Köra på vinter med type r fk2 2015

ENBART för motorrelaterade topics
Odar
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 januari 2018, 20:11
Bil: Honda civic
Namn: Lars Svensson
Ort: Stockholm

Är i valet o kvalet om man överhuvudtaget kan ha en type r 2015 som vinterbil. Vinterhjul i dimension 235/35 19 är väl inte idealisk att köra med, men min fråga är funkar det eller är det halt som såpa? Kommer man iväg om det är mycket snö? Måste finnas några här som prövat med breda däck i snö.
Ska självklart ha bilen även andra delar av året, men den ska som sagt användas även vinterti.
Tacksam för svar.
Senast redigerad av Odar den 26 augusti 2018, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bop
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 juli 2016, 22:29
Bil: Prelude BB6 2.2 VTEC
Namn: Fredrik van Lienden
Ort: Katrineholm
Has thanked: 4 times

Vinterdäck/hjul är brukligt mycket smalare än sommarhjulen.. Står det inte i regbeviset/instruktionsboken/klistrat i en dörrkarm vilka dimensioner som är godkända?
Odar
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 januari 2018, 20:11
Bil: Honda civic
Namn: Lars Svensson
Ort: Stockholm

Skulle vilja ha svar av några dom kör type r fk2 på vintern, efterdom jag vet att minsta fälg som går att använda är 18 tum, och att väldigt många kränger om till vinterdäck på orginslgälgarna och vise versa till våren. Med andra ord så används 235/35 19 även på vintern. Vad jag vet står endast rekomenderad däckdimension i regibeviset+-5% i omkrets.
Galven
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 december 2017, 18:35
Bil: Civic Type R -16 Röd
Namn: Micke
Ort: Södertälje

Tjena,
Jag har kört 2 vintrar med min och har 225x40 18" dubbfritt och tycker det funkar bra...men givetvis är det ishalka så kan det väl vara svårt med det kan det ju vara med dubb också. Har iaf inte kört fast ngn gång hittills :D
NIzmO
Inlägg: 121
Blev medlem: 10 augusti 2004, 04:28
Bil: Honda Civic Type-R FK2
Namn: Daniel Ollikkala
Ort: Söderköping
Been thanked: 1 time

Köpte min FK2 i början på november och körde några få gånger i vinterväglag med Continental Vikingcontact 6 (dubbfria) på originalfälgarna, inte en optimal vinter bil men det funkar helt ok (t.ex min gamla 9-5 var ljusår bättre).

Största nackdelen som jag upplevde är att v-däck är så mjuka att på torra vintervägar går det inte att gasa utan att antispinn går i och trollar bort minst 100hk.
Daniel Ollikkala - Civic Type-R FK2

Time Attack
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Jag körde två vintrar med vinterdäck på originalfälgen även upp till fjällen. Jag tycker att det var helt problemfritt. Däck är ju inte riktigt som det var förr att det ska vara supersmalt för att trycka ner till botten nu med alla sajpningar utan det greppar på ytan. Bilen är ju dessutom rimligt hög så inte ens där får man problem. Jag tycker att 235/35 19 fungerade alldeles utmärkt i alla fall när däcken är nya och fräscha. Jag hade en Civic Hybrid med kontinentala vinterdäck och det var ju mer än lovligt spännande. Jag tror du kommer bli förvånad över hur bra det fungerar. Jag körde dubbfritt det som störde mest är ju att det är omöjligt att undvika trottoarkanter som ligger under snön.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Skriv svar