Jazz 2008-2014 - motoralternativ?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Blir eventuellt en Jazz som nästa bil istället för den komplett värdelösa Toyota Aygon.
Har sett att det finns några olika motoralternativ, så innan jag gräver djupare så kanske ni som äger/har ägt Jazz kan dela med er av erfarenheter? Kanske någon skall ratas rakt av?

Har sett följande (2008-2014):
1.2
1.3
1.4
1.3 hybrid

Bilen skall användas till pendling, så låg bränsleförbrukning prio 1. I andra vågskålen ligger såklart att man inte behöver byta motor vad 5000:e mil och växellåda något oftare än det (likt Aygon).
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2147
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 259 times

Vilken slags pendling är det? Motor-/landsväg eller mer stadstrafik?

Utan att ha ägt en själv har jag hört att 1.3 hybrid är bäst och annars är det 1.4 man skall ha. Daugaard och Fixxe äger/har ägt dessa så kanske kan bidra med lite mer insikt.

Har du funderat på Civic av samma årsmodeller? Har en 2008 Civic 1.8 140hk som snittar 0,65l/mil blandad körning. Har haft den nere på 0,42 landsväg. Detta med i-Shift "automatlådan" som är lite... speciell :)
Finner f.ö. Civicen väldigt tystgående, bekväm och extremt praktisk. Härlig körkänsla i den också, ligger bra på vägen och med VSA avslaget för man lätt ut bakänden lite i rondeller osv.
Civic verkar finnas i större mängder än Jazz och till bra priser.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Har en Jazz -09 med 1.4l motorn sedan 2014.
Haft den på resor runtom i landet, både med mycket packning och lite packning men används främst för kortare resor inom kommunen.
Mogen bil för sin storlek och känns otroligt välbyggd. Magic seats är perfekt!
Drar runt 0.6 blandad körning men mest viktat åt stadskörning.
Största nackdelen i min värld är avsaknaden av sjätte växeln på manuella lådan vilket gör att den såsar på lite väl mycket om man ska trycka mycket motorväg, speciellt i farter runt 120km/h.
Problem vi har haft har varit väldigt få.
-Spricka på dimljuset.
-Tre pinnbultar till hjulmuttrarna var gängpaj när vi köpte bilen. Åtgärdades för 30kr och Youtubehjälp. Verkstaden ville ha ~2000kr.
-ACn slutade funka ganska snart efter att vi köpt bilen, men en påfyllning behövdes bara och den har nu funkat 6 år efter påfyllningen kontra 5 år från fabrik.
-En rostskyddsbehandling gjordes omedelbart på den pga mycket E4 körning, men stenskotten i skärmkanterna bak har börjat få sig lite prickar.

Bilen har idag gått över 15000 mil och servas enligt indikatorn på märkesverkstad. Har snart gjort slut på första boken :D Den behöver inte fyllas på någon olja mellan servicetillfällena.
Kostar ~950kr skatt, knappt något i försäkring och har väldigt ekonomisk dimension på slitagedelar så som däck och bromsar.

En annan nackdel jag kan komma på är H4 lampor. Kan vara lite tajt att komma åt att byta första gången men jag kör på med sådana rackare som går sönder fort men lyser starkt, så jag byter varje höst och då har man fått in knixen :)
Däremot så är det led original i bakljusen så dom byter man aldrig.
Vi är sugna, jag och frugan, på en CR-V. Men går ju fan aldrig att sälja en Jazz, dom är för bra känns det som.
Men en Civic 1.6 diesel som vi också har är ett väldigt bra komplement och får numera agera långfärdskryssare då den har lite skönare gång på långfärderna..
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Vi hade en manuell 1,4 från 2013
Föräldrarna har en manuell 1,4 från 2009

Fanns i tre utrutningsnivårer
Comfort: snik, inte ens farthållare...

(minns inte vad mellan modellen hette)
Denna hade vi, skinnratt, skinnknopp, farthållare, dimljus fram

Elegance:
Samma som ovan men med panoramaglastak. Föräldrarna har en sådan.

Sen finns väl Si oxå, helt annan front bland annat.


faceliften som kom 2012 är lite snyggare.
Lite annan form på grill/front/lampor fram och andra lampor och stötfångare bak.
Pre-facelift har lite mer silvriga detaljer på instrumentpanelen som ser lite billiga ut.

Men håller med Mähler, sjukt bra bil.
Jag bytte till Eibach 20mm sänkfjädrar (1200kr för hela kittet på Reservdelar24) så blev man av med lite svajjighet och den blev stabilare och lugnare på motorvägen, samt blev mycket roligare att köra..

Annars gjorde jag inget. Tanka, köra, servade på verkstad för det va ändå så billigt...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Kan helt klart rekommendera jazz oavsett årsmodell, vi bytte vår 2007 efter 10 års ägande till en jazz 2017, och ångrar det inte en sekund. Med lite tillbehör, sänkning och fälgar så blir det riktigt trevlig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Jag har en hybrid 2013.
Klart smidigaste bilen jag ägt!

Lastar som en gud trots liten utsida.

Fina att titta på är de också 👌
IMG_20200824_105409_199.jpg
Pendla stadstrafik (Stockholm) 0.45-0.52
Blandat 0.56
Långfärd fullastad med familjen och packning så har den dragit 0.56-0.57 Stockholm > Övik
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Fixxe skrev: 4 januari 2021, 08:20 Vi hade en manuell 1,4 från 2013
Föräldrarna har en manuell 1,4 från 2009

Fanns i tre utrutningsnivårer
Comfort: snik, inte ens farthållare...

(minns inte vad mellan modellen hette)
Denna hade vi, skinnratt, skinnknopp, farthållare, dimljus fram

Elegance:
Samma som ovan men med panoramaglastak. Föräldrarna har en sådan.

Sen finns väl Si oxå, helt annan front bland annat.


faceliften som kom 2012 är lite snyggare.
Lite annan form på grill/front/lampor fram och andra lampor och stötfångare bak.
Pre-facelift har lite mer silvriga detaljer på instrumentpanelen som ser lite billiga ut.

Men håller med Mähler, sjukt bra bil.
Jag bytte till Eibach 20mm sänkfjädrar (1200kr för hela kittet på Reservdelar24) så blev man av med lite svajjighet och den blev stabilare och lugnare på motorvägen, samt blev mycket roligare att köra..

Annars gjorde jag inget. Tanka, köra, servade på verkstad för det va ändå så billigt...
Elegance har vi, inget panoramatak. Däremot Executive har nog det :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Lite svar från Skånska Honda-Jesus:

Från lägsta utrustning, till högst:
Trend
Comfort
Elegance (Säker på att vi hade en Comfort, men kanske va en elegance vi hade, farthållare och skinnratt/knopp)
Exklusive

Exklusive fanns bara 2011-2012
Mina föräldrars är en 2009, med panoramatak, vilket betyder att det nog är en elegance med "exklusive tillval"

Här är två annonser från Åkessons, dom har ju sålt Honda länge och har nog koll...
jazz01.JPG
jazz01.JPG (86.19 KiB) Visad 876 gånger
jazz02.JPG
jazz02.JPG (100.39 KiB) Visad 876 gånger
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Aha, det är möjligt att det ändras vid någon årsmodell. Våran -09 Jazz Elegance har då ingen farthållare eller glastak.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

har du inte farthållare är jag ganska säker på att det inte är en elegance.
Har du skinnratt o skinnknopp?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Skinnratt, skinnknopp, USB uttag, dimljus.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Robban-Z
Regionombud Gold
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 augusti 2015, 23:33
Bil: Honda Civic Type R Ep3
Namn: Roberth Zitman
Ort: Norrköping Vikbolandet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Bara nyfiken på om det blev nån Jazz för dig?
Är inne på min 5:e Jazz nu och har i skrivande stund avverkat väl över 30k bekymmersfria mil sammanlagt. ☺️
Kör o äger för tillfället följande:
Civic ep3 Type R- 04
Jazz gk5 cvt - 16
Jass SI -13
TRX420FM -15
Montesa Cota 125 -87
mm.
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Passar på att uppdatera tråden lite. Köpte Daugaards Jazz hybrid. Den hade dragit 0.63 Tyresö -> Märsta -> Bollnäs, men med farthållaren på 130kmph 80% av vägen så blev det snarare en massa vikt att frakta med batterierna än vad de hjälpte till. Det är ingen motorvägskryssare med andra ord.

Hade tänkt behålla Aygon lite till, men Mugen-vindavvisare är svåra att motstå :)

Får väl uppdatera lite senare också när jag fått bättre uppfattning om bilen. Men min kommentar till frugan efter att ha kört tyresö -> märsta var: "Du får fan hålla en pistol mot huvudet på mig om du tänker dig att jag skall köra Aygo igen".

Rosten verkar dock gå rätt hårt på dessa. Huven är en stenskottsmagnet? Underredet behöver få sig en ordentlig underredebehandling med både rostskyddsmassa och olja inför vintern. Så mitt bästa tips efter en veckas ägande är; se till att ta hand om rost så snart som möjligt!
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
Robban-Z
Regionombud Gold
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 augusti 2015, 23:33
Bil: Honda Civic Type R Ep3
Namn: Roberth Zitman
Ort: Norrköping Vikbolandet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Mina Jazzar just nu drar nästan aldrig över 0,53 hur jag än kör. Drar jag släp med nåt tungt på så kanske 0,65. Lägsta snitt om jag kör landsväg mest är 0,48.
Jag har inte haft någon ”hybrid” utan bara 2 st Jazz gk med 1,3 motorn både automat och manuell och 4 st Jazz ge8 med 1,4 motorn som är asbra tycker jag.
Rost har jag verkligen inte haft problem med varken under eller utanpå. Stenskott får man självklart hålla efter o måla i för att undvika rostangrepp där.
Har rullat runt i mååånga mil med dessa bilar och de är otroligt bra.

Senaste trippen vi gjorde med Jazz gk 1,3 cvt var till Sälen. 5 personer, minst sagt fullpackad och 2 cyklar på taket samt 17” hjul. Vi körde 120 mil på 4 dagar och en total snittförbrukning på 0,57. 👌

Men du har rätt i att de kommer inte till sin rätt i 130 på motorvägen. 😂
Kör o äger för tillfället följande:
Civic ep3 Type R- 04
Jazz gk5 cvt - 16
Jass SI -13
TRX420FM -15
Montesa Cota 125 -87
mm.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Huven är omlackad med modern färg och det är ingen hitt, därav lacksläppen. Men de gjorde dem för att huven va full av stenskott så ligg hellre med 6 sekunders mellanrum än 3 sekunder.

Har du hittat rost förutom här? (de platserna har jag förklaring till)
IMG_20220726_073740.jpg
Hoppas du blir nöjd med bilen, jag har varit grymt nöjd med den.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

6 sekunder brukar vara bra ur ett stenskottsperspektiv, oavsett bil :)

Har inte inspekterat supernoga ännu, men båda skärmkanterna bak behöver sig en omgång lamellskiva och rostskydd. Hela nederdelen av bakluckan samt där du ringade in. Delar av trösklarna också. Men det är småsaker egentligen som bara behöver hållas efter lite.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Uppdaterar med bränsleförbrukningssifrror (Jazz hybrid 2013):

Med ÄGGSKAL under foten och tanke på "vad är det lägsta möjliga som går att köra" maximalt nyttjande utav elmotorn på sträckor där det går, 100% motorbroms , max 80kmph, från fulltank till tomt = 0,53 liter/mil.

Mer normal blandad "gubb" körning = 0,59 liter/milen.

Jag är nu inne på tanken med "pendling men ännu inte riktigt gubbe" (dvs. 20kmph över skyltad hastighet, omkörningar av saktakörare, mm). Misstänker runt 0,62 liter/mil.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Skriv svar