Sida 1 av 1

Cr-v 2019

Postat: 22 oktober 2018, 10:40
av lowpass
Nu har den nya Cr-v lanserats.
Provkörde den i helgen och vart glatt överraskad över hur trevlig den var att köra.
Måste vara ett rejält lyft från föregångaren.
Stabil, rymlig och lyxig enligt mig. Träpanelerna och andra material i kupèn gav en fin känsla.
Körde en Executive Navi med 1,5T CVT AWD.

Den lilla turbomotorn verkar göra sig bra i den och ger en ordentlig knuff.
Upplevdes dock lite gnällig vid höga varv, men där lär man inte ligga så ofta ändå när man åker runt med familjen.
Ljudnivån i kupén hade jag lite svårt för att utvärdera. Vid nyasfalterade sträckor var det tyst men på den risiga E4:an genom Stockholm lät det ganska mycket.

Vad är era tankar?
Blir detta en storsäljare för Honda?

Bild

Bild

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 09:12
av M Scotte
Riktigt fin är den och kommer nog vara bäst säljande modell för Honda i Sverige, med det sagt så blir det ju ingen storsäljare ändå.
Motorn är en bra avvägning mot tidigare gamla motorer. Hybriden fyller dock ingen riktig funktion. Materialval och layout är riktigt snyggt, men plastträ i inredningen på alla modeller känns inte alls 2019 direkt, snarare 1992.

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 10:05
av lowpass
Sitter träpanelerna som standard i alla modeller?
Borde kanske bara suttit i Executive kan man tycka.
Det faller ju absolut inte alla i smaken.

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 10:47
av Mordiiax
Volymratt på stereon är helt rätt i varje fall :D

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 12:53
av berni med stort B
Provkörde en executive häromdagen och jag gillade verkligen den.
Att det var plastträpaneler störde mig inte alls då de var snygga och inte glansiga som de kan vara på en del bilmärken.
Jag gillade HUD skärmen, att den var tydlig även fast solen låg på.
Bilen kändes stor, lyxig och rymlig inuti men storleken upplevde jag inte som jätte stor inte när jag körde den.
Förstår dock inte tanken med att inte kunna välja till 7-sits på executive utan bara på de lägre utrustningsnivåerna.
Sen tycker jag att funktionen med att inte kunna starta en manuell bil om inte handbromsen är i är lite underlig men säkert en vanesak.

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 14:09
av pasen
Varför fyller inte hybriden någon funktion, Martin?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 14:31
av M Scotte
I min värld 2018 fyller en hybrid funktion om:
Den släpper ut mindre än 60g/km så skatten är på bonussidan
Går att köra på bara el fram och tillbaka till jobbet( 30km min)
Får lov att dra ett släp på mer än 750kg
Har en kapacitet som gör att bränsleförbrukningen minskar radikalt.
Eller:
Har en hybriddrift som ökar prestandan markant
Om den inte uppfyller någon av dessa kriterier och dessutom kostar 40-50k mer än vanliga 1.5t så känns det som en överflödig modell.
Prispåslaget kör man aldrig in på livstiden av bilen.

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 15:19
av pasen
Jag vet inte hur lång livstid man ska räkna med, men den behöver dra ca 0.3/mil mindre i totalt snitt än 1.5t för att tjäna in 50k på 10000mil

Så jag förstår din poäng.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 16:28
av Mordiiax
Hmm, blir det en mildhybrid igen från Honda alltså? Ingen riktig som kan gå på el några mil? :o

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 17:03
av pasen
När gjorde Honda en plugin hybrid senast? :P

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: Cr-v 2019

Postat: 23 oktober 2018, 19:47
av M Scotte
pasen skrev:Jag vet inte hur lång livstid man ska räkna med, men den behöver dra ca 0.3/mil mindre i totalt snitt än 1.5t för att tjäna in 50k på 10000mil

Så jag förstår din poäng.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
50 000 är break even, räkna in det lägre andrahandsvärdet jämfört med 1.5t så dröjer det 15 000mil innan den är hemma, och då är vi inne på 3 eller 4 ägaren.

Re: Cr-v 2019

Postat: 24 oktober 2018, 00:21
av pasen
Varför skulle hybriden ha ett lägre andrahandsvärde de första 10k milen?
Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: Cr-v 2019

Postat: 24 oktober 2018, 08:52
av M Scotte
Den kommer ha ett likn andrahandsvärde som 1.5t, knappast mer är det jag menade.

Re: Cr-v 2019

Postat: 24 oktober 2018, 13:37
av Malkolm
Så om man behåller den i 20.000mil så har man gått några kronor plus, men då är det strax dags att byta Hydridbatteriet...