Drivaxel hoppade ur

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Slemhelge

Tjena.. :P jag köpte en liten Honda CRX i torsdags.. jag besiktade den 10:45...killen på besiktningen märkte att Fjädringen satt lite löst.. vilket han såg att det va en Sänkningssats.. som nån av förra ägarna har kapat för att sänka ännu mer.. Hård-körde den till 22:00 då jag skulle göra en tvär vänstersväng på en parkering.. gav fullt rattutslag till vänster.. och började få i dragläge... och hörde PANG ! och rassel under bilen.. Oj fan tänkte jag.. Gick ut för att kolla.. 3 lager låg på asfalten.. och kollade jag under.. jofan.. där hände knutkorset i vädret.. va bara och bärga hem den.. Trodde jag skulle få byte både Växellåda och drivaxel.. men nej då.. allt klarade sig . :> så har plockat ur drivaxeln för att byta damasker.. dom blev söndertrasade när det släppte :P ska hämta inre damasken om ett par timmar.. sedan hem och montera dit skiten.. sen sätta ihop fanskapet..

Men min fråga som sagt är.... Varför släppte den i första taget ? jag har frågat ganska många Honda-kunniga.. men dom alla säger olika saker.. En sa att bilen va alldeles för sänkt så själva axeln in kunde nå hela vägen in i "koppen".. och när jag frågade en annan sa han att "Det är skitsnack.. jag har haft bilen 2cm ovanför marken och drivaxeln har aldrig hoppat ur sådär..

Jag undrar.. hur ska jag göra om det är saken.. att den är för sänkt ? :P tänk om jag vill ha den så sänkt som den är.. En av snubbarna sa att jag kunde köpa nån grej som gör att hjulen drar ihop sig igen.. annars får jag väl köpa en Sänkningssats eller original-fjädringen.. så bilen blir lite högre.. ;>

Men den ultimata frågan som detta inlägg handlar om...

VARFÖR ? släppte den ? ;) om det är nån annan som har råkat ut för samma sak.. :>

Mvh Kenny
Ny Firma
<a href="http://www.prostreetstyling.exofire.net" target="_blank">.:-ProStreetStyling-:.</a>
--------------------------------------
Tidigare ägda bilar:
Honda CRX Vtec 16V 1.6L -90
Honda Civic 1.3L Widebody -95
hondapower
Been thanked: 3 times

Kan va så att axeln inte varit helt i tryckt.
alt att kanske lager,låsring varit dåliga osv.
Slemhelge

hondapower skrev:Kan va så att axeln inte varit helt i tryckt.
alt att kanske lager,låsring varit dåliga osv.
Hmm.. så.. knutkorset ska vara typ Fastspänt INNE i själva koppen ? eller menar du låsringen som håller i Knutkorset ? :D För om jag säger såhär... ALLT satt ihop precis som det gjorde inne i själva koppen.. det va bara att den ramlade ur koppen.. :> inget annat.. den ramla ur.. :>
Ny Firma
<a href="http://www.prostreetstyling.exofire.net" target="_blank">.:-ProStreetStyling-:.</a>
Tidigare ägda bilar:
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

är det b16a1 orginal i din eller är den iswappad efteråt?
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Knutkorset är EJ fast i koppen utan skall kunna glida fram o tillbaka
Det går med handkraft att dra så att knutkorset/lager hoppar ur koppen om man har axeln nermonterad
Varför detta skett under körning vet jag inte, det borde inte vara möjligt om din hjulupphängning är hel

Vilken bil är detta, köpte du den från Tillberga?
Den ägaren sa att inre knutar var bytt...kanske bytte han hela drivaxlarna som han köpt från annan modell än VT!?
Är drivaxlarna för korta kan detta hända...
0736316013
Slemhelge

Micke 16v skrev:Knutkorset är EJ fast i koppen utan skall kunna glida fram o tillbaka
Det går med handkraft att dra så att knutkorset/lager hoppar ur koppen om man har axeln nermonterad
Varför detta skett under körning vet jag inte, det borde inte vara möjligt om din hjulupphängning är hel

Vilken bil är detta, köpte du den från Tillberga?
Den ägaren sa att inre knutar var bytt...kanske bytte han hela drivaxlarna som han köpt från annan modell än VT!?
Är drivaxlarna för korta kan detta hända...
Alla verkar veta att den kommer från Tillberga ;) Ja det är den härligt krockade VT'n.. :P folk säger att bilen kan vara för sänkt.. men om det är så att dom bytt till en som inte är original.. Då har jag tyvärr inte råd att skaffa ny.. och får helt enkelt köra med den som den är ;) Han jag köpte bilen av är min barndomspolare.. och han har kört den i 2 år utan problem.. :P så vettefan :D
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Det kan ju vara lite "bondmeckat" det vet man ju aldrig, sätt ihop det hela korrekt du och kör vidare :thumbup:

Den bilen har ägts av några här på HPC tidigare, en pigg rackare det där helt klart!
Ett bra köp! ja var och klämde lite på den förrut då han bor granne med garaget ja lånade..

Lycka till!

ps. min bil var sänkt 6cm och där ramla inga knutar isär ;)
0736316013
hondapower
Been thanked: 3 times

Sorry,vet inte hur ja tänkte men ja uppfattade det som att det var själva axeln som åkte ur från lådan och div lager trillade ut då.
Om det är själva knuten som trillat isär så är det en annan femma.
Som skrivet så skall ju inte detta kunna hända om man har hel framvagn och "orginal" längd på axeln.
Forenademotor.se
Kontakt:

Låsningen som håller ytter knuten på plats är troligen i sönder då kasa splinsen in i botten på yttre driv knuten där med blir axeln förskjuten utåt då kan inner knuten hoppa ur koppen och lagerbollarna trillar följaktligen ur om damskyddet om det blivit upp trasat
Annars så har du en bärarm eller att chassit är krokigt på något vis om detta skall kunna hända
Det är ganska vanligt inom Folkrace som jag kör / kört att detta hände då chassit fått mycket stryk ellar att man böjt någon komponent i fram vagnen
det hände att ,man i bland lossa den yttre låsringen som håller krysset i inre driv kuten och knacka ut det så långt som möjligt på splinsen sen så svetsa jag fast krysset i drivaxlen på så sätt så förlängde man drivaxlarna en bit eller om den var för lång då slog man det i botten läget svetsa och sedan kapa bort en bit av drivaxlen på sett så korta jag dem
MVH Peter
Senast redigerad av Forenademotor.se den 10 augusti 2007, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
SnApS

slemhelge; var inte den där bilen krockad en gång i tiden? Om det då är som forenademotor.se säger så verkar det som om du har mycket jobb framför dig. Bara hoppas att du hade otur den gången och får det att funka som det ska!
Christofer Heurlin
Användarvisningsbild
Blue Machine
Bil: CR-V
Namn: David Furubrink
Been thanked: 1 time

Tjena!

Jag har varit ute för samma sak, fast med en mazda 323f.
Skulle köra iväg på en grusväg men körde i en liten håla o sen skrapade det bara.
Såg hela fälgen med hela drivaxeln o allt på vägen.

Det visade sig vara spindelleds fästet som var så sliten
så spindelleden hoppade ur sitt läge och allt föll ut.

Kolla så det inte är den.

Mvh
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Slemhelge

Tyvärr vet jag inte vad Spindelleden är eller var den sitter ;) jag har testat och svängt fullt till vänster... Knutkorset+lagrena sitter utanför koppen ungefär.. 40-60%.. och när jag testkört den.. efter jag gjort vissa rattutslag.. så Smäller det till när jag ska svänga tillbaka till normal-läge.. Så antar att det är Drivaxeln som är helt åt helvete.. ;D
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Användarvisningsbild
Blue Machine
Bil: CR-V
Namn: David Furubrink
Been thanked: 1 time

Spindeleden är som en lätt rörlig liten arm som är ansluten i länkarmen till järnklumpen som hjullagret sitter i
dvs den järnklumpen som axel e ansluten till. På besiktningen kollar de alltid dessa spindelleder eftersom det är så viktigt
att de fungerar. ;)

Mvh.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Skriv svar