JDMracing bjuder in till bänkningsdag lördag 30:e September!

ENBART för motorrelaterade topics
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Effektmätningar!

Lördagen den 30:e september!
Tid: 09:00-19:00
Plats: Västjädra 2, 72592 Västerås
Tel: 070-770 49 66

ALLA är VÄLKOMMNA!

1km från E18 avfarten mot Eskilstuna/Norrköping. Trafikplatsen heter "VÄSTJÄDRA".

Alla som vill effektmäta sin bil kan göra det den dagen på vår helt nya bromsbänk, en rullande landsväg från V-TECH som bromsar 1000hk utan problem.
Specialpris denna dagen för effektmätning är 800kr (3pulls).

Skriv gärna upp er på listan så jag har ett hum om hur många som kommer.

1,
2,
3,

Osv
Bilagor
IMG_1899.JPG
IMG_4318.JPG
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Bra initiativ :)

1, fonzeka
2,
3,
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

1, fonzeka
2, Devild - dyker förbi o säger hej =)
3,
pererik sewerin
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1248
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

1, fonzeka
2, Devild - dyker förbi o säger hej =)
3, Lars P, säkert Nitram också som stöd....
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

1, fonzeka
2, Devild - dyker förbi o säger hej =)
3, Lars P, säkert Nitram också som stöd....
4, Jonny, lite osäker med tid och så. Men skall göra mitt yttersta för den goda sakens skull :)
Honda Civic Type R -15
Användarvisningsbild
lotek9003
Inlägg: 435
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Accord CL9 Type SE
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 51 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

1, fonzeka
2, Devild - dyker förbi o säger hej =)
3, Lars P, säkert Nitram också som stöd....
4, Jonny, lite osäker med tid och så. Men skall göra mitt yttersta för den goda sakens skull :)
5, lotek9003 (Effektmäta dieseln!)
Mathias Eriksson

Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Har en liten fråga här...
Är detta något en utomstående skulle kunna vara med på?
Fullt förståeligt om det inte klaffar.
Herrn kör en Audi A5 3.0tdi

Funkar den för awd fressten?
Honda Civic Type R -15
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Only 2wd.
Sen är det problem med bilar jag inte är van att spänna fast på bänken, kan ta lång tid och det är inge bra ifall det kommer många bilar.
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Japps, tackar för svar Malkis
Honda Civic Type R -15
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Pga. olika skäl så kan inte jag komma på lördag, tyvärr.
Honda Civic Type R -15
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Vi verkar inte bli så många?
Jag tänkte försöka komma till kl 10 i alla fall, när har ni andra tänkt dyka upp?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Tror att norrköpingsgänget kommer runt 10 oxå.

Sen kommer några felstyrda bilar runt 15-16.
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1248
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Tack alla för en trevlig dag!

Inga monster på bänken, men kanonväder och massa grillkorv & skitsnack är minste lika bra.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Ja tack för en riktigt trevlig dag.


Min accord type-s på v-power fick 185.9hk 199.0nm

Samwest accord type-s på v-power fick 187.3hk 204.3nm (med danska chippet)

Det vill säga, detta Chip från Danmark som skulle ge mellan 210-225hk på kolstrups bänken (har bildbevis på det)
är egentligen inte så bra som det sägs

Visst den ger lägre vtec, 400rpm högre varvstopp. Samt lite roligare karaktär.

MEN med det sagt. Det skiljer bara 1.4hk. PÅ SAMMA BÄNK, SAMMA DAG, SAMMA VÄDER
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Min CL9 fick 215 hk på Brians bank med flash.

Tror bilen hade 198 hk innan flash?

Helt annan bil med ett sååå mycket bättre register. VTEC sitter bättre. Varvar det där lilla extra man vill samt slickade i sig mindre sås.

Klart värt pengarna enligt mig.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Ja det var en riktigt trevlig dag, tack Malkolm och alla andra som dök upp :)
Filmade några repor men inte tankat ur kameran och kollat om de vart nåt att se, får se om det kommer upp nåt sen.

Jag tyckte danskflashen verkade ge bra valuta för pengarna, har för mig det skiljde nästan 20hk som mest.
Toppeffekt är inte allt och när man dessutom jämför två olika bilar så kan det ju skilja en del bara av det.

Ja just det 232hk V-techhestar vart det i min maskin :)
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Ja att den flashen ger en roligare karaktär, det säger jag inget om.
Men några 30-40hk på topp registret ger den då inte som det blivit sagt att den ska ge.


När jag var i kontakt med honom så fick jag sagt att de flesta accorder fått mellan 213-224hk. Och jag fick även bänkpapper på det.
Självklart kan det skilja på bänk mot bänk och motor mot motor.

Men samma bänk. Samma dag. Samma väder, samma soppa och det var inte ens 2hk på toppeffekten.
Det är en markant skillnad det.

Så för mig, som varit sugen på kitet i snart ett år. Fick mig en riktig funderare
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
Samwest
HPC Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 22 juni 2015, 15:37
Bil: Accord Type-S
Namn: Saman Mottaghy
Ort: Stockholm
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

Tack för en grym dag!

Även kul att få lite siffror på bänken. Hade varit intressant att bänka min bil innan flashning. Men som sagt, toppeffekten jämfört med Nitrams skiljde sig knappt. Jag hade hoppas på iaf 1 häst mer än orginal haha!

Måste säga att jag ändå innan bänkning tycker att bilen går helt okej och rör på sig tillräckligt bra :) Måste nästan provköra en orginal för att kunna jämföra.

Här är en jämförelse mellan min(blå linje) samt Nitrams bil(Grön linje).
Bild
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Ser ut att vara en rätt bra skillnad i mellanregistret. Ungefär vad man borde förvänta sig av endast mappning.
Sedan om det är värt och vad det kostar har jag ingen koll på :)

Hade för övrigt tänkt komma men lyckades inte tyvärr.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Ja vid 6k rpm så är de goo skillnad
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Får jag inflika med en ny jämflrelse på kurvor. Sam's vs. Malkolm. Danskt ecu vs. Svensk mappning med Flashpro. Billigt vs. Lite dyrare.

Min bil hade 183hk som bäst när den var original. I grafen nedan är den modifierad med öppet luftfilter bredvid batteriet(precis som Sam och NitraM har sina öppna filter), nya tändstift samt mappad med Flashpro, och då den behövda TSX ecun för att kunna koppla flashpro.

Dvs:
"Danskt ecu & luftfilter" vs. "Flashpro, tändstift & luftfilter".

Titta på kurvorna och tänk på att Sam kör med Shell V-Power, jag kör med Ingo/Jet 95oktan.

(Det var 21grader i lokalen och liknande atmosfärstryck vid både bänkningarna).

Blå kurva är Malkolm.
Röd kurva är Sam.

Bilagor
IMG_5255.JPG
IMG_5257.PNG
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

{BÅGEN} skrev:Ja vid 6k rpm så är de goo skillnad
Vid 5900rpm:
170hk@203nm Röd graf Sam
182hk@216nm Blå graf Malkolm
153hk@182nm Grön graf NitraM
Bilagor
IMG_5258.JPG
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Runt 14 k med Malkolms mappning, Flash - Pro och inklusive ECU ) . 4 k för Brians flash.

V - Power är 98 oktan efter att ST1 köpte Shell.

Vilka tändstift har Sams bil?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Samwest
HPC Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 22 juni 2015, 15:37
Bil: Accord Type-S
Namn: Saman Mottaghy
Ort: Stockholm
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

anno skrev:Runt 14 k med Malkolms mappning, Flash - Pro och inklusive ECU ) . 4 k för Brians flash.

V - Power är 98 oktan efter att ST1 köpte Shell.

Vilka tändstift har Sams bil?
har inte kollat, men antar att de sitter gamla stift i.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Malkolms mapp behöver inte alls kosta några 14k.

Tsx auto ecu 2000kr
Reflash/mappning från min dealer flashpro 3500kr
Koda in immobiliser hos Honda 500kr/eller en påse med kanelbullar.

Med auto ecu 6000kr.

Med manuell ecu 9000kr.
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Om man vill ha egen Flash - Pro?

Manuell ECU är givet. Reversed lock - out.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Orkade inte göra nån fin redigering så slängde bara ihop de klippen som jag filmade :)
Ni får väl säga till om ni vill ha nåt blurrat eller borttaget.


Tog några bilder också
Bild

Bild

Nitrams kurvor, intressant hur sjukt mycket den tappade (grön kurva) med all el, extraljus osv och AC igång
Bild

Röd kurva min och blåa är en gul S2k med liknande mods fast utan ITB's
Bild

Resultatstavlan, Kompressorbengt var den enda som trimmat över org och den lät även 10x mer än allt annat så tror han vann :D
Bild
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

anno skrev:Om man vill ha egen Flash - Pro?

Manuell ECU är givet. Reversed lock - out.

Ja du, om man vill ha en egen flashpro så ska vi ju inte ÖVERHUVUDTAGET jämföra priser med en omprogrammerad original ecu
Det är ju inte samma sak alls!
.
Manuell ecu är det rätta, men jag har kört omkring utan backspärr i 2100mil nu. Det funkar! (Fast kan kännas konstigt emellanåt när man ska ha i 5:an)

Om vi jämför pengar o hästar, vi tar där den danska ecun har som störst effektökning, dvs vid 5900rpm:
• Dansk ecu, 4000kr för 17hk. Man betalar alltså 235kr per hästkraft.
• Reflash med auto ecu, 6000kr för 29hk. Man betalar alltså 207kr per hästkraft.
(• Reflash med Manuell ecu, 9000kr för 29hk. Man betalar alltså 310kr per hästkraft).
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Malkolm skrev:
anno skrev:Om man vill ha egen Flash - Pro?

Manuell ECU är givet. Reversed lock - out.

Ja du, om man vill ha en egen flashpro så ska vi ju inte ÖVERHUVUDTAGET jämföra priser med en omprogrammerad original ecu
Det är ju inte samma sak alls!
.
Manuell ecu är det rätta, men jag har kört omkring utan backspärr i 2100mil nu. Det funkar! (Fast kan kännas konstigt emellanåt när man ska ha i 5:an)

Om vi jämför pengar o hästar, vi tar där den danska ecun har som störst effektökning, dvs vid 5900rpm:
• Dansk ecu, 4000kr för 17hk. Man betalar alltså 235kr per hästkraft.
• Reflash med auto ecu, 6000kr för 29hk. Man betalar alltså 207kr per hästkraft.
(• Reflash med Manuell ecu, 9000kr för 29hk. Man betalar alltså 310kr per hästkraft).
Vi måste jämföra priser och vad som ingår. Annars känns det inte rätt.

Tror jag betalade 3000 skr.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1248
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Malkolm skrev:
Om vi jämför pengar o hästar, vi tar där den danska ecun har som störst effektökning, dvs vid 5900rpm:
• Dansk ecu, 4000kr för 17hk. Man betalar alltså 235kr per hästkraft.
• Reflash med auto ecu, 6000kr för 29hk. Man betalar alltså 207kr per hästkraft.
(• Reflash med Manuell ecu, 9000kr för 29hk. Man betalar alltså 310kr per hästkraft).
Alla tre är otroligt billiga NA hästar
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Skriv svar