Honda Civic HB 1992 - Bygga om motor - HJÄLP!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Tänk också på att det är väderlöst att ta på sig för mycket om man inte orkar hela linan ut om du fattar..

Så du inte tröttnar efter halva vägen och så står du där med en massa prylar och orkar inte reda ut det...
För det tar längre tid än vad man tror så är de helt enkelt och de kan vem som helst intyga på.

De roligaste är ju att komma ut med bilen lagom till säsongen och få känna skillnaden.
Även om den kanske inte är jätte avancerad och as snabb så e de ju alltid kul.

Bara en tanke..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
hondapower
Been thanked: 3 times

Det är skitkul med en massa HK,turbo pys,och bara ut och köra.
MEN,vägen dit är inte bara dyr..Rätt lång också i ditt fall.

Som redan förespråkats så kommer du nog klara dig bäst med en B-serie.B16/B18 motorn.
Framför allt av dom anledningarna att dom är billigare i inköp (utom B18C6),finns massor med delar till dom,massa swap delar,massa kunskaper,
många som redan gjort det här bytet,etc etc.
För i ärlighetens namn så är inte 50K några direkt större summor OM du inte har kunskaperna.
Du går och handlar en motor för 20-30k.
Sen står du där och ska handla allt annat för att få ned motorn i ditt motorrum.
Sen står du där och ska betala den/dom som gjort jobbet.
Vad kan den slutnotan tänka sig bli?!
Men om du nu skulle få i motorn och allt funkar som det ska för dom pengarna du har så har du nästa problem,
resten av din bil som du själv uttryckte det va rätt skabbig med rost och annat.
Men som sagt,innan du börjar spendera pengar på motor etc..Forska forska forska inom ämnet för att skaffa dig mer kunskaper.
matrixen4

Aa men det är typ där i problemet ligger...
Det är ganska lätt att ta sig vatten över huvudet, så står man där med tusen delar och funtar på vad faen alla skall sitta nånstans :)
När jag letade efter B16/B18 motorer hittade jag endast gamla volvo motorer... Hur kommer de sig? Nån mer detaljerad beteckning jag bör känna till för att hitta dem ?

Kommer ovanstående motor (b16/b18) och K20a2 som också är ett alternativ, att passa "direkt" eller är de nårra moddar som måste göra i motorrum? (Menar inte kaross bromsar, upphängning)...

Och byte av motor, innebär antagligen också motor av vxl ? Det får man oftast till i kompletta "swap"-paket?
Marek Gawrys

Civic 93 HB

Still noob :P
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Sök på B16A eller på B18C så får du nog fler träffar.
Jag gjorde en snabb sökning på bildelsbasen Civic 92-95 B16 och hittade bara en motor.
Testa även att leta på demonteringsobjekt.

B16/B18 är nog bäst att börja med både pengamässigt, kunskapsmässigt samt även besiktningsmässigt.
På samtliga swap behöver du ändra på motorfästen, växelreglage, diverse el.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
pr0ny
Namn: Ronny P

Om du funderar på soppaförbrukningen så kanske ett motorbyte inte är nått för dig, din 1,3a dricker mindre än samtliga motorer.

Så det kanske är dumt att byta
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

om man kör lugnt så kan man köra en tankning på 0,67L/mil med en K20 EG. det är över 55mil på en tank.
oscii

Här kommer mitt tips:

1. Ska du köra turbo 225hk duger de alldeles utmärkt med
en liten 1.6l motor minst besvär me D16 bara trycka ner tror ja.
Ska du bygga en dräpare dvs 400-500hk, satsa då på B18 riv motorn å bygg den me smidda grejjor.

2. Köp färdigt turbo- kit till den motorn brukar dyka upp då på säljes forumet här.

3. Obs! :ranting: när de färdigt byggt, åk raka vägen utan att anstränga motorn till
en bra mappare tex Scotte å company eller nån annan seriös mappare ska
även finnas nhra som heter Redrum nånting där nere.

Ska du därimot satsa på en NA motor minst b20 eller k20 upåt juh större desto
bättre.

Passa också på att uppgardera bromsarna.
Mvh
Senast redigerad av oscii den 8 november 2007, 06:03, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
matrixen4

Mjo D16 låter väl kul på ett sätt, men 115 pollar som den ligger på (om jag inte har fel) inte är mycket o leka me?

Jag tror nog att det lutar mot B16A JDM 170 kusar, sen så klart slänga på en turbo på det...
Hittade ett komplett B16A JDM swap paket (inkl vxl) för 15 000:- - Är detta ett bra pris?? - (sry men fortf "lite" noob)

Det är väl en början o köpa o stoppa i det ?

Sen som sagt uppgradera - vet ej, kanske ställbara koni dämpare ? Nån som vet ett bra ställe man kan beställa de?
Vad mer behöver man ? Fjädrar osv?

170 kusar lär väl ändå göra att hon rör på sig? :)

Sen om de kommer på en turbo, kanske ännu roligare?

-Är Detta bra??

450 kusar monsterbygge är väl för övrigt kanske lite att ta i som första projekt :P
Räcker väl me runt 225+ till o börja me? :)
Marek Gawrys

Civic 93 HB

adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Snälla du Lägg ner turbo fantasierna. Med de frågor du ställer här så ska du vara glad om du får i en b16 till sommarn 2010.
Lyssna på vad folk säger när de försöker hjälpa dig. Turbo är att ta sig vatten över huvudet!

Du har ju ingen aning om hur mycket det rör på sig och tror att allt handlar om hk....

En d16z6 har 125hk och en b16á2 har 160hk men ändå är de nästan lika snabba 0-100km/h
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
hondapower

En motor från 3e land (antar det är frågan om det iom B16 från gammla ctr) kanske verkar lockande,men dels så tillkommer det moms,frakt od.
Ärbetydligt bättre att köpa ett B18 block nytt från honda då.ungefär samma pengar..plus att du får den större volymen på köpet då och letar fram en b16 topp bara och sätter på.

en b16 jdm motor har högre komp och lite sånt mot våra edm motorer och behöver mer kompsänkning vid överladdning.
I grunden typ precis samma motor som våra edm motorer förutom (kammar) och komp typ.
Önödigt att lägga mer pengar och vänta på leverans för så liten effekt ökning.
Vad innebär komplet swap paket?,förutom motor och låda.

Som föreslagits av flera tidigare innan du börjar handla på dig motor osv,läs dom klistrade trådarna som finns och sök.
En annan fråga ja ställer mig är OM du har nån som KAN detta med swapning av honda motorer och det som tillkommer runt i kring?
Kanske lika bra att fråga om du även har nån som kan turbo biten och allt vad det innebär också?
Senast redigerad av hondapower den 8 november 2007, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Malkolm

Den STÖRSTA skillnaden mellan europamotorer och japanmotorer i effektväg är BENSINEN, så jag vill påstå att om du köper en JDM B16 så får du bara 160hk endå eftersom du kommer att tanka svensk bensin, och sen är det en nackdel med japanska databoxar då de brukar vara krångliga att mappa och då behöver då endå en svensk databox som är inställd på 160hk..

Sen angående turboplanerna så håller jag med Adio! Du tar dig hur mycket vatten över huvud som helst. Sikta på en motor som från början har de krutet du önskar dig.

Lyssna nu noga: ett VETTIGT turbobygge på en B16 kostar minst 50.000kr, och då har jag som sagt inte räknat med själva motorbytet..
Senast redigerad av Malkolm den 9 november 2007, 00:25, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det må låta som att alla här inne försöker trycka ned matrixen4, men det är enligt mig endast sanningar som skrivs. Att ta sig vatten över huvudet och aldrig ens få komma ut på gatan och känna de 160hk en Vti-maskin ger original, måste ändå vara betydligt mer tragiskt än att veta att alla saker som ligger utspridda i garaget ger mig någon-gång-i-en-avlägsen-framtid-300hk-men-jag-vet-inte-ens-hur-motorn-går-orginal-känsla. Bygg för att köra, bygg inte för att meka, om det är köra du egentligen vill.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold

Då hoppar jag in här igen med ett inlägg om min d16 som är till salu för endast 5000kr..

Helt i orginal med 125hk och ett vettigt första projekt för den novisa personen... :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
VW Multivan
VW ID3

Alfahannen

VARFÖR??? Känns lite som att montera en V8 i en 240. Köp en bil som är bra byggd från början istället, t.ex. en VTi. Annars sitter du där med en bil utan bromsar, utan väghållning, antagligen med en massa tekniska problem och djup ångest vid varje besiktning. Varför inte satsa på en CTR eller ITR, det blir billigare i slutändan (andrahandsvärdet!!!).
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold

Det är också sant....
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
VW Multivan
VW ID3

Kristian

Köp min bil. då kan du börja med turboplanerna direkt allt du vill göra "innan" är redan klart.

<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=43641" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=43641</a>
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
NilsG
Bil: Saab x5, Berlingo
Namn: Nils-Gunnar Johansson

varför säga till han att köpa en annan bil när han inte vill? visst det blir kanske dyrare att byta det som behövs än att köpa vti direkt, men vissa är fästa vid en viss bil och vill bygga på just den...
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
matrixen4

NilsG skrev:varför säga till han att köpa en annan bil när han inte vill? visst det blir kanske dyrare att byta det som behövs än att köpa vti direkt, men vissa är fästa vid en viss bil och vill bygga på just den...
Precis! Och det är det de handlar om. Gamla bettan vart första bilen man hade, o nu ska de helt enkelt investeras lite i henne.
Nu vill jag att alla lyssnar.

Har fått ett erbjudande från en bekant mekaniker:

H22a motor - 105 000 km, inlk renovering
montering - ofc anpassning av chassi osv för att motorn skall fungera
turbokonvertering - moddning av motorn
montering igen
mappning

40 000 kr :-

Siktar mot 250 bhp ?

Vad och hur låter det? Jag gör ingenting, lämnar in bilen, hämtar den om 3 veckor med moddat chassi bättre motor osv. Är detta ett bra pris ?
Marek Gawrys

Civic 93 HB

sir_Daniel
Bil: civic eg esi
Namn: Daniel Landström
Kontakt:

bara att tacka o ta emot, slippa de problem och bekymmer som det för med sig.
dock så skulle jag ge mig på det själv för att lära mig mer, alt. så försök få vara med och "hjälpa till" så mycket som det går så kanske du lär dig lite längs med vägen...
Daniel Landström
KudoZ PerformanZe http://WWW.KUDOZ.se
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Skriv på pappret direkt, för dem pengarna går din mekaniker tokförlust om han inte snor sakerna han tänker montera. 40 000kr för detta är tokbilligt, då du kan hämta ut en nyckelfärdig bil med alla jobbiga saker gjorda. Troligt i detta fall är att din mekaniker inte har en aning om hur mycket jobb det egentligen är. Konvertera till vajerväxelföring, bygga motorfästen, elektroniken till Ecu etc. Han vill inte göra samma sak till mig men med en K20-swap för samma summa?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior

Varför ska alla nykomlingar drömma så mycket??

Va lite realist. Köp dig en b16 med tillhörande växelåda. Bara detta är en utmaning.

Hålla på snacka om turbo, smidda grejer. När du aldrig pillat på sånt förut, detta kommer sluta i en dyr historia.

ta andras råd, vi säger av en anledning. Och det är ditt bästa.

/Junior
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
oscii

En H22a är inge bra turbomotor, om de inte är från den senaste gen prelude
den är ok, om än lite överkurs, EGn liten lätt bil, vikten från motorn gör bilen framtung, det
tullar på väghållningen, du får en understyrd bil som går rakt fram i kurvorna likt en Ådi
å de inge bra.
Junior: Sorry, men de va nog ja som skrev om "smidda grejjor" å inte matrix eller skrev
han de nånstans.
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Malkolm

alltså jag är lite skeptisk till detta, båda till att få ett nyckelfärdigt H22-swap och även till något Turbobygge.
Så här tänker jag:

-Antigen så har du pengar och har man pengar swappar man inte i nån H22a utan man tar det värsta som finns från början.

-Har du typ bara dessa 40.000kr så tror jag att du gör bort dig, jag ska försöka förklara:
Om du själv inte lär dig att swappa själv och lär känna din bil, din motor och ditt swapp så kommer du få problem i framtiden.
jag tar några exempel på vad som kan hända när du får bilen färdig och levererad till dig:
-Du har turbo-lag som fan, säger det till mekaniker och han säger att det va den turboSetupen som ingick, skulle du ha vettiga grejer kostar det 25-40papp extra.
-Du har jättemycke störande vibrationer från motorn, jo för att mekaniker ville göra stabila fästen till motorn och då fick du en massa vibrationer. (Eller så gjorde han för mjuka motorfästen och motor håller på att slå framlänges när du accelerar och baklänges när du motorbromsar).
-Du får mot all förmodan ett bra turbo-system, men får då till följd värmeproblem under huven, då brukar man få byta till en Alukyl, byta fläkt och kanske montera dubbla kylfläktar, lyfta huven i bakkant, byta termostat och givare till kylfläkten, detta springer lätt upp till 5000kr om man ska ha vettiga grejer, står din mekaniker för sånna här följdfel?!?
-Efter 1000mil rasar dina drivaxlar för att killen inte fick dem i rätt vinkel eller längd.
-Han har inte full koll på elen, antingen går det inte att mappa den, eller så bytar han till en vettig ecu som går bra att mappa men han kopplar en kabel fel, alltså bara 1 kabel fel och dina avgasvärden gör at du aldrig kan besikta den.
-så fort det är något som du vill förbättra, förändra eller om något skulle gå sönder så står du handelslös, då är det bara din mekaniker som kan hjälpa dig (Jag hoppas för din skull att han kan Honda utan och innantill) eller lämna till någon här i klubben som verkligen kan Hondor, för du kan glömma helt att lämna den till en vanlig verkstad.

Oscii: en H22a är knappt tyngre än en b18, en VTi är mera framtung pga ABS:en, och om man då även monterar ett litet batteri eller flyttar batteriet bak så har du ingen skillnad alls vid ett H22-swap.
Senast redigerad av Malkolm den 12 november 2007, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
oscii

Jepp, en H22 swap, är en swap
with lots of gremlins, tveksamt
om man inte är en riktig "hard core"
å inte så noga me väghållning.
Men visst skjuter de på duktigt rakt fram
en kort stund, min subjectiva åsikt
andra får ha sin.
Mvh
sk8micke
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson
Been thanked: 1 time

d me h22 swappet lät aldeles för billigt men säg att allt går fint å bilen då funkar då har du 10k kvar å köpa bromsar fjädrar stolar bälte samt fixa all rost å hel lackera bilen!å sen hålla tummarna så hårt du kan för du kommer aldrig kunna bes den me h22 motor me turbo på/i ska du swappa så ta en b16 om din mek nu kan fixa h22 för 40 så kan han säkert fixa en b16 för 10-15k me allt!
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
hondapower

absplut,för 40k så är det bara att du springer till din mekaniker.
Vad ja dock ställer mig funderande till sen är,när du har fått i din motor och laddar lite turbo sen också.
Det är som du säkert vet brukligt med att infinna sig hos SBP 1gång/år och visa upp sitt fordon.
Skall du då åka tillbaks till din mekaniker och be honom plocka ut hela paketet och sen byta motorfärsten och hela biten igen för att sen kunna stoppa i din org motor igen.
Och sen krydda det hela med att ev behöva mappa tillbaks till orginal setup.
Sen när du kommit igenom bes med din org motor och allt slit att få i den igen.
Så är det bara att åka tillbaks till din mekaniker så han får stoppa i den roliga motorn igen.
Ev utföra lite mappning igen.Och sen ut och gasa igen.
Ingår det ett abbonemang hos din mekaniker eller hur har du tänkt dig det hela?

Dock måste ja nog även säga att din mekaniker inte kan ha så mycket annat att göra mer än att hålla på med din bil iom att allt skulle va klart på 3v.
Iom att han antagligen bör leva på nått så antar ja att han jobbar om dagarna och tillbringar hela eftermiddagen och kvällarna med din bil för att fixa det på 3v.

Men som sagt,finns inget mer att prata om..priset och servicen du fått är helt grymt..Ja plus säkert många fler i klubben som önskar sig detta..Undrar om man kan få nått trevligt i julklapp :thumbup:

Så kör hårt!
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

fråga sam vilket recept det var på sockerkakan han bjöd besiktningsmännen på när han besiktigade sin civic turbo.. för den är ju tydligen besiktigad med race-motorn, men den kanske är "ombyggt fordon" eller något?
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Junior

Featherweight skrev:fråga sam vilket recept det var på sockerkakan han bjöd besiktningsmännen på när han besiktigade sin civic turbo.. för den är ju tydligen besiktigad med race-motorn, men den kanske är "ombyggt fordon" eller något?

Sam har plockat av turbon vid bes såklart!! Men motorn har han inte plockat av, 2 skilda saker ;)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

okej:) ja matrix skulle ju antagligen även behöva plocka ur h22an vid bes, ett sånt swap ser väl inte direkt orginal ut.. eller hoppas på en blind och döv besiktningsman..
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
oscii

My 2 cents, kola in den här D16 den gula Egn gör typ 0-100 på 2 sekunder
<a href="http://www.turbod16.com/viewtopic.php?f=20&t=39453" target="_blank">http://www.turbod16.com/viewtopic.php?f=20&t=39453</a>
Lus läs här :thumbup:
<a href="http://www.turbod16.com/" target="_blank">http://www.turbod16.com/</a>
MvH
Senast redigerad av oscii den 13 november 2007, 06:41, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar