väl närmare 25 som är max.

edit: tänkte åka och klämma lite på en Prelude i trakterna idag, för att se om det är något för mig så småningom!
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Nu provkört en BB6, faktiskt riktigt härligt att köra.
Det är väl ungefär det jag söker i en bil. Absolut inte praktisk som brukis, där vinner ju en civic.

Tyvärr var detta ex jävligt rostigt och klonkade här och var, med riktigt ojämn tomgång.
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Även om Preluden är helt klart roligare att köra om man jämför med en standard civic så får du vara beredd på att utbudet av delar inte är den samma. Kvantitet och prismässigt.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Bullet--- skrev:Även om Preluden är helt klart roligare att köra om man jämför med en standard civic så får du vara beredd på att utbudet av delar inte är den samma. Kvantitet och prismässigt.
Absolut, så är det ju.

Men jag väntar på att någon schysst civic ska dyka upp på blocket innan jag bestämmer mig :)
skalpadda
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 maj 2017, 13:16
Bil: Honda Accord
Namn: Michael Almquist
Ort: Stockholm

Blev ingen "rolig" Honda, utan en Accord 2.0i från 1999 istället.

Omhändertagen och i bra skick, jag är nöjd. :)


Bild
Skriv svar