Jazz 2008-2014 - motoralternativ?
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Blir eventuellt en Jazz som nästa bil istället för den komplett värdelösa Toyota Aygon.
Har sett att det finns några olika motoralternativ, så innan jag gräver djupare så kanske ni som äger/har ägt Jazz kan dela med er av erfarenheter? Kanske någon skall ratas rakt av?
Har sett följande (2008-2014):
1.2
1.3
1.4
1.3 hybrid
Bilen skall användas till pendling, så låg bränsleförbrukning prio 1. I andra vågskålen ligger såklart att man inte behöver byta motor vad 5000:e mil och växellåda något oftare än det (likt Aygon).
Har sett att det finns några olika motoralternativ, så innan jag gräver djupare så kanske ni som äger/har ägt Jazz kan dela med er av erfarenheter? Kanske någon skall ratas rakt av?
Har sett följande (2008-2014):
1.2
1.3
1.4
1.3 hybrid
Bilen skall användas till pendling, så låg bränsleförbrukning prio 1. I andra vågskålen ligger såklart att man inte behöver byta motor vad 5000:e mil och växellåda något oftare än det (likt Aygon).
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- Lärfors
- Inlägg: 2147
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 259 times
Vilken slags pendling är det? Motor-/landsväg eller mer stadstrafik?
Utan att ha ägt en själv har jag hört att 1.3 hybrid är bäst och annars är det 1.4 man skall ha. Daugaard och Fixxe äger/har ägt dessa så kanske kan bidra med lite mer insikt.
Har du funderat på Civic av samma årsmodeller? Har en 2008 Civic 1.8 140hk som snittar 0,65l/mil blandad körning. Har haft den nere på 0,42 landsväg. Detta med i-Shift "automatlådan" som är lite... speciell
Finner f.ö. Civicen väldigt tystgående, bekväm och extremt praktisk. Härlig körkänsla i den också, ligger bra på vägen och med VSA avslaget för man lätt ut bakänden lite i rondeller osv.
Civic verkar finnas i större mängder än Jazz och till bra priser.
Utan att ha ägt en själv har jag hört att 1.3 hybrid är bäst och annars är det 1.4 man skall ha. Daugaard och Fixxe äger/har ägt dessa så kanske kan bidra med lite mer insikt.
Har du funderat på Civic av samma årsmodeller? Har en 2008 Civic 1.8 140hk som snittar 0,65l/mil blandad körning. Har haft den nere på 0,42 landsväg. Detta med i-Shift "automatlådan" som är lite... speciell
Finner f.ö. Civicen väldigt tystgående, bekväm och extremt praktisk. Härlig körkänsla i den också, ligger bra på vägen och med VSA avslaget för man lätt ut bakänden lite i rondeller osv.
Civic verkar finnas i större mängder än Jazz och till bra priser.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Har en Jazz -09 med 1.4l motorn sedan 2014.
Haft den på resor runtom i landet, både med mycket packning och lite packning men används främst för kortare resor inom kommunen.
Mogen bil för sin storlek och känns otroligt välbyggd. Magic seats är perfekt!
Drar runt 0.6 blandad körning men mest viktat åt stadskörning.
Största nackdelen i min värld är avsaknaden av sjätte växeln på manuella lådan vilket gör att den såsar på lite väl mycket om man ska trycka mycket motorväg, speciellt i farter runt 120km/h.
Problem vi har haft har varit väldigt få.
-Spricka på dimljuset.
-Tre pinnbultar till hjulmuttrarna var gängpaj när vi köpte bilen. Åtgärdades för 30kr och Youtubehjälp. Verkstaden ville ha ~2000kr.
-ACn slutade funka ganska snart efter att vi köpt bilen, men en påfyllning behövdes bara och den har nu funkat 6 år efter påfyllningen kontra 5 år från fabrik.
-En rostskyddsbehandling gjordes omedelbart på den pga mycket E4 körning, men stenskotten i skärmkanterna bak har börjat få sig lite prickar.
Bilen har idag gått över 15000 mil och servas enligt indikatorn på märkesverkstad. Har snart gjort slut på första boken Den behöver inte fyllas på någon olja mellan servicetillfällena.
Kostar ~950kr skatt, knappt något i försäkring och har väldigt ekonomisk dimension på slitagedelar så som däck och bromsar.
En annan nackdel jag kan komma på är H4 lampor. Kan vara lite tajt att komma åt att byta första gången men jag kör på med sådana rackare som går sönder fort men lyser starkt, så jag byter varje höst och då har man fått in knixen
Däremot så är det led original i bakljusen så dom byter man aldrig.
Vi är sugna, jag och frugan, på en CR-V. Men går ju fan aldrig att sälja en Jazz, dom är för bra känns det som.
Men en Civic 1.6 diesel som vi också har är ett väldigt bra komplement och får numera agera långfärdskryssare då den har lite skönare gång på långfärderna..
Haft den på resor runtom i landet, både med mycket packning och lite packning men används främst för kortare resor inom kommunen.
Mogen bil för sin storlek och känns otroligt välbyggd. Magic seats är perfekt!
Drar runt 0.6 blandad körning men mest viktat åt stadskörning.
Största nackdelen i min värld är avsaknaden av sjätte växeln på manuella lådan vilket gör att den såsar på lite väl mycket om man ska trycka mycket motorväg, speciellt i farter runt 120km/h.
Problem vi har haft har varit väldigt få.
-Spricka på dimljuset.
-Tre pinnbultar till hjulmuttrarna var gängpaj när vi köpte bilen. Åtgärdades för 30kr och Youtubehjälp. Verkstaden ville ha ~2000kr.
-ACn slutade funka ganska snart efter att vi köpt bilen, men en påfyllning behövdes bara och den har nu funkat 6 år efter påfyllningen kontra 5 år från fabrik.
-En rostskyddsbehandling gjordes omedelbart på den pga mycket E4 körning, men stenskotten i skärmkanterna bak har börjat få sig lite prickar.
Bilen har idag gått över 15000 mil och servas enligt indikatorn på märkesverkstad. Har snart gjort slut på första boken Den behöver inte fyllas på någon olja mellan servicetillfällena.
Kostar ~950kr skatt, knappt något i försäkring och har väldigt ekonomisk dimension på slitagedelar så som däck och bromsar.
En annan nackdel jag kan komma på är H4 lampor. Kan vara lite tajt att komma åt att byta första gången men jag kör på med sådana rackare som går sönder fort men lyser starkt, så jag byter varje höst och då har man fått in knixen
Däremot så är det led original i bakljusen så dom byter man aldrig.
Vi är sugna, jag och frugan, på en CR-V. Men går ju fan aldrig att sälja en Jazz, dom är för bra känns det som.
Men en Civic 1.6 diesel som vi också har är ett väldigt bra komplement och får numera agera långfärdskryssare då den har lite skönare gång på långfärderna..
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Vi hade en manuell 1,4 från 2013
Föräldrarna har en manuell 1,4 från 2009
Fanns i tre utrutningsnivårer
Comfort: snik, inte ens farthållare...
(minns inte vad mellan modellen hette)
Denna hade vi, skinnratt, skinnknopp, farthållare, dimljus fram
Elegance:
Samma som ovan men med panoramaglastak. Föräldrarna har en sådan.
Sen finns väl Si oxå, helt annan front bland annat.
faceliften som kom 2012 är lite snyggare.
Lite annan form på grill/front/lampor fram och andra lampor och stötfångare bak.
Pre-facelift har lite mer silvriga detaljer på instrumentpanelen som ser lite billiga ut.
Men håller med Mähler, sjukt bra bil.
Jag bytte till Eibach 20mm sänkfjädrar (1200kr för hela kittet på Reservdelar24) så blev man av med lite svajjighet och den blev stabilare och lugnare på motorvägen, samt blev mycket roligare att köra..
Annars gjorde jag inget. Tanka, köra, servade på verkstad för det va ändå så billigt...
Föräldrarna har en manuell 1,4 från 2009
Fanns i tre utrutningsnivårer
Comfort: snik, inte ens farthållare...
(minns inte vad mellan modellen hette)
Denna hade vi, skinnratt, skinnknopp, farthållare, dimljus fram
Elegance:
Samma som ovan men med panoramaglastak. Föräldrarna har en sådan.
Sen finns väl Si oxå, helt annan front bland annat.
faceliften som kom 2012 är lite snyggare.
Lite annan form på grill/front/lampor fram och andra lampor och stötfångare bak.
Pre-facelift har lite mer silvriga detaljer på instrumentpanelen som ser lite billiga ut.
Men håller med Mähler, sjukt bra bil.
Jag bytte till Eibach 20mm sänkfjädrar (1200kr för hela kittet på Reservdelar24) så blev man av med lite svajjighet och den blev stabilare och lugnare på motorvägen, samt blev mycket roligare att köra..
Annars gjorde jag inget. Tanka, köra, servade på verkstad för det va ändå så billigt...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Kan helt klart rekommendera jazz oavsett årsmodell, vi bytte vår 2007 efter 10 års ägande till en jazz 2017, och ångrar det inte en sekund. Med lite tillbehör, sänkning och fälgar så blir det riktigt trevlig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Daugaard
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
Jag har en hybrid 2013.
Klart smidigaste bilen jag ägt!
Lastar som en gud trots liten utsida.
Fina att titta på är de också
Pendla stadstrafik (Stockholm) 0.45-0.52
Blandat 0.56
Långfärd fullastad med familjen och packning så har den dragit 0.56-0.57 Stockholm > Övik
Klart smidigaste bilen jag ägt!
Lastar som en gud trots liten utsida.
Fina att titta på är de också
Pendla stadstrafik (Stockholm) 0.45-0.52
Blandat 0.56
Långfärd fullastad med familjen och packning så har den dragit 0.56-0.57 Stockholm > Övik
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Elegance har vi, inget panoramatak. Däremot Executive har nog detFixxe skrev: ↑4 januari 2021, 08:20 Vi hade en manuell 1,4 från 2013
Föräldrarna har en manuell 1,4 från 2009
Fanns i tre utrutningsnivårer
Comfort: snik, inte ens farthållare...
(minns inte vad mellan modellen hette)
Denna hade vi, skinnratt, skinnknopp, farthållare, dimljus fram
Elegance:
Samma som ovan men med panoramaglastak. Föräldrarna har en sådan.
Sen finns väl Si oxå, helt annan front bland annat.
faceliften som kom 2012 är lite snyggare.
Lite annan form på grill/front/lampor fram och andra lampor och stötfångare bak.
Pre-facelift har lite mer silvriga detaljer på instrumentpanelen som ser lite billiga ut.
Men håller med Mähler, sjukt bra bil.
Jag bytte till Eibach 20mm sänkfjädrar (1200kr för hela kittet på Reservdelar24) så blev man av med lite svajjighet och den blev stabilare och lugnare på motorvägen, samt blev mycket roligare att köra..
Annars gjorde jag inget. Tanka, köra, servade på verkstad för det va ändå så billigt...
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Lite svar från Skånska Honda-Jesus:
Från lägsta utrustning, till högst:
Trend
Comfort
Elegance (Säker på att vi hade en Comfort, men kanske va en elegance vi hade, farthållare och skinnratt/knopp)
Exklusive
Exklusive fanns bara 2011-2012
Mina föräldrars är en 2009, med panoramatak, vilket betyder att det nog är en elegance med "exklusive tillval"
Här är två annonser från Åkessons, dom har ju sålt Honda länge och har nog koll...
Från lägsta utrustning, till högst:
Trend
Comfort
Elegance (Säker på att vi hade en Comfort, men kanske va en elegance vi hade, farthållare och skinnratt/knopp)
Exklusive
Exklusive fanns bara 2011-2012
Mina föräldrars är en 2009, med panoramatak, vilket betyder att det nog är en elegance med "exklusive tillval"
Här är två annonser från Åkessons, dom har ju sålt Honda länge och har nog koll...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Aha, det är möjligt att det ändras vid någon årsmodell. Våran -09 Jazz Elegance har då ingen farthållare eller glastak.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
har du inte farthållare är jag ganska säker på att det inte är en elegance.
Har du skinnratt o skinnknopp?
Har du skinnratt o skinnknopp?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Robban-Z
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 12 augusti 2015, 23:33
- Bil: Honda Civic Type R Ep3
- Namn: Roberth Zitman
- Ort: Norrköping Vikbolandet
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 5 times
Bara nyfiken på om det blev nån Jazz för dig?
Är inne på min 5:e Jazz nu och har i skrivande stund avverkat väl över 30k bekymmersfria mil sammanlagt.
Är inne på min 5:e Jazz nu och har i skrivande stund avverkat väl över 30k bekymmersfria mil sammanlagt.
Kör o äger för tillfället följande:
Civic ep3 Type R- 04
Jazz gk5 cvt - 16
Jass SI -13
TRX420FM -15
Montesa Cota 125 -87
mm.
Civic ep3 Type R- 04
Jazz gk5 cvt - 16
Jass SI -13
TRX420FM -15
Montesa Cota 125 -87
mm.
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Passar på att uppdatera tråden lite. Köpte Daugaards Jazz hybrid. Den hade dragit 0.63 Tyresö -> Märsta -> Bollnäs, men med farthållaren på 130kmph 80% av vägen så blev det snarare en massa vikt att frakta med batterierna än vad de hjälpte till. Det är ingen motorvägskryssare med andra ord.
Hade tänkt behålla Aygon lite till, men Mugen-vindavvisare är svåra att motstå
Får väl uppdatera lite senare också när jag fått bättre uppfattning om bilen. Men min kommentar till frugan efter att ha kört tyresö -> märsta var: "Du får fan hålla en pistol mot huvudet på mig om du tänker dig att jag skall köra Aygo igen".
Rosten verkar dock gå rätt hårt på dessa. Huven är en stenskottsmagnet? Underredet behöver få sig en ordentlig underredebehandling med både rostskyddsmassa och olja inför vintern. Så mitt bästa tips efter en veckas ägande är; se till att ta hand om rost så snart som möjligt!
Hade tänkt behålla Aygon lite till, men Mugen-vindavvisare är svåra att motstå
Får väl uppdatera lite senare också när jag fått bättre uppfattning om bilen. Men min kommentar till frugan efter att ha kört tyresö -> märsta var: "Du får fan hålla en pistol mot huvudet på mig om du tänker dig att jag skall köra Aygo igen".
Rosten verkar dock gå rätt hårt på dessa. Huven är en stenskottsmagnet? Underredet behöver få sig en ordentlig underredebehandling med både rostskyddsmassa och olja inför vintern. Så mitt bästa tips efter en veckas ägande är; se till att ta hand om rost så snart som möjligt!
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- Robban-Z
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 12 augusti 2015, 23:33
- Bil: Honda Civic Type R Ep3
- Namn: Roberth Zitman
- Ort: Norrköping Vikbolandet
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 5 times
Mina Jazzar just nu drar nästan aldrig över 0,53 hur jag än kör. Drar jag släp med nåt tungt på så kanske 0,65. Lägsta snitt om jag kör landsväg mest är 0,48.
Jag har inte haft någon ”hybrid” utan bara 2 st Jazz gk med 1,3 motorn både automat och manuell och 4 st Jazz ge8 med 1,4 motorn som är asbra tycker jag.
Rost har jag verkligen inte haft problem med varken under eller utanpå. Stenskott får man självklart hålla efter o måla i för att undvika rostangrepp där.
Har rullat runt i mååånga mil med dessa bilar och de är otroligt bra.
Senaste trippen vi gjorde med Jazz gk 1,3 cvt var till Sälen. 5 personer, minst sagt fullpackad och 2 cyklar på taket samt 17” hjul. Vi körde 120 mil på 4 dagar och en total snittförbrukning på 0,57.
Men du har rätt i att de kommer inte till sin rätt i 130 på motorvägen.
Jag har inte haft någon ”hybrid” utan bara 2 st Jazz gk med 1,3 motorn både automat och manuell och 4 st Jazz ge8 med 1,4 motorn som är asbra tycker jag.
Rost har jag verkligen inte haft problem med varken under eller utanpå. Stenskott får man självklart hålla efter o måla i för att undvika rostangrepp där.
Har rullat runt i mååånga mil med dessa bilar och de är otroligt bra.
Senaste trippen vi gjorde med Jazz gk 1,3 cvt var till Sälen. 5 personer, minst sagt fullpackad och 2 cyklar på taket samt 17” hjul. Vi körde 120 mil på 4 dagar och en total snittförbrukning på 0,57.
Men du har rätt i att de kommer inte till sin rätt i 130 på motorvägen.
Kör o äger för tillfället följande:
Civic ep3 Type R- 04
Jazz gk5 cvt - 16
Jass SI -13
TRX420FM -15
Montesa Cota 125 -87
mm.
Civic ep3 Type R- 04
Jazz gk5 cvt - 16
Jass SI -13
TRX420FM -15
Montesa Cota 125 -87
mm.
- Daugaard
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
Huven är omlackad med modern färg och det är ingen hitt, därav lacksläppen. Men de gjorde dem för att huven va full av stenskott så ligg hellre med 6 sekunders mellanrum än 3 sekunder.
Har du hittat rost förutom här? (de platserna har jag förklaring till) Hoppas du blir nöjd med bilen, jag har varit grymt nöjd med den.
Har du hittat rost förutom här? (de platserna har jag förklaring till) Hoppas du blir nöjd med bilen, jag har varit grymt nöjd med den.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
6 sekunder brukar vara bra ur ett stenskottsperspektiv, oavsett bil
Har inte inspekterat supernoga ännu, men båda skärmkanterna bak behöver sig en omgång lamellskiva och rostskydd. Hela nederdelen av bakluckan samt där du ringade in. Delar av trösklarna också. Men det är småsaker egentligen som bara behöver hållas efter lite.
Har inte inspekterat supernoga ännu, men båda skärmkanterna bak behöver sig en omgång lamellskiva och rostskydd. Hela nederdelen av bakluckan samt där du ringade in. Delar av trösklarna också. Men det är småsaker egentligen som bara behöver hållas efter lite.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Uppdaterar med bränsleförbrukningssifrror (Jazz hybrid 2013):
Med ÄGGSKAL under foten och tanke på "vad är det lägsta möjliga som går att köra" maximalt nyttjande utav elmotorn på sträckor där det går, 100% motorbroms , max 80kmph, från fulltank till tomt = 0,53 liter/mil.
Mer normal blandad "gubb" körning = 0,59 liter/milen.
Jag är nu inne på tanken med "pendling men ännu inte riktigt gubbe" (dvs. 20kmph över skyltad hastighet, omkörningar av saktakörare, mm). Misstänker runt 0,62 liter/mil.
Med ÄGGSKAL under foten och tanke på "vad är det lägsta möjliga som går att köra" maximalt nyttjande utav elmotorn på sträckor där det går, 100% motorbroms , max 80kmph, från fulltank till tomt = 0,53 liter/mil.
Mer normal blandad "gubb" körning = 0,59 liter/milen.
Jag är nu inne på tanken med "pendling men ännu inte riktigt gubbe" (dvs. 20kmph över skyltad hastighet, omkörningar av saktakörare, mm). Misstänker runt 0,62 liter/mil.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13