Uppstart av motor

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Koffe

koppla bort pumpen o prova med startgas då, går den på de så är felet soppan även om ja inte tror de
oscii

Alltså Crome är OBD1!! byt ut ecun till obd0 b16a1
dvs om du kör B16a1 fördelare.

MvH
Senast redigerad av oscii den 23 april 2008, 06:15, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Blue Machine
Bil: CR-V
Namn: David Furubrink
Been thanked: 1 time

Jaså?

Jag trodde ECU försetts med Chrome så att man kunde lägga in programet från
Itr (B18c6) på org ecu. Så jag sedan kunde ha org. kablar o B16a1 fördelare.

Eller har jag fel? :hmm:
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Junior

Du har fel, obd1 funkar på en vti fördelare eller integra förderlare.

Du får köpa en adapter-härva för att kunna köra obd1 i din bil.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Blue Machine

Ok.

Var finns en sådan att köpa?

Går det inte bara byta ut till itr fördelare då?

Edit: Är det en såg här kabeladapter du menar:

"* OBD0-OBD1 konverterings kabelhärva 1100:- För att köra obd-1 ecu från tex vti i en vt med obd-0 elsystem orginal."

mvh
Senast redigerad av Blue Machine den 23 april 2008, 14:02, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
NilsG
Bil: Saab x5, Berlingo
Namn: Nils-Gunnar Johansson

chrome funkar la med obd0 också? har du chippat den själv?
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Flygare
Kontakt:

Min bil körs på obd1 fördelare & obd1 styrbox. Den är en obd0 från början .
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Användarvisningsbild
Blue Machine

Ja enligt scotte, om jag fattat rätt så är min ECU OBD0 trotts att den är anpassad att passa B18c6.
Det var oxå han som chippade den.

Så man tycker det borde funka som det är.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Förvirra inte David nu. ECU:n är en PWO och programmerad med BRE till B18C6 spec.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Flygare
Kontakt:

Dvs.

Att du kör den styrboxen
dubbla lambdor
a1 fördelare.

Så ska det lira.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Användarvisningsbild
Foz
Bil: Civic
Namn: Johan Andersson

Står ju tidigare i tråden att han har A1 fördelare och lambdor så då ska de inte vara fel där. Ecun är ju också rätt.

Edit. Kollat så du inte glömt ECU jordningen i thermostathuset?
Vilken MAP sensor använder du?
Senast redigerad av Foz den 23 april 2008, 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Användarvisningsbild
Blue Machine

Foz skrev:Står ju tidigare i tråden att han har A1 fördelare och lambdor så då ska de inte vara fel där. Ecun är ju också rätt.

Edit. Kollat så du inte glömt ECU jordningen i thermostathuset?
Vilken MAP sensor använder du?
Jepp.

Jordat en svart kabel som ser ut att passa precis i thermostathuset.
Ecu blinkar en gång när man sätter på tändningen, precis som den ska.

Jag använder mapsensorn som sitter på B18c6 orginal dvs den på trottelhuset.
Den andra har jag plockat bort.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Allt fungerar hårdvarumässigt utom fördelare, lambda. Det får man ta från motorn som ECU:n härstämmar från. Likaså motorkabelhärvan.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Blue Machine

Ja jag har kollat gnistan = Gnista på alla 4 cylindrar.

Jag lånade en tändlampa innan (har den ej kvar) o kollade och då blinkade den bara på 1:ans o 2:ans cylinder
inget på de andra 2. Han som hjälte mig kolla tyckte dock att lampan blinkade lite oregelbundet, men när jag kollade
kunde jag inte se det så tydligt med blåtta ögat i alla fall.
Så jag köpte en splitter igniter o satte dit, därefter kollade jag gnista på det gamla hederliga sätter genom att jorda
tändstift mot blocket/ ventilkåpa och det blixtrade i alla tändstiften.
Har aldrig varit med om nått fel med fördelare innan så jag vet inte vad symptomerna är.

Jag tror jag ska testa att koppla bort lambdan o försöka starta för
att se om det hjälper.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Blue Machine

Nope ingen skillnad med urkopplade lambda. :(
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Blue Machine skrev:Jag lånade en tändlampa innan (har den ej kvar) o kollade och då blinkade den bara på 1:ans o 2:ans cylinder
inget på de andra 2.
Vad menar du?

Ställa tändningen gör man genom att flasha på remhjulet kontra pilen på plastkåpan, du bör ligga inom dom 3 markeringarna
0736316013
Användarvisningsbild
Blue Machine

Ja.

Jag har aldrig ställt tändningen innan men han som hjälpte mig försökte ställa den någorlunda
bra. Han sa att den i alla fall borde starta.

Men han upptäckte att den inte blinkade på 3.an o 4ans cylinder. Dock testade jag ju gnista o
det fanns gnista på alla cylindrar efter jag bytt igniter.

Kanske e nått me spridarna i alla fall...
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Flygare
Kontakt:

Byglat kontakt stycket när du kolla tändningen ?

oscii

Tändspolen månne, knepigt fel :hmm:
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Blue Machine

Flygare skrev:Byglat kontakt stycket när du kolla tändningen ?
Hm... Menar du du på fördelaren eller på tändlampans kontakter?
Och va e byglat nu igen?

Ja det skulle ju kunna va tändspolen kanske men det låter så
otroligt eftersom det aldrig någonsin krånglat på något sätt innan.

mvh
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
oscii

Om tändspolen är bränd, så ska
de se ut som en soppafläck på sidan (svarta plasten)
på den.
MVh
AndersL

Har du kunnat bekräfta att den tänder rätt? Att skruven lossnar på rotorn är förekommande med fel tändning som resultat dvs. rotorn vrider sig ur läge.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
Användarvisningsbild
Blue Machine

oscii skrev:Om tändspolen är bränd, så ska
de se ut som en soppafläck på sidan (svarta plasten)
på den.
MVh
AndersL skrev:Har du kunnat bekräfta att den tänder rätt? Att skruven lossnar på rotorn är förekommande med fel tändning som resultat dvs. rotorn vrider sig ur läge.

Nej. Jag har inte kunnat bekräfta det. Det var dock en mekaniker som sa att den borde start även om tändinställninen
inte var helt rätt inställd. Sen att tändingen verkade lite oregelbunden när han kollade i tändlampan.

Jag ska ta en närmare titt på allt som har med fördelare att göra trotts att jag kollat de x antal ggr.
Har oxå hört att lagret i fördelaren kan bli glappt och att det då¨oxå blir tänd problem, kan ju vara det med.

hoppas jag får igång motorn snart, måste nästan ha något med tändingen att göra för jag kan inte komma på
något annat nu.

mvh
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Bara lossa f-locket och kika om den lilla insexskruven som håller rotorn finns där, den har många missat och svär som s-tan när det är dax för rotorbyte. Enklast är att ta bort den lilla plastbiten som sitter runt rotoraxeln.
Ser du ingen skruv så gunga bilen fram och bakåt med växel i så borde du se den inom kort.
För att kolla glappet i fördelarlagret måste du lossa fördelaren och vicka på rotorn i sidled.

Kontakten som bör byglas när man stället tändningen sitter i nedre kanten av handskfacket mot sidopanelen där.
Har för mig att den är blå men det ser du ju, bygla i detta sammanhang menas att du gör en Hel krets mellan de 2 stiften i kontakten. Enklast använder du ett gem men funkar bra med en bit elsladd som du skalar och pillar in i varsitt hål.

Lycka till. Säkert inget stort problem :thumbup:
0736316013
Användarvisningsbild
Blue Machine

Nu har jag kollat fördelaren:

Rotorn: Skruven finns
Tändspole: Inga soppafläckar
Lager : ej något glapp vad jag kan känna.

Men jag funderar på att ta den till en honda verkstad så de kan kolla om det
är något fel på den.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Blue Machine

Eftersom fördelaren verkade helt frisk så fattar jag inte vad som kan krångla.

Känns som att leta efter en nål i en höstack.

Så kan utesluta följande saker:

Fördelare,
Gnista
Den får soppa, (Kanske för mycket??)
Regulator till spridare bortkopplad, kablar ihop kopplade
Felkopplade spridarkontakter. 1 var felkopplad men åtgärdat nu.
Lamda sensorer, testat att koppla bort men med samma resultat.
Mapsensor, testat att koppla bort men med samma resultat.

Så vad kan det annars bero på?

En av 2 kontakter från gamla map sensorn som e lös, dvs
den runda i nya mappsensorn o den fyrkantika lös.

Bränd ECU

Kabelbrått nånstans. Får gnista/ soppa dock.

Dålig jordning.

Bensin i olja

Larm, dock är larm dosa borttagen.

Nån som har flera tips varför den inte startar, utan
bara rapar till lite.

hm... Det konstiga är att när man inte försökt starta på länge rapar den till o sen maler,
tar man bort spridarkontakterna då, rapar den till igen ett par ggr kanske.
Sätter man då dit spridar kontakterna igen och har tur rapar den igen.
Och varje gång den rapar luktar den konstigt.

mvh
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Blue Machine

Welen XLR8 Performance skrev:Då får den ju soppa i all fall så problemet måste vara på tändnings sidan. Går det att kolla att ecu´n funkar som den ska?

Jag vet att jag hållt på med en bil med larm på som bara gav ström till tändspolen när man vred nyckeln så startmotorn gick. Sedan när man släpte nyckeln igen så lade motorn av.. Vet inte om det kan va nått.

Att komma med en sån ombyggd bil till en aktoriserad verkstad kan bli problem då de inte är bekanta med vad som är gjort.
Vet inte om det går eller hur man kollar att ECU är som den ska, men det borde den ju vara.
Har inte kört med den sedan scotte chippade den med BRE. I så fall måste den ha gått medans jag köde med starten.

Det ända jag vet med ECU är att lampan blinkar en gång när man sätter på tändningen vilket jag tror är normalt.

Larmet då, måste det inte vara ström i tändspolen för att det ska bli gnista i tändstift? för gnista har jag i tändstift.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Blue Machine

Welen XLR8 Performance skrev:kan ju blivit nått vajs när boxen blev chippad eller så..

Om du läser igen vad jag skrev så hade den bilen jag grejjade med gnista när jag körde på starten men ingen när jag släppte nyckel från startläget.

Bästa är väll igentligen om du kunde få tag i en fördelare och ecu från en b18c6 och koppla in en converter från de elsystemet du har till obd2a. Då går det att felsöka som om bilen va en itr.
Okey ja det är klart. har inte larmboxen ikopplad alls nu dock. men kan ju va som du säger.

ECU från itr har jag redan, i så fall måste jag fixa en fördelare o en converter.

Du hade väl en konverter i ditt sortiment va?

mvh
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Blue Machine

Jaha det visste inte jag, såg en fördelare som va till B18c o de va OBD1.
Vet ej om det är annorlunda med just ITR.

Men då måste man byta kontakt till fördelare med eller?
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Skriv svar