Coiloverdiskussion i allmänhet,

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

Johan: Vet du vad Bilsport körde för hårdhet på fjädrarna till den gamle Kadetten de byggde nåt år sedan med Öhlins chassi.
Only M Matters
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 67
Blev medlem: 26 juli 2004, 19:41
Namn: Johan Eriksson
Ort: Karlskrona

Nix, men det borde gå att kolla.
Vad jag minns är dock att bilens set up med Öhlins är/var stressad för mjukaste eller näst mjukaste Yoko 032 och torr asfalt. Inställd på Kinnekulle innan nya asfalten där.
Passade Emmaboda ok så länge det var torrt, men blev ruskigt lömsk om det började skvätta. Rätt styvt fjädrad ...
Senast redigerad av Johan den 18 oktober 2006, 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias
Inlägg: 294
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:12
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inga problem med att ha DC2 LCAs på en EG.

Been there - Done that.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Kände du nån skillnad? Anledningen till bytet? Mer info tack! <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Team Kalmar
Boomi
Inlägg: 139
Blev medlem: 9 augusti 2005, 20:39
Ort: Oskarshamn

Köpte Skunk2 coilover kit av trixxie för 6750:-, återkommer med hur dom känns när jag monterat dom, dom ser fina ut iaf <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->.
Kristoffer Bohman

HONDA
the power of dreams

Civic H22a EG hb -94:a
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Rent spontant tror jag aldrig Erik skulle sätta någon budgetcoilover på sin bil, speciellt inte efter dagens diskusion med honom via telefon. De kiten vi pratade om ligger ungefär tre gånger priset på skunk2. Alla gatorienterade kit går därmed bort.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Ort: Kalmar
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

HEHE det vore nått om erik satte på malaysiska dämpare på sitt projekt.
Senast redigerad av Martin_M den 27 oktober 2006, 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

<!--QuoteBegin-Boomi+23 Oct 2006, 20:41:05--><div class='quotetop'>QUOTE(Boomi 4 23 Oct 2006, 20:41:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Köpte Skunk2 coilover kit av trixxie för 6750:-, återkommer med hur dom känns när jag monterat dom, dom ser fina ut iaf <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->.
[right][snapback]341742[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

De flesta ser flashiga ut i lådan, men det känns som att jag hellre köper coilovers som ser ut att ha legat på havetsbotten men som är bra till funktion (läs: utprovade för avsedd bil med r-däck för banbruk) än ett tokflashigt kit som inte är avstämt för övriga chassit.

Men hoppas att du blir nöjd, och själklart vill alla läsa feedback på hur du tycker de funkar. <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
Team Kalmar
Jimmy
Inlägg: 2556
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Ort: Gävle
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Function And Forms Type 2 Coilovers
har ju fått jäkligt bra feedback i USA
nått för nån å testa kanske?

<a href='http://www.f2autolife.com/storefront/pr ... ucts_id=50' target='_blank'>http://www.f2autolife.com/storefront/pr ... s_id=50</a>

<a href='http://nwp4life.com' target='_blank'>http://nwp4life.com</a> finns en recention där åxå
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

nå? boomi har du fått nån uppfattning på skunk2 nu då?

jag ska sätta på coilisarna på min delsol Vti. behöver lite tips, jag vill bara får ner den lite mer <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->, vill har nått som e både bra på gatan/banan. kom med tips tack <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Honda ATS-06
Honda Civic -92
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Okey. Nu har jag ingen Honda mer. Men eftersom kunskapen är hög här ifrån vissa på coilovers så tänkte jag höra hur det är med Apexi Coilovers. Vet dock inte riktiga vilka det är som sitter på bilen.

Tänkte höra om någon har erfarenhet om dom. Vill ju gärna att dom duger för bankörning <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

*Edit* Här är bilden, någon som kan tyda vad för Apexi det är ?
Senast redigerad av stiivN den 22 februari 2007, 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Karlsson
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Nu är jag i inköpsskedet på coilovers till min EG, men jag ska köra mestadels GATA, men visst en hel del bankörning kommer det oxå bli. Så här ser min rangordnade inköpslista ut, nu måste ni hjälpa mig om jag är på rätt spår grabbar!

1:a val: Tein Bacis
2:a val: Skunk2 Full Coilover Kit, Pro Series
3:e val: Buddy Club N+ Damper Kit ( w/o Mount )
4:e val: A'PEXi ExV N1 Damper


Snälla hjälp mig nu!
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Varför inte ett tyskt alternativ? Själv handlade jag H&R Grupp N. Visserligen lite dyrare än du tänkt, men bara som parentes. I staterna åker de med konis på så gott som varenda bil. Här i landet åker flera H&R med bra resultat. Jag har lite för dålig koll på de dämpare du listat, men Tein hade jag iaf strukit direkt, de ÄR inte kvalitétsgrejer oavsett att många vill få det till det.
Team Kalmar
Andreas Lundgren
Inlägg: 433
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:51
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

Tänkte bara höra om någon vet vad det är för KG på fjädrarna till det nya Weitec Hicon TX kittet?
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

Mooseman skrev:Varför inte ett tyskt alternativ? Själv handlade jag H&R Grupp N. Visserligen lite dyrare än du tänkt, men bara som parentes. I staterna åker de med konis på så gott som varenda bil. Här i landet åker flera H&R med bra resultat. Jag har lite för dålig koll på de dämpare du listat, men Tein hade jag iaf strukit direkt, de ÄR inte kvalitétsgrejer oavsett att många vill få det till det.
hur gick det med dina grupp N H&R saker ?
berätta gära om många som är intresserade ...
Senast redigerad av LinusE den 1 augusti 2007, 09:35, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
jeremia
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 november 2004, 15:07
Ort: Kalmar

LinusE skrev:<!--quoteo(post=384204:date=14 Mar 2007, 15:39:45:name=Mooseman)--><div class='quotetop'>CITERA(Mooseman 4 14 Mar 2007, 15:39:45) [snapback]384204[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Varför inte ett tyskt alternativ? Själv handlade jag H&R Grupp N. Visserligen lite dyrare än du tänkt, men bara som parentes. I staterna åker de med konis på så gott som varenda bil. Här i landet åker flera H&R med bra resultat. Jag har lite för dålig koll på de dämpare du listat, men Tein hade jag iaf strukit direkt, de ÄR inte kvalitétsgrejer oavsett att många vill få det till det.
hur gick det med dina grupp N H&R saker ?
berätta gära om många som är intresserade ...
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Står lite om dem i hans projekttråd!
Jeremia Gadd
Användarvisningsbild
M@nge
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 juli 2006, 15:38
Bil: RSX
Namn: Magnus Lindqvist
Ort: Åland

Har nån av er prövat märket Stance? E ett relativt nytt märke.. Bra dämpare till ett hyffsat pris!
Tantgrön här på forumet åker med sådana på sin CTR... :)

Här kommer en länk ifall någon e intresserad...

<a href="http://www.stance-usa.com/" target="_blank">http://www.stance-usa.com/</a>
Acura RSX
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Uppar den här diskussionen då jag vill ha något att åka på.
Är det HR Clubsport som är bäst för slanten nu också? HR Grupp N, vilken prisklass är det i?
Har kollat på lite kit i usa för runt 10k men istället för att pynta ut med 3000 spänn i frakt så känns det bättre att lägga dom pengarna på en bättre produkt i Sverige istället.

Banåka + lite raggarkörning + körning till och från banan (10mil bort). Vad tycks för 10-15'000 pistoler?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Gr N som jag har kostar 20k ca, så de är lite dyrare. De är inte bra till gatkörning, det får man nog erkänna, men funkar kanon på bana.

Ska du åka mestadels gata så bör du välja något annat än Gr N iaf.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

På vilket sätt funkar dom inte så bra för gata? Något underhåll på kitet?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

Mordiiax skrev:På vilket sätt funkar dom inte så bra för gata? Något underhåll på kitet?
Skulle gissa på att det blir som att åka Epa-traktor.
För hårt mao.
Mvh Benci_Hovanyi
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Helt rätt!
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

För hårt känns som ett ganska relativt begrepp :P Pappa åker merca, han tycker allt är för hårt ;)
Nä, skämt åsido. Vad tror ni om det här? <a href="http://www.bilmodecenter.se/sv/article/ ... onda_civic" target="_blank">http://www.bilmodecenter.se/sv/article/ ... a_civic</a>
Ganska torftig information.
"Civic 91- 95 Coupé+CRX 5DR EG2-6 8 9 EH6+9 EJ1 2 6 8 9 EK1 3 4 Sänker Fram 30-70mm Bak 20-60mm Anm.17"
Vad anm. 17 innebär verkar inte webbplatsen förtälja. http://www.h-r.se finns det på.

Generellt om deras coilovers:
"Topp produkten från H&R, det absolut bästa chassipaketet som Du kan välja till Din bil.
Med enkelrörs högtryck-stötdämpare med (upside-down) teknologi och sportfjädrar av hög hållfasthetsstål.

Utan att behöva demontera stötdämparen kan Du enkelt justera höjden mellan 40-70mm med ett H&R ställbart chassi för att få exakt rätt höjd på Din bil för att få det perfekta utseendet, och möjligheten att optimera däck och fälg kombinationer."


EDIT: Det finns fanimej på tok för mycket. Finns det något märke/modell man INTE ska välja? Annars får man nog köra på det som verkar enklast att få hem för bra penning.
Senast redigerad av Mordiiax den 17 januari 2008, 01:50, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Lite mer alternativ för den som är intresserad av vad som finns där ute på marknaden och ytterligare ett alternativ som sätter griller i skallen på mig:

<!--QuoteBegin-"Stötdämparexperten AB+--><div class='quotetop'>CITERA("Stötdämparexperten AB)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->4 st koni sport med utvändigt justerbar dämpkraft både fram och bak kostar
5,798 kr klubbpris. Med dessa stötdämpare kan du sänka 30mm fram och 20mm
bak.

H&R fjädrar som sänker 30mm kostar 1,756 kr klubbpris .

Med H&R och koni dämparna kan du sänka 30-60mm fram och 30-50mm bak.

Koni Ride-height adjustable Coil Over kit inkl. fjädrar med justerbar höjd
samt utvändigt justerbar dämpkraft kostar 11,078 kr klubbpris.

Frakt kostar 300 kr


Hälsningar !
Pelle Jungebeck<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
NilsG
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

jag hade koni coilovers på min vti, tyckte de fungerade bra
snacka med carl på http://www.car-engineering.se, trevlig kille som ger bra rabatt (jag fick 25% på mitt kit)
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

NilsG skrev:jag hade koni coilovers på min vti, tyckte de fungerade bra
snacka med carl på http://www.car-engineering.se, trevlig kille som ger bra rabatt (jag fick 25% på mitt kit)
Den firman kan jag också rekommendera. Har köpt chassi av honom till tidigare bil. Funkade mkt bra då också samt bra och snabb service! Han är dessutom sponsor på rejsa.nu. Trevlig kille!
Team Kalmar
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Mordiiax skrev:"Topp produkten från H&R, det absolut bästa chassipaketet som Du kan välja till Din bil.
Med enkelrörs högtryck-stötdämpare med (upside-down) teknologi och sportfjädrar av hög hållfasthetsstål.


Inte för att vara sådan, men en försäljade som svänger sig med den terminologin om ett par coilovers för 11k skulle inte jag köpa av iaf. Skriver man sådant har man uppenbarligen ingen koll öht på denna sorts produkter. :hmm:
Team Kalmar
Andy63
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 oktober 2006, 23:58
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Ort: Nässjö
Kontakt:

Jag uppar denna tråd lite då. Jag är på jaht efter coilovers till min EG. Jag har kollat på massor av coilovers, men efter att kollat lite vad andra tycker så är det skit svårt och välja :S Men jag vill ha coilovers som är height, stroke, damping ställningsbara. Vet inte vad detta kan kosta, men minsta möjliga med bra kvalité :)
Edit: Kommer köra mycket gata också!

är super tacksam för svar :)
Senast redigerad av Andy63 den 6 mars 2008, 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
André Fossto
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Om du nu ska köra mest gata och är oerfaren på banåka så är det väl inte läge att köpa fullt justerbara coilovers? Vad skall du har för nytta av separat ställbara bump och rebound? Detta klarar knappt STCC-stallen att ställa in. Köp ett par KW variant 1, eller i värsta fall variant 2 som är justerbara, dock inte separat för bump och rebound. Se till användningsområde när du köper grejer. Ju mer man kan justera desto mer kan man justera bort sig. Om du trots detta insisterar på fullt justerbart så är det ju KW variant 3 som är ett trevligt alternativ, dock dyrt.
Team Kalmar
Andy63
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 oktober 2006, 23:58
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Ort: Nässjö
Kontakt:

vad kostar ett KW variant 2? hittade inga priser där jag kollade. Är dessa bra för gata då? Och är kvalitén bra? Är lite inne på H&R coilovers. Jag har en del erfarnhet av racing, men inte kört någon. har varit racing mekaniker i Picko´s JTCC stall. Detta var över en sommar som projekt i skolan. Men jag håller med dig om att ha för mycket att skruva på kan man skruva bort sig :P aldrig hänt mig dock, men många jag känner som kört en del bana har gjort det så det blev katastrof :P Men är nog mer sugen på Variant 1 eller 2 som sagt. Men H&R kvalitén verkar också vara bra för någon på forumet hade kört 15.000 mil med sina. det tycker jag låter ruggigt bra kvalité.

Ha de gött alla!
André Fossto
Skriv svar