Accord 8th gen - facelift-frågor och köpråd

ENBART för motorrelaterade topics
antvak
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 september 2017, 20:43
Namn: Antonios Vakaloudis
Ort: LundiSkåne
Has thanked: 5 times

Hej,
Första gången jag skriver här, uppskattar verkligen information i det här forumet. Jag har blivit intresserad av en Accord 2.4 automat 2009 (2012) och framåt. Tyvärr är det jätteovanliga så det kommer säkert dröja innan jag kan provköra en (måste bestämma mig för att byta bil först också).

Dock så gillar jag att ta reda på så mycket information som möjligt och jag undrar lite om dem.

* När kom faceliften egentligen? på 2012 så ser man tydligt att de har de genomskinliga lamporna utan orange blinkers. Men om man kollar upp en bil på car.info så står det att en 2011 är "(8th gen facelift)". Kollar man en 2009 står det inget om facelift.

* Vad är skillnaderna mellan en 2009, 2011 och 2012 och framåt? Har 2011/2012-modellen mer ljudisolering än tidigare? Att minimera vägljud är viktigt för mig. Är det skillnad mellan sedan och kombi? Om en sedan 2009 är bättre än en kombi tex så kan det vara ett alternativ istället för en faceliftad kombi. För det är verkligen jättesvårt att hitta en nyare som inte är diesel.

Jag har en Ford Focus 2015 idag och kör man 110 på motorvägen med den så blir det olidligt efter 10 min (för mig). Det är ibland aldeles för mkt ljud när man kör på vissa gator i 40 km/h. Nästa gång jag byter så funderar jag på:

Accord 2.4 aut (förmodligen facelift om man kan hitta en)
Mercedes e200/250/350 bensin aut 2010+
Lexus RX400h 2006+

Jag gissar på att Lexusen och Mercan faktiskt är tystare än Accorden men jag får väga in det när jag väl provkör dem såklart.

Jag har jämfört vägljud i följande bilar:
Auris 2013 hybrid
Golf 2016 1.0
Focus 2015 1.0
Civic 2018 1.0

Alla dessa är för högljudda, så jag är ute efter en större bil som är tystare, bekvämare.

Det som verkligen talar för Hondan för mig är att den kommer nog vara billigast i drift i längden, och jag har alltid velat ha en Honda.
Jag hade en Passat 2006 2.0 fsi innan, och jag tyckte den var helt ok först, men den var också bullrig (bussningar som blir dåliga kanske?).

Så, någon som har koll på faceliftskillnaderna? Och åsikter om ljudnivå tas väldigt gärna emot. Gärna någon som har jämfört mellan olika bilar.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2154
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 398 times
Been thanked: 262 times

Någon som kan Accord bättre än jag får hoppa in med information, men med tanke på vägljud ville jag bara kolla om du tänkt på vilka däck du har.

Jag har upplevt enorma skillnader i både vägljud och förbrukning i olika däck på samma bilar.
Köpte något smalare däck med något högre sidovägg sist till min 2008 Civic och bilen blev mycket tystare - men jag köpte *bra* däck också... Michelin Primacy 4.
(Rullomkretsen var detsamma som original).

Sen kan man ju inte alltförsvårt lägga in ljuddämpning i bilen... Bl.a. under mattan och i dörrarna är rätt enkla och gör en stor skillnad.
Sedaner är ju överlägset tystare än kombi då bakluckan isoleras genom baksätet på sedan.

Kul att du gillar forumet, välkommen hit! :)
Andreas Lärfors : IT ansvarig
antvak
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 september 2017, 20:43
Namn: Antonios Vakaloudis
Ort: LundiSkåne
Has thanked: 5 times

Lärfors skrev: 4 november 2020, 12:09 Köpte något smalare däck med något högre sidovägg sist till min 2008 Civic och bilen blev mycket tystare - men jag köpte *bra* däck också... Michelin Primacy 4.
(Rullomkretsen var detsamma som original).

Sen kan man ju inte alltförsvårt lägga in ljuddämpning i bilen... Bl.a. under mattan och i dörrarna är rätt enkla och gör en stor skillnad.
Sedaner är ju överlägset tystare än kombi då bakluckan isoleras genom baksätet på sedan.

Kul att du gillar forumet, välkommen hit! :)
Tack för svar! Jag är väldigt medveten om däckval. Jag kör dock inte så mycket varje år, ca 1000 mil, så jag har inte bytt en massa däck de senaste åren. Så jag har inte kunnat jämföra olika däck på min nuvarande bil. Jag har Continental ecocontact 5 justnu 205/55/R16. Det finns nog tystare, men de är inte hemska, gissar jag. Det där med högre och smalare är intressant, det ska jag tänka på till nästa gång.
Jag har också haft i dämpmatta i bilen, i bagaget, och i dörrar. Sen orkade jag inte mer, för jag märkte ingen skillnad. Minimal om man ens märker något. Tyvärr.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Förlåt om jag förstår tråden, men om du vill ha en tyst bil. Alltså riktigt tyst bil så ska jag sätta upp några vitala detaljer för dig. Detta bör/brukar TYSTA bilar ha:
•dubbelrutor (laminat i mellan glasen).
•Bilen är en Sedan (det är den tystaste modellen)
•mycket ljudisolering
•fjädringen,den ska ha mjuk fjädring, desto hårdare desto större risk för gnissel o skrammel.
•lågt varvtal från motorn, desto större motor desto lägre brukar varvtalet bli.
•helst automat då de brukar varva lägre i motorvägsfart
•välisolerad bil såklart, och detta görs främst på STORA bilar

Summarum: du bör alltså inte söka efter små plastiga bilar i GTi-klassen(det har du redan märkt), inte heller SUV eller kombi.

Tystaste Hondan jag har kört var Lowpass Honda Legend -07. Men det finns ännu tystare bilar 😁

Jag har haft många Accorder, de är liksom okey som bruksbilar, hyffsat bekväma och betydligt tystare än Jazz, Civic, Crx mfl. Men sen skaffade jag mig en Lexus LS430, den var utsedd till ”världens tystaste bil” när den kom, och den finns knappt någon bil än i dag som är lika tyst som den är! Men den var duktig på att dra bensin den rackarn!

Så idag åker jag den nyare LS460, den kostar ungefär som en Accord 2.4L i förbrukning och i skatt, på mig så är försäkringen dyrare än på mina Accorder jag haft. Men det är okey. Så det är främst inköpspriset som är högre, dock har dessa bilar väldigt bra andrahandsvärde och de har i princip nått sin bottenivå så det är knappt nån värdeminskning att tänka på. Man får i princip nästan tillbaka pengarna när man säljer den efter några år.

Jag är ljudallergiker, i vanliga bilar så blir jag efteråt trött och får slut på min energi, kan ha svårt att fokusera o koncentrera mig ordentligt, men i en LS så blir det tvärtom! Den är så bekväm så jag blir piggare när jag kommit fram o stiger ur! Har kört den både 6h till Malmö men även 10h till Piteå. Kändes som att jag var utvilad när jag kom fram och hade mycket energi för att hitta på äventyr och skoj!

Mitt liv har förändrats sedan jag köpte LS.

Nackdelen är att när/om nånting går sönder så kan det bli rätt så kostsamt, jag lagar mina egna bilar men priser på delar till en Lexus är betydligt högre än till en vanlig Honda. Men för mig är tystnaden och komforten värd det. Jag är nöjd och jag mår bra.

Tillägg: en bil som behöver tysta däck för att bli okey att åka i är oftast väldigt dålig isolerad. Så desto bättre bilen är isolerad desto mindre skillnad gör däcken.
Bilagor
3C94A004-1EC9-48A8-8E36-B913EDAB3CC5.jpeg
A6494CB6-7B78-48B3-B4E2-65DB858622D5.png
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag har kört 20 000 mil i min Accord 2009 manuell executive 2.0 sedan. Det finns såklart tystare bilar, men jag upplever den inte som orimligt bullrig. Det är den bästa bilen jag haft och har försökt ersätta den under 3 års tid (av totalt 8 års ägande). Varje gång jag provkört en bil som jag tycker är "helt okej" så ändrar jag uppfattning varje gång jag satt mig i Accorden och åker hem. Och jag har provkört orimligt många nu...

LS600h har varit på tapeten och jag har provkört två, men jag kunde inte motivera prisskillnaden för en äldre eller lika gammal bil. Jag åker sällan i tyst bil ska tilläggas, stereon är alltid på och jag tycker den är helt okej.

Facelift fick de nya framlamporna bland annat, enklaste sättet att se skillnaden på dem, runt 2012.

Just nu inväntar jag rätt elbil att ersätta den med, men det är svårt... Den är så jävla bra! Kompletterade flottan med en Volvo V70 -14 till sambon häromdagen, den känns som en båt att i jämförelse. Och då är Accorden enligt mig inte en obekväm bil, den har det bästa av alla världar!

Jag har kört 3 olika uppsättningar sommardäck (2 nyköpta) och inte direkt märkt någon ljudskillnad. Två "premiumdäck" och en budgetvariant. Dubbfria vinterdäck är helt klart tystast.

Jag har aldrig sträckkört till Piteå, men 60-65mil till Knutstorp utan stop, inga problem alls. Något jag alltid reflekterar över när jag kört andra bilar är hur lite man behöver anstränga sig med styrningen i Accorden, väldigt små rattrörelser för att tåga fram på motorvägen och behöver inte sitta och korrigera för slappa bussningar eller spår i vägen hela tiden.
antvak
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 september 2017, 20:43
Namn: Antonios Vakaloudis
Ort: LundiSkåne
Has thanked: 5 times

Malkolm skrev: 4 november 2020, 15:36 Förlåt om jag förstår tråden, men om du vill ha en tyst bil. Alltså riktigt tyst bil så ska jag sätta upp några vitala detaljer för dig. Detta bör/brukar TYSTA bilar ha:
@Malkolm. Du förstör inte tråden alls, jag har inte skrivit alla mina tankar i mitt inlägg, för det hade blivit för långt. Jag känner mycket väl till Lexus LS och GS. Det handlar ofta om pris också och om driftskostnader. Vissa bilar måste jag bortse ifrån. En Lexus med V8 och kanske V8 hybrid förstår jag att det hade varit optimalt. De är supertysta, det har jag förstått. Men jag tror inte att jag skulle kunna leva med en pga av högre inköp och vissa kostnader. Vad har du för snittförbrukning?

Jag funderade länge också på om en Lexus GS300 2006-2010 hade varit något för mig, jag tror den hade varit perfekt. Men man verkar inte kunna fälla sätena ens. Lite praktikalitet skulle jag vilja ha, eftersom det kommer bli min enda bil under en lång tid. Jag vill gärna äga nästa bil ett tag. Dragkrok är också ett måste men ibland vill man kunna slänga in lite längre grejer där bak. Jag kanske omvärderar detta om jag får provköra en.

En annan Lexus jag har funderat på är RX400h. Just för att den finns för rimliga priser (för mig) och för att det är en praktisk bil, mer än GS.


pasen skrev: 4 november 2020, 19:20 Jag har kört 20 000 mil i min Accord 2009 manuell executive 2.0 sedan...
Tack så väldigt mycket för ditt inlägg. Det är den känslan jag är ute efter :).
Hur är ljudnivån jämfört med Volvon? Jag har åkt i en nyare V70, ungefär samma modell som -14, och de är ganska tysta.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag kör som sagt alltid med stereon på, så jag har inte riktigt utvärderat tystheten än, jag får ta en sväng med båda bilarna efter varandra utan stereo nån dag. Med stereon på tycker jag inte det är nån direkt större skillnad på bruset från körningen. Det är säkert en mätbar skillnad, men jag tänker inte på det.

EDIT: ska tilläggas att Volvon har 19 tum "lågprofildäck" kontra Accordens 17-tum av ballongmodell. Accorden känns trots det mycket mer responsiv i chassi och styrning.

Det kanske inte är en rättvis jämförelse av mig som har 20k mil bakom mig i Accorden när jag säger att Volvon är lite mer ansträngande för mig att köra än så länge (trots automat). Vanor är svåra att bryta.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Här har du lite förbrukningsdata från min körning, 2.0 manuell som sagt.
Screenshot_20201105-114636_Fuelio.jpg
Screenshot_20201105-114712_Fuelio.jpg
Användarvisningsbild
Addetyp
Inlägg: 74
Blev medlem: 10 augusti 2018, 17:31
Bil: Honda CTR EP3
Namn: Adrian Haghverdian
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Helt korrekt att det inte går att fälla ner baksätena i en Lexus GS 2005 - 2010. Visst, det är surt... Men bagageutrymmet är stort så det räcker gott och väl. Men ska man ha lite längre grejer så blir det problematiskt.

MEN, det är en otrolig bil för pengar. Blir nog svårt att hitta något bättre för pengarna. Väldigt tyst (Malkolms LS är tystare såklart ;)), bekväm att åka i, drar inte särskilt mycket för att vara en 3.0L V6:a på 249hk (~ 0.7 landsväg, ~ 0.9 blandad), gott och blandat med finesser, osv osv.

Har även kört en Honda Legend 2007, det var mer eller mindre lika bra båda två. Men fördelen med GS:en är att det är en 6 växlad låda kontra Legendens 5 växlade låda. SH-AWD på legenden är ju dock inte helt fel!

Som du säger, kan vara värt att provköra en innan du eliminerar den pga det inte går att fälla ner baksätena ;)
Honda Civic Type R -05
antvak
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 september 2017, 20:43
Namn: Antonios Vakaloudis
Ort: LundiSkåne
Has thanked: 5 times

Tack alla, verkligen. Jag har en bra lista på gång iaf. Jag undrar fortfarande över faceliften, men de är så sällsynta så det är kanske inte många som har jämfört dem. Legend har jag också kollat in, men jag är lite tveksam pga lite för hög förbrukning. Jag behöver inte 4wd direkt heller, men den ser trevlig ut.

Accord 2.4 aut 2009 - 2014
rx400h 2007-2009
GS300 - 2006-2010 (synd att 450h har minimalt bagage).
MB e200/250
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Min LS460 snittar 0.95L med 21’ sommar med soppaslukande Michelin ps4s, 245 fram o 275 bak.

Med Nokian dubbdäck 18’ o aningen lugnare körning vintertid ligger den runt 0.82L.

Mina Accorder med 2.4L manuell har snittat runt 0.9. (Med automat 1.0-1.1L).
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Högst skeptisk till dessa siffror med en V8. Åker du bara 70-väg och aldrig stannar? På pappret har den ett snitt på 1.11L/mil.
Gamla generationens Accord 2.4 har ett snitt på 0.98/mil på pappret med manuell låda, så inte helt orimligt... "Nuvarande" generation 2.4 har ett pappers-snitt på 0.75/mil med manuell låda.

Ang faceliften så har den andra stötfångare, framlampor, kanske baklampor?. Framlamporna är lite mer avancerade och finns även med automatiskt helljus. Det är i princip ingen skillnad i övrigt vad jag vet. Det sägs att faceliften är mer ljuddämpad, men det vet jag inte.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

20mil med farthållarn på 90kmh drog den 0.69L.

Siffror o verklighet stämmer inte alltid. Mina siffror är med tung fot och mestadels i vänsterfilen.

Ja, det var gamla Accorden med 2.4 jag kört.

Min LS430 drog MYCKET mer än vad 460 gör. Även att jag kör högre hastigheter då den är betydligt rappare i acc, så drar den mindre.

Jag trodde att v8 skulle dra mer, men en modern högteknologisk som ligger på halva varvtalet eller ännu lägre jämfört med de flesta Hondor gör att den inte drar så farligt. Oftast ligger marchvarvtalet runt 1100-1400rpm, vid acc runt 1900-2000rpm. Dvs vid normalkörning är man aldrig över 2000rpm.

Effektmässigt ger den i princip samma hästkrafter som 2xK24, men vridmoment har den +50nm mer än 2st k24.
2st k24 blir 4.7L
460 v8 är 4.6L
Så man kan säga att den har mera litereffekt o vrid än k24. Och vi alla vet att k24 är en fantastisk motor.
Skriv svar