Stora tråden om MC

Här diskuterar vi allt om Honda MC
Krister

Låter kanon Dani, vad är det för hoj du körde på?
Kärringstopp och att lägga övningshoj har nog alla gjort... det är trots allt inte som att köra bil.

Något du skall tänka mycket på är blicken... för man har den alltid för nära i början.

Keep it up!
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

BMW GS650, det jag inte gillade alls var hur mkt den åker ner i fram när man använder frambromsen. Det är säkert så på mer eller mindre alla standardhojar men det blev att jag använde fotbromsen mer just för att slippa detta, blev som att gunga i lekparken när den svaja fram o tillbaka jämt :P

Blicken lär jag få öva mkt på, även vid krypkörning så tittade jag alldeles för nära hojen men det kommer väl. Bara att lägga hojen några ggr till så lär man sig till slut haha :P
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

En MC niger en hel del när man bromsar ja (i alla fall jämfört med bil) men där lär man sig att inte hänga på armarna utan jobba med mage och rygg... då blir det inte så påfrestande. När man sen lärt sig köra och allt det där så är det väldigt sällan man använder fotbromsen.

Kör:
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Jag använder typ alltid fotbromsen faktiskt... Den gör inte mycket nytta iofs. Men alltid kapar det någon meter på inbromsningen och om manhar som vana att alltid sätta foten på bromsen så borde man göra det även när det blir en situation där man är tvungen att tvärnita.

Tjuvstopp är inget ovanligt. Det har jag fått ett flertal gånger med nya hojen också. Typ 0 i roterande massa är lite känsligt. Man får se till att ha lite grundvarv innan man lirkar ut kopplingen.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Ja alltså jag förstår ju att en MC niger, bara det att jag stör mig på att det är så mkt :P
Sen är det väl bara bra att använda fotbromsen för att slippa fastrostade OK och skit inför en besiktning, eller är det inte lika känsligt som på en bil?
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Att låta bli att välta hojen är det enklaste. Köp en hoj som väger lite så minskar risken markant :)
Stockholm
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Hahaha jo men jag kan inte förvänta mig att körskolan ska köpa en hoj bara för att jag aldrig kört MC innan :P
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Bakbromsen kommer inte att rosta ihop på samma sätt som den gör på en bil. Du kör ju aldrig hojen i salt...
Men att använda den är bra. Du bromsar på kortare sträcka och kan dessutom ligga och korrigera lite försiktigt i en kurva utan att köra omkull.

Angående att gaffeln sjunker ihop när du bromsar. Så är det på alla hojar, men det är ju olika mycket. Min R1a sjunker förbannat lite jämfört med en äldre touringbaserad cykel tex.
Stockholm
Användarvisningsbild
Thomas
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Been thanked: 1 time

Har du inte kört moppe med växlar Dani???

Konstigt att dem kör med Bmw gs650, dem är väll enstånka? En stånka hackar bara på låga varv och kör krypkörningen extra jobbig, radfyror går så mycket lugnare. Jag hade också problem med att hålla blicken uppe i början, det tar en del övning att hålla blicken uppe, det är i konbanan som man måste hålla upp blicken för att äns klara den, så viktigt är det! Jag försökte alltid hitta något längre bort att titta på, typ ett lågt hustak eller ett fönster.

Själv var jag väldigt nära att lägga min hoj i helgen, jag körde ut på en väg där det låg grus (det var på natten så jag såg inte gruset) min kompis med bil drog iväg före mig så jag drog på från 3000varv å 2an och då går den som en moppe typ, samtidigt som jag svängde spann den på gruset sen fick den fäste och fick en sjuk viktförskjutning åt höger men som tur var fick jag ner foten och sköt ifrån så hårt att jag var nära att tappa den åt andra hållet så jag satte ner foten i gruset o fick inget fäste med foten men som tur var tog gruset slut efter 1s.

Själv har jag kört 400mil på 3 månader nu :) då har jag inte tagit den till jobbet så det har bara blivit nöjes körning :)
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Krister

Steffo skrev:Bakbromsen kommer inte att rosta ihop på samma sätt som den gör på en bil. Du kör ju aldrig hojen i salt...
Men att använda den är bra. Du bromsar på kortare sträcka och kan dessutom ligga och korrigera lite försiktigt i en kurva utan att köra omkull.

Angående att gaffeln sjunker ihop när du bromsar. Så är det på alla hojar, men det är ju olika mycket. Min R1a sjunker förbannat lite jämfört med en äldre touringbaserad cykel tex.
Tänkte på det med att använda bakbromsen i kurva som du berättade att du gjorde när vi körde igenom Kårsta... har sedan läst full kontroll och snackat med lite mer folk med massor erfarenhet... och enda jag fått fram är att man skall inte röra någon broms alls i nån kurva, risken att kasa av ökar bara. Du skall snarare hitta rätt spår, hålla gas och sedan med mer kontroll t.o.m öka gasen något genom kurvan.

Thomas skrev:Har du inte kört moppe med växlar Dani???

Konstigt att dem kör med Bmw gs650, dem är väll enstånka? En stånka hackar bara på låga varv och kör krypkörningen extra jobbig, radfyror går så mycket lugnare. Jag hade också problem med att hålla blicken uppe i början, det tar en del övning att hålla blicken uppe, det är i konbanan som man måste hålla upp blicken för att äns klara den, så viktigt är det! Jag försökte alltid hitta något längre bort att titta på, typ ett lågt hustak eller ett fönster.

Själv var jag väldigt nära att lägga min hoj i helgen, jag körde ut på en väg där det låg grus (det var på natten så jag såg inte gruset) min kompis med bil drog iväg före mig så jag drog på från 3000varv å 2an och då går den som en moppe typ, samtidigt som jag svängde spann den på gruset sen fick den fäste och fick en sjuk viktförskjutning åt höger men som tur var fick jag ner foten och sköt ifrån så hårt att jag var nära att tappa den åt andra hållet så jag satte ner foten i gruset o fick inget fäste med foten men som tur var tog gruset slut efter 1s.

Själv har jag kört 400mil på 3 månader nu :) då har jag inte tagit den till jobbet så det har bara blivit nöjes körning :)
Härligt. Själv har jag avverkat lite drygt det... också det bara på nöjeskörning... nu kör jag till jobbet också men då jag bara har 2km till jobbet så ökar det inte körningen direkt. :)
Senast redigerad av Krister den 7 september 2009, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.

Kör:
Användarvisningsbild
Thomas

Jag brukar också bromsa löst bak när det går lite fort i en kurva, speciellt i lite högre farter än 110 jag tycker det blir mycket stabilare.
Krister

Själv så upptäckte jag att jag satt alldeles för långt fram på sadeln... ljusterade bakåt och hade genast stabilare kurvtagning.

Men men, alla har vi våra körstilar, så länge man håller sig på hjulen så... men rent teoretiskt känns det riskabelt att lägga broms på bakhjulet när man ligger med nedlägg.

Kör:
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Det är inget man gör som rutin, men om man blir lite överraskad av att kurvan nyper mer än man hinner justera linjen så kan man kompensera lite med bakbromsen. jag ligger inte och bromsar mig genom kurvan utan bara i ingången, sedan jämn jas tills man kan sikta in sig på utgången och då är det mycket mos på bakhjulet som gäller om man ska komma så snabbt som möjlig ur böjen.

Att lägga sig i rätt linje är ju något man alltid strävar efter, men man vet ju inte bvad rätt linje är om man inte kört vägen så pass mycket så man memorerat den. Iallafall inte i skymda kurvor och inne i skogfen där man inte ser slutet på kurvan. På en bana är det ju superenkelt. Efter några varv så börjar man ju hitta runt och då är det ju bara att släppa på. Men att tro att man ska kunna hitta rätt spårpå en väg man aldrig kört är ju inte i möjligt annat än med tur. Därför foten på bromsen så man kan justera. Jag får hellre ett bakhjulssläpp än ett framhjulssläpp :)
Stockholm
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Thomas: Nej inte ens moppe, vi invandrarungar tycker det är roligare att köra bil än nån fjantig moppe som bara gör 50 så därför satt jag aldrig ens på en moppe som liten fjortis :)
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Personligen så körde jag moppe som gjorde 45 km/h när jag var 15. En MT5 förstås ;). Vågade inte trimma dels för att jag inte fick för mina föräldrar och dels för att jag tog kort på 125:a när jag fyllt 16. Sedan satt mina polare där med trimmade moppar som gjorde 90-100 och några andra i epatraktorer som gick långsammare än vad jag kan springa. Själv satt jag på en vässad Yamaha TZR som toppade 170 och accade ifrån de flesta normala bilar utan problem.
Stockholm
Jontis
Namn: JonasSundgren

Jag använder oftast lite bakbroms vid normal körning. När jag har skjuts används den betydligt mer. I början av kontrollerade inbromsningar för att hojen inte ska niga så mycket och göra det lite bekvämare för passageraren.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister

Jontis skrev:Jag använder oftast lite bakbroms vid normal körning. När jag har skjuts används den betydligt mer. I början av kontrollerade inbromsningar för att hojen inte ska niga så mycket och göra det lite bekvämare för passageraren.
Vid skjuts så absolut, då används bakbromsen hos mig med. Men majoriteten av mina 700mil har varit utan skjuts och mer fokus på inspirerad körning.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Thomas skrev:Konstigt att dem kör med Bmw gs650, dem är väll enstånka? En stånka hackar bara på låga varv och kör krypkörningen extra jobbig, radfyror går så mycket lugnare.
Tillägg: Ingen jävla aning om det är encylindrig eller inte, jag bara satte mig på skiten och körde iväg men jo den hade inte så bra krypkörningsegenskaper. Det var absolut skitstörigt så jag använde oftast ettan men det funkar ju tills man kan köpa en ordentlig MC, HONDA! 8)
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Om inte bakbromsen var användbar vid inspirerad körning eller när duktiga förare kör snabbt så skulle den ha försvunnit för länge sedan på MotoGP-hojar tex. Den är alltså bra att ha och gör mer nytta än skada. Det är iallafall min slutsats.
Stockholm
Krister

Själv går jag efter det jag får lära mig från andra källor... som Full Kontroll t.ex.
<a href="http://www.svmc.se/upload/School/Dokume ... 0SVENO.pdf" target="_blank">http://www.svmc.se/upload/School/Dokume ... ENO.pdf</a>

Full Kontroll är för övrigt något som SMC utgår ifrån när det gäller deras Broms och Kurv Kurs samt deras bankörningar på både storbana och gocartbanor.

Jag anser mig själv inte vara något MC-proffs utan jag utgår bara från vad jag lär mig från andra med klart mer erfarenheter än mig själv.

I "Full Kontroll" går det att läsa bland annat följande:

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Styrfasen
När du kommit fram till svängpunkten ger du styrkommando. Du spänner musklerna mot yttre fotpinnen och skjuter ifrån på det motsatta styrhandtaget. Snabbheten i styrkommandot avgör hur snabbt du kommer att ändra kurs. Normalt ger du ett mjukt, nästan kärleksfullt tryck på handtaget och behåller det tills du uppnått önskat nedlägg. På vått underlag är det givetvis avgörande med mycket mjuka rörelser och försiktiga styrkommandon.
Skall du däremot göra en ordentlig undanmanöver måste du skjuta på snabbt och med större kraft. Då är du fullständigt beroende av förankring och tryck-tramp för att få precision och kraft. Därför är det viktigt att öva tryck-tramp i alla svängar så att det sitter reflexmässigt den gången du verkligen behöver det.
Gaskontroll
Omedelbart efter att du har givit styrkommando drar du på lite gas, vilket är nödvändigt för att undvika motorbromsning. Sedan drar du försiktigt på gas genom resten av svängen. Denna mjuka acceleration överför belastning till bakhjulet så att du uppnår optimal fördelning av belastningen mellan fram- och bakhjul. Målet är att ha lite mer vikt på bakhjulet. Därmed svänger cykeln villigare. Dessutom maximerar du väggreppet eftersom framgaffeln rätar ut sig, får större marginaler att arbeta med och tar därmed bättre tar upp ojämnheter i underlaget.
Utgångsfasen
När du lagt ner cykeln i en korrekt sväng och har kontroll på gasen är svängen så gott som klar. Låt blicken arbeta långt fram. Börja jobba med nästa delsträcka. Du rätar upp cykeln genom att öka gaspådraget och/eller skjuta ifrån på det yttre styrhandtaget.

Korrigeringar i svängen
Som en följd av dåliga körrutiner eller plötsliga förändringar i trafikbilden träffar du inte alltid rätt med styrkommandot. Då måste du korrigera, vilket är helt i sin ordning. Här kan dock varningsklockorna börja ringa och väcka de instinktiva felreaktionerna. Vid många tillfällen är de redo att överta kontrollen och kanske förvärra situationen.
Det är vid dessa tillfällen det gäller att lita på motorcykeln och på den inövade körtekniken: sjunk ihop i överkroppen så att underarmarna hamnar vågrätt, tryck-tramp och ge lite gas. Med kunskap och övning kan du övervinna instinkterna som frestar dig att släppa gasen, räta dig upp och ta ett hårdare grepp om styret.
Även när underlaget är halt skall du ge lite gas i svängen. Att ge lite gas när du är rädd kan säkert upplevas som skrämmande, men du ökar chansen att helskinnad ta dig genom svängen.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kör:
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Has thanked: 22 times
Been thanked: 48 times
Kontakt:

Får man blanda sig i diskussionen?

@Krister: Jag håller fullständigt med dig. Normalt är det bättre att gasa sig ur kurvan.
I de flesta fall är det inte hojen som sätter begränsningarna, utan det är piloten..

Men ibland nyper kurvan ordentligt, och då måste man få ner farten innan apex..
I sådana fall håller jag med Steffo, det känns tryggare att få lite bakhjulssläpp
än framhjulssläpp. :prop:

Och jag är också övertygad om att sådana genier som Rossi et al använder
bakbromsen, annars skulle den som sagt vara borta.

Men för det mesta låter jag också bakbromsen vara..
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Krister

Tarning skrev:Får man blanda sig i diskussionen?

@Krister: Jag håller fullständigt med dig. Normalt är det bättre att gasa sig ur kurvan.
I de flesta fall är det inte hojen som sätter begränsningarna, utan det är piloten..

Men ibland nyper kurvan ordentligt, och då måste man få ner farten innan apex..
I sådana fall håller jag med Steffo, det känns tryggare att få lite bakhjulssläpp
än framhjulssläpp. :prop:

Och jag är också övertygad om att sådana genier som Rossi et al använder
bakbromsen, annars skulle den som sagt vara borta.

Men för det mesta låter jag också bakbromsen vara..
Fick lära mig nyligen att om jag måste bromsa i kurvan så har jag gått in i den fel... förmodligen (i mitt fall var det så) gått in för snävt, för att vika in och leta upp apex görs bara när du väl ser utgången på kurvan och alltså blir du inte överraskad av en åtnypning i slutet... detta av en MCpolis jag var ute och körde med. Efter det så körde jag bakom honom för att köra i hans spår och kan säga att jag körde med helt fel spår... körde som man gör på bana där man vet hur varje kurva ser ut vilket inte funkar i verkligheten där man inte vet hur länge/skarpt kurvan svänger.

Kör:
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Has thanked: 22 times
Been thanked: 48 times
Kontakt:

Krister skrev:Fick lära mig nyligen att om jag måste bromsa i kurvan så har jag gått in i den fel...
Det kan nog inte sägas tydligare än så...

@Dani: Bra jobbat med övningskörningarna. Fortsätt och håll blicken långt fram.
Jag tycker nog att den viktigaste anledningen till att ta körlektioner är att
det är helt åkej att lägga hojen på sidan. Det vill man inte göra med sin egen.. ;)
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Krister. Jag måste ju bara citera mig själv som den fantastiske MC-förare jag är ;)

"jag ligger inte och bromsar mig genom kurvan utan bara i ingången, sedan jämn gas tills man kan sikta in sig på utgången och då är det mycket mos på bakhjulet som gäller om man ska komma så snabbt som möjlig ur böjen."

Jag tror att vi menar samma sak angående vad man bör sikta på att göra. Men vissa kurvor nyper mer än man tror, och man kan ligga fel fast man tror att man har marginal att korrigera. Då är det bra att ha foten beredd för att kunna tvinga till en spårändring i kurvan. Att börja mölja med frambromsen vid fullt nerlägg är som att spela rysk roulette.

Det kan vara det lilla fotbromsandet som skiljer mellan avåkning och bara en rejäl svettning. Sedan har det hänt att jag inte lyckats justera så mycket som krävdes och faktiskt tagit en tur några dm utanför vägbanan. Då är det bra om man hunnit bromsa så mycket som möjligt innan, för väl ute i gräset eller skogen eller gruset är det bara att hoppas på det bästa :).
Senast redigerad av Steffo den 8 september 2009, 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
kasal
Namn: Johan Svensson

Bmw 650GS är väl en paralleltwin? Den hojjen är väl lite åt offroad hållet... lång fjädringsväg då niger den ju rätt rejält vid kraftig broms... känns nog bättre på en vanlig sport eller landsvägshoj. Good Luck Dani!
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Krister

Läste det på Facebook så det lär ju inte vara en hemlis...

GRATTIS ZIGGY!!! Som klarade kortet för MC idag.
:welcome: :toot: :band:

Kör:
Användarvisningsbild
Thomas

Dani skrev:Thomas: Nej inte ens moppe, vi invandrarungar tycker det är roligare att köra bil än nån fjantig moppe som bara gör 50 så därför satt jag aldrig ens på en moppe som liten fjortis :)

Haha där jag bor kör "alla" baxxade scootrar så visst gillar ni moppar fast inte med växlar tydligen :)
Användarvisningsbild
Thomas

Kom på att jag hörde en förare som kör hoj samtidigt som det är stcc, kommer inte ihåg vad det deras race heter.
Han berättade att han använder bak bromsen ytterst lite på bana, endast efter stora rakorna för att stabilisera upp hojen i kraftig inbromsning.
Användarvisningsbild
Thomas

Igår var jag förbi en Aprilia återförsäljare i karlstad och tittade på deras hojjar som är så fina att jag blev kär i deras stora supermotard på första anblicken. Blev erbjuden en provkörning men hade tyvärr varken tid eller kläder och hjälm med mig. Nån som vill köpa min Cbr? :)

Bild
Krister

Thomas skrev:Kom på att jag hörde en förare som kör hoj samtidigt som det är stcc, kommer inte ihåg vad det deras race heter.
Han berättade att han använder bak bromsen ytterst lite på bana, endast efter stora rakorna för att stabilisera upp hojen i kraftig inbromsning.
Pro Superbike heter det och sänds även på Viasat motor? Vem var det du pratade med? Har själv stått och snackat lite med vissa av de grabbarna... ödmjuka och riktigt sjyssta är de i alla fall.

Tror nog att om du frågar pojkar som Rossi och gänget så kommer de nog stå som frågetecken de med angående bakbromsen... men jag tänker inte ge mig in i någon fight om det, det viktigaste är att man kör på ett sätt man själv är bekväm och känner förtroende för.

Kör:
Skriv svar