Stora tråden om MC

Här diskuterar vi allt om Honda MC
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Chrille79 skrev:Har börjat ta tag i mitt mc kort igen. Å redan har man gått händelserna i för väg :)

Har hela tiden velat ha en gammal VFR 88-93, å då facelift (vet ej modell kod osv). Å såklart i vit :)

Vad säger vi om den? Dom säger ju att det är den bästa cyklen Honda har byggt.

Målet är att ha en bra första hoj som är billig att äga osv.

Denna modellen:
Bild
Fantastisk hoj på många sätt, men inte ur körglädjesynpunkt. Köp om du vill ha en retro sporthoj för finåka. Men köp något nyare om det är körglädje och skoj du är ute efter.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Koco skrev:Bild

Uploaded with ImageShack.us
Såååå. Vi är fler som kör bästa versionen av R1 här :)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Steffo: skulle en gammal CBR vara ett bättre val kanske? Man kan ju få en fireblade rr 900 för under 30k

Jag behöver inte så mycket effekt. Jag prioriterar lätt körhet, iaf i början.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Bättre och bättre. Det beror ju på vad man är ute efter. Men det är helt klart en roligare maskin att köra. Men när man köper en äldre hoj så är ju skicket väldigt viktigt också.

Jag hade definitivt valt en 900rr framför en äldre VFR. Men jag är ju såld på sporthojar. Åk och provkör en av varje så vet du ju själv vad du väljer mellan. :)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Chrille: Ska du ändå lägga ca 30K så köp hellre en Hornet runt -00 eller t.ex en ER-6 som jag har. Jag förstår att du föredrar en viss modell men de ovannämnda är nyare, billigare att äga, skoj som fan att köra och DEFENITIVT lättkörda.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

hmm ja får se vad det blir. Är ju en sucker för äldre sport cyklar.

En trevlig cbr får man för 20-25. Hittade en ok på hemma plan http://www.blocket.se/helsingborg/HONDA ... a=23_3&w=3

Ska kika lite på polarens Kawa zxr nästa helg. Bara 250cc. Men kolla kan man ju alltid :)
Gammal räv...
Användarvisningsbild
rpm
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

Hej ! Ni som kört bankurser. Vad gäller i form av personlig utrustning för banåka ? Måste man ha skinnställ ? Vill bara känna på lite lätt banåka, klippa lite Apex och så, är bilar som gäller först och främst..RD 350 LC från Juraperioden f.ö
Peter Alfredsson ,Gbg
<JL>
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 juli 2004, 00:19
Ort: Malmö

Chrille79 skrev: En trevlig cbr får man för 20-25. Hittade en ok på hemma plan http://www.blocket.se/helsingborg/HONDA ... a=23_3&w=3
Hade en likadan första året och det är en bra hoj att börja med på alla sätt, lättkörd, driftsäker och snabb så att det räcker.

Jag tröttnade dock på allt växlande och på att den i princip bara har toppeffekt så det blev en literhoj istället till denna säsong.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

rpm skrev:Hej ! Ni som kört bankurser. Vad gäller i form av personlig utrustning för banåka ? Måste man ha skinnställ ? Vill bara känna på lite lätt banåka, klippa lite Apex och så, är bilar som gäller först och främst..RD 350 LC från Juraperioden f.ö
Kurserna som SMC kör är det 100% skyddsutrustning som gäller på. Dvs skinn eller allvädersställ, hjälm, handskar, stövlar och ryggskydd.

Jag tror inte att du kan hitta någon som släpper in dig på banan utan ordentliga grejor, och med all rätt! Om du vill rasta din RD på bana (vilket jag tycker att du ska) så se till att hyra eller låna utrustning så att du har ordentliga grejor. Det kan vara skillnaden mellan ömma muskler och ett liv i rullstol.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
rpm
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

Jag kör ju inte med träskor ;), typ kevlarbrallor plus jacka och riktiga dojjor samt nyare Integralhjälm. Får kolla upp framåt våren exakt vad dom ok:ar om det blir aktuellt..
Peter Alfredsson ,Gbg
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

OK. Bra att du inte kör en Arto Nyqvist :)
Eftersom det är OK att köra med allvädersdräkt så borde det ju vara OK med dina prylar kan man tycka. Men kolla med SMC för säkerhets skull, eller PM:a Krister här på forumet. Han har gått kurser för att bli SMC-instruktör nu, så han borde ha färskt i minnet vad som gäller.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
rpm
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

Körde en sväng idag, kallt och dammigt var det. Dock premiär..
Peter Alfredsson ,Gbg
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Kollade på denna för en vecka sedan http://www.blocket.se/angelholm/Kanonfi ... a=23_3&w=1

Kan det vara nåt som första och övningskörnings hoj? Kardan låter ju oerhört smidigt att ha.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Aker
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 augusti 2004, 14:59
Bil: Honda NSX 3.0
Namn: Fredrik Aker
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Du ska nog satsa på en 750 cc minst då du inte vill ha tungt kort med begränsning ifall du ska använda din hoj på uppkörningen!( Reglerna var så när ja tog kortet 2001, kan ju ha ändrats)
Honda is the shit....not the actual shit but the essencs in shit!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Chrille79 skrev:Kollade på denna för en vecka sedan http://www.blocket.se/angelholm/Kanonfi ... a=23_3&w=1

Kan det vara nåt som första och övningskörnings hoj? Kardan låter ju oerhört smidigt att ha.
Hellre en VFR750 från 88 i så fall ;)
Den du länkade till är nog en klockren cykel för någon som bara vill köra och aldrig skruva. Perfekt för någon som inte bryr sig om prestanda utan älskar att mysa lite skönt på kurviga sommarvägar. Perfekt för någon som tycker att det är nice med lite mer upprätt körställning. Kort sagt det är en gubbhoj :P
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Hehe. Jag är ju både gubbe och nybörjare. Men som du säger,denna hojen lär ju säljas snabbare än herr scotte tar en kurva när man väl tagit kortet. Kan bättre att satsa på en roligare hoj direkt?
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag kan ju bara ge min syn på det. Men så skulle jag ha gjort!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
bagarn_UK
Inlägg: 11
Blev medlem: 6 augusti 2010, 10:52
Bil: Suzuki sv650s
Namn: Magnus Bergstrom

Har rullat runt pa min sv650s i 2 ar nu och borjar trottna lite pa den. Kanner mer och mer att jag nog ar for lang for att sitta bekvamt sa har tankt mig att nasta cykel ska bli naken och mer at streetfighter-hallet.

Har borjat smygtitta runt lite och hittat Kawasaki z750 som verkar bra, fast inte varit och kollat pa nagon live an.

Finns det andra bra tips? Vill ha lite mer stank an de 75hk jag har nu, fast samtidigt ar jag en snal jefel som inte vill punga ut med en mindre formogenhet i forsakringspremie.. Jepp, svart som attan att bade ata kakan och ha den kvar.
Användarvisningsbild
Aker
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 augusti 2004, 14:59
Bil: Honda NSX 3.0
Namn: Fredrik Aker
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Efter att ha åkt sporthoj innan jag fick barn så har alltid suget efter att rulla på två hjul funnits där, farsan hade en Kawasaki Vulcan 800 Classic som mest stod i hans garage så efter lite snack så tyckte han att jag kunde ta hojen men då förklarade jag att den tyvärr inte kunde bevaras i orginal utförande........

Så här såg den ut först.

(Inte min men exakt likadan)

Bild
Bild

Först testade jag att lacka den i blanksvart med asmycket blå pearl i.

Bild
Bild
Bild

Efter den sommaren så bestämde jag mig för att gå ett steg längre, ebay kördes och hittade prylar på andra ställen också så blev det såhär.

Bild
Bild

Det kändes inte så den var helt fulländad så jag plockade ner fälgarna, dom fick pulverlackas och nya däck beställdes.
Äntligen så hade jag nått mitt mål och såhär blev det tillslut.

Bild
Bild
Bild
Bild


Hoppas ni gillar den även om det inte är en Honda ;)
Honda is the shit....not the actual shit but the essencs in shit!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Fan den blev ju faktiskt riktigt fet Aker! Du har verkligen näsa för det där!
Jag får väl krydda med ett par bilder från Gotland ring i somras.
DSC_2209.JPG
DSC_2211.JPG
DSC_2205_suddad skylt.jpg
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Aker
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 augusti 2004, 14:59
Bil: Honda NSX 3.0
Namn: Fredrik Aker
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Tackar!
Och du är en jäkel på att köra med både 2 o 4 hjul ;)
Honda is the shit....not the actual shit but the essencs in shit!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Nja... Jag är nog förhållandevis bättre på 4 hjul än på 2. På 4 hjul är det bara att köra tills det släpper och sedan försöka kapa varvtider genom att hitta rätt spårval och bromspunkter. På 2 hjul är jag en fegis i jämförelse :(. Där börjar jag i andra änden. Kör lugnt tills jag börjar hitta rätt spårval och sedan ökar jag sakta men säkert tills jag tycker att jag får ett bra flyt. Men får jag inget bra flyt så ökar jag inte mer.
Men hellre safe than sorry på hoj.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Steffo skrev:Nja... Jag är nog förhållandevis bättre på 4 hjul än på 2. På 4 hjul är det bara att köra tills det släpper och sedan försöka kapa varvtider genom att hitta rätt spårval och bromspunkter. På 2 hjul är jag en fegis i jämförelse :(. Där börjar jag i andra änden. Kör lugnt tills jag börjar hitta rätt spårval och sedan ökar jag sakta men säkert tills jag tycker att jag får ett bra flyt. Men får jag inget bra flyt så ökar jag inte mer.
Men hellre safe than sorry på hoj.
Det är väl en ganska bra utgångspunkt... skillnaden är ju att med bil så så sladdar det lite... med hoj så går man omkull och förhoppningsvis bara behöver byta lite plast på hojen eller så kan man göra som jag i april, behöva byta hela hojen.

Har inte varit inne på ett tag men har varit desto mer aktiv på hojåkat, har i år varit på storbana 22 dagar och är även numera examinerad smc-instruktör på storbana och även gocartbana. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Oliwer.Garant
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 juli 2008, 18:35
Bil: Del Sol
Namn: Oliwer Pesonen
Ort: Göteborg

Fick ett guldläge att köpa loss en inlöst brandskadad hoj på firman, kostnad= två utekvällar på krogen.
Yamaha XJ550 från -82
3000 mil
Mekaniskt sett mycket frisk förutom framgaffel och bromsar, fina däck som bara hade ett par år på nacken. Rullat 4 mil sedan senaste besiktningen i oktober 2010.
55 vilda kusar!
Helt original förutom en ful packlåda på ställning i bak.
Har tyvärr inga före-bilder men hojen var bara ful då så det var inget att ta kort på.
Håller på att förvandla denna gamla "sporthojjen" till en Caféräjser, hittills har jag bara tagit bort allt sot, servat motor, drivpaket, stålomspunna slangar, synkade förknasare, polerat som en tok, servat bromsar, tvättat bort 30 år gammal skit , just nu bygger jag om en CB750 cafésadel så att den passar.
Efter detta blir det nya fjädrar i framgaffel och genomgång
Clipons
Rearsets, kommer väl i nästa vecka,
Bullet miniblinkers
Baklykta och regplåtshållare
Bar end backspeglar
Instrument modell klassisk.
4-1 system eventuellt, det som sitter på nu är som nytt så det känns lite slöseri att köpa nytt.
och massa annat =)
såhär ser den ut i dagsläget, långt kvar med det börjar arta sig.
Bild
Bild

Såhär ser modellen ut omodifierad
Bild

Jävligt mysigt att mecka med hoj till skillnad från bil, inget tungt slit, allt går att komma åt och det är inte så jävla skitigt heller =)
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Härligt att ge en sådan gammal klenod lite kärlek.
Jag skulle ha satsat på uppfräschningar i följande ordning:
1, Nya bromsar. Alltså, inte bara belägg, utan hela skiten. De där gamla drejskivorna, oken och bromscylindern ser inte vara något jag hade vågat lita på.
2, Helrenovera gaffel, alternativt byta till något helt annat bättre.
3, Genomgång av styrlager och svinglager och byte i förebyggande syfte om inget fel upptäcks.
4, Leta fram andra bakdämpare
5, Genomgång av motor
6, Under tiden allt ovan utförs skulle jag ha jobbat på utseendet och cafe-stuket.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Oliwer.Garant
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 juli 2008, 18:35
Bil: Del Sol
Namn: Oliwer Pesonen
Ort: Göteborg

Hojjen var som sagt i mycket gott skick så det är egentligen bara gaffel och bakdämpare (insåg jag idag) som behöver ordnas nu. Nåt byte utav bromsar eller gaffel hoppas jag inte blir nödvändigt och om det skulle bli det så skulle jag nog inte lägga ner dom pengarna på den hojjen ändå:P
Motorn går som en klocka, låter mindre än en klocka och svarar snabbare än auktionsgubbar, så med den service och ventiljustering den har fått får räcka.
Fick färdigt sadeln idag, nu ska jag bara limma fast skinnklädseln igen.
Bild


Hojj hojj!
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Tänkte mest på att bromsarna sög redan när den hojen var ny, så om man vill ha något som funkar bra att köra med och som faktiskt stannar när man bromsar så är det en bra ide att fixa fräschare frambroms.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Oliwer.Garant
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 juli 2008, 18:35
Bil: Del Sol
Namn: Oliwer Pesonen
Ort: Göteborg

Ok ska ha detta i åtanke, provar först byter om det behövs.
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Har nu gjort av mig av min cbr 600f som var min första hoj (och ända). Har varit sjukt nöjd med den så rekommenderar den verkligen!

Ägde den 4år och körde nästan 4000mil, endast nöjes körning då jag har jobb bil till jobbet.
Behövde inte laga den någon gång, förutom ett batteri byte + dem årliga olja o bromsvätska.


Har köpt en bruksbil så det blir ingen ny mc i vår tyvärr.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Oliwer.Garant
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 juli 2008, 18:35
Bil: Del Sol
Namn: Oliwer Pesonen
Ort: Göteborg

Håller ju som sagt på att bygga caféräjser, men har ett par funderingar
Har både clipons och cross styre, vet dock inte vad som är bäst att börja med. Har ju inte tagit kortet ännu, tänkte göra det så fort vädret tillåter.
Så med andra ord, är det jobbigt att börja med clipons vs cross styre?
Mvh Oliwer
P.s rearsets finns.
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Skriv svar