Honda Insight Hybrid to Make World Debut at the Detroit Moto

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

smacke skrev:<!--quoteo(post=517986:date=4 Dec 2008, 23:29:43:name=smacke)--><div class='quotetop'>QUOTE(smacke @ 4 Dec 2008, 23:29:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=517986"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->jo, den e säkert både ekonomisk å har "balla features", men hade någon frågat mig va de e för bil på bilden hade ja gissat på en prius.. :(
kunde de inte gjort en bil som inte ser ut som största konkurenten ??
tydligen inte bara ja som tycker den e oroväckande lik en prius... :(

<a href="http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... d=Bilmotor" target="_blank">http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... ilmotor</a>

HONDA
# Insight, en hybrid för folket, med ett pris klart under 200 000 kronor är den stora nyheten. Den färdiga bilen får premiär i Detroit i januari.
Tekniken är hämtad från dagens Civic, designen lånad från Prius.

<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja men Di.se kom igen, ja tycker det är bra att dens ser ut som en Prius. Då fattar folk att det är en hybrid bil = kanon bra marknadsföring.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
c0k3
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson

Att Hondas Insight är mycket lik Toyota Prius till utseendet – det är en slump enligt Honda. Den Prius-lika formen är resultatet av vindtunneltester, ingenting annat. (saxat från alltommotor.se)

<a href="http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... rid-1.6665" target="_blank">http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... -1.6665</a>
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Regge skrev:<!--quoteo(post=518770:date=9 Dec 2008, 10:11:20:name=smacke)--><div class='quotetop'>QUOTE(smacke @ 9 Dec 2008, 10:11:20) <a href="index.php?act=findpost&pid=518770"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=517986:date=4 Dec 2008, 23:29:43:name=smacke)--><div class='quotetop'>QUOTE(smacke @ 4 Dec 2008, 23:29:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=517986"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->jo, den e säkert både ekonomisk å har "balla features", men hade någon frågat mig va de e för bil på bilden hade ja gissat på en prius.. :(
kunde de inte gjort en bil som inte ser ut som största konkurenten ??
tydligen inte bara ja som tycker den e oroväckande lik en prius... :(

<a href="http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... d=Bilmotor" target="_blank">http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... ilmotor</a>

HONDA
# Insight, en hybrid för folket, med ett pris klart under 200 000 kronor är den stora nyheten. Den färdiga bilen får premiär i Detroit i januari.
Tekniken är hämtad från dagens Civic, designen lånad från Prius.

Ja men Di.se kom igen, ja tycker det är bra att dens ser ut som en Prius. Då fattar folk att det är en hybrid bil = kanon bra marknadsföring.

Hur kan det vara bra för Hondas marknadsföring av hybridbilar att alla tror att det är en Prius? :wacko:
Team Kalmar
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Men kära nån, alltså insight har ju aldrig varit något skönhet, det va ju en av de fulaste bilarna när den kom, den har från första början varit designad för att vara så aerodynamisk som möjlig. Jag tycker att denna nya efterföljare ser mycket snyggare ut än föregångaren, sen om den seer ut som en prius eller inte spelar väl ingen roll. Insight har alltid varit aerodynamisk, det kan man inte påstå om de första Priusarna...

Bläää

Bild
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Lite roligare:
Ksight
Bild
Bild
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

bör flytta på sig.. dom väger väll strax över 23 gram eller så ? :P
SMacke #364
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Ibland undrar jag om det finns någon grupp som dissar Honda's nya modeller lika mycket som HPC?
Känns extremt negativt var gång en ny modell är på gång... eller är det bara gnällspikarna som hörs?
M Scotte
Kontakt:

Sedan jag gick med för 9 år sedan och sedan forumet fick fart runt 2002, så har allt som visats dissats totalt här.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
mark.lindgren

M Scotte skrev:Sedan jag gick med för 9 år sedan och sedan forumet fick fart runt 2002, så har allt som visats dissats totalt här.
Är det verkligen så, tvivlar, jag har påkänn att kring 2000 så var det ganska mycket ITR,ATR,CRT(japs), S2000 glädje här, även Civic VTI... verklig glädje tror jag.

Ni som varit med länge, var det så ? eller tyckte man då också att ITR,ATR,S2K och de andra var "Honda har tråkigt sortiment"... jag gissar på att det fanns en stolthet och glädje, tiden då Honda var snabbare än Seat ;)
Charly

För att inte tala om alla sportbilskoncept som honda valde att slänga i papperskorgen... HSC exv.
Jag står för hybridbilar men det är snart dags att honda ska visa att de fortfarande har någon racing kvar i sin dna för det är ytterst lite kvar av det.
Medlem 427
M Scotte
Kontakt:

mark.lindgren skrev:<!--quoteo(post=519162:date=11 Dec 2008, 18:10:40:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 11 Dec 2008, 18:10:40) <a href="index.php?act=findpost&pid=519162"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Sedan jag gick med för 9 år sedan och sedan forumet fick fart runt 2002, så har allt som visats dissats totalt här.
Är det verkligen så, tvivlar, jag har påkänn att kring 2000 så var det ganska mycket ITR,ATR,CRT(japs), S2000 glädje här, även Civic VTI... verklig glädje tror jag.

Ni som varit med länge, var det så ? eller tyckte man då också att ITR,ATR,S2K och de andra var "Honda har tråkigt sortiment"... jag gissar på att det fanns en stolthet och glädje, tiden då Honda var snabbare än Seat ;)
2002 kom Civic Type R och folk gnällde som bara den på minibussen och att den bara hade 200hk. Modeller som kommit tidigare än detta menade jag inte i mitt inlägg, utan modeller som kom efter -02.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Malkolm

Nja, nu tycker jag allt att det överdrivs lite här, visst finns det många gnällspikar som hörs och syns på forumet, men det har skrivits mycket bra saker om modeller nyare än -02. Men vanligast är väl att man bara kommer ihåg skitsnacket och allt det tråkiga som skrivs.

En modell som jag inte läst något negativt om här på forumet är Accord Type S.
Så kom igen lite nu och lyft upp hakan och va lite glada, eller har ni ingen ljus snö och vacker Lucia idag i södra sve?
Senast redigerad av Malkolm den 12 december 2008, 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

malkolm666 skrev:Nja, nu tycker jag allt att det överdrivs lite här, visst finns det många gnällspikar som hörs och syns på forumet, men det har skrivits mycket bra saker om modeller nyare än -02. Men vanligast är väl att man bara kommer ihåg skitsnacket och allt det tråkiga som skrivs.

En modell som jag inte läst något negativt om här på forumet är Accord Type S.
Så kom igen lite nu och lyft upp hakan och va lite glada, eller har ni ingen ljus snö och vacker Lucia idag i södra sve?
Kanske inte just Type-S då den kom till Sverige i ett senare skede.
Dock var det mycket negativa åsikter om Accord när den kom -03.

Vi är inte negativa - tvärt om! Det vi undrar är ju varför det är så många som är just negativa till nyheterna.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 12 december 2008, 11:08, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Kontakt:

Det är ju inte vi som gnäller, utan andra. Type S blev inte populär förrän den slutades sälja, när den kom -06 hoppade ingen här inne högt av förtjusning, utan tyckte den var rätt lam med samma effekt som vanliga 2.4. Det som jag tycker är absolut mest komiskt är att modeller får alltid sitt uppsving här inne när de är i slutfasen av sin livscykel, först då upptäcker människor modellen. Det fanns nog inte en enda kommentar som tyckte att Accord Tourer var snygg när den kom, tvärt om, alla sågade "likbilen" "skeppet" etc, men så fort man monterar ballare styling och hjul från fabrik så är den plötsligt superball? Ser man inte grunddragen i bilen från början?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Accord turern den första modellen var inte vacker för fem öre, men nu har den fått ett par ansiktslyft som gjort att den blivit snygg.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Tommie Blomqvist

Jag tycker personligen att en Miljöbil inte behöver se ut som en fullblods racerbil, utan det ser ut som den gör av en praktisk anledning och är så pass optimerad av Honda i detta fall.
Dom slänger inte ihop något på en höft/chans för att sen massproducera och bara tro det funkar.

Bilen som sådan har säkert funnits på olika ritbord under flera år, och säkerligan fått stå i vindtunneln i många timmar.

Sen kanske jag ser det på mitt vis för den skulle kunna bli en bra tjänsterbil, och vill jag nödvändigtvis ha en sportig vardagsbil kanske en M5a hade varit ett alternativ.
Fattar inte varför man ska hänga upp sig på design om man inte sett resultaten i vindtunnel och även ekonomin runt hela tillverkningen.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Malkolm

Nu skriver jag en bok:

Jag anser att Honda har gjort fel med många modeller, därav är det mycket gnäll när en ny modell släpps. Jag ska försöka förklara. Det blir en lång lista som även innehåller oväsentliga grejer, men håll tillgodo.

EF/ED:
Modellen var ett lyft när den kom -88, men den var betydligt trevligar 90-91 när den vart snyggare och fanns med bättre motoralternativ.

EG:
Att släppa VTi:n redan från början och enbart sälja den under första året känns nu i efterhand helt fel, och det märks ju nu när det är en väldigt populär modell men det va ingen som fattade att detta va en busbil 1992 för ingen visste va det va för bil med endast 82 sålda Hb i sverige. Idag 16år senare när den är ännu mera sällsynt och bortrostad så kan fina ex säljas för 70-80.000kr. Om EG:n hade lanserats idag, 2008 med VTi kan jag lova att det hade sålts betydligt fler än 82st.

EK:
kom 96 och såg ut som stryk, ful som en ankunge och enbart med konstiga färger i inredningen och trötta motorer, med andra ord en kärringbil, fanns ju ingen ungdom som ville ha en ful, dyr slö och vinögd civic. Sen när den läckra faceliften kom -99 så va det ingen vanlig männsika som såg någon större skillnad jämfört med den fula ankungen. Knappt några VTi:er såldes nu heller, visserligen va de rätt dyra men om -99 VTi hade släppts våren 96 så hade succen varit ett faktum.

EP: Nu lanserades toppmodellen TypeR redan ifrån början, och med många bilar sålda både i sverige och övriga europa var succen ett faktum. Det va en bra och snygg bil som lanserades från början och som fick en ännu bättre facelift -04. Detta va bra gjort av honda. Synd bara att hardcorefantasterna inte fick någon diffbroms.

FN:
Släpptes först som vanlig bil, typ "1,8 Sport" med en fantastisk design och många nymodigheter en bra bil. Tyvärr fick man som på vanlig gammal tråkig Hondamanér vänta på toppmodellen TypeR. Men när TypeR till slut kom så va den inte vassare än tidigare TypeR, inte heller denna gång kom den med diffbroms förrens 2år senare. 2009 kom den i Championship White och med den efterlängtade diffbromsen. Det va denna bil Honda skulle ha lanserat i premiären -06.

CL:
Accorden släpptes -03 och ingen höjde på ögonbrynen för denna underbara bil, tyvärr fanns det inget sportigt med den här i europa, utan den kom som en tråkig bil med tråkiga färger och inredningar. Och en kombi som var lika rak över baken som en volvo 745 kombi. En likbil med andra ord. Denna modellsutveckling kan man i mångt och mycke jämföra med utvecklingen hos EK:n. Den började som ful och tråkig med konstiga inredningfärger, för att sedan på slutet blomma ut till en fullträff! Återigen är det starten med en trist och ful bil som förstör resten av tiden med modellen. Jag ser 2 stora fel med utseendet vilket kunde ha avhjälpts ifrån början: Kombin skulle ha haft den stora vingen vid lanseringen och sen skulle modellen ha lanserats med ett sportigt attribut typ "EuroR" eller "TypeS". Då hade den blivit perfekt.
Senast redigerad av Malkolm den 12 december 2008, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Kontakt:

adio skrev:Accord turern den första modellen var inte vacker för fem öre, men nu har den fått ett par ansiktslyft som gjort att den blivit snygg.
Så en takvinge och annan front gjorde hela skillnaden?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
M Scotte
Kontakt:

Blir bara så förvånad varje gång någon påstår att magiska saker hänt med Tourern, det är i princip en takvinge och en annan front som dskiljer tidiga och sena modeller. Det jag tycker är märkligt är att man inte ser potentialen för än den biter en i rumpan.

Samma sak med Civic Hybrid som anses som kanonful, men FD3 är asball? Kom igen, det är samma modell!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Lynxen

M Scotte skrev:Det som jag tycker är absolut mest komiskt är att modeller får alltid sitt uppsving här inne när de är i slutfasen av sin livscykel, först då upptäcker människor modellen.
Kanske säger nått om Hondas marknadsföring här i Sverige om man inte ens lyckas övertyga entusiasterna här inne förrens slutet på livscykeln. Hur dåligt är det då inte bland svensson?
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Kristian

Ang Accorden så om det nu va så att vingen och fronten gjorde en så enorm skillnad som den verkar ha gjort så förstår jag att den inte sålde, den såg lite "tam" ut i första utförandet. Eftermarknads styling finns ju i princip inte på till en helt ny modell så om den ser "för" tam ut så blir det oftast svårt att sälja den till entusiaster som vill ha en bil som ser lite "fräck" ut.

Sen är det ju faktiskt så att klubben har vuxit upp lite, många har passerat 30 sträcket och börjat skaffa familj vilket ger ett helt annat behov av den biltypen som Accorden är (jämfört med typ CTR, EK eller EG) därav att den har "exploderat" i populäritet.
Jag provkörde Accorden för första gången på sverigie intruduktionen när jag va på en ÅF träff och kunde redan då konstatera att det va en kanon bil men inget jag då hade behov av, nu 2 (snart 3) barn senare skulle jag absolut kunna tänka mej en "ny" Accord men tyvärr finns inte pengarna därav att jag åker en som är aningens äldre ;) Accord är en KANON bil från 90 och frammåt det kan ingen säga något om.
Senast redigerad av Kristian den 12 december 2008, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
pernig

Såg denna när jag kollade runt lite.
<a href="http://carscoop.blogspot.com/2009/01/20 ... hotos.html" target="_blank">Nya Insight</a>
Den är rätt lik conceptbilen.
Den ska tydligen bli väldigt billig för att vara en Hybrid. Tror den kommer hamna på runt 200 000:- i Sverige.
Jag tycker den ser rätt OK ut.
Per-ola Nigell
.Beck

Kul att se att Honda är på G att introducera en bil som tekniskt verkligen är i framkant. Jag hoppas att återförsäljarna i Sverige får tilldelning och att det blirköptryck och mediahype. För hur många vill se återförsäljare bomma igen detta nödens år 2009?
Användarvisningsbild
c0k3

Provkörning av Insight. Video klipp från Automotorsport
<a href="http://www.automotorsport.se/tv/?m=17166" target="_blank"><!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->http://www.automotorsport.se/tv/?m=1716 ... lorc--></a>

Provkörning Artikel Automotorsport
<a href="http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... ion=116503" target="_blank"><!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... lorc--></a>
Senast redigerad av c0k3 den 25 februari 2009, 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
c0k3

Provkörning av Vi Bilägare
<a href="http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13335" target="_blank"><!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->http://www.vibilagare.se/zino.aspx?arti ... lorc--></a>
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Användarvisningsbild
c0k3

Provkörning av TeknikensVärld (Videoklipp)
<a href="http://www.teknikensvarld.se/tvtv/09022 ... /index.xml" target="_blank"><!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->http://www.teknikensvarld.se/tvtv/09022 ... lorc--></a>
Charly

verkar som den gamla insighten äger den nya på förbrukningsbiten :

<a href="http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ikt-1.9104" target="_blank">http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... -1.9104</a>
Medlem 427
.Beck

Kul med nya Insight. Synd bara att Yenen har tjurrusat mot kronan men det är inget som Honda kan styra över. Frågan är vad ett priset på 239k kontra ett tidigare tänkt pris 199k(?) gör för försäljningen? En liten tröst är kanske att nya Prius säkert är uppe och nosar på 300k när den kommer.
johancivic

lite OT, men kommer det bli någon ny civic type r i framtiden?? eller är det lagt på is??
Skriv svar