Nerslag besiktning CTR EP3
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag var och besiktade min nya CTR idag och hade en väldigt trevlig och förståelig kvinna som besiktningsman(kvinna).
Hon tillät mina EVO 2 stolar, inga har kommit in i baksätet innan men hon pressade sig in och kollade bälten och så
Sa ingenting om att det fattades katalysator heller.
Nu till det dåliga: Jag fick följande värden på tomgång:
CO 0,3 (0,3) OK
CO 2500 0,5 (0,2) inte ok
HC 251 (100) inte ok
Lambda 1,01 (0,97-1,03) OK
Felen blev: "HC-halt tomgång för hög" CO-Halt tomgång för hög.
Hon sa att lamda under gaspådrag var perfekt vilket borde tyda på en bra A/F ratio eller?
Hur som haver, hur ska jag åtgärda dessa grejer? Är det något av värdena som påverkas om jag sätter på originalsystem med katalysator?
Nu sitter en K-pro i som det har pillats med så jag undrar om detta skulle bli OK om jag sätter dit originalsystem och använder originalmapp eller om det finns något enklare sätt?
Är ny hondaägare så hjälp uppskattas
Hon tillät mina EVO 2 stolar, inga har kommit in i baksätet innan men hon pressade sig in och kollade bälten och så
Nu till det dåliga: Jag fick följande värden på tomgång:
CO 0,3 (0,3) OK
CO 2500 0,5 (0,2) inte ok
HC 251 (100) inte ok
Lambda 1,01 (0,97-1,03) OK
Felen blev: "HC-halt tomgång för hög" CO-Halt tomgång för hög.
Hon sa att lamda under gaspådrag var perfekt vilket borde tyda på en bra A/F ratio eller?
Hur som haver, hur ska jag åtgärda dessa grejer? Är det något av värdena som påverkas om jag sätter på originalsystem med katalysator?
Nu sitter en K-pro i som det har pillats med så jag undrar om detta skulle bli OK om jag sätter dit originalsystem och använder originalmapp eller om det finns något enklare sätt?
Är ny hondaägare så hjälp uppskattas
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Du besiktigade utan katalysator och hon nämnde inget!?
Självklart påverkas värdena av katalysatorn, den är ju där för att rena avgaserna och den saknas
Det är nog bara att sätta på katten och besiktiga om, borde inte behöva ändra mappen för bara det men det får någon mer erfaren av dessa prylar gärna bekräfta.
Självklart påverkas värdena av katalysatorn, den är ju där för att rena avgaserna och den saknas
Det är nog bara att sätta på katten och besiktiga om, borde inte behöva ändra mappen för bara det men det får någon mer erfaren av dessa prylar gärna bekräfta.
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
men hur kan du åka till besiktningen vetandes att bilen saknar katalysator?!
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Hahaha!
Roligt att det nästan gick att besikta utan katalysator! Lite för mycket CO och lite för hög halt kolväten , men inte hästlängder ifrån godkänt.
Som andra redan sagt. På med original katalysator och åk tillbaka.
Var försiktig när du lossar lambdasensorerna. Det bästa är att lossa dem framme vid kontakterna först så du slipper tvinna kabeln när du ska skruva. Se också till att ha en ordentlig uppsättning med olika förlängare och skaft när du ska lossa grenröret på baksidan av toppen, för det är trångt och svårt att komma åt. Om du drar runt en mutter eller bult där så är det mindre skoj. På med kopparpasta innan du drar dit originalgrenröret överallt så går det lätt att byta tillbaka till ditt TODA-rör sedan.
Originalröret är tvådelat och ganska enkelt att sätta dit. Det är lite trixigare att få dit ditt racegrenrör, men absolut inte jättesvårt.
Du måste förmodligen lossa främre krängningshämmaren för att det ska fungera. Så är det iallafall på DC-röret.
För säkerhets skull så kan du ju lägga in originalmappen när du ska besikta. Den kommer att funka bra med original grenrör.
Roligt att det nästan gick att besikta utan katalysator! Lite för mycket CO och lite för hög halt kolväten , men inte hästlängder ifrån godkänt.
Som andra redan sagt. På med original katalysator och åk tillbaka.
Var försiktig när du lossar lambdasensorerna. Det bästa är att lossa dem framme vid kontakterna först så du slipper tvinna kabeln när du ska skruva. Se också till att ha en ordentlig uppsättning med olika förlängare och skaft när du ska lossa grenröret på baksidan av toppen, för det är trångt och svårt att komma åt. Om du drar runt en mutter eller bult där så är det mindre skoj. På med kopparpasta innan du drar dit originalgrenröret överallt så går det lätt att byta tillbaka till ditt TODA-rör sedan.
Originalröret är tvådelat och ganska enkelt att sätta dit. Det är lite trixigare att få dit ditt racegrenrör, men absolut inte jättesvårt.
Du måste förmodligen lossa främre krängningshämmaren för att det ska fungera. Så är det iallafall på DC-röret.
För säkerhets skull så kan du ju lägga in originalmappen när du ska besikta. Den kommer att funka bra med original grenrör.
Senast redigerad av Steffo den 4 november 2008, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
Jag visste att jag skulle få underkänt, fick nerslag på vindrutan som har en spricka. Anledningen är att bilen hade körförbud från förra ägaren som struntade i att besikta och för att jag ska slippa körförbudet så besiktar jag och får nerslag men har inget körförbud i 1 månad tills man måste ombesikta, jag kan alltså åka fram och tillbaks till jobb och GDS-hall o så utan att riskera 1500 i böter varje dag.
Då byter jag till original och lägger i orig mapp så håller jag tummarna
Tack för svaren!
Men Lambdan sa hon att den var bra, även vid 2500 rpm så det tyder väl på bra A/F? Dock kanske man inte kan vara helt säker på det utan att kolla på hög växel och hög belastning?
Då byter jag till original och lägger i orig mapp så håller jag tummarna
Men Lambdan sa hon att den var bra, även vid 2500 rpm så det tyder väl på bra A/F? Dock kanske man inte kan vara helt säker på det utan att kolla på hög växel och hög belastning?
Senast redigerad av Yobaman den 4 november 2008, 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Vid låglast så regleras bränslemängden efter lambdavärdet, så då ska den alltid visa bra annars är nånting fel.
Vid fullgas däremot så går bilen helt på förprogrammerade värden, lambdan påverkar ingenting.
Vid fullgas däremot så går bilen helt på förprogrammerade värden, lambdan påverkar ingenting.
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Yobaman skrev:Jag visste att jag skulle få underkänt, fick nerslag på vindrutan som har en spricka. Anledningen är att bilen hade körförbud från förra ägaren som struntade i att besikta och för att jag ska slippa körförbudet så besiktar jag och får nerslag men har inget körförbud i 1 månad tills man måste ombesikta, jag kan alltså åka fram och tillbaks till jobb och GDS-hall o så utan att riskera 1500 i böter varje dag.
Fast så är det inte riktigt, är den inte godkänd på besiktning så får du inte köra bilen mer än vad som är nödvändigt för att få det fixat, du får bara åka till verkstan eller bilprovning med andra ord. Läs baksidan på besiktningspappret.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
- David Lundin
Man är förstås alltid på väg till verkstaden eller GDS hallen ifall någon frågar 
De e väll klart en GDS hall måste räknas, kan jag laga felet själv så är jag ju påväg till verkstaden där jag ska laga felet = på väg till verkstad.
Det kan ju omöjligtvis stå specifiserat i lagen vilken typ av verkstad det ska vara.
Det kan ju omöjligtvis stå specifiserat i lagen vilken typ av verkstad det ska vara.
Kristian, Hondalös.
- Yobaman
Körförbudet upphävs om man besiktar men får underkänt på saker som inte har med säkerhet att göra. Om man har trasiga bromsar får man körförbud på plats och får inte rulla en meter. Då är det kärra som gäller. Har du ett administrativt körförbud som jag (skippar besiktningsperioden) så får man köra kortaste vägen till verkstad och besiktning.
I mitt fall så har jag inte längre körförbud så nu får jag åka "de sträckor som är nödvändiga för att åtgärda felen" och det kan vara allt möjligt. Det är så just för att jag utgör ingen fara (mer än vanligt) för andra bilister.
I mitt fall så har jag inte längre körförbud så nu får jag åka "de sträckor som är nödvändiga för att åtgärda felen" och det kan vara allt möjligt. Det är så just för att jag utgör ingen fara (mer än vanligt) för andra bilister.
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Ska du följa lagen så får du inte åka till och från jobbet, vid en flygande besiktning är det nog inte helt ovanligt att de är hårda med just oåtgärdade fel, jag har åkt på det en gång och har flertalet bekanta som åkt på det.
När jag blev stoppad så fattade jag ingeting först, jag frågade polisen vad som var skillnaden mellan körförbud och att bara fått bilen underkänd. Han menade att den egentliga skillnaden är att du kan åtgärda felet första dagen efter den underkänts och sen köra den tills du har tid att bes utan att få böter, medans vid körförbud får du bara kör till verkstad och bilprovningen.
Med andra ord har du inte åtgärdat felet/felen får du endast köra bilen till/från verkstad vid underkänd bes.
När jag blev stoppad så fattade jag ingeting först, jag frågade polisen vad som var skillnaden mellan körförbud och att bara fått bilen underkänd. Han menade att den egentliga skillnaden är att du kan åtgärda felet första dagen efter den underkänts och sen köra den tills du har tid att bes utan att få böter, medans vid körförbud får du bara kör till verkstad och bilprovningen.
Med andra ord har du inte åtgärdat felet/felen får du endast köra bilen till/från verkstad vid underkänd bes.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
- Yobaman
Ok, jag har iaf hört att man får mer frihet vid underkänt, att man får köra till de platser det behövs för att åtgärda felen. Typ GDS-hall som man alltid är på väg till 
Kristian skrev:De e väll klart en GDS hall måste räknas, kan jag laga felet själv så är jag ju påväg till verkstaden där jag ska laga felet = på väg till verkstad.
Kristian, Hondalös.
- Yobaman
Har bytt till originalrör nu. Blev hela vägen då skunk inte passade med orig grenrör.. Fattades nån cm eftersom det är ombyggt på uppsala avgasteknik.
Har inte ändrat mappen i bilen, har ingen kopia på den som sitter i så jag vill inte förlora den men som andra säger så borde det inte påverka vid låg last.
Ska besikta om ett par timmar, återkommmer med resultat.
Har inte ändrat mappen i bilen, har ingen kopia på den som sitter i så jag vill inte förlora den men som andra säger så borde det inte påverka vid låg last.
Ska besikta om ett par timmar, återkommmer med resultat.
- David Lundin
- Yobaman
Så där ja!
CO=0
CO 2500= 0
HC= 0001
Lambda 1,0
Perfekt
Inte originalmapp i bilen.
CO=0
CO 2500= 0
HC= 0001
Lambda 1,0
Perfekt
Inte originalmapp i bilen.
Senast redigerad av Yobaman den 17 november 2008, 14:04, redigerad totalt 1 gånger.
- Yobaman
Sådär, nu sitter de riktiga grejerna på igen
grenrör + catback.
Senast redigerad av Yobaman den 17 november 2008, 21:43, redigerad totalt 1 gånger.
Min tjejs brorsa råkade ut för farbror blå på väg hem från verkstad efter att ha åtgärdat problemen efter en underkänd besiktning. Polisen ville böta 1500:- eftersom att man tydligen bara får köra till verkstad och till besiktning, alltså inte hem från verkstad (!) men han stod på sig och vägrade erkänna brott. Det hela gick till en åklagare som nöjde sig med ett kort formellt brev där han kort och gott beskrev vilka fel han hade haft, att han hade åtgärdat felen (i detta fallet bytt bromsbelägg) och testat funktionen sen blivit stoppad på väg hem.
Är övertygad om att han hade tur som inte fick böterna i slutändan iaf, men det kan ju vara värt att försöka.
Poliserna hade för övrigt i detta fallet 100% tunnelseende och inte heller någon förståelse för den verkliga världen som dom tillfälligt lever i på kvällarna och vägrade lyssna på något han hade att säga i sitt försvar.
Är övertygad om att han hade tur som inte fick böterna i slutändan iaf, men det kan ju vara värt att försöka.
Poliserna hade för övrigt i detta fallet 100% tunnelseende och inte heller någon förståelse för den verkliga världen som dom tillfälligt lever i på kvällarna och vägrade lyssna på något han hade att säga i sitt försvar.
Viktor Andersson när han är som bäst