MC-mekande/-byggande - BILDER (ju fler desto bättre!)

Här diskuterar vi allt om Honda MC
IngOehman
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 juni 2014, 23:19
Bil: Bil? Honda Z50!
Namn: Ingvar Öhman
Ort: Lahäll, Täby

Hej alla!

Detta blir mitt första inlägg på detta forum, och skall man vara noga så har det varit publicerat på ett annat
forum tidigare, ett som inte alls handlar om motorfordon, så det passar ju bättre här! ;)

- - -

Motorcyklande har ju i alla tider varit något som haft en koppling till ombyggnad av fordonen ifråga.

Och det är ju inte så konstigt - när man kör har man kontakt med fordonet på ett helt annat sätt än i en bil,
och det går därför inte att bygga en motorcykel som passar alla.


Därför bygger motorcyklister om sitt fordon så det passar dem! :)

____________________________________________________________________________________________________

Denna tråd handlar om just detta, och jag som startat den skall väl föregå med gott exempel.


Så - jag börjar med gårdagens byggande - framställning av ett avgassystem till min Z50 från 1976, som fått en
110-kubiksmotor (107 om man skall vara noga) och därför behöver lite ny utandning.

Ramen har dessförinnan strippats och lackats om, bakstänkskärmen har jag kortat av med 4,5 cm sisådär, och
det pågår även jobb med nytt baklyse (har en lösning som är provisorisk just nu som inte duger estetiskt, tycker
jag) och självklart har den fått ny förgasare också, och nya handtag således att den nya motorns koppling kan
manövreras. Det betyder kopplingshandtag på vänster sida och ett helt nytt gashandtag som kan lyfta trotteln
tillräckligt (den behöver lyftas mycket mer än den gamla förgasarens fjutttrottel).

Men igår blev det alltså avgassystem, och ambitionen var att det skulle ha i varje fall 5 gånger bättre flöde vid
maxvarv än det gamla, men att det ändå skulle se ut som det gamla! Och jag vill dessutom ha det så tyst som
möjligt utan att förlora massor av effekt. Det är lite motsägelsefullt eftersom tyst och hög effekt bara är för-
enligt med jättestor dämpare, och den skulle ju vara som originalet. Men man kan alltid göra sitt bästa! :)

Och detta är inte den första ljuddämpare jag byggt. Den tystaste jag byggt var till en RR från 1934. Det bidde
så tyst att det inte gick att höra att motorn gick när man stod bakom bilen. Stod man framme vid huven så
kunde man ana ett visst klapprande därunder. :)

En helt fantastisk motor denna RR från 1934, men det är en annan historia.
- - -

Nu till gårdagens projekt!

Jag köpte till att börja med en illa rostig originaldämpare för alldeles för mycket pengar på ebay. Avsikten var
bara att använda delar av skalet. Så här ser den ut, öppnad.

Bild

Jag kom på att jag skulle fotografera först när jag gått lös en del med vinkelslipen så delarna är tillbakalagda
ungefär där de var, men kortfattat:

Det är ett tvåå'nhalvkammarsystem där kröken till höger släpper in avgaserna uppe i dämparen, alltså till den
bakre kaviteten. Därifrån går gaserna genom det lilla röret i mellanväggen till den främre kaviteten. Från
denna går gaserna in i slutröret som dock börjar med en "propeller"försedd förträngning (sitter i röret, syns
inte) och sedan blir röret förtjockat och bildar en sista kavitet. Den sista förträngningen är slutröret som inte
finns med på bild (kom inte med ljuddämparen, men den är till och med tunnare i OD än kröken.

Min nya krök (som är 25 mm i innerdiameter istället för originalkrökens 16 mm, alltså 2,44 gånger större area),
var ett helsike att bocka rätt, och anslutningen till cylindern gjorde jag av en järnbit som jag hittade på VVS-
avdelningen på Hornbach! En järnbit med gänga inuti, men det spelar ingen roll för den svarvade jag ur innan
jag kapade ned den och hårdlödde den till röret.

Här kan man jämföra nya och original-kröken:

Bild

Och så här ser det ut när det ligger ungefär rätt på plats, även om kröken bara är grovkapad så är långt:

Bild

Men för att allting skall hamna rätt så behöver man provmontera:

Bild

Och när man har sakerna på plats så kan man ju lika gärna svetsa ihop allt på plats också, då vet man att
alla vinklar blir rätt.

Härnäst skall ljuddämparens inre byggas, och då behöver saker sitta ihop lite bättre. Jag börjar med att
hårdlöda ihop den lite omsmidda höljesbaksidan med kröken:

Bild

Här ser man locket som skall på såsmåningom fast med större avstånd från botten än original. För jag passar
ju på att förstora volymen en liten smula när jag ändå håller på. Det är därför jag inte brydde mig om att få
till skarven snyggt när jag öppnade dämparen. När inte den gamla fogen skall användas igen så kan man ju gå
på vildt med vinkelslipen bara, så det gjorde jag. 8)

Bild

Och härnäst klippte jag till lite sträckplåt, som skall användas för att skilja den lättflödande kaviteten (under
sträckplåten) från den dämpade kaviteten (över och till vänster om sträckplåten). Sträckplåt är MYCKET bättre
än att använda vanlig hålplåt (som sitter i de flesta ljuddämpare) i vilken det studsar alldeles för mycket om
nu hög ljuddämpning är målet:

Bild

Och så löder vi fast den:

Bild

Och sen i med lite stålull:

Bild

Och sen i med MASSOR av stålull*. Det finns mycket volym i locket. Det skall vara så dämpat som det bara är
möjligt. Det betyder förvisso att det skall vara lagom mycket stålull, inte så mycket som möjligt, men det är
massor när det är lagom ;):

Bild

Och sen är det dags att börja fästa locket:

Bild

Fast de där första lödningarna var bara för att hållaihopet, för en sista testpassning (blev perfekt, ingen bild på
det tagen dock).

Den riktiga sammanfogningen sker med ett "bandageband" i form av en 0,7 mm stålplåt som jag klippt remsor
ur som jag löder-smider-löder... på plats. Bandet låter jag även gå en bit ut på kröken för att öka stabiliteten i
den infästningen:

Bild

Andra sidan påbörjad. Ena halvan av bandet lödd och andra smidd några centimeter framåt:

Bild

Och nu är andra halvan lödd också.

Bild

Se den fina hammaren som skymtar (även på nästa bild och näst-nästa)!

En dryg dm ytterligare är smidd:

Bild

Hela sidan lödd - och nu rundas även kanten! Här gäller det att smida med tungan rätt i mun således att bandet
dels får rätt form och passning, men även så den vill ta rätt väg runt kanten alltså så att den fortsätter följa
skarven på andra sidan. Jag är bra kompis med hammaren, så det blir perfekt. Det gick även bra att "mura igen"
det där skruvhålet med eld å mässing! 8)

Bild

Och såhär blev det på plats, passning 100% perfekt:

Bild

Men värmeskölden på plats så ser det ut såhär tjusigt:

Bild

Och på lite håll (i bakgrunden skymtar min andra (har i och för sig en grön också) som är i originalskick):

Bild

Förvisso är värmeskölden en smula bucklig, skall kallsmidas till perfektion senare.

Provkörningen gick prima. Ljudet är en fröjd för öronen - fylligt men mjukt och snällt. Effekten är HÖG. Den
går som med raka rör, fast det känns som om den går till och med bättre. Kraft känns på sätt och vis mer när
inget ljud stör, så värst.

Två saker återstår, kanske hinner med dem idag, nämligen att addera slutröret (det påverkar inte så mycket,
men ljuddämpningen blir något ytterligare bättre med det på plats) och sen skall det förstås blästras och lackas.

Vi får se om jag hittar passande rör...


Vh, iö

- - - - -

PS. Jo en sak till - den skall ju få avgasbandage på kröken också, svart.


*Skall väl skriva några ord om stålull också. Det dämpar egentligen inte så bra som man skulle kunna tro, men
det är rimligt långtidsstabilt. Många fyller sina ljuddämpare (gäller framförallt genomströmningsdämpare) med
glasull (utanför strömningskanalen). Det är mycket bättre än stålull, men det betyder att man måste öppna
dämparen med jämna mellanrum för att fylla på glasull... ;)

Det tänkte jag slippa. 8)
IngOehman
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 juni 2014, 23:19
Bil: Bil? Honda Z50!
Namn: Ingvar Öhman
Ort: Lahäll, Täby

Kom just på att jag har mekat en sak till - kopplingskåpelocket!

Det var så fult när det var kromat. Det stack i mina känsliga ögon.

Såhär såg det ut:

Bild

Notera även det extremt fula avgassystemet!

Det är dessutom inte bara är fult, man bränner sig på det också:

Bild

Men med nytt fint avgassystem och fixat kopplingskåpelock så blir allt toppen!

Nämligen såhär:

Bild

Och nu kommer frågan: HUR har locket fixats?


Vh, iö
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Kul att du tittar in här och välkommen :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Kalle
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:02
Bil: Jazz
Namn: Karl Samuelsson
Ort: Varberg

Roligt att läsa om ett monkeyprojekt här och med mycket bilder vad det verkar (precis som det bör vara), tyvärr syns inte bilderna :(

Skruvar själv på en gorilla med 107cc motor från skyteam
Karl Samuelsson
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Hej Ingvar, kul att du hittade hit :)
Jag tror tyvärr faktiskt ftp är begränsad så det inte går att länka till bilder direkt i andra forum.
IngOehman
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 juni 2014, 23:19
Bil: Bil? Honda Z50!
Namn: Ingvar Öhman
Ort: Lahäll, Täby

Konstigt. Igår fungerade det. (Såg bilderna här i tråden, inte bara när jag granskade utan även efter att jag postat).

Vad kan ha gått snett?


Vh, iö
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Om man öppnar en bild separat så kan man ju se den och kollar man sen i tråden här så kan det hända att de ligger cachat så det ser ut att fungera.
IngOehman
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 juni 2014, 23:19
Bil: Bil? Honda Z50!
Namn: Ingvar Öhman
Ort: Lahäll, Täby

Betyder inte det att forumet borde kunna fixas så att bilderna visas?


Vh, iö
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Jo det är nog inga problem att fixa om man vill, men det är meningen att det ska vara så :wink:
faktiskt ftp är i första hand till för faktiskt.se bara.
Skaffa ett konto hos http://www.dropbox.com t ex så har du 2GB gratis att länka till hur du vill.
Skriv svar