Snart ägare av en CTR FN2, men några frågor.
Postat: 6 februari 2019, 18:30
Hej!
Ny medlem sedan idag, och förhoppningsvis snart ägare av en FN2
Har såklart googlat i timmar efter saker man bör hålla koll på, samt saker man hitta på om man äger en.
-Har kollat växellådan så att synkringen till trean och backen inte är trött.
-Lyssnat så att Vtec kickar in som det ska.
-Kollat utvändigt efter rost, spc vid vidrutan.
-Kollat så att fläkten går på som den ska
-Kollat att ACn funkar som den ska
-Kollat bromsarna runt om
-Letat efter stenskott
-Lyssnat efter bussningar i bakvagn + styrning
Det jag har anmärkt på är att kopplingen "tar" väldigt långt ner. Dvs behöver lyfta foten 4-5cm från urkopplat till 100% grepp. Är detta vanligt?
Läste att det kan vara allt till luft i huvudcylindern, till att det kan sitta en race-koppling i från tidigare ägare.
Ena bromsskivan bak var rätt så skrovlig, repor som inte var ytliga, vilket får mig att misstänka kärvande broms? Den låg inte på när jag testade den.
Det sista jag märkte var att det satt på ett sportluftfilter med märket InJen som var riktat mot kupén. Verkar vara bytt 2013 av verkstad, när jag kollade kvittona som fanns kvar.
Har jag missat något essentiellt? Något jag bör tänka på mer än jag gjort?
Blev misstänksam med tanke på kopplingen först, men om en koppling är sliten, så brukar den ju greppa långt upp?
Tack på förhand!
Ny medlem sedan idag, och förhoppningsvis snart ägare av en FN2
Har såklart googlat i timmar efter saker man bör hålla koll på, samt saker man hitta på om man äger en.
-Har kollat växellådan så att synkringen till trean och backen inte är trött.
-Lyssnat så att Vtec kickar in som det ska.
-Kollat utvändigt efter rost, spc vid vidrutan.
-Kollat så att fläkten går på som den ska
-Kollat att ACn funkar som den ska
-Kollat bromsarna runt om
-Letat efter stenskott
-Lyssnat efter bussningar i bakvagn + styrning
Det jag har anmärkt på är att kopplingen "tar" väldigt långt ner. Dvs behöver lyfta foten 4-5cm från urkopplat till 100% grepp. Är detta vanligt?
Läste att det kan vara allt till luft i huvudcylindern, till att det kan sitta en race-koppling i från tidigare ägare.
Ena bromsskivan bak var rätt så skrovlig, repor som inte var ytliga, vilket får mig att misstänka kärvande broms? Den låg inte på när jag testade den.
Det sista jag märkte var att det satt på ett sportluftfilter med märket InJen som var riktat mot kupén. Verkar vara bytt 2013 av verkstad, när jag kollade kvittona som fanns kvar.
Har jag missat något essentiellt? Något jag bör tänka på mer än jag gjort?
Blev misstänksam med tanke på kopplingen först, men om en koppling är sliten, så brukar den ju greppa långt upp?
Tack på förhand!