Vad ska man göra när man åkt dit för fortkörning?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

mAbZ skrev:Detta låter ändå som ett mycket humanare system än det svenska.
I Sverige förlorar du körkortet i 3 månader direkt när du kört 31 km/tim för fort.
I 2 månader om du har viktiga skäl t.ex. är ensamtående på landet och måste ha bilen för att komma till jobbet.
Detta är ju en skrattretande hård bestraffning i en internationell jämförelse.

Gammal tråd men jag blev precis av med kortet igår kväll, 102 på essingeleden 70-väg. 3600 i böter och förmodligen 2 månader indraget eftersom det är standard.
Se mallen: <a href="http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse1.htm" target="_blank">http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... se1.htm</a>

Det är 2 månadet om man ligger i 31 men 3 månader om man kör 41 för fort osv. Ska få mitt beslut typ nästa fredag sen ska jag skriva ett uttalande eftersom jag behöver kortet i jobbet och så men jag får stå mitt kast.

De körde polis pilot på mig och den är riktigt lurig, visste inte att de kunde mäta på det sättet. De låg ca 50 meter bakom mig i en svart VW minivan så jag brydde mig inte för jag trodde de var tvungna att ligga precis bakom för att mäta men de behöver bara se bilen så är det lugnt.. Läs gärna här om polis pilot som är en riktigt lurig grej: <a href="http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ ... _start.htm" target="_blank">http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ ... art.htm</a>
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag älskar trafikpoliser och de straff den bevisbörda som räcker för att bli fälld för fortkörning...
Varför är felparkering och hastighetsöverträdelse de enda brott som man kan bli fälld för utan bevis?

"Om rapportering sker i ett tveksamt fall kan man utgå ifrån att polismannen i rapporten intygar att förväxlingsrisk var utesluten (han kan ju rimligen inte, vare sig i rapport eller vid ett eventuellt senare vittnesförhör, medge att han var lite osäker men ändå rapporterade). Bilisten kan därmed räkna med att bli fälld, såvida han inte kan motbevisa polismannens påstående."
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Antonio
Kontakt:

Beklagar. 1/1 och Essingeleden verkar vara deras melodi.
1/1 för exakt ett år sen hände det mig också på Essingeleden, på kvällen, på exakt samma sätt. Körde söderut. Kom körandes för fort och såg framför mig en suspekt silverfärgad Saab 9-5 kombi. Gled förbi den och la mig inom marginalen. Började sedan dum som man är att testa att smyga upp i fart igen. Eftersom den inte hängde med så ökade jag farten allt eftersom. Sen som du säger så kom de som ett skott med julgransblink. Då filmar de allt fast man ligger lååååångt före och räknar ut avståndet & tiden de tar för dem att köra ikapp. De drog av några procent (då mätmetoden kräver det)
Efter avdraget hade jag 2 km/h till godo för att behålla lappen, men saftiga böter blev det iaf.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Yobaman

Det var typ 20:30 31/12 det hände, bråttom till middagen innan tolvslaget och allt. Lurigt att de kan ligga så långt bak så de behöver bara se dig så har de allt lugnt.

De startar mätning på dig för tid vid en viss punkt, tex en stolpe och sen när de åker förbi samma stolpe kör de igång distansmätning på deras bil sen är det bara att köra så och hålla koll på vart du är sen efter 500m så kör de upp bakom dig och stoppar klockan och mätningen sen räknar datorn ut medelhastigheten. 3% drar de av och det är bättre än laser men likväl ett jävla gissel att de ligger och lurar i vassen på det sättet. Jag måste haft extrem tur innan ;)
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

steffo: det är inte bara de... diskriminering är samma sak, den anklagade måste bevisa sin oskuld.. e sjukt som fan.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

det finns ju en väldigt enkel lösning och det är att köra lagligt.. har man brutit mot lagen och åker fast ska man inte gnälla på polisen det är en själv som ska ha skit.. sen att hastigheten är felsatt på 80% av vägarna är en annan femma
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
ei9440
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

Yobaman skrev:Det var typ 20:30 31/12 det hände, bråttom till middagen innan tolvslaget och allt. Lurigt att de kan ligga så långt bak så de behöver bara se dig så har de allt lugnt.

De startar mätning på dig för tid vid en viss punkt, tex en stolpe och sen när de åker förbi samma stolpe kör de igång distansmätning på deras bil sen är det bara att köra så och hålla koll på vart du är sen efter 500m så kör de upp bakom dig och stoppar klockan och mätningen sen räknar datorn ut medelhastigheten. 3% drar de av och det är bättre än laser men likväl ett jävla gissel att de ligger och lurar i vassen på det sättet. Jag måste haft extrem tur innan ;)
Grattis kan jag bara säga...hände samma sak för mig i oktober 2005, det jobbiga med allt är att försäkringspremien går upp rejält om man inte ser upp, de kollar ju mot vägverkets databas och där står det att jag haft körkort sen 2005...inte sen 1993 som jag "egentligen" haft det :ranting:
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Användarvisningsbild
Yobaman

Det ska ju bli 2 månader för min del men jag ska snacka med chefen så kan jag bifoga ett intyg + mitt uttalande så får vi se om jag lyckas få ner det till 1 månad.
Tycker det hade varit straff nog för mig med bara böter eller bara kortet tycker jag när böterna är så pass höga. Det är inte rimligt tycker jag när jag kan ligga i 70 km/h på 30-väg och bara få 400:- extra i böter, iofs som regel 4 månader indraget också men jag anser att 70 på 30 väg är riktigt allvarligt, tex utanför en skola elle dagis. Jag fick 3600 för hastigheten + nummerplåten var skitig så det blev 4350 i slutändan.

Nu blir man väl toknojig när man ska ut och åka när kortet kommer tillbaks, de kan vara i vilken bil som helst..
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Yobaman skrev:Det ska ju bli 2 månader för min del men jag ska snacka med chefen så kan jag bifoga ett intyg + mitt uttalande så får vi se om jag lyckas få ner det till 1 månad.
Tycker det hade varit straff nog för mig med bara böter eller bara kortet tycker jag när böterna är så pass höga. Det är inte rimligt tycker jag när jag kan ligga i 70 km/h på 30-väg och bara få 400:- extra i böter, iofs som regel 4 månader indraget också men jag anser att 70 på 30 väg är riktigt allvarligt, tex utanför en skola elle dagis. Jag fick 3600 för hastigheten + nummerplåten var skitig så det blev 4350 i slutändan.

Nu blir man väl toknojig när man ska ut och åka när kortet kommer tillbaks, de kan vara i vilken bil som helst..
Bra då har du lärt dig något om du känner så sen ;)
Stefan Karlsson
VMT
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Jag hade blivit av med kortet en gång i sommar också och fått tillbaka skitet för 2 månader sen :P
185km/h på E4, 4000kr i böter och indraget kort i 6 månader :( och jag lärt mig en del efter det
Senast redigerad av VMT den 3 januari 2009, 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06

EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Användarvisningsbild
Yobaman

VMT skrev:Jag hade blivit av med kortet en gång i sommar också och fått tillbaka skitet för 2 månader sen :P
185km/h på E4, 4000kr i böter och indraget kort i 6 månader :( och jag lärt mig en del efter det

Det var rätt illa du, stackare, jag känner mig glad att de inte tagit mig någon gång när man stått på lite mer..

Nu blir det buss och tåg och det är tamejfan det värsta jag vet, kommunaltrafik är vidrisch.. Skönt iallafall att jag har nära till tåget och sånt. Där jag bodde för 1,5 år sedan var det 5km till bussen och totalt 2h att åka kommunalt till jobbet så då hade det bara varit att köra ändå.
Användarvisningsbild
nenilsson
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

Det är svårt det där med överklagan, jag fattar inte vad de har för kriterier egentligen och vad som krävs för att man ska slippa bli av med lappen.
Jag hade en kille som jobbade under mig för ett tag sen, som blev av med körkortet i två månader då han åkt fast för fortkörning 3ggr på 5 år.
Vi skrev då ett brev, jag och min chef, då vi intygade att bilen behövdes i tjänst då det skulle försvåra killens arbete en hel del och att vi som företag skulle bli lidande.
Till saken hör också att killen då bodde i Nynäshamn och jobbade i Västberga, en ganska saftig resa kommunalt. Arbetet krävde även ofta att han var tvungen att jobba över och ibland även att jobba fram till 1-2 på natten.

Allt detta stod med i brevet + lite till som jag inte kommer ihåg. Jag måste säga att jag tycker det var ganska lustigt att överklagandet inte beviljades. Arbetet försvårades en hel del och framförallt så kostade oss som firma en del i pengar då var tvugna att ringa in extrapersonal osv.

Summasumarum:D
Jag tror att det krävs en hel del för att få igenom sin överklagan.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
dvs

Jag hade råååå flyt senast jag träffade på en civilare.

Det började med att jag körde upp på motorvägen och drog om en ganska snabbt körandes taxi, han hängde på men hade inte mycke å sätta emot när jag gasade över 200+ sen efter en stund så började jag sakta ner och såg en lite lurig v70 köra enligt fartbestämmelserna.
Tonade rutor, lite antenner här å där, jag saktade ner och gled saaaaaakta förbi, jag la mig en bit framför honom å tänkte inte mer på det.

Sen från ingenstans kommer taxin igen förbifarande i världens fart, jag vart lite :annoyed: och drog på lite grann, då såg jag i min backspegel att volvon låg lite och lurade bakom mig, körde nästan upp bredvid men körde aldrig om, låg bara där och sneglade på hela situationen.

Då sakta jag ner lite och la mig vid 105 på en 100 väg, volvon drog om mig lite sakta och bakom den tonade bakrutan kunde man se nån med en laptop ligga å lura i baksätet. Det fick mig å fundera lite, volvon drog om mig å körde ikapp taxin, låg vääääldigt mycke till höger om körbanan och så PANG :shock1: blålysena drog på inne i bilen å volvon stannade taxin precis vid en avfart och jag gled sakta förbi :whistling:

de kan man kalla flyt :worthy:
[i]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->073-7133458<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Stockholm<!--colorc--></span><!--/colorc-->-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Åkersberga<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Medlemsnummer 2032<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic Type<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i]<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->04' svart<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Honda Civic Hb<!--colorc--></span><!--/colorc--> [i]<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->VTi<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->92' svart<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b] <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->-såld<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Yobaman

Deadhead skrev:Det är svårt det där med överklagan, jag fattar inte vad de har för kriterier egentligen och vad som krävs för att man ska slippa bli av med lappen.
Jag hade en kille som jobbade under mig för ett tag sen, som blev av med körkortet i två månader då han åkt fast för fortkörning 3ggr på 5 år.
Vi skrev då ett brev, jag och min chef, då vi intygade att bilen behövdes i tjänst då det skulle försvåra killens arbete en hel del och att vi som företag skulle bli lidande.
Till saken hör också att killen då bodde i Nynäshamn och jobbade i Västberga, en ganska saftig resa kommunalt. Arbetet krävde även ofta att han var tvungen att jobba över och ibland även att jobba fram till 1-2 på natten.

Allt detta stod med i brevet + lite till som jag inte kommer ihåg. Jag måste säga att jag tycker det var ganska lustigt att överklagandet inte beviljades. Arbetet försvårades en hel del och framförallt så kostade oss som firma en del i pengar då var tvugna att ringa in extrapersonal osv.

Summasumarum:D
Jag tror att det krävs en hel del för att få igenom sin överklagan.

Det beviljades inte pga flera anledningar.
För det första: Han hade kört för fort 3gg på 5 år, dvs att de ansåg att han inte lärt sig sin läxa och nu ska han verkligen få ett straff.
För det andra: De struntar i om företaget förlorar pengar, det de bryr sig om är hur individen påverkas personligen. Om det är så allvarligt för jobbet så chefen skriver ett intyg där det står att uppsägning eller ledighet utan lön kan vara aktuellt beroende på hur länge personen blir av med kortet så slår det högt i "prövningen". Om han får jobba kvar men det bara blir bökigt för firman osv struntar de i, det är bara om man kanske tvingas ta ledighet utan lön eller blir uppsagd som de kan sänka det ordentligt för straffet är inte till för att stjälpa folk utan som ett straff. Man ska inte gå under ekonomiskt för en sån sak.

Det är alltså bra om man kan få sin chef att skriva att det kan bli tal om uppsägning eller ledighet utan betalt.
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Jag har åkt dit för fortkörning 2 gånger förra året. Är det så, om jag åker dit 1 gång till så blir jag av med kortet eller?

Hur lång tid tar det innan det "raderas" om det nu gör det?
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Yobaman

Finns mkt bra information om allt som rör sånt här på http://www.trafikjuristen.se

Jag är inte helt säker på om du blir av med kortet eller vad som gäller men jag vet att varje grej man gör så kollar de 2 år bak i tiden vad som hänt innan och vägen in det i hur lång tid du ska få körkortet indraget.
Kolla om du hittar den informationen på trafikjuristen.

EDIT: Här har du information om detta: <a href="http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse3.htm" target="_blank">http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... se3.htm</a>
Senast redigerad av Yobaman den 3 januari 2009, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nenilsson
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

Yobaman skrev:Det beviljades inte pga flera anledningar.
För det första: Han hade kört för fort 3gg på 5 år, dvs att de ansåg att han inte lärt sig sin läxa och nu ska han verkligen få ett straff.
För det andra: De struntar i om företaget förlorar pengar, det de bryr sig om är hur individen påverkas personligen. Om det är så allvarligt för jobbet så chefen skriver ett intyg där det står att uppsägning eller ledighet utan lön kan vara aktuellt beroende på hur länge personen blir av med kortet så slår det högt i "prövningen". Om han får jobba kvar men det bara blir bökigt för firman osv struntar de i, det är bara om man kanske tvingas ta ledighet utan lön eller blir uppsagd som de kan sänka det ordentligt för straffet är inte till för att stjälpa folk utan som ett straff. Man ska inte gå under ekonomiskt för en sån sak.

Det är alltså bra om man kan få sin chef att skriva att det kan bli tal om uppsägning eller ledighet utan betalt.
OK, tycker dock att det är väldigt konstigt att man inte bryr sig om ifall arbetsgivaren blir lidande. Det är väl inte arbetsgivaren utan människan som kört för fort som skall straffas, eller?
För vår lilla firma innebar det att en hel del pengar försvann då det behövdes två personer för att göra en persons jobb. Eftersom att en del utav killens arbetsuppgifter innebar bilkörande.
Firman var för övrigt med om en liknande grej för några år sedan, då min chef skrev ett liknande brev och faktiskt kunde häva beslutet, kanske gäller att ha tur med handläggaren?

Meningen med mitt tidigare inlägg var också att påpeka att det inte är så lätt att häva ett sådant beslut. Men du verkar vara bättre påläst än jag och min chef var så du kan kanske trycka på rätt grejer.
Lycka till! :thumbup:
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Krister

Deadhead: Njae, det är den anställde som inte satt företagets behov i främsta sätet när han återigen gång på gång kör för fort. Ser inte varför polisen skulle mildra omständigheterna då. Ok om det hade varit första gången, men det upprepade beteendet gör det svårt att vara sjysst.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Steffo skrev:Jag älskar trafikpoliser och de straff den bevisbörda som räcker för att bli fälld för fortkörning...
Varför är felparkering och hastighetsöverträdelse de enda brott som man kan bli fälld för utan bevis?

"Om rapportering sker i ett tveksamt fall kan man utgå ifrån att polismannen i rapporten intygar att förväxlingsrisk var utesluten (han kan ju rimligen inte, vare sig i rapport eller vid ett eventuellt senare vittnesförhör, medge att han var lite osäker men ändå rapporterade). Bilisten kan därmed räkna med att bli fälld, såvida han inte kan motbevisa polismannens påstående."
Känner du någon, eller ens hört talas om någon som åkt dit för fortkörning som ej var skyldig?
Polismans vittnesmål är bevis i sig och kan mycket väl vara fällande i dessa mål samt många andra mål, om man nu inte erkänner direkt utan drar allt till tingsrätten.

DVS: Jag är alltid tokförsiktig när jag är ute och kör, för du har ingen aning om vem som är polis och inte... Tittar man i garaget på mitt jobb (där polisen gömmer alla sina civilare) så kan jag säga att det är alla bilmärken och alla modeller, det är totalt omöjligt att luska ut det i förhand. Nu är dom flesta där nere förvisso spaningsbilar och skulle aldrig röja sig för en fartsyndare, men det händer ju...
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Yobaman

Får väl beslutet på fredag eller tidigt nästa vecka så då får jag skicka mitt svar. ska försöka få ner det så mkt jag kan, hoppas handläggaren är på bra humör den dagen. Nyss vunnit på lotto och en BJ på morgonen (om det är en man) ;)
Senast redigerad av Yobaman den 7 januari 2009, 09:22, redigerad totalt 1 gånger.
Diablo

2st kollegor har råkat ut för detta! har inte spelat någon roll att dom hävdat att körkortet behövs i jobbet (bussförare)
Tjänsteledig utan lön i 3 månader blev det för den första.

den 2:a hävdade att han var tvungen att köra sin mamma till och från sjukhuset pga nån sjukdom
har för mig att han kom undan med 1 månad då!

45papp + bötern kan jag tycka är lite väl hårt straff även fast man bör veta bättre som yrkesförare :S
Krister

Så bara för att man är yrkesförare så borde man ha en annan straffskala då eller?

Nej, reglerna är som de är och man får hålla sig inom eller utanför ramarna på eget bevåg, men bara man är beredd att ta konsekvenserna för sitt agerande. Vill man ändra reglerna får man bli politiskt aktiv och jobba mot NTF och liknande organisationer.

Kör:
Användarvisningsbild
Yobaman

45000 i böter? Vad hade han gjort egentligen?
3 månader innebär också högre hastighet än vad jag körde + att de kanske haft någon förseelse tidigare, sånt spelar in. Om du kört för fort 4gg innan så vill de inte vara snälla eftersom du aldrig lär dig av misstaget och då får man ingen pardon.

Jag är inte säker men jag hoppas jag får ner mitt, jag var precis på gränsen och har ett fläckfritt förflutet.
Krister

Yobaman: Diablo räknade 3x månadslön... och det är inte ett straff, det är en konsekvens av straffet.

Kör:
Diablo

Krister skrev:Yobaman: Diablo räknade 3x månadslön... och det är inte ett straff, det är en konsekvens av straffet.
Precis, menade inte att man skulle slippa bötern eller något sådant! bara konstaterade att det kan bli rätt kostsamt
en lösning vore ju om man fick fortsätta köra buss inom yrket men inte personbil?
fast det kan ju vara lite svårt att lösa...
Användarvisningsbild
Yobaman

Krister skrev:Yobaman: Diablo räknade 3x månadslön... och det är inte ett straff, det är en konsekvens av straffet.

Oj då, missade den biten :)
Användarvisningsbild
Yobaman

Skickade in mitt yttrande för 3 dagar sedan och fick svaret i dag... 1 Månad spärrtid från 31/12 och får köra igen den 1 februari! :D
2 Månader är regel i mitt fall så uppenbarligen skrev jag rätt grejer i brevet, väldigt nöjd med detta! Intyget från chefen hjälpte nog bra. Blir nog att köpa honom en 75:a nu, hehe!
Ska passa mig i fortsättningen nu när man vet hur lätt de kan mäta hastigheten, jag har fått mitt dyra och jobbiga straff.
.Beck

Den enkla sanningen är att trafikförseelser är en typ av brott som polisen har kompetens och förmåga att att övervaka och lagföra. Fortkörning är det enklaste brottet att samla pinnar på. Eftersom polisen måste visa för politikerna att de gör något är det tacksamt att lyfta fram satsningar på tarfiksäkerhet. 99% av de som åker fast är vanliga Svenssons som på det stora hela sköter sig i samhället.

Det är samma Svenssons vars anmälningar rutinmässigt skrivs av när det gäller:

* Alla former av personrån/butiksrån
* Misshandel (inkl hustrumisshandel)
* Alla stölder och inbrott om det inte mycket stora värden inblandade

Vardagsbrottslighet som får stora följder för den drabbade individen. Just den typen brott som drabbar vanliga Svenssons. Låt vara att bevis/spanningläget är svårt men är det just inte de vanliga människorna som polisen skall skydda?

Det allvarligast är kanske dock att polisen själva är rädd för att ge sig på den organiserade brottligheten. Polise vet exakt vilka de är och vad de sysslar med - så det är inte det som är problemet. Det var faktiskt några posliser Göteborg vågade erkänna just detta: Att de inte vill utreda denna typ av brott på grund av att de var rädda för sig själva och sina familjer.

Inte konstigt att de kör trafikontroller istället.

Kvar finns då mord, dråp och andra brott allra längst upp på straffskalan - om det inte är den organiserade brottligheten som ligger bakom förstås.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Tack Beck, jag kunde inte sagt det bättre själv!
Givetvis ska polisen jobba för att förebygga brottslighet, men som det är idag så verkar det som att satsningen riktar sig till stor del mot trafiksyndare i form av fortkörare. Ytterst märkligt enligt mig och med min egen uppfattning om hur allvarligt det är att köra lite fortare än vad lagen säger.

Lagen är klar och tydlig. Man får inte köra snabbare än vad skylten säger. Så långt är jag med. Men hur kommer det sig att man i princip aldrig ser poliser annat än i trafiksammanhang och att det satsas mångmiljonbelopp på övervakningskameror när landet besudlas av diverse kriminella gäng, skimmare, våldtäktsmän, rånare, mördare och som tidigare nämnts hustru eller kvinnomisshandlare?

Jag tycker det är patetiskt, och jag är ganska säker på att de flesta poliser med lite hjärna håller med... :(
Senast redigerad av Steffo den 17 januari 2009, 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Yobaman

Det är riktigt sant..
Sen det att man aldrig ser poliser i andra sammanhang än just trafik är ju sant men skrattretande. Där ligger nog en stor del av deras resurser planterade.
Skriv svar