Ge oss den perfekta Civicen!
Postat: 16 juni 2017, 14:59
Låt oss spåna på en namninsamling att lämna till Honda för att få dom att förstå bilen många av oss vill ha. Det jag har hittills är:
----------------
Vi är less på att Honda inte ser till marknadens behov fullt ut.
Vi är jätteglada över att Honda fortsätter att göra nya Civic Type R modeller.
Men för oss som har vuxit upp med Hondas sportiga och rejält rejsiga utbud (Civic VTi/Type R, Integra Type R och S2000) så fortsätter livet att utvecklas medan Honda fortsätter att leverera samma bil om än i ny skepnad, i bästa fall. Det högpresterande utbudet har bantats ned något.
Vi vill ha en Honda Civic "Type S" (där S står för sport snarare än R som i racing) som är anpassad efter att vuxenlivet klivit in i verkligheten. Bankörning kanske händer en eller två gånger per år snarare än regelbundet varje vecka. En bil anpassad efter 99% av användningsområdet.
Receptet för den perfekta Civicen lyder:
*Kombi.
*Fyrhjulsdrift.
*Senaste generationens Civic Type R motor med minst 310hk.
*Automatlåda av dubbelkopplingsyp.
*Möjlighet till dragkrok.
*Inredning och utrustning lik Civic Type R men men med tillval såsom skinn, glastak, parkeringssensorer och backkamera.
*Inget fejk. Har den massiva nätliknande flak i fronten så skall det vara nät, inte solid plast. Vi vill kunna stå ärligt vid våran bil och känna oss stolta i stället för att man måste ursäkta sig för och förklara sig för vad som är fejk och äkta på bilen.
*Ett avgassystem som väcker känslor - när det passar. Om det är ECU styrda avgasknallar eller ventiler som öppnar upp mer får vara upp till Honda men beroende på körläge eller inställning via knapp så skall man antingen kunna smyga med bilen eller öppna upp ett hav av explosioner och dån när man har lämnat av ungarna på dagis eller när man vill maxa upplevelsen från den kurviga vägen.
*Olika körlägen för tyst gång, sport, bana, ekonomi, komfort och snö.
*Solglasögonhållare i taket.
*Volymratt av hög kvalitétskänsla på stereon samt volymknappen närmst vänster tumme på ratten. Honda måste vara konsekvent över årsmodellerna och bilmodellerna med vart knapparna sitter på ratten.
----------
Vad mer önskas?
Jag är lite fundersam på framtidskompatibilitet i form av en plug-in hybrid där man kan göra som i Mini Countryman och bakhjulen drivs av el. För min del har inte fyrhjulsdriften något större syfte än just framkomlighet snarare än en 40/60 drivning för att kunna göra donuts hela dagarna och lägga ut bilen på långa sladdar.
Men tillsammans borde vi kunna få ihop ett bra recept
----------------
Vi är less på att Honda inte ser till marknadens behov fullt ut.
Vi är jätteglada över att Honda fortsätter att göra nya Civic Type R modeller.
Men för oss som har vuxit upp med Hondas sportiga och rejält rejsiga utbud (Civic VTi/Type R, Integra Type R och S2000) så fortsätter livet att utvecklas medan Honda fortsätter att leverera samma bil om än i ny skepnad, i bästa fall. Det högpresterande utbudet har bantats ned något.
Vi vill ha en Honda Civic "Type S" (där S står för sport snarare än R som i racing) som är anpassad efter att vuxenlivet klivit in i verkligheten. Bankörning kanske händer en eller två gånger per år snarare än regelbundet varje vecka. En bil anpassad efter 99% av användningsområdet.
Receptet för den perfekta Civicen lyder:
*Kombi.
*Fyrhjulsdrift.
*Senaste generationens Civic Type R motor med minst 310hk.
*Automatlåda av dubbelkopplingsyp.
*Möjlighet till dragkrok.
*Inredning och utrustning lik Civic Type R men men med tillval såsom skinn, glastak, parkeringssensorer och backkamera.
*Inget fejk. Har den massiva nätliknande flak i fronten så skall det vara nät, inte solid plast. Vi vill kunna stå ärligt vid våran bil och känna oss stolta i stället för att man måste ursäkta sig för och förklara sig för vad som är fejk och äkta på bilen.
*Ett avgassystem som väcker känslor - när det passar. Om det är ECU styrda avgasknallar eller ventiler som öppnar upp mer får vara upp till Honda men beroende på körläge eller inställning via knapp så skall man antingen kunna smyga med bilen eller öppna upp ett hav av explosioner och dån när man har lämnat av ungarna på dagis eller när man vill maxa upplevelsen från den kurviga vägen.
*Olika körlägen för tyst gång, sport, bana, ekonomi, komfort och snö.
*Solglasögonhållare i taket.
*Volymratt av hög kvalitétskänsla på stereon samt volymknappen närmst vänster tumme på ratten. Honda måste vara konsekvent över årsmodellerna och bilmodellerna med vart knapparna sitter på ratten.
----------
Vad mer önskas?
Jag är lite fundersam på framtidskompatibilitet i form av en plug-in hybrid där man kan göra som i Mini Countryman och bakhjulen drivs av el. För min del har inte fyrhjulsdriften något större syfte än just framkomlighet snarare än en 40/60 drivning för att kunna göra donuts hela dagarna och lägga ut bilen på långa sladdar.
Men tillsammans borde vi kunna få ihop ett bra recept